Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL.: curling-vanhemmuus. En ole koskaan tavannut ilmiötä. Oletteko te?

Vierailija
17.02.2022 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/0aa09d7f-e286-4dc6-b57d-167f…

Tuttavapiirini ei ole mitenkään kauhean iso, mutta silti: en ole tavannut tuollaisia perheitä. Onko muka yleistä? Jos, niin missä?

Lapseni ovat 20 ja 19.

Kommentit (268)

Vierailija
61/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ennen ei välitetty lapsista, en tiedä oliko se lasten heitteillejättö parempi. Mutta turha yleistää, aina on ollut vanhempia, jotka ovat ollett ihan pihalla tai muuten vain huonoja. Eiköhän suurin osa ole jokseenkin normaaleja ja ajat ovat erilaiset, nykyään niistä lapsista pitää huolehtia ja mukaan mahtuu se vähemmistä, jotka ovat hieman sekaisin.

Mutta jotain on selvästi muuttunut. Opetan yliopistossa ja yhä enemmän tulee näitä opiskelijoita vastaan, jotka haluavat mennä omien sääntöjensä mukaan ja sitten kauhea vinkuminen, kun ei onnistukaan. Ja parhaimmat tapaukset lähettävät ala-arvoisia viestejä, joissa todetaan opetuksen olevan ihan pa5kaa, vaikka ovat itse jättäneet palauttamatta tehtävät ajoissa tms. 15 vuotta sitten näitä ei ollut lainkaan.

Vierailija
62/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lienee yksi syy myös siihen, miksi nyt metelöidään koronan tuhoamasta sukupolvesta ja miten koululaisilla ja opiskelijoilla on koko nuoruus ja elämä nyt pilalla, kun kahden vuoden aikana ei ole muutamaan kuukauteen päässyt tekemään ihan juuri sitä mitä sillä hetkellä kaikkein mieluiten haluaisi, ja opiskelussa ja koulussakin on pitänyt osata ottaa enemmän vastuuta ja tehdä asioita vähän haastavammin. Edeltävät nourisosukupolvet ovat selviytyneet täysipäisinä sodan, jälleenrakennuksen ja laman läpi, mutta näiden nykyisten koko maailma tuhoutuu, kun välillä ei pääse baariin tai harrastuksiin ja joutuu ihan itsenäisesti opiskelemaan osan vuotta. Toki tosiasia on tässäkin se, että onneksi suurin osa nuorista ei kuulu tähän ryhmään ja on selvinnyt korona-ajastakin traumoitta, mutta tämä kovaäänisten uhriutujien joukkio on se, joka saa äänensä kuuluville, kun muut sitten keskittyvät elämään sitä omaa elämäänsä lehdissä ja somessa itkemisen sijaan.

"Curling-vanhemmuuden" ja vapaan kasvatuksen aiheuttamat ongelmat alkoivat jo paljon ennen vuotta 2020.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noihin vanhempiin törmää ihan tavallisessa ruokakaupassakin. Ei ole tavatonta, että vanhemmat kyselevät kärryissä istuvalta parivuotiaalta, että mitä syödään ja mitä ostetaan. 

Viime syksynä olin Ateneumissa käymässä ja kun odottelin kaveria vessasta niin siinä oli äiti ja isä tyttärensä kanssa. Äiti vaati ja perusteli miksi tytön pitäisi laittaa takki päälle, kun menevät kylmään syksyiseen ulkoilmaan. Isä ei juuri puhunut mitään ja tytär kieltäytyi laittamasta takkia. Äiti perusteli ja perusteli, tyttö naureskeli päin naamaa. Lopulta lähtivät, tyttö ilman takkia ja äiti perässä takkia kantaen. 

Ei nämä kerro curlingista.

Miksi ei lapselta voisi kysyä, mitä syödään? Minä ainakin jo vauvalle höpötin ja kysyin, mitä ayödään. Sellaista ajankulua. Isompana lapset saivat kerran viikossa päättää, mitä syödään. Jos lapselta kysyy, mitä syödään, ei tarkoita, että koko ajan syötäisiin sitä, mitä lapsi haluaa.

Miten sinä olisit toiminut Ateneum-esimerkissä?

Minulla on kaksi lasta. Jos olisin ottanut takia ja pakolla laittanut lapsen päälle, niin toinen olisi laittanut ja jäänyt mököttämään. Toinen olisi alkanut potkia ja lyödä, yrittänyt juosta karkuun, ja huutanut suoraa huutoa kaksi tuntia - kyllä: kirjaimellisesti kaksi tuntia. Ei, en todellakaan olisi siihen ryhtynyt. Kotona ryhdyn. Ateneumissa en.

(Tällä lapsella on adhd, mutta se ei ole se pointti)

No, niin juuri tämä ajattelutapa Jos teen, niin lapsi huutaa. Periksi voi antaa vain hääkirkossa. Jos lapsi huomaa että takki on laitettava ulos mentäessä aina ei hän joka kerta jaksa huutaa kahta tuntia paitsi uhmaiässä ja se menee ohi. Tiettyjä asioita aletaan tekemään ja opettamaan kun lapsi on pieni eikä vasta kouluiässä.

Toki opin lapsen kanssa toimimaan niin, että elämä sujui. Käytännössä se meni niin, että puhuin etukäteen, että asiat pitää tehdä x ja y. Jos lapsi ei siihen sitoudu, sitten emme sinne lähde. Näin esimerkkinä. 

Annoin vain kuvitteellisen tapauksen, että on tilanteita, joissa on pakko toimia tietyllä tavalla. Jos lapsi alkaa huutaa metrossa, niin aina en voi lähteä metrosta pois, vaan joskus on kiire ja pakko jatkaa matkaa. Ja kyllä: olen istunut kaksi tuntia metropysäkillä ja odottanut, että huuto loppuu. 

Kyllä se huuto väheni, kun lapsi kasvoi. Mutta kaikki sympatiat heille, joka sellaisen kanssa joutuu elämään. 

Sama

64/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lellulellu kirjoitti:

Kyllä tiedän tällaisia nuoria. 

Mieheni siskopuolen lapset on tällaisia. Miehen siskopuolen vanhin tytär pyörittää tällä hetkellä koko sukua. 

Tyttö täyttää aivan näinä päivinä 18 ja ulina vaan kiihtyy. Tyttö polo kun ei ole autokoulussa kun kukaan ei ole korttia suostunut maksamaan eikä ole edes omaa autoa. 

Tyttöpolo on kuukausia kärttänyt tädeiltää ja enopuoleltaan sekä miehen vanhemmilta rahaa satoja euroja per nuppi ajokorttiin ja autoon. 

Tyttö ei jotenkin ymmärrä sitä että pyydetyt summat on kohtuuttomia. Rahaa voidaan antaa lahjaksi mutta se ei ole satoja euroja per nuppi vaan esim sen 50-100€. Perusteluina lahjasummalle on se että muutkin saa. Kaveri sai ja että influencerri sai. Kun nämä ei riitä meille perusteluiksi tulee myös tytön äidiltä viestiä siitä että tytön elämä on pilalla ja meidän pitää auttaa ja tukea tyttöä elämässä. 

Toki tuemme ja kannustamma tyttöä elämäsä eteenpäin. Olemme valmiita ostamaan omaa kotia varten ikeaan lahjakortin tai ostamaan vaikka ne Marimekon lakanat mitä toivoo mutta emme jakamaan rahaa joka inahduksesta. 

Ei minusta tämäkään ole curlingia. Tytöllehän ei anneta sitä rahaa. Curling antaisi.

Minä ja mieheni sekä mieheni vanhemmat ei anna. Moni muu antaa. Me olemme paskaa koska emme suostu antamaan

Vierailija
65/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi hyvin, kun hänellä on itseään vahvemmat vanhemmat. Lapsen pitää voida luottaa, että vanhemmat tietävät mikä on hänelle hyväksi ja miten kannattaa toimia. Aivan surettaa kun lapsen päätä sekoitetaan koko ajan kyselemällä ja lässytetään perusteluja. Ei ne lapset oikeasti ole tyhmiä! Ymmärrän uhmaikäisen kiukuttelut vaikka pukemisesta, mutta kaikki ei tosiaan ole hyvin jos vaikka kouluikäiselle pitää edelleen selittää ja perustella miksi takki laitetaan päälle kun mennään ulos.

Kyllä! Aikuinen voisi verrata tilannetta esimieheen tai johtajaan, joka kyselisi alaisiltaan koko ajan:”Mitäs me nyt tehtäisiin?” ”Minkäslaisia tehtäviä sä haluaisit tehdä?” ”Mitenkäs me nyt tämä ongelma ratkaistaisiin, apua!?”

Kyllä alkaisi vtuttaa tuollainen pomo - mihin se meitä johtaa? Tietääkö se itsekään, mitä pitää tehdä? Tuuliajolla ollaan, voi meitä!

Vierailija
66/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on vain niin kovin erilaisia, että osalle tiukat rajat ja keskustelematon tyyli voi olla ihan ok, mutta herkempi ihminen kyllä ei sellaista täyspäisenä kestä. Varmaan ongelmia tulee siinä, jos vahvatahtoista koko ajan myötäillään ja herkempää lasta liian kovalla kasvatuksella ohjataan. Pitäisi aina osata mennä niin lapsen ominaisuuksien mukaan.

Vierailija
67/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä kumpuaa näitä mielensäpahoittajia jotka vielä luulevat että se on oikeus ja kohtuus. Metoo-liike esimerrkinä.

Vierailija
68/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa että yhteiskunta on vanhemmilta ottanut kaikki työkalut pois ja nyt sitten kun tulos on häiriintyneet mielnsäpahoittajat, syytetään taas vanhempia.

Vierailija
69/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noihin vanhempiin törmää ihan tavallisessa ruokakaupassakin. Ei ole tavatonta, että vanhemmat kyselevät kärryissä istuvalta parivuotiaalta, että mitä syödään ja mitä ostetaan. 

Viime syksynä olin Ateneumissa käymässä ja kun odottelin kaveria vessasta niin siinä oli äiti ja isä tyttärensä kanssa. Äiti vaati ja perusteli miksi tytön pitäisi laittaa takki päälle, kun menevät kylmään syksyiseen ulkoilmaan. Isä ei juuri puhunut mitään ja tytär kieltäytyi laittamasta takkia. Äiti perusteli ja perusteli, tyttö naureskeli päin naamaa. Lopulta lähtivät, tyttö ilman takkia ja äiti perässä takkia kantaen. 

Ei nämä kerro curlingista.

Miksi ei lapselta voisi kysyä, mitä syödään? Minä ainakin jo vauvalle höpötin ja kysyin, mitä ayödään. Sellaista ajankulua. Isompana lapset saivat kerran viikossa päättää, mitä syödään. Jos lapselta kysyy, mitä syödään, ei tarkoita, että koko ajan syötäisiin sitä, mitä lapsi haluaa.

Miten sinä olisit toiminut Ateneum-esimerkissä?

Minulla on kaksi lasta. Jos olisin ottanut takia ja pakolla laittanut lapsen päälle, niin toinen olisi laittanut ja jäänyt mököttämään. Toinen olisi alkanut potkia ja lyödä, yrittänyt juosta karkuun, ja huutanut suoraa huutoa kaksi tuntia - kyllä: kirjaimellisesti kaksi tuntia. Ei, en todellakaan olisi siihen ryhtynyt. Kotona ryhdyn. Ateneumissa en.

(Tällä lapsella on adhd, mutta se ei ole se pointti)

Tuo Ateneum-esimerkki on lopputulema siitä, kun ei olla opetettu, että joskus vaan täytyy alistua ja tehdä asia.

Kun itse olin pienten lasten äiti, oli muotina, että asiat piti perustella: hampaat täytyy pestä, koska muuten reikiä, jne

Aika usein on kuitenkin tilanteita, missä sitä perustetta on aika vaikea määritellä tai verbalisoida lapselle (miksi juuri nyt pitää siivota lelut? Miksi ei voi enää pelata pleikkaa). Eikä aina ole mielestäni tarvekaan.

Erittäin hyvä peruste on "koska äiti määrää". Näissä curling-perheissä on unohtunut sen opettaminen, että "auktoriteetti voi määrätä" oli se auktoriteetti sitten vanhempi, isoäiti, opettaja, vääpeli, poliisi tai kuka vaan.

Tästä olen eri mieltä. Ei ole fiksua opettaa lasta vain tottelemaan sokeasti.

Siivoustarpeen voi ihan hyvin perustella. Että nyt siivotaan, jotta huone ei ajaudu kaaokseen tai jotta huomenna voi kaveri tulla kylään, kun on siistiä tai jotta lapsi itse viihtyisi paremmin.

Näin syntyy lapselle kuva syistä ja seurauksista ja siitä, että hän on vastuussa huoneestaan.

"Totella sokeasti" vs "vanhemman kuuluu perustella kaikki hyvin, muuten en suostu tekemään" - välillä on aika paljon siimaa....

Joskus se "koska äiti määrää" "koska se on laki" nyt vaan saa luvan riittää.

Tuo siivoaminen on ehkä huono esimerkki, mutta kyllä omat lapset keksivät nopeasti vastaperusteen: mua ja Millas ei sotku häiritse, tämä on just hyvä, tässä on leikki kesken, ei mikään kaaos, mä viihdyn just tässä enkä viihdy jos kaiken pitää olla paikoillaan... + miksi ihmeessä mulla edes on lattia, jos en saa käyttää sitä leikkimiseen, ei se voi sua häiritä, koska minä ja Milla ollaan ihan keskenään, mä en päästä Pirkko-tätiä mun huoneeseen, mä siivoan sitten kun tämä leikki on valmis jne.

Eli, säästää monta vastaväittelyä, kun lapsi oppii, että KAIKKEA ei tarvitse perustella, joskus tehdään niin kuin määrätään.

Eli "takki päälle siinä Ateneumin ala-aulassa, Non-negotiable".

Juuri näin! Kiitos ja amen että tällaisia fiksuja vanhempia vielä on olemassa!

Olen ihan hajalla, kun luokassa on 21 tyyppiä, jotka vaativat yksilöllisen perustelun joka hemmetin tekemiseen. Ja sitten väännetään, miksi kaikkien oppilaiden pitää tehdä asia X. Ja yritetään vielä erikseen vaikuttaa, miksi ”juuri mun ei tarvis tehdä tätä.”

Mistä näitä epäjoukkuepelaajia sikiää, kun moni harrastaa joukkuelajeja?

Ope

Oletko sinä vanhempi niille oppilaille?

En, opetan heille opetussuunnitelman mukaiset asiat, tuen opiskelussa ja kasvatan tarvittaessa. Nykyään on liikaa näitä, jotka eivät tee, kuten opettaja sanoo. Auktoriteettiongelmaisia. Joidenkin kotona tämä normaali porukan yhteistoiminta on heti jotenkin ongelmallista ja ”sokeaa tottelemista”.

Pitääkö joka asia perustella? Joskus on pakko toimia, kuten sanotaan ja heti. Esim. Poliisi käskee menemään nopeasti sivummalle, niin nämä jäävät kyselemän perusteita eivätkä liiku. Aiheuttavat käytöksellään itselleen ja muille vaaratilanteen eskaloitumista.

Se ope

Opettajana sinun pitää kyllä pystyä opettamaan syyn ja seurauksen suhde ja perustella sitä mitä opetat.

- Lukudiplomia ei kannata lukea, koska sinä käsket, vaan koska siinä karttuu sanavarasto, joka helpottaa koulunkäyntiä ja elämää kaikessa

- Kertotaulut pitää opetella, koska matematiikka on monelta osin mekaanista toistoa ja mitä paremmin perustan opettelee, sitä helpompaa opiskelu on jatkossa

- Ruotsissa pitää nyt vaan opetella alussa ulkoa kaikenlaista, koska kielen rakenne on sellainen, että kielioppi ja säännöt pitää osata, jotta ruotsilla voi kommunikoida. Englannin rakenne on erilainen, eikä sen idea sovellu ruotsiin. Maailmassa on monenlaisia kieliä.

Jos kaiken opetat vain perustelemalla, että se on opetussuunnitelmassa tai että poliisi käskee, et kyllä ole oikealla alalla.

t. äiti ja ope

Vierailija
70/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän yhden curling-vanhemman. Ei osaa sanoa lapselle ei. Lapsesta on kasvanut manipuloija, joka pompottaa vanhempaa miten tahtoo.

Vanhempi on itse läheisriippuvainen, liekö se taustalla asiassa, ainakin tässä tapauksessa. Läheisriippuvainenhan yrittää miellyttää muita, koska pelkää hylkäämistä.

Vierailija
71/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on vain niin kovin erilaisia, että osalle tiukat rajat ja keskustelematon tyyli voi olla ihan ok, mutta herkempi ihminen kyllä ei sellaista täyspäisenä kestä. Varmaan ongelmia tulee siinä, jos vahvatahtoista koko ajan myötäillään ja herkempää lasta liian kovalla kasvatuksella ohjataan. Pitäisi aina osata mennä niin lapsen ominaisuuksien mukaan.

Miten niin herkkä lapsi ei kestä tiukkoja rajoja? Rajoja voi olla ilman äyskimistä ja huutoakin tai muuta "kovaa" kasvatusta. Lapsen kanssa pitää keskustella mutta pointti oli että tilanteiden toistuessa samanlaisina ei joka kerta jäädä keskustelemaan ja perustelemaan miksi ei hakata lattiaa tai miksi puetaan ja mitä.

Vierailija
72/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs äiti oli opettajalle vihainen, koska lapsi ei saanut kirjoitelmasta tarpeeksi hyvää numeroa. Ja äiti oli sen itse kirjoittanut.

Vierailija
73/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lellulellu kirjoitti:

Kyllä tiedän tällaisia nuoria. 

Mieheni siskopuolen lapset on tällaisia. Miehen siskopuolen vanhin tytär pyörittää tällä hetkellä koko sukua. 

Tyttö täyttää aivan näinä päivinä 18 ja ulina vaan kiihtyy. Tyttö polo kun ei ole autokoulussa kun kukaan ei ole korttia suostunut maksamaan eikä ole edes omaa autoa. 

Tyttöpolo on kuukausia kärttänyt tädeiltää ja enopuoleltaan sekä miehen vanhemmilta rahaa satoja euroja per nuppi ajokorttiin ja autoon. 

On aika tyypillistä että vanhemmat kustantaa ajokortin, ehkä lähisuku voi myös halutessaan osallistua. Todella harvalla 17-vuotiaalla on itsellä varaa. Ei mun mielestä mitenkään kohtuuton toive tuo autokoulu. Vanhemmat voi itsekin opettaa niin ei tule kalliiksi.

Vierailija
74/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa että yhteiskunta on vanhemmilta ottanut kaikki työkalut pois ja nyt sitten kun tulos on häiriintyneet mielnsäpahoittajat, syytetään taas vanhempia.

Mitkä työkalut  yhteiskunta nyt on ottanut vanhemmilta pois ?  Voisitko vähän selittää tätä, en ymmärrä että minkä työkalun pois ottaminen estää nyt kasvattamasta lasta ?

Vierailija
75/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsönpöpsön. Yhteiskunta ei takuulla estä vanhempia sanomasta ei, tai pitämään kiinni nukkumaanmenoajoista. Jos tarvitset näihin luunappeja ja 'piiskaa' (kuten oletan sinun vihjaavan), niin pahasti ollaan metsässä.

Nykyvanhemmat eivät pysty kestämään lapsen pettymystä, surua tai vihaa näinkään, niin luuletko että he erityisesti haluaisivat satuttaa lastaan fyysisesti, mutta eivät tee sitä 'koska laki estää'?

Eiköhän kyse ole vain siitä, että kovalla kurilla kasvatetut vanhemmat eivät halua lapsilleen samoja kokemuksia, mutta ovat sännänneet toiseen ääripäähän sen kultaisen keskitien sijaan.

Yhtään sukupolvea ei vielä taida Suomessa olla, josta valtaosa pystyisi hyväksymään sen, että joskus oikein toimiminen vaatii hankalien tunteiden aiheuttamista ja vastaanottamista. Esim. aikuisten välillä tämä näkyy treffailussa ghostauksena, jossa voi mukavasti välttää toisella aiheutuneen mielipahan kohtaamisen ja päästä itse helpolla.

Höpösönpöpsön. Sama tilanne on kouluissa, työkalut viety ja nyt ihmetellään näitä kiusaajia.

Kuin  myös sama tilanne poliisilla, hyvä että on edes joku ase (jota ei saa käyttää).

Paapominen on se syy että kansakunta rappeutuu ja taantuu tulevien uussuomalaisten ehdoilla samalle tasolle.  On unohdettu että vastuu on vanhemmilla lastensä kasvatuksesta, ei kouluilla tai yhteiskunnalla.

Vierailija
76/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossakin on vika, niin tässä yhteiskunnassa, joka ei tarjoa riittävästi osallisuutta lapsille ja nuorille. Vaikea on olla aikuisena oma-aloitteinen, jos ei ole koskaan aloittanut pienillä askelilla.

Varsinkin pojat oikein pakotetaan joko nököttämään passiivisesti pelikoneellaan tai pöhöttämään egoaan liian totisessa urheiluharrastuksessa. Kaikkialla muualla he ovat tarpeettomia, tiellä, hyödyttömiä.

En ihannoi menneitä vuosikymmeniä, jolloin lapsetkin pakotettiin raatamaan, mutta jonkinlainen kultainen keskitie olisi hyvä. Sellainen, että lapset ja nuoret saisivat kokea pystyvänsä vaikuttamaan omaan elämäänsä ja ympäristöönsä. Se on ihmeellistä, kuinka kymmenvuotiaan pojan ryhti suoristuu vaikka vain siitä, että ostan häneltä lumityöt rivitalon talkooviikolla. Tietenkin kahta hienompaa olisi, jos tällaisia aloitteita tulisi muiltakin kuin omilta vanhemmilta.

-3 pojan äiti.

Vierailija
77/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mut on kasvatettu noin ja ihan hiton katkera oon asiasta. Vaikee motivoituu yhtään mihinkään, en saa itteeni tekemään mitään epämukavaa tai älyllisesti haastavaa minuuttia kauempaa. Joo nyt pitäs olla jo niin aikuista, mut 19 vuoden tottumuksia on tosi hankalaa napsasta pois päältä tosta vaan.

Koskaan ei esimerkiks tarvinnu tehä läksyjä, äiti joko teki ne mun puolesta tai totes et ei tarvii jos ei jaksa. Ruoasta päätin ite ja olinkin sitten päiväkodista saakka tosi ylipainonen. Äiti vei kouluun (matkaa ehkä kilometri korkeintaan) joka aamu ja herätti kans. Hyvä ku ei aamupalaaki syöttäny lusikalla suoraan sänkyy. Oon ihan hukassa kaiken kans. Kai äiti sit saa kokee ittesä tärkeeks ku jälkikasvu ei selvii omillaan.

En kyl kannata sitä toistakaa ääripäätä kasvatukses et vaaditaan jatkuvasti jotai mut ei tästä lepsuilustakaa kaunista jälkee tullu.

Vierailija
78/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsönpöpsön. Yhteiskunta ei takuulla estä vanhempia sanomasta ei, tai pitämään kiinni nukkumaanmenoajoista. Jos tarvitset näihin luunappeja ja 'piiskaa' (kuten oletan sinun vihjaavan), niin pahasti ollaan metsässä.

Nykyvanhemmat eivät pysty kestämään lapsen pettymystä, surua tai vihaa näinkään, niin luuletko että he erityisesti haluaisivat satuttaa lastaan fyysisesti, mutta eivät tee sitä 'koska laki estää'?

Eiköhän kyse ole vain siitä, että kovalla kurilla kasvatetut vanhemmat eivät halua lapsilleen samoja kokemuksia, mutta ovat sännänneet toiseen ääripäähän sen kultaisen keskitien sijaan.

Yhtään sukupolvea ei vielä taida Suomessa olla, josta valtaosa pystyisi hyväksymään sen, että joskus oikein toimiminen vaatii hankalien tunteiden aiheuttamista ja vastaanottamista. Esim. aikuisten välillä tämä näkyy treffailussa ghostauksena, jossa voi mukavasti välttää toisella aiheutuneen mielipahan kohtaamisen ja päästä itse helpolla.

Höpösönpöpsön. Sama tilanne on kouluissa, työkalut viety ja nyt ihmetellään näitä kiusaajia.

Kuin  myös sama tilanne poliisilla, hyvä että on edes joku ase (jota ei saa käyttää).

Paapominen on se syy että kansakunta rappeutuu ja taantuu tulevien uussuomalaisten ehdoilla samalle tasolle.  On unohdettu että vastuu on vanhemmilla lastensä kasvatuksesta, ei kouluilla tai yhteiskunnalla.

Tiesitkö että kaikista raaimpiin väkivaltarikoksiin syyllistyneiden vankien on tutkittu joutuneen fyysisen 'kurinpidon' kohteeksi lapsena ja nuorena moninkertaisella todennäköisyydellä muuhun väestöön verrattuna?

Lyöminen ei opeta käytöstapoja tai muiden ihmisten kunnioitusta. Se opettaa että jos omat kyvyt ei muuhun riitä, voi aina vetää toista turpaan. Tai vastaavasti pelkäämään itseään fyysisesti vahvempia ihmisiä.

Ovatko nämä asioita, jotka haluat opettaa lapsellesi?

Vierailija
79/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ehkä ihan puhdasoppista curlingia (muuta kuin yhden, nyt tosiaan parikymppisen kanssa) mutta mukaelmia siitä. 

Yleisin kombo on helikopteri-curling-raivoaja.  Eli lapsen ympärillä pyöritään kuin hän olisi kuningas, pidetään häntä järkevänä aikuisena (vaikka on siis lapsi vasta) ja annetaan päättää asioista koska oma lapsihan on muita lapsia edempänä kehityksessä, ja muutenkin parempi kuin muut samanikäiset. 

Samalla suojellaan ihan kaikelta, ja kun painoe kasvaa liian suureksi raivotaan sille lapselle sitä omaa pahaa oloa. Näin lapsi ei yhtään tiedä mistä se huuto milloinkin tulee.

Vierailija
80/268 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jossakin on vika, niin tässä yhteiskunnassa, joka ei tarjoa riittävästi osallisuutta lapsille ja nuorille. Vaikea on olla aikuisena oma-aloitteinen, jos ei ole koskaan aloittanut pienillä askelilla.

Varsinkin pojat oikein pakotetaan joko nököttämään passiivisesti pelikoneellaan tai pöhöttämään egoaan liian totisessa urheiluharrastuksessa. Kaikkialla muualla he ovat tarpeettomia, tiellä, hyödyttömiä.

En ihannoi menneitä vuosikymmeniä, jolloin lapsetkin pakotettiin raatamaan, mutta jonkinlainen kultainen keskitie olisi hyvä. Sellainen, että lapset ja nuoret saisivat kokea pystyvänsä vaikuttamaan omaan elämäänsä ja ympäristöönsä. Se on ihmeellistä, kuinka kymmenvuotiaan pojan ryhti suoristuu vaikka vain siitä, että ostan häneltä lumityöt rivitalon talkooviikolla. Tietenkin kahta hienompaa olisi, jos tällaisia aloitteita tulisi muiltakin kuin omilta vanhemmilta.

-3 pojan äiti.

Miksi kasvatat "poikaa", etkä ihmistä?