Tuttujen hauskat / omituiset ennakkoluulot asuinpaikastasi?
Olin vähän hämmentynyt, kun Helsingissä asuva tuttu oli käymässä työreissulla täällä pohjoisemmassa Suomessa ja oli täysin vilpittömän hämmästynyt, kun sovittiin lounastreffit sushiravintolaan. Siis ihan useaan kertaan taivasteli, että täältäkin saa sushia, ei voi olla totta, aivan varmastiko siis todella on sushiravintola täällä!
Asun siis ihan keskisuuressa kaupungissa rannikolla. Kyllä täältä on sushia saanut jo monta vuotta.
Kommentit (10)
Juntit luulevat, että Helsingissä voi seistä liukuportaissa vasemmalla, toljottaa ja tukkia tien muilta.
Helsinkiläinen tuttava ihmetteli mikä eläin lehmä on kun nähtiin ohi ajaessa. Kuulostaa uskomattomalta muttei ihan oikeasti ollut varma, aikuinen ihminen joka vihervasemmalle kallellaan.
Maalla asuva mies tuttu olettaa, että Helsingissä asuva nainen on kevytkenkäinen, koska hänen asuinpaikkansa.
Mulla oli vuosia sitten yksi työn kautta tuttu, joka rumasti sanottuna oli kyllä oikein stereotypinen kermapeppu Kauniaisista, niin sanotusti ihminen, joka oli tottunut vaatimaan ja saamaan, eivätkä muiden murheet paljon jaksaneet kiinnostaa.
Hän oli matkalla jostakin syystä joutunut lounaalle paikallisen sairaalan lounasravintolaan, jossa tietenkin tarjottiin... no, sitä sairaalan lounasruokaa. Tuttuni kauhisteli saamaansa "pahaa ruokaa" ja selitti, että "kun me ollaan Helsingissä ja Kauniaisissa totuttu syömään mausteista ruokaa, eihän tuolla maakunnassa sellaiseen olla totuttu tietenkään..." Hän siis piti jotenkin koko Pohjois-Suomen ongelmana sitä, ettei saanut jotakin etnistä mausteista ruokaa sairaalassa. En tiedä, onko Jorvissa sitten huomattavasti mausteisempi sairaalaruoka, ehkä onkin.
Mun isällä on käsitys, että kaupungissa kuluu hirveästi rahaa. Eikä siis tarkoita sitä, että asuminen olisi kallista, vaan kuvittelee jotenkin, että kaupungissa käydään joka ilta ulkona, ravintoloissa, baareissa, tapahtumissa, elokuvissa ja hurvitellaan kevytkenkäisesti ties missä illat pitkät. "Joka kertaa menee satanen rahaa kun ovesta astuu ulos!" :-D
Ruotsissa törmäsin siihen, että todella monet pitävät Suomea edelleen jotenkin köyhänä takapajulana ja suomalaisia alkoholisoituneina metsänpeikkoina. Tuo köyhyys tuli varsinkin esiin monesti. Asialla myös vitsailtiin surutta, vaikka muuten oltiin äärimmäisen korrekteja mitä tuli ihmisten etniseen taustaan. Ärsytti silloin ihan hirveästi, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna oli ehkä ihan terveellistä olla itse ennakkoluulojen ja steretypioiden kohde hetken aikaa, sai miettimään omaakin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa törmäsin siihen, että todella monet pitävät Suomea edelleen jotenkin köyhänä takapajulana ja suomalaisia alkoholisoituneina metsänpeikkoina. Tuo köyhyys tuli varsinkin esiin monesti. Asialla myös vitsailtiin surutta, vaikka muuten oltiin äärimmäisen korrekteja mitä tuli ihmisten etniseen taustaan. Ärsytti silloin ihan hirveästi, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna oli ehkä ihan terveellistä olla itse ennakkoluulojen ja steretypioiden kohde hetken aikaa, sai miettimään omaakin käytöstä.
Minusta asia on juurinkin noin, vaikken Ruotsissa asukaan. Suomalaiset on viinaanmenevää junttia kansaa, jäljessä kaikesta ja luulevat olevansa edelleen maailman fiksuinta ja rikkainta kansaa. Lol.
Asun miljoonakaupungissa ulkomailla ja kyllä sitä jotkut vanhemmat sukulaiset tuntuvat ihmettelevän ylipäätään sitä, että miksi ihmeessä haluaisin asua täällä kun voisin asua myös siellä huitinnevadan perämettässä Suomessa niin kuin hekin, siellähän olisi paljon halvempaakin...
Ahneuksissaan matkailuväki markkinoi rovaniemeä valheellisesti jonain lappi-eksoottisena juttuna vaikka oikeasti samanlainen mötiskä kuin muutki suomen kaupungit. Saa täältä kai jotain muovisia kiinassa valmistettuja joulupukkeja.
Omituista ainakin se että monet luulee Vaasaa ruotsinkieliseksi vaikka täällä 70% puhuu suomea äidinkielenä. Ilmeisesti näillä aika heikot tiedot maastamme.