sain tietää että äitini on tehnyt abortin
Olen itse tällä hetkellä raskaana ja äitini näytti minulle hänen neuvolakorttiaan kun ootti minua. Ei ilmeisesti muistanut että siinä näkyy kaikki aiemmat raskaudet ja tästä huomasin vahingossa että äitini on ollut raskaana vuonna -84 ja minä olen syntynyt -94. Oli aika epäselvästi kirjoitettu siihen mutta ymmärsin että on tehnyt abortin. En maininnut asiasta äidilleni mitään mutta kyllä jäi asia vaivaamaan kun äiti ei ole koskaan asiasta mitään maininnut. Pitäisikö minun kysyä tästä äidiltäni vai jättää vain mainitsematta? Asia vaivaa kovasti.
Kommentit (95)
Oletko tosiaan varma, että oli abortti eikä keskenmeno?
Jos siinä luki abortus tjsp, se voi olla myös keskenmeno.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:10"]Mullakin lukee et abortus inhibitus ja se on ollu keskeytynyt keskenmeno.
[/quote]
Ei siinä noin ainakaan lukenut. Oli vaan jotkut TODELLA epäselvät kirjaimet ja ymmärsin että ne olivat ab
Ap
[/quote]
Tuo nyt saattaisi merkitä keskenmenoakin.
[/quote]
No oli keskenmeno tai abortti niin ei ole keskenmenostakaan mitään puhunut. Ei edes viime kesänä kun itse sain keskenmenon ja oli todella surullinen. Sillon kysyin äidiltäni onko hänellä ollut keskenmenoja niin vastaus oli ei.
Ap
Olin surullinen siis piti lukea, ei oli
Ap
Anna olla. Ei selvästikään tahdo puhua asiasta.
Et sano mitään, se on äitisi yksityisasia. Se ei kuulu sinulle mitenkään.
Minunkin äitini kortissa on raskaudenkeskeytys, mutta se on kohdunulkoinen raskaus, joka vei hänet sairaalaan lähes henkihieveriin. Meille aikanaan sanottiin äidin olevan jossain "pikku toimenpiteessä". Isä valaisi asiaa ollessamme aikuisia ja äiti veti siitäkin kilarit.
Ja varsinkin jos on ollutkin keskenmeno, niin olisi voinut lohduttaa minua sanomalla että on kokenut saman. Luulin nimittäin sillon että minussa on joku vika kun raskaus meni kesken.
Ap
No ehkä äitisi ei ajattele aborttia varsinaisena raskautena, jos on sanonut että on kahdesti raskaana? Abortti kuitenkin valtaosalla kerroista tehdään varhaisessa vaiheessa raskautta.
Itse en edes ajattele aborttia niin usein, että kysyttäessä raskauskerroista välttämättä tajuaisin sanoa "kaksi", kun minulla on vain yksi lapsi. Raskauksista toinen oli muutaman viikon kestänyt, aborttiin päättynyt ja toinen 10 kk kestävä, lapsen syntymään johtava. En jotenkin osaa pitää niitä samoina asioina, joten monesti tuo keskeytys unohtuu ihan itseltäkin raskauksista puhuttaessa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:25"]No ehkä äitisi ei ajattele aborttia varsinaisena raskautena, jos on sanonut että on kahdesti raskaana? Abortti kuitenkin valtaosalla kerroista tehdään varhaisessa vaiheessa raskautta.
Itse en edes ajattele aborttia niin usein, että kysyttäessä raskauskerroista välttämättä tajuaisin sanoa "kaksi", kun minulla on vain yksi lapsi. Raskauksista toinen oli muutaman viikon kestänyt, aborttiin päättynyt ja toinen 10 kk kestävä, lapsen syntymään johtava. En jotenkin osaa pitää niitä samoina asioina, joten monesti tuo keskeytys unohtuu ihan itseltäkin raskauksista puhuttaessa.
[/quote]
Niin paitsi että kysyin sillon suoraan että onko koskaan tehnyt aborttia niin vastaus oli ei. Tämäkin liittyi semmoiseen tilanteeseen, jossa äitini sanoi minulle ensin että ei kannata ikinä tehdä aborttia, jonka jälkeen kysyin onko itse tehnyt.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:24"]Ja varsinkin jos on ollutkin keskenmeno, niin olisi voinut lohduttaa minua sanomalla että on kokenut saman. Luulin nimittäin sillon että minussa on joku vika kun raskaus meni kesken.
Ap
[/quote]
Ollaan samanikäisiä, miksi oikein yrität lasta näin nuorena? Kun jo vuosi sitten keskenmeno ja nyt taas raskaana. Itse ainakin haluaisin olla edes pari vuotta työelämässä, että saisin säästöjäni lähemmäs 20 000, niin ei tarvitsisi koko aikaa huolehtia, ja olisi työelämässä jo olleena helpompi palata töihin.
No enhän minä tiedä,vaikka sinulla näin onkin. Onnittelut vauvasta kumminkin :)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:24"]Ja varsinkin jos on ollutkin keskenmeno, niin olisi voinut lohduttaa minua sanomalla että on kokenut saman. Luulin nimittäin sillon että minussa on joku vika kun raskaus meni kesken.
Ap
[/quote]
Ollaan samanikäisiä, miksi oikein yrität lasta näin nuorena? Kun jo vuosi sitten keskenmeno ja nyt taas raskaana. Itse ainakin haluaisin olla edes pari vuotta työelämässä, että saisin säästöjäni lähemmäs 20 000, niin ei tarvitsisi koko aikaa huolehtia, ja olisi työelämässä jo olleena helpompi palata töihin.
No enhän minä tiedä,vaikka sinulla näin onkin. Onnittelut vauvasta kumminkin :)
[/quote]
Eiköhän jokainen tee niinkun haluaa. Itse olen ollut pari vuotta jo työelämässä ja halusin näin. Kesken mennyt raskaus oli vahinko, mutta kerkesin tottua jo ajatukseen joten siksi oli niin surullista kun meni kesken. Sen jälkeen iski vauvakuume ja halusin yrittää uudestaan. Eikös se mene niin että jokainen taaplaa tyylillään?
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:24"]
Ja varsinkin jos on ollutkin keskenmeno, niin olisi voinut lohduttaa minua sanomalla että on kokenut saman. Luulin nimittäin sillon että minussa on joku vika kun raskaus meni kesken. Ap
[/quote]
etkö koskaan lue mitään asiapitoisia foorumeita tai tekstejä? Että olisit oppinut kuinka yleistä on raskaudenkeskeytyminen? Ettei ihmisessä ole mitään vikaa silti.
abortti ja kesneknmeno on melkeen samanlaiset nimet neuvolakortissa. Eli voi olla myös ihan keskenmeno, luonnollinen sellainen. Tai vaikka oliskin abortti niin ehkä sillä oli todettu jokun sairaus/vamma, tai saaneen alkunsa vaikka raiskauksesta tms?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:34"]abortti ja kesneknmeno on melkeen samanlaiset nimet neuvolakortissa. Eli voi olla myös ihan keskenmeno, luonnollinen sellainen. Tai vaikka oliskin abortti niin ehkä sillä oli todettu jokun sairaus/vamma, tai saaneen alkunsa vaikka raiskauksesta tms?
[/quote]
Itselläni kyllä lukee neuvolakortissani keskenmenon merkintänä km joten siksi ajattelin että äitilläni tarkoittaa aborttia mutta kaipa se on sitten kiinni siitä kuka sen kortin on kirjottanut.
Ap
Älä nyt hemmetti rupea sohimaan asioita jotka eivät sinulle kuulu, ap. Sinä et tiedä, millaisia traumoja äidilläsi voi olla tähän asiaan liittyen. Et tiedä yhtään, mitä oikeasti tapahtui ja millaista hänen elämänsä oli 10 vuotta ennen syntymääsi. Hän ei selvästi halua asiasta sinulle kertoa, joten anna olla.
Ei lapsen ja vanhemman suhde ole sellainen, että kaikki täytyy aina jakaa, aamen.
Minä puolestani joskus toivoisin, että oma äitini osaisi joskus pitää jotain omana tietonaan. Kaikki menneisyyden (ja nykyisyydenkin) traumat, ongelmat ja salaisuudet on kaadettu minun niskaani niin kauan kuin muistan. Olen jopa hiukan katkera siitä, ettei meillä voi olla vain sellainen normaali äitisuhde jossa äiti on äiti. Minä en halua mitään bestis-äitiä, varsinkin kun tämä "bestis"-juttu on aika yksipuolista. Itse en voi äidilleni kertoa oikeastaan mistään ilman hirveää draamaa ja kilareita. No, onneksi mitään suuria salaisuuksia ei olekaan kerrottavana.
No en rupea sohimaan. Ärsyttää vaan kun aina sanonut mitenkä kunnollinen yms ollut nuorena ja sitten paljastuu tämmösiä.
Ap
[quote author="jennukka123" time="01.07.2015 klo 12:00"]
No en rupea sohimaan. Ärsyttää vaan kun aina sanonut mitenkä kunnollinen yms ollut nuorena ja sitten paljastuu tämmösiä. Ap
[/quote]
Eli tämä tekee äidistäsi jotenkin vähemmän kunnollisen? Sinä kun et edelleenkään tiedä YHTÄÄN, mitä on oikeasti tapahtunut, ja mitä siinä taustalla oli.
[quote author="jennukka123" time="01.07.2015 klo 12:00"]
No en rupea sohimaan. Ärsyttää vaan kun aina sanonut mitenkä kunnollinen yms ollut nuorena ja sitten paljastuu tämmösiä. Ap
[/quote]
No ethän sinä tiedä, onko kyseessä ollut keskenmeno vai abrtti (raskauden keskeyttämiseen voi olla myös muita syitä, kuin se, että ei lasta halua/vahinkoraskaus). Olet vain nyt päässäsi päättänyt, että äitisi on abortin tehnyt sosiaalisten syiden takia ja vielä sen, että se jotenkin tarkottaisi sitä, että ei ole ollut kunnollinen.
Äitini on uskovainen niin sanonut aina että ei ole harrastanut seksiä ennen avioliittoa. Meni vajaa 10 vuotta tuon jälkeen naimisiin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:10"]Mullakin lukee et abortus inhibitus ja se on ollu keskeytynyt keskenmeno.
[/quote]
Ei siinä noin ainakaan lukenut. Oli vaan jotkut TODELLA epäselvät kirjaimet ja ymmärsin että ne olivat ab
Ap
[/quote]
Tuo nyt saattaisi merkitä keskenmenoakin.