Täällä on paljon puhetta lestadiolaisista, mutta tiedättekö vanhoillisen körtti-liikkeen?
Kommentit (23)
Eihän nykynuoret tiedä edes Sulo Vileeniä.
Mitä ap haluat kertoa körttiläisyydestä?
Nii, eihän sitä varmaan tiedä, jos on peruskoulu jäänyt väliin. Siellä opetettiin sekin.
Joo tiedetään toki. Järjestävät sateenkaarimessuja myös. Heidän herättäjäjuhlilla on sateenkaariväen tapaaminen, ekaa kertaa herättäjäjuhlilla olijoiden tapaaminen jne. Moni seurapuhuja on nainen. Korvakorut on sallittuja. Luotetaan ihmisen kykyyn itse arvioida mikä on kristitylle hyvää käytöstä. Uskotaan, että ihminen pelastuu armosta ja armoa rukoillaan. Seurapuheissa haetaan usein voimaa elämän vaikeuksista selviämiseen.
Monet lestadiolaisuudesta lähteneet ovat vaihtaneet heränneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Monet lestadiolaisuudesta lähteneet ovat vaihtaneet heränneisiin.
En ihmettele ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap haluat kertoa körttiläisyydestä?
Ei mulla mitään erityisempää kerrottavaa ole, kun ovat vielä tylsempiä kuin lestadiolaiset. Halusin vain muistuttaa.
Käsittääkseni körtit ei juuri eroa evlut kirkosta. Korjaa, jos oon väärässä. Siis toisin kuin lestadiolaisväki, jolla on ne omat säännöt ja käsitykset
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni körtit ei juuri eroa evlut kirkosta. Korjaa, jos oon väärässä. Siis toisin kuin lestadiolaisväki, jolla on ne omat säännöt ja käsitykset
Liberaalein kirkon herätysliikkeistä. Noudattaa ev.lut kirkon oppia.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä körtit on evlut.kirkon sellainen "uskonnollisempi" siipi. Ne on mielestäni enemmän uskonnollisia ja uskovaisia kuin perus evlut. kirkonkävijä. Eihän lestadiolaiset eroa mitenkään ev.lut kirkosta kuin muutaman uskomuksen ja joidenkin muutamien tapojen osalta. Vanhoillislestadiolaiset lukee samaa raamattua ja jauhaa ihan samoja juttuja seuroissaan. Ei ne vanhoillislestadiolaisten seurasaarnat eroa paljonkaan peruskirkonmenoista ja sen takia itse en saa vanhoillislestadiolaisten jutuista mitään irti. Samoja raamatuntekstejä ne saarnaa kuin pappi kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Joo tiedetään toki. Järjestävät sateenkaarimessuja myös. Heidän herättäjäjuhlilla on sateenkaariväen tapaaminen, ekaa kertaa herättäjäjuhlilla olijoiden tapaaminen jne. Moni seurapuhuja on nainen. Korvakorut on sallittuja. Luotetaan ihmisen kykyyn itse arvioida mikä on kristitylle hyvää käytöstä. Uskotaan, että ihminen pelastuu armosta ja armoa rukoillaan. Seurapuheissa haetaan usein voimaa elämän vaikeuksista selviämiseen.
Ei kuulosta hyvältä, että pitää erikseen mainita, että moni puhuja on nainen ja korvakorut ovat sallittuja. Pitäisi olla niin itsestäänselvää, ettei tarvitse erikseen mainita.
En kyllä pitäisi herännäisiä kovin vanhoillisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä, että pitää erikseen mainita, että moni puhuja on nainen ja korvakorut ovat sallittuja. Pitäisi olla niin itsestäänselvää, ettei tarvitse erikseen mainita.
Tänäpäivänä ja jo vuosikymmeniä niin on ollutkin, että on itsestäänselvää. Aikanaan liike tunnettiin tummista vaatteista ja meikittömyydestä sekä koruttomuudesta. Körtit ovat muuttuneet ajanmukana.
VL pitää edelleen naisen asemaa seurakunnassa eriarvoisena kuin miehen. Moni ev.lut kirkon sallima asia on heillä kielletty esim tanssi, musiikki, kilpaileminen, ehkäisy. Körteillä nuo edellä mainitut eivät ole kiellettyjä.
Juha Siltala puhui kerran herättäjäjuhlilla, ja kehui körttiläisyyttä luusereiden uskoksi. Sympaattista, eikö olekin?
. Ei ne vanhoillislestadiolaisten seurasaarnat eroa paljonkaan peruskirkonmenoista ja sen takia itse en saa vanhoillislestadiolaisten jutuista mitään irti. Samoja raamatuntekstejä ne saarnaa kuin pappi kirkossa.
Onko VL alkaneet käydä vihdoinkin ev.lut kirkonmenoissa muulloinkin kuin silloin, jos sielä on pappina VL liikkeeseen kuuluva pappi? Tottakai kuulostaa samalta, jos kuuntelee vl puhujia. Vain paikka muuttuu silloin.
Kyllä on iso ero ollut kuunteleeko vl pappia vai muita ainakin silloin, kun kirkossa olen käynyt.
Körtit eivät ole nykyisin millään tavalla vanhoillisia. Suvaitsemattomiakin he ovat vain sellaisia kohtaan, jotka eivät ole heidän mielestään tarpeeksi suvaitsevaisia.
Körtit ovat rentoa porukkaa. Seurustelin aikanaan yhden kanssa, eikä tietoakaan mistään tiukkapipoisuudesta tai jeesustelusta. Päinvastoin, hyviä keskusteluita ihan vaan perusasioista, arvoista, ajatuksista, jne.
Körttiläisyys näyttää ihan hyvältä: https://yle.fi/a/3-9710612 .
Mieluummin tuollainen kuin tatuoitu ja tappiin asti sotamaalattu saligimma.
Aika pihalla pitää olla, jos ei tiedä.