Elintasokuilu keskellä uusioperhettä
Olemme uusioperhe. Lapsia yhteensä kuusi: miehen 2, minun 2, yhteiset 2. Miehen tulot noin 150 000€/v, minun 20 000€/v. Miehellä omaisuutta kertynyt reilustiyli miljoonan arvosta, minulla 100 000e.
Asiaan. Olen siis suhteen köyhä osapuoli. Maksan omien lapsieni menot, mies maksaa omiensa ja yhteisien. Mies maksaa elämisen suurimmaksi osaksi, mutta siitä edestä minä siivoan ihan yksin ison talomme ja pihamme. Sekä hoidan lähes yksin yhteiset lapsemme. Jos matkalle lähdetään, maksan oman matkani ja lasteni. Omille teinilapsilleen mies ostaa joka joulu ja syntymäpäivä toooosi kalliita lahjoja, tyyliin 500-1000€. Yhteisille lapsille hän ei osta, koska ovat vasta taaperoita. Ja itselleen hän ostaa kaikkea tosi kallista: autot, kellot, veneet, moottoripyörät, vaatteet, kaikki on 10 kertaa kalliimpaa kuin keskivertosuomalaisella. On käyttänyt itselleen ja lapsilleen rahaa kolmen vuoden sisään vähintään 150 000€:n arvosta. Laskin kerran, että miehellä on vaatekaapissa noin 80 kauluspaitaa (jokainen maksanut yli 100€).
Ytimeen. Mitä mieltä olette siitä, että kun minulle pitäisi jokin lahja ostaa, niin hän ostaa 50 euron hajuveden. Yhtenä syntymäpäivänä sain suklaarasian. Ok, kivoja lahjoja sinänsä, ostan itse hänelle samanhintaisia, hän kun on kieltänyt, ettei hänelle saa ostaa esim. 300€ kelloa, kun haluaa ennemmin käyttä tonnien kelloja, minkä ostamiseen hänelle minulla ei ole varaa. Normituloiselta mieheltä nuo lahjat olisivat todella hyviä. Pulma syntyy siitä, että lahjojen rahallinen arvo ei ole missään linjassa niiden tavaroiden kanssa, joita hän ostaa itselleen ja lapsilleen.
Tuntuu kummalta. Ollaan oltu useita vuosia naimisissa ja meillä on tällainen elintasokuilu, ihan keskellä meidän olohuonetta. Kun kalliit tavarat tulevat joka päivä omistajansa seurassa istumaan sohvalle, on vaikea niihin olla kiinnittämättä huomiota. Olen siis varmaankin kateellinen miehelleni ja hänen lapsilleen, ettei minulla ole näitä kalliita kamppeita.
Olen useamman kertaan vuosien varrella pyytänyt miestäni ostamaan minulle n 5000€ arvoisen esineen, erään taideteoksen, koska se on ainut materia, jonka ihan oikeasti haluaisin. Mies ei ole ostanut. Välttelee aihetta ja toteaa, että osta itse. Ihan siitä syystä olen pyytänyt, kun tuntuu heittelevän niitä tonnejaan ihan minne sattuu, surutta ja estoitta.
Välistä tuntuu, että mieheni saa nautintoa siitä, että hänellä ja hänen lapsillaan on kaikkea hienompaa kuin minulla ja lapsillani. Olen kertonut hänelle, että kärsin asiasta. Hänelle kaikki kalliit tavaransa ovat todella tärkeitä, hän elvistelee niillä ihmisille... Autoillaan ja 10 000 € kelloillaan. Luulisi siis, että hän ymmärtäisi minunkin tarpeeni. Enkä todellakaan oleta, että kaikki pitäisi meillä olla samantasoista. Ongelma syntyy siitä, että kaikki materia on ihan eri planeetalta hänellä kuin minulla. Hänen vaatteensa on Stockmannilta, minun Henkkamaukasta. Ihan siitä syystä toivoisin hänen ostavan sen toiveeni, että minulla olisi tunne, että hän minullekin on ostanut edes yhden vähän kalliimman jutun.
Mitä mieltä olette asiasta? Onko tämmöinen elintasokuilu ihan ok? Vai olenko vaan mielenipahoittaja? Tai voihan sitä vaan olla tyytyväinen siihen, ettei mies ole köyhimys evp. ;)
Kommentit (114)
Kuten moni on jo tuossa aiemminkin todennut, en kyllä totta puhuen ihan täysin ymmärrän miten kestät tuota tilannetta, mies vaikuttaa totta puhuen aika persreikäiseltä. Vaikea kuvitella, että rakastaa sinua enään, jos asenne sinua kohtaan on tuollainen. Voimia ja jaksamista!
Olen itse se "rikas etävanhempi". Ostan lapselleni kalliita lahjoja ja hän matkustelee kanssani. Lähivanhemmalla on uusioperhe, jossa on minun-sinun-meidän lapsia. No, minun lapseni saa paljon enemmän kuin heidän uusioperheensä muut lapset, sillä minulla ja minun vanhemmillani on enemmän pätäkkää. Lapsen lähivanhempi kiukuttelee tästä aina, kun perheen muille lapsille tulee paha mieli. Ja tämä on minun ongelmani koska?!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:16"]
Olen täysin samaa mieltä nro 12 kanssa, mies ei välitä sinusta todella. Sääli. Hänelle olet vain joku toissijainen ehkä lähempänä kotiapulaista ja lastenvahtia kuin tasaveroisena kumppanina. P.s sanon että noin voi juurikin olla, omakohtaisesta kokemuksesta!
[/quote] Tätä olen itsekin ajatellut ja läheinen lähisukulaiseni sanoi myös samoin. Surkeaa... :( Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:29"]
Jos mies haluaa kallista ja parasta, eikö häntä hävetä nukkavieru vaimo? Luulisi hänen panostavan myös sinun ulkoasuusi, koska kuljet hänen rinnallaan. Ja sitten taas rakkaudesta kuvittelisi hänen joskus ilahduttavan jollain kivalla (tässä ei tarvitse olla rahallisen arvon pääkriteeri).
[/quote]
Hän sanoo minulle, että minun pitäisi ostaa uusia vaatteita ja ihan itse omalla rahalla. Sanon, että ostankin, mutta sellaisia kuin minulla on varaa (H&M). Luulisi joo, että nukkavieru vaimo hävettäisi. Tosin, kyllä ne hm-rätit ihan hyviltä näyttää :) Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:31"]
Meillä on ydinperhe, minä osa-aikatöissä ´noin 20 000 e/v tuloilla, miehen tulot vuodessa yi 200 000 e. Silti ei käy edes pienessä mielessä pyytää miestä ostamaan minulle taidetta tai autoa tai uutta rannekelloa. Mies maksaa kaiken asumiseen ja peruselämiseen liittyvän, joten minä tässä suhteessa olen se, joka taloudellisesti hyötyy.
Mies tekee töitä noin 3 kertaa enemmän kuin minä. Hän on tehnyt tuon valinnan samoin kuin minä valinnut osa-aikatyön, joten pitääkö minun päästä hyötymään siitä, että puoliso on ahkera ja innostunut työstään? Avioliittoko antaa oikeuden ulosmitata puolison omaisuutta omien mielitekojen täyttämiseksi?
Ostimme kumpikin marraskuussa uuden auton. Minä maksoin omastani 14 000 e (väliraha, jonka olin säästänyt) ja mies omastaan noin 40 000 e. Ei käynyt mielessä sanoa miehelle, että osta kaksi samanlaista ja maksa ne, että minä saan vähän isomman kauppakassin. Ei, koska tämä suhde ei ole hyötysuhde kummallekaan.
Jos sairastun vakavasti, tiedän miehen maksavan mitä tahansa, jotta saan parhaan mahdollisen hoidon. Mutta niin kauan kun olen terve ja työkykyinen, ostan itse ne asiat, jotka minua miellyttävät enkä mieti sitä, montako paitaa miehelläni on kaapissa.
[/quote]
Selkeästi miehesi ei osta itselleen ja esim äidilleen kaikkea ökykallista... Eihän se silloin ole ongelma. ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:36"]
Minä ihmettelen tässä kuviossa sitä, että miksi helvetissä olette tehneet yhteisiä lapsia, kun molemmilla on jo lapsia entuudestaan??? En ikinä pysty ymmärtämään tätä. Kaiken muun ymmärrän: pystyn samaistumaan sinun tunteisiisi sekä ymmärrän miehenkin ajattelumallia.
[/quote]
Vaikka olen korkeasti koulutettu, minun elämäni ovat lapset. He ovat tärkeintä ja ihaninta elämässäni. Siksi lapsia on niin monta. Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:28"]
Mä en ymmärrä miksi nelilapsiseen perheeseen pitää alkaa vääntää näitä "rakkauden hedelmiä"?
[/quote]
Ankkurilapsi, millä saadaan mies sidottua itseensä. Lapsihan sitoo enemmän, kuin avioliitto. Hyvän saaliin löytyessä, kannattaa heti hommata itsensä paksuksi, niin mies ei pääse ikinä eroon kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:38"]
Mun mielestä avioliitossa omaisuus on ns yhteistä... Toki en ostelisi rahoilla omille lapsille mitään tajuttoman kallista ilman keskustelua asiasta. Kuulostaa siltä että mies käyttää henkistä eli taloudellista väkivaltaa. Ei tuollainen epätasa-arvoisuus kuulu avioliittoon.
[/quote]
Omaisuus ei ole uusperheessä yhteistä. Miehen omaisuus periytyy joskus hänen biologisille lapsilleen, joten se omaisuus ei ole uuden vaimon, vaikka näin moni nuori nainen luulee, kun iskee vanhemman ja varakkaan miehen.
Itse uusperheellisenä koen kyllä, että saman talouden lapsilla pitää olla suurinpiirtein samanlainen elintaso ja säännötkin. Olen itse rikkaampi osapuoli meidän suhteessa, ja olen kyllä miehen lapselle maksanut esim. ratsastustunteja, kalliin polkupyörän, tabletin ja avannut pienen säästörahaston. Koska omillanikin on. Ja tietysti ihan normaalissa elämässä jaamme lasten jokapäiväisiä kuluja katsomatta kumpi maksaa. Rikas etävanhempi on eri asia, silloin lasten ei tarvitse kokea, että siinä omassa lähiperheessä oltaisiin eriarvoisia.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:32"]
Mä en ymmärrä miksi nelilapsiseen perheeseen pitää alkaa vääntää näitä "rakkauden hedelmiä"?
[/quote]
Sitouttamaan elättäjä. Ap itse tietysti ajattelee toisin. Pakkohan hänen on, totuus kuulostaisi liian laskelmoivalta. Tämä kuitenkin on totuus. Nainen sitouttaa ankkurivauvoilla elättäjän. Näin käy masentavissa lähiömamupatjasuhteissa mutta myös sellaisilla sivistyneen oloisilla, vähävaraisilla naisilla, joillainen ap:kin vaikuttaa olevan. Voi olla, että mies sen takia rankaisee ap:ta nuukuudella. Hän kokee olevansa jonkinlainen uhri itsekin. Niin kuin onkin. Tässä suhteessa selvästikin molemmat ovat hyväkskäyttäjiä ja uhrja, kummatkin omalla tavallaan. Onnea! Olette selvästikin ansainneet toisenne. Lapsia käy aina sääliksi.
[/quote]
No mut miks se mies lähtee siihen?
[/quote]
No juuri siksi, kun se ei ole saanut mitään muutakaan! Se on joutunut tyytymään, ja sekös miestä aina harmittaa. Sitten se kärvistelee suhteessa, jota se yhtä aikaa tarvitsee, mutta joka taloudellisessa epäsuhdassaan samaan aikaan harmittaa sitä. Sitten se ei keksi muutakaan tapaa purkaa v'''':staan kuin passiivis-aggressiivinen viestintä. Se, että pidättäytyy antamasta kalliita lahjoja on juuri tällainen passiivis-aggressiivinen tapa rankaista tilanteesta sitä köyhempää osapuolta.
Mies ei taida olla kovin hottis ulkonäöltään tai on niin saamaton, ettei ehtinyt hankkia sitä unelmiensa naista. Vaimokin tyytyi vaatimattoman näköiseen mutta sentään varakkaaseen. Pohjimmiltaan molempia inohttaa tilanne, jossa on paljon laskelmointia, jonkun verran aitoja tunteita ja huomattava määrä joku päivä eskaloituvaa katkeruutta puolin ja toisin. Tuttu kuvio.
[/quote]
Tai vanhempi ja varakas mies hurmaantunut nuoreen ja ihanaan naiseen ja luullut sitä oikeaksi rakkaudeksi. Jopa villiä seksiäkin on löytynyt paljon, kun nuori nainen on näyttänyt temppujaan. Mies on jättänyt keski-ikäisen vaimonsa tässä hurmassa ja yhtäkkiä huomaa olevansa kärttyisän ja ahneen naisen aviomies. Seksiä ei enää ole ja viehättävyyskin on kadonnut, kun toinen laskee koko ajan lahjojen hintaa ja marisee. Mies ei ole tajunnut, että hänen pitäisi elättää naisen lapsetkin ja taata niillekin "miljönäärin" elintaso.
Mutta jos mies on ollut niin tyhmä, ettei ole tehnyt avioehtoa, kun alapää on määrännyt tekoja, nyt kärsii siitä ja ei ostele vaimolleen kalliita tuhansien eurojen taideteoksia, kun ei saa niistä mitään vastineeksi.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 16:41"]
[/quote]
Ankkurilapsi, millä saadaan mies sidottua itseensä. Lapsihan sitoo enemmän, kuin avioliitto. Hyvän saaliin löytyessä, kannattaa heti hommata itsensä paksuksi, niin mies ei pääse ikinä eroon kokonaan.
[/quote]
Ketä tahansa lasta voidaan kutsua ankkurilapseksi, myös niitä ydinperheen lapsia. Ihan yhdessä hankittuja nämä kaikki lapset olivat.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 15:51"]
Olen itse se "rikas etävanhempi". Ostan lapselleni kalliita lahjoja ja hän matkustelee kanssani. Lähivanhemmalla on uusioperhe, jossa on minun-sinun-meidän lapsia. No, minun lapseni saa paljon enemmän kuin heidän uusioperheensä muut lapset, sillä minulla ja minun vanhemmillani on enemmän pätäkkää. Lapsen lähivanhempi kiukuttelee tästä aina, kun perheen muille lapsille tulee paha mieli. Ja tämä on minun ongelmani koska?!
[/quote]
Koska opetat lapsellesi, että on eriarvoisuus on luontaista ja oikein. Ettei toisten vähempiosaisuudesta tarvitse välittää tai heidän tunteitaan ottaa huomioon, koska oma syntyhistoria sattuu olemaan toisenlainen. Tämä johtaa sekä ylimielisyyden ja empatiakyvyttömyyden että toisaalta ulkopuolisuuden tunteisin perheessä. Riistät lapselta oikeuden yhdenvertaisuuteen sisarustensa kanssa, ja kasvatat juopaa hänen ja sisarustensa välille.
Itselläni on samankaltainen tilanne, enkä anna lapselleni sellaisia tavaroita ja lahjoja jotka poikkeavat reilusti hänen lähivanhempansa muiden lasten saamista tavaroista, koska haluan että hänelle ja muille lapsille kasvaa yhteenkuuluvat suhteet huolimatta siitä että hänellä on eri äiti. Pelkään, että lapseni kokee erilaisuutta perheessä jo muutenkin, saati sitten jos hänellä olisi aivan eri luokkaa olevat vaatteet ja lelut kuin muilla. Tällä hetkellä hänelle riittäköön, että perheessä huolehditaan perustarpeista hyvin. Itse osallistun elättämiseen, annan kohtuullisia lahjoja ja lisäksi laitan hänelle rahaa tilille, jonka hän saa käyttöön aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:16"] Olen täysin samaa mieltä nro 12 kanssa, mies ei välitä sinusta todella. Sääli. Hänelle olet vain joku toissijainen ehkä lähempänä kotiapulaista ja lastenvahtia kuin tasaveroisena kumppanina. P.s sanon että noin voi juurikin olla, omakohtaisesta kokemuksesta! [/quote] Mies ei välitä, jos ei tuhlaa rahojaan vaimon käskystä? [/quote] Ei näytä välittävän ei, tosin eihän siihen mitään käskyjä tarvita.
[/quote]Juu, pitäisi tuon taulun edestä välittää!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:15"]
missään nimessä hän ei ole velvoitettu kustantamaan sinun lapsille samaa elintasoa kuin omilleen.
[/quote]
Ja tästä syntyy elintasokuilu keskelle uusioperhettä.
Itse tuskin pystyisin jatkamaan moisen sian kanssa. Perhe on perhe, ja kaikki jäsenet ovat yhtä arvokkaita ja ansaitsevat saman elintason.
[/quote]
Minkälainen sika on ap:n ex-mies? Millä tavoin hän osallistuu lastensa lahjoihin/matkoihin?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 15:51"]
[/quote]
Jos olisit fiksu ihminen, niin miettisit myös sitä, että käytännössä hankkimasi iPhonet ja muut kalliit jutut tuottavat lapsesi perheeseen pahaa oloa. Ja tämä paha olo ulottuu myös sinun lapseesi, jotain kautta. Fiksut vanhemmat hankkivat lapsilleen tarvittavat jutut ja joskus jotain parempaa. On kurja opettaa lapsensa jo pienestä pitäen siihen, että kaikki on kalleinta mitä Helsingistä löytyy. Jos lapsella ei sitten isona ole yhtä suuria tuloja kuin vanhemmallaan (mikä on eritt todennäköistä), niin lapsi joutuu käymään omille muuttaessaan kovan koulun tai vanhemmat joutuvat jatkamaan rahan öysäämistä aikuiselle lapselleen. Eri asia on, jos rahaa on niin tolkuttomasti, että siitä riittää tuhlattavaksi sukupolvien ajan. Harvoilla on näin. Ap
Ap miksi tulosi ovat vain 20 000 €?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:13"]
Mieskin teki sellaisia rakkaudentunnustuksia, että oksat pois.... Ap
[/quote]
Ai millaisia?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 15:02"]
Ymmärrän, että tuo tuntuu ikävältä. Mielestäni perheen sisällä ei pitäisi olla eri elintasoja. Mutta toisaalta mies maksaa jo nyt lähes kaikki yhteiset kulut...en oikein tiedä. Kyllähän tuo lahjajuttu on kurja muttei ehkä kuitenkaan niin valtava asia. Sinäkin olet vapaaehtoisesti valinnut ammattisi, olisit voinut myös opiskella hyväpalkkaista alaa. Mutta jos et voi hyvin suhteessa tuon takia niin ehkä sinun täytyy harkita voitko jatkaa noin. Mies tuskin muuttuu. Vai oletko kertonut hänelle, miten koet tuon elintasokuilun? Toivottavasti sinun kaksi vanhempaa lastasi eivät koe perheen sisällä eriarvoisuutta? Se yksistään voisi saada minut lähtemään suhteesta. En tarkoita että miehen pitäisi ostaa heille kalliita lahjoja mutta ei saisi olla selllaista, että he ovat kakkosluokan jäseniä perheessä.
[/quote]
Minulla on korkea koulutus hyväpalkkaiselle alalle, mutten ole onnistunut löytämään koulutustani vastaavaa työtä. Olen yrittänyt kertoa tunteistani kuiluun liittyen, mutta mies vaan sanoo, että hän saa ostaa mitä haluaa kelle haluaa. Omat kaksi lastani ovat onneksi hieman nuorempia kuin mieheni teinit, joten sillä saa selitettyä osittain miksi toisille ostetaan enemmän. Miehen lähes aikuinen lapsi on muuten kokenut syrjintää kavereiden suhteen, koska kaverit eivät siedä tavaroilla elvistelyä. Tällä lapsella kun on taipumus esitellä kalliita tavaroitaan, puhuu niistä kokoajan jne. Olenkin sanonut miehelleni, että on ok että näitä tavaroita on meidän perheessä, kunhan mun ei odoteta kokoajan kommentoivan niihin jotakin. Tuntuu että kokoajan niitä tuodaan mun silmien alle.... Onneksi applen laitteilla elvistely loppui siihen, kun ostin itselleni iphonen....
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 13:19"]
Meillä se elintasokuilu koskettaa miehen lasta, jonka äidillä on huomattavasti paremmat tulot kuin minulla ja miehellä (me olemme keskituloisia). Miehen tyttö saa äidiltään kaiken, mitä keksii pyytää omasta hevosesta (jota ei edes hoida) kielikursseihin ulkomailla. Minun lähes samanikäinen tyttöni joutuu omista rahoistaan säästämään puhelimensa, miehen tyttö saa uuden vain ilmoittamalla äidilleen, että haluaa sen.
Asiasta on puhuttu paljon, koska nyt yhdellä lapsista on kaikki, mitä tahtoo ja perheen muut lapset katsoo kateellisina vierestä. Mies sanoo, että asialle ei voi mitään, minun mielestä meillä on oikeus ottaa pois uudet tavarat ja määrätä tyytymään vanhemmanmalliseen puhelimeen tai perheen yhteiseen tietokoneeseen oman iPadin sijaan.
[/quote]
Kurja tilanne perheen "köyhille" lapsille, mutta et silti voi vaatia tyttöä luopumaan omista tavaroistaan. Voitte edellyttää asiallista käytöstä, eli ettei tavaroilla leveillä ja leuhkita.
[/quote]
Tytölläni on rikkaita kavereita. Harmittaa häntäkin, että ei saa pariisin matkoja, vaan joutuu tyytymään Tallinan reissuun. Harmittaa, kun ei ole viimeisimpiä merkkejä puhelimia yms.
Mutta olen sanonut, että maailma on sellainen, että emme elä kommunismissa, missä kaikille jaetaan kaikki. Tyttö säästi itse järjestelmäkameran ja sanoikin, että se tuntuukin tosi arvokkaalta, kun teki sen eteen töitä.
Opettakaa lapsillenne, että jos jollakulla on omaisuutta, niin se ei automaattisesti kuulu lapsillenne.
Mahtaa näissä uusperheissä perikunnat tapella, kun mammat huomaa, että heidän edellisen liiton lapset ei perikään isäpuoltaan, vaan jäävät rannalle nuolemaan näppejään.
Miksi olet ryhtynyt tuollaiseen? Sinuna en olisi edes lähtenyt noin selkeän epätasa-arvoiseen suhteeseen. Nyt ottaisin eron.