Onko vaikeaa löytää n. nelikymppistä miestä, joka ei käytä alkoholia?
Eikä tupakoi tai käytä muitakaan päihteitä. Sinkkumarkkinoilta parisuhteeseen. Olen itse ateisti, ei haittaa jos mies kuuluu kirkkoon mutta en usko että varsinaisista uskispiireistä voisin löytää samalla aaltopituudella olevaa.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä päihteitä, mutta en sitä kenellekään mainosta, koska sitä joutuu yleensä selittelemään. Ei ole muita juuri tullut vastaan paitsi sellaisia, joille alko on joskus ollut ongelma. Mutta voi olla, että muilla päihteettömillä on sama kokemus selittelyntarpeesta, joten asia vain ei koskaan tule puheeksi. Tunnen esim. urheilua harrastavia miehiä, joilla on pyrkimys elää terveellisesti ja jotka tuskin juovat kovin paljon. Vastaavia naisia olen jonkin verran kohdannut, vähän heitäkin on.
Minusta ei tiedä kuin aivan läheisimmät ihmiset että en käytä alkoholia. Valitsen vain aina kaikessa hiljaisuudessa alkoholittoman vaihtoehdon puhumatta asiasta sen enempää. Edes osa kavereistani (etäisemmistä) ei ole tajunnut että en käytä alkoholia vaikka ollaan oltu terassilla useasti yhdessä. Toki kerron jos joku kysyy. Ap
Tai sittensinulla on vain fiksuja kavereita, jotka eivät tee alkoholittoman vaihtoehdon valinnasta sen kummempaa numeroa. Itse käytän alkoholia hyvin vähän mutta esimerkiksi opiskeluaikana minua toisinaan ärsytti vänkääjät, joille sai tai oikeammin joutui toisinaan selittämään miksi ei halua juoda alkoholia. Olen tapakristitty en omista, enkä ole omistanut autoa mutta en vain erityisemmin näe mitään erityistä syytä miksi käyttäisin alkoholia. Nyt sinkkuna ollessa ja paljossa etätöissä ja sitten työttömäksi joutuessani olen ollut hyvilläni siitä, ettei alkoholin käytöstä ole muodostunut tapaa kun liian paljon on saanut lukea juttuja joissa on kerrottu miten osalla alkolin käyttö on lähtenyt vähän lapasesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi alkoholista pitää tehdä jotain elämää suurempaa? "saa juoda lasin viiniä jouluaterialla" aika sairasta kumppanin kontrollointia minusta.
Olet ymmärtänyt varmaan väärin. Kyse on siitä, että toivotaan puolisolta samanlaista asennetta alkoholia kohtaan. Kuten varmasti monissa muissakin asioissa yhteiset arvot auttavat suhteen onnistumisessa.
Tuo asenne, että pitäisi olla absolutista tai liki sen korostaa minusta, että ap:lla itsellään on ongelma alkoholin suhteen. Mikäli ihminen juo lasin joskus, niin sitä ei edes toinen huomaa.
Ap ei ole täällä kertonut syitään. Voihan olla että hänen ex-mies tai vaikka äiti on ollut alkoholisti tms ja ap vihaa siksi kaikkea mikä viinaan liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap etsii ei alkoholia käyttävää miestä, niin kai voit kertoa, mistä maasta niitä sitten löytyy, jos tämä on vaikeaa sinun mukaasi juuri Suomessa. Tähän haluaisin ne faktat.
Eiköhän länsimaissa alkoholin käyttöä ole tavalla tai toisella suurimman osan aikuisista elämässä. Absolutisteja on harvemmassa ja heistä monella takana päihdeongelma tai uskonnollisuus. Absolutismi tai liki-absolutismi on kovin rajaava vaatimus.
Tämä on vähän kuin jos itse on vegaani niin saattaa hyväksyä puolisoksi vain vegaanin. Tai jos itse on uskis niin saattaa edellyttää että kumppani on myös uskis, muunlaista ei rinnalleen vain halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ongelma erityisesti Suomessa 😔 Perseestä suomalainen alkoholikulttuuri. Onneksi nuoressa sukupolvessa muutosta havaittavissa ❤️
Öö, vedäpä tähän nyt jotain dataa maista, joissa absolutesteja on huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Toki fundamentaaleissa muslimimaissa näin on, mutta niiden lisäksi. Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää.
Enemmän suomalaisessa alkoholikulttuurissa mättää juuri se asenne, että viinilasi useammin kuin jouluaterialla on jo ongelmajuomista.
Ei satunnainen vähäinen käyttö varmaam haittaa ketään, mutta jo päivittäinen yksi annos lisää esim. tiettyjen syöpien riskiä. Mitä h..n pahaa on siinä, että arvostaa enemmän omaa ja puolison terveyttä kuin jotakin viinikulttuuria. Ja huom. ranskalaisilla on perinteisesti olleet maksakirroosiluvut korkealla, vaikka alkoholisteja onkin vain vähän. Suomessa kyllä käydään aina kimppuun (oma lehmä ojassa?), jos puolustaa niukkaa alkoholinkäyttöä 😔🤦🏼♀️
Jos kommentissa sanotaan, että raittiin miehen löytyminen on vaikeaa erityisesti Suomessa, niin tällöin kaipaisin faktoja, että näin todella on, En Ranskan maksakiirrosio lukuja.
Ei kyseessä ole sinun alkoholin käyttö vaan sinun esittämä väite siitä, että ap:n kuvailemien miesten löytäminen on vaikeaa erityisesti Suomessa. Kerrtoko sitten, mistä niitä löytää?
Kommenttini koskikin tuota "viinilasi useammin kuin jouluaterialla" -kohtaa. Se muistuttaa vaan ranskalaista alkoholikulttuuria, jossa käyttö on "sivistynyttä", mutta terveyshaittoja vähättelevää. Arvostelit asennetta, jossa alkoholia halutaan käyttää mahdollisimman vähän, mutta ilmeisesti vähättelet terveyshaittoja? Eikä niitä saisi ottaa esille? Kun sinua alkaa ahdistamaan?
En vaan arvostelin asennettasi siitä, että mainitset tämän olevan ongelma juuri Suomessa ja suomalaisen alkoholikulttuurin olevan perseestä - sitten tulet selittämään jotain ranskalaisesta alkoholikulttuurista.
Jos ap etsii ei alkoholia käyttävää miestä, niin kai voit kertoa, mistä maasta niitä sitten löytyy, jos tämä on vaikeaa sinun mukaasi juuri Suomessa. Tähän haluaisin ne faktat.
Alkoholin terveysvaikutukset on sitten toinen keskustelu. Tiedän, että kohtuukäyttökin lisää riskejä, mutta tästähän ei keskusteltu vaan siitä, miten helppoa on löytää alkoholia käyttämätön mies.
Jos jotakin maita pitää luetella, niin vaikka Ruotsi, Norja, Kanada, Japani ja jopa Italia. Niissä alkoholinkulutus pienempää kuin Suomessa. Mutta olisipa hyvä, jos löytyisi Siomestakin enenevässä määrin. Itse ainakin valitsisin ehdottomasti suomalaisen raittiin (ei uskovaisen) ensisijaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän länsimaissa alkoholin käyttöä ole tavalla tai toisella suurimman osan aikuisista elämässä. Absolutisteja on harvemmassa ja heistä monella takana päihdeongelma tai uskonnollisuus. Absolutismi tai liki-absolutismi on kovin rajaava vaatimus.
Voin avata omaa absolutismiani. Minulla on superyliherkkä haju- ja makuaisti, ja makeisten, alkoholin ja savun haju on superylikuvottavaa. Siirryn pois passiivisestakin savuista, muuten yökkään. Jäi menemättä kaverin häihin, kun minua vieraaksi noutamaan saapunut auto oli savuttelijan. Ja Valhallasta tarvin tieteellisen todisteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi alkoholista pitää tehdä jotain elämää suurempaa? "saa juoda lasin viiniä jouluaterialla" aika sairasta kumppanin kontrollointia minusta.
Olet ymmärtänyt varmaan väärin. Kyse on siitä, että toivotaan puolisolta samanlaista asennetta alkoholia kohtaan. Kuten varmasti monissa muissakin asioissa yhteiset arvot auttavat suhteen onnistumisessa.
Tuo asenne, että pitäisi olla absolutista tai liki sen korostaa minusta, että ap:lla itsellään on ongelma alkoholin suhteen. Mikäli ihminen juo lasin joskus, niin sitä ei edes toinen huomaa.
Tjaa. Minusta kun se on vain yksi tapa hakea kumppania, jolla on suunnilleen samoja arvoja ja asenteita kuin itsellä. Tai en ainakaan havainnut Ap:n avauksessa, että hän olisi ns. raivoraitis. Kuten edellä kerroin, niin itseäni ärsytti opiskeluaikanani se, että vaikutti toisinaan sille, että monelle oli paljon isompi ongelma se, että en juonut kuin se, että osa joi itsensä pers-känniin.
Sittemmin minua on alkanut tökkimään se, että kun 40 vuotiaana haet kumppania niin jollet halua itseäsi laittaa likoom netin tai tinderin kautta ja vierastat alkoholia lähellä olevia paikkoja (baareja ja yökerhoja etc) niin aika vähän on sellaisia paikkoja, joissa olisi sosiaalisesti ja moraalisesti yleisesti hyväksyttävää yrittää löytää itselleen kumppani.
Mutta Ap:n avaus valoi myös uskoa. että en ole yksin (tiesin kyllä tämän asian) ja kaiken lisäksi olen meis, joten ehkä meillä saattaisi olla jotain yhteistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ongelma erityisesti Suomessa 😔 Perseestä suomalainen alkoholikulttuuri. Onneksi nuoressa sukupolvessa muutosta havaittavissa ❤️
Öö, vedäpä tähän nyt jotain dataa maista, joissa absolutesteja on huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Toki fundamentaaleissa muslimimaissa näin on, mutta niiden lisäksi. Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää.
Enemmän suomalaisessa alkoholikulttuurissa mättää juuri se asenne, että viinilasi useammin kuin jouluaterialla on jo ongelmajuomista.
Ei satunnainen vähäinen käyttö varmaam haittaa ketään, mutta jo päivittäinen yksi annos lisää esim. tiettyjen syöpien riskiä. Mitä h..n pahaa on siinä, että arvostaa enemmän omaa ja puolison terveyttä kuin jotakin viinikulttuuria. Ja huom. ranskalaisilla on perinteisesti olleet maksakirroosiluvut korkealla, vaikka alkoholisteja onkin vain vähän. Suomessa kyllä käydään aina kimppuun (oma lehmä ojassa?), jos puolustaa niukkaa alkoholinkäyttöä 😔🤦🏼♀️
Jos kommentissa sanotaan, että raittiin miehen löytyminen on vaikeaa erityisesti Suomessa, niin tällöin kaipaisin faktoja, että näin todella on, En Ranskan maksakiirrosio lukuja.
Ei kyseessä ole sinun alkoholin käyttö vaan sinun esittämä väite siitä, että ap:n kuvailemien miesten löytäminen on vaikeaa erityisesti Suomessa. Kerrtoko sitten, mistä niitä löytää?
Kommenttini koskikin tuota "viinilasi useammin kuin jouluaterialla" -kohtaa. Se muistuttaa vaan ranskalaista alkoholikulttuuria, jossa käyttö on "sivistynyttä", mutta terveyshaittoja vähättelevää. Arvostelit asennetta, jossa alkoholia halutaan käyttää mahdollisimman vähän, mutta ilmeisesti vähättelet terveyshaittoja? Eikä niitä saisi ottaa esille? Kun sinua alkaa ahdistamaan?
En vaan arvostelin asennettasi siitä, että mainitset tämän olevan ongelma juuri Suomessa ja suomalaisen alkoholikulttuurin olevan perseestä - sitten tulet selittämään jotain ranskalaisesta alkoholikulttuurista.
Alkoholin terveysvaikutukset on sitten toinen keskustelu. Tiedän, että kohtuukäyttökin lisää riskejä, mutta tästähän ei keskusteltu vaan siitä, miten helppoa on löytää alkoholia käyttämätön mies.
Jos jotakin maita pitää luetella, niin vaikka Ruotsi, Norja, Kanada, Japani ja jopa Italia. Niissä alkoholinkulutus pienempää kuin Suomessa. Mutta olisipa hyvä, jos löytyisi Siomestakin enenevässä määrin. Itse ainakin valitsisin ehdottomasti suomalaisen raittiin (ei uskovaisen) ensisijaisesti.
Mutta onko noissakaan maissa absolutistien määrä merkittävästi erilainen Suomeen verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosiaan noin rajoittunut ymmärrykseltäsi? Itse ole raitis (jos nyt juon yhden tai pari lasia vuodessa, niin määrittelen kuitenkin raittiiksi), enkä todellakaan uskonnollinen saati minkään sortin päihdeongelmainen 😅 Etpä taida tuntea kovinkaan paljon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin avata omaa absolutismiani. Minulla on superyliherkkä haju- ja makuaisti, ja makeisten, alkoholin ja savun haju on superylikuvottavaa. Siirryn pois passiivisestakin savuista, muuten yökkään. Jäi menemättä kaverin häihin, kun minua vieraaksi noutamaan saapunut auto oli savuttelijan. Ja Valhallasta tarvin tieteellisen todisteen.
Mielenkiintoinen lähestyminen, jos alkoholin haju on ongelma. Voisin kuvitella oluen, siiderin, erilaisten viinien, väkevien tai väkevien viinien kaikkien tuoksuvan erilaiselta. Kahvi, tee ja virvoitusjuomakin tuoksuu joltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosiaan noin rajoittunut ymmärrykseltäsi? Itse ole raitis (jos nyt juon yhden tai pari lasia vuodessa, niin määrittelen kuitenkin raittiiksi), enkä todellakaan uskonnollinen saati minkään sortin päihdeongelmainen 😅 Etpä taida tuntea kovinkaan paljon ihmisiä.
Huomaa, että kirjoitin monen absolutistin taustalla olevan päihdeongelmaa tai uskonnollisuutta. Et ole absolutisti ja en missään vaiheessa väittänyt, ettei voisi olla absolutistia, jolla ei ole taustalla päihdeongelmaa tai uskonnollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole täällä kertonut syitään. Voihan olla että hänen ex-mies tai vaikka äiti on ollut alkoholisti tms ja ap vihaa siksi kaikkea mikä viinaan liittyvää.
Entäpä jos onkin saanut "raittiutta" ja terveellisiä elämäntapoja korostavan kasvatuksen hyvässä kodissa, ja haluaa vaalia samoja arvoja omassa elämässään myös aikuisena? Ihan kuin pitäisi olla joku ongelma, jos ei ole alkoholimyönteinen? Ihmeellistä, rajoittunutta ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen lähestyminen, jos alkoholin haju on ongelma. Voisin kuvitella oluen, siiderin, erilaisten viinien, väkevien tai väkevien viinien kaikkien tuoksuvan erilaiselta. Kahvi, tee ja virvoitusjuomakin tuoksuu joltakin.
Mutta kun on suunnilleen huumekoiran nenä ja aivot... LoL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun on suunnilleen huumekoiran nenä ja aivot... LoL
Haiseekohan puhdas alkoholi miltään vai tuleeko haju muista aineista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten asia todellisuudessa on, mutta epäilen että saattaa olla hankalaa. Oma prosenttiarvioni on, että ovat täysin raittiit ovat reilussa vähemmistössä, olisiko 80/20% tai peräti 90/10% tai jopa 95/5%.
Lisäksi jos haluaa, että kyseessä on muutenkin fiksu ihminen joka osaa pitää huolta itsestään ja omista asioistaan (eli suomeksi sanottuna elättää itsensä ja pärjää ok/hyvin rahallisesti), niin varmasti nuo prosenttiosuudet ovat vieläkin pienemmät.
Olen itse akateeminen ja koen että fiksukin ja asiallinen mukava nainen niin kyllä miehenkin pitäisi ihan fiksu olla (koulutustasolla ei ole niin väliä).
Miellän sanan raitis ihmiseen joka on raitistunut eli ent. alkoholisti käytännössä. Ehkä absolutisti voisi olla parempi termi siitä mitä etsin. Tai henkilö jolle ei koskaan ole muuten vain maistunut alkoholi.
Ap
Nuo voisi jakaa kahteen ryhmään: aidosti ehjät ja lujatahtoiset ja sitten esim uskovaisissa on mustavalkoisia epäkypsiä ja jäykkiä luonteita, jotka eivät nauti kuin ehkä juoksemisesta. EIvät ole mitenkään kummoista seuraa raittiina.
Arvostan kykyä nauttia elämästä mutta siihen ei ole yhtä sapluunaa. Alkoholi on tällöin jokatapauksessa ihan marginaalissa, siitä tulee yhdentekevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko noissakaan maissa absolutistien määrä merkittävästi erilainen Suomeen verrattuna?
Ainakin suurkuluttajien määrä on pienempi ja suhtautuminen myönteisempää alkoholia hyvin niukasti tai ei lainkaan käyttäviin.
Ei oikeasti Kristitty mies voi olla ateisti naisen kanssa yhdessä. Jopa raamattu kieltää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset meistä on yliherkkiä sitrushedelmille mutta esimerkiksi banaani tai omena käy oikein hyvin. Joillekin kalan tai kananmunan haju saattaa salvata hengen, äärimmäisimmissä tapauksissa hyvinkin kohtalokkaasti,
Tai osa, kuten itseni mukaan lukien en voi käyttää keliaakikkona vehnää, ruista, tai ohraa mutta näiden asemasta jää monta viljaakin, jota voita voin käyttää ja sopivat elimistölleni.
Mutta eihän tällaisia rajoitteita ja yliherkkyyksiä ja tai ravinteiden elimistöä vaurioittavia "vammoja" kaikki ymmärrä. Onneksi tällaisiin "ymmärtämättömiin" törmää ja kohtaa lähinnä vain tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue seuranhakuilmoituksia, joissa mainitaan että ”alko ei ole ongelma”.
Juurikin näin. Sieltä saat sen ihanan empaattissympaattisen ja ratkeamistaan odottavan alkoholistin jakamaan kanssasi arjen ilot ja surut.
Miten niin "odottavan"? Kaikki spurgutkin on omasta mielestään absolutisteja.
En käytä alkoholia. Mutta ei kiinnosta myöskään ihmissuhteet. Kummatkaan eivät ole hyväksi terveydelle. -mies