Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhun lapselleni englantia heti syntymästä lähtien

Vierailija
29.06.2015 |

Heti syntymästä lähtien aion puhua lapselleni vain englantia. Tästä on paljon hyötyä tulevaisuudessa. Suomea hän oppii ulkona, päiväkodissa, koulussa yms sitten mutta kotona puhumme vain englantia.

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:26"]Ja millähän perusteilla? Itseko olette tutkinut? Eihän yksikään suomalainen puhu millään korostuksella (no, paitsi ehkä suomen) jos ei erikseen opettele.
[/quote]

En kyllä ymmärtänyt tästä juuri mitään vaikka suomi äidinkieleni onkin.

Vierailija
62/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:29"]Onko sitten jossakin KIELLETTY tekemästä näin?
[/quote]

Puhumasta lapselle muuta kuin omaa äidinkieltä? mä olen oppinut yläasteen äikässä että ei ole hyväksi lapsen ilmaisun kehitykselle. Eivätkö muut todella tiedä tätä? Luulisi että viimeistään neuvolassa puututtaisiin peliin jos vastaanotolle saapuisi äiti höpötellen "jees anna-kaisa nau vii gou tu tö neuvola"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun USAssa ja oon viime keväänä useamman kerran saanut vastata kysymykseen, miksi en puhu lapselleni englantia kotona, niin sillä olisi helpompaa oppia sitä. No aion jatkossakin puhua lapselleni vaan suomea. Se tuntuu oppivan englannin hyvin koulussakin ja kun koko muu maailma on englanninkielinen kotia lukuunottamatta. Enemmän mua huolestuttaa, että miten lapsen Suomen kieli säilyy, jos tänne pysyvästi jäämme. 

Mä en alkaisi puhumaan lapselle sellaista kieltä, joka ei ole oma äidinkieleni. 

Vierailija
64/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Anonyymi nihilisti" time="29.06.2015 klo 20:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:58"]Heti syntymästä lähtien aion puhua lapselleni vain englantia. Tästä on paljon hyötyä tulevaisuudessa. Suomea hän oppii ulkona, päiväkodissa, koulussa yms sitten mutta kotona puhumme vain englantia. [/quote] Lapsi ei opi englantia oikealla aksentilla.

[/quote]

Ongelma ei ole niinkään väärässä aksentissa, vaan siinä, etää englanti ei ole suomenkieliselle ns. tunnekieli. Siis kieli, jolla äiti voi sanoittaa asioita monipuolista sanastoa ja lauserakenteita käyttäen. Siinä jää iso siivu kielen rikkaudesta välittämättä lapselle. 

Vierailija
65/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kielletty, mutta jos välittää yhtään lapsestaan, tämän tulevaisuudesta ja esim. noista opiskelujen ja työnsaannin vaikeuksista tulevaisuudessa, niin kukaan järkevä ei tee sellaista hallaa lapselleen. Säälitti muutama kuukausi sitten perhekahvilassa kun joku kai kaakkoisaasialainen pariskunta puhui n. vuoden ikäiselle lapselleen oikeasti maailman huonointa englantia ja sit kuitenkin keskenään äidinkieltään :( Sen lapsen sanavarasto tulee olemaan niiiin pieni, ettei tosissaan pysty muutaman vuoden kuluttua ilmaisemaan mitään tunteitaan :( Vielä enemmän harmitti kun olin aiemmin kuullut ko. paikan ohjaajan sanovan yhdelle turkkilaisäidille, joka puhui lapsilleen suomea, että ei tekisi niin (ammattilaisena kyllä tietää kuinka nämä asiat menevät). Niin tälle perheelle olisi ollut todella tärkeää saada se tieto. Mutta mistäpä voisivat sellaista tajuta, tuskin ovat paljoa kouluja kotimaassaan käyneet, ne muutamat englanninkieliset sanat opittu varmaan jossain asiakaspalvelutyössä turisteilta :(

Vierailija
66/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä katkeria suomi mammoja joita vituttaa kun ei osaa muuta, kun rallienglantia. Tiedän itse monia monikielisiä perheitä ja kaikki lapset mahtavia kielitaidoiltaan. Eivätkä puhu hoono soomi tai päät enklis myöskään. Meillä tullaan kotona puhumaan sekä englantia että Suomea lapselle. Mies on kyllä englantilainen ja se tulee olemaan kotikieli. Vaikka mies ei olisi englantilainen, niin se olisi kotikieli. Min opin hyvin englanninkielen aikuisena ja se on minulle se tunnekieli. Outoa kyllä ymmärrän ja käsittelen kaiken paremmin englanniksi, kuin suomeksi. Suomi on todella tökerö ja suppea kieli. Sanokoon isänmaafanaatikot ja rasistit ja katkerat kateelliset mitä tahansa.

Vierailija
67/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:54"]Onpa täällä katkeria suomi mammoja joita vituttaa kun ei osaa muuta, kun rallienglantia. Tiedän itse monia monikielisiä perheitä ja kaikki lapset mahtavia kielitaidoiltaan. Eivätkä puhu hoono soomi tai päät enklis myöskään. Meillä tullaan kotona puhumaan sekä englantia että Suomea lapselle. Mies on kyllä englantilainen ja se tulee olemaan kotikieli. Vaikka mies ei olisi englantilainen, niin se olisi kotikieli. Min opin hyvin englanninkielen aikuisena ja se on minulle se tunnekieli. Outoa kyllä ymmärrän ja käsittelen kaiken paremmin englanniksi, kuin suomeksi. Suomi on todella tökerö ja suppea kieli. Sanokoon isänmaafanaatikot ja rasistit ja katkerat kateelliset mitä tahansa.
[/quote]
Jos olet tosissasi, niin suosittelen lämpimästi hankkimaan hieman sivistystä ihan millä kielellä vain. Silloin olisi varmasti helpompi ymmärtää mistä tässä ketjussa puhutaan. Kommentistasi päätellen et ole ymmärtänyt ap:n aloitusta tai muiden vastauksia.

Vierailija
68/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:54"]Onpa täällä katkeria suomi mammoja joita vituttaa kun ei osaa muuta, kun rallienglantia. Tiedän itse monia monikielisiä perheitä ja kaikki lapset mahtavia kielitaidoiltaan. Eivätkä puhu hoono soomi tai päät enklis myöskään. Meillä tullaan kotona puhumaan sekä englantia että Suomea lapselle. Mies on kyllä englantilainen ja se tulee olemaan kotikieli. Vaikka mies ei olisi englantilainen, niin se olisi kotikieli. Min opin hyvin englanninkielen aikuisena ja se on minulle se tunnekieli. Outoa kyllä ymmärrän ja käsittelen kaiken paremmin englanniksi, kuin suomeksi. Suomi on todella tökerö ja suppea kieli. Sanokoon isänmaafanaatikot ja rasistit ja katkerat kateelliset mitä tahansa.
[/quote]
Jos olet tosissasi, niin suosittelen lämpimästi hankkimaan hieman sivistystä ihan millä kielellä vain. Silloin olisi varmasti helpompi ymmärtää mistä tässä ketjussa puhutaan. Kommentistasi päätellen et ole ymmärtänyt ap:n aloitusta tai muiden vastauksia.
[/quote]

Tässä keskustellaan siitä, että lapselle puhuu englantia kotikielenään ihminen jonka äidinkieli ei ole englanti. Jos haluat supistetun vastauksen: minä tekisin näin, vaikka mieheni ei olisi englantilainen. Se ei vaikuta lapsen kielitaitoon muutoin, kun rikastuttavasti.

Vierailija
69/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:15"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:54"]Onpa täällä katkeria suomi mammoja joita vituttaa kun ei osaa muuta, kun rallienglantia. Tiedän itse monia monikielisiä perheitä ja kaikki lapset mahtavia kielitaidoiltaan. Eivätkä puhu hoono soomi tai päät enklis myöskään. Meillä tullaan kotona puhumaan sekä englantia että Suomea lapselle. Mies on kyllä englantilainen ja se tulee olemaan kotikieli. Vaikka mies ei olisi englantilainen, niin se olisi kotikieli. Min opin hyvin englanninkielen aikuisena ja se on minulle se tunnekieli. Outoa kyllä ymmärrän ja käsittelen kaiken paremmin englanniksi, kuin suomeksi. Suomi on todella tökerö ja suppea kieli. Sanokoon isänmaafanaatikot ja rasistit ja katkerat kateelliset mitä tahansa. [/quote] Jos olet tosissasi, niin suosittelen lämpimästi hankkimaan hieman sivistystä ihan millä kielellä vain. Silloin olisi varmasti helpompi ymmärtää mistä tässä ketjussa puhutaan. Kommentistasi päätellen et ole ymmärtänyt ap:n aloitusta tai muiden vastauksia. [/quote] Tässä keskustellaan siitä, että lapselle puhuu englantia kotikielenään ihminen jonka äidinkieli ei ole englanti. Jos haluat supistetun vastauksen: minä tekisin näin, vaikka mieheni ei olisi englantilainen. Se ei vaikuta lapsen kielitaitoon muutoin, kun rikastuttavasti.

[/quote]

Höpöhöpö. Terveisiä Tehtaankadulle!
[/quote]

Enpä ole kyseisellä kadulla koskaan edes käynyt, joten ohi meni :) jotkut meistä vaan osaa englantia ja jotkut katkerat rallienklissiä

Vierailija
70/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin muinoin ulkomailla jostain ruotsinkieliseltä pohjanmaalta olevan miehen joka puhui niin surkeaa suomea, että vähän säälistä puhuin tälle pakko ruotsia.
Aika yllätys oli että mies ei osannut edes vastata mitään ruotsiksi. Hän oli asunut ruotsalaisalueella, mutta ruotsi ei ollut äidinkieli. Hänen äidinkielensä oli rantaruotsalaisen hoono soomi.
Joo oli maalta kotoisin ja maajussi sekä lopettanut koulut peruskouluun. Silti en voi ymmärtää että on ihmisiä, jotka eivät osaa mitään kieltä. Tai onhan savolaisia ja muita murteita, jotka on yhtä kaukana suomenkielestä kuin tän miehen hoonosoomi.

Vierailija
71/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:08"]

[quote author="Anonyymi nihilisti" time="29.06.2015 klo 20:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:58"]Heti syntymästä lähtien aion puhua lapselleni vain englantia. Tästä on paljon hyötyä tulevaisuudessa. Suomea hän oppii ulkona, päiväkodissa, koulussa yms sitten mutta kotona puhumme vain englantia. [/quote] Lapsi ei opi englantia oikealla aksentilla.

[/quote]

Mikä on se oikea aksentti, jolla englantia tulisi modernissa maailmassamme puhua?

[/quote]

Äidinkielinen aksentti.
[/quote]

Anteeksi välikommentti, mutta tämä oli ehkä typerintä mitä olen koskaan kuullut. :D

Vierailija
72/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsihan on siis ihan oma "dialekt". Ei ole aksentti.

Vierailija
73/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Englannissa ja minulla on kolme lasta. Ei tullut mieleenikään puhua heille englantia kun olivat pieniä. Minun englannin kieleni on lähes natiivitasoa mutta lapsilleni puhun omaa äidinkieltä, sitä tunnekieltä. Vieraalla (hyvätasoisellakin) kielellä lapselle puhuessa on niin paljon mitä ei voi välittää lapselle samalla tavalla kuin omalla äidinkielellään. Lapset ovat olleet tästä kiitollisia. Heillä on kaikilla erittäin vahva sekä englanti että suomi. Myös vieraiden kielien oppiminen on ollut helppoa osittain siksi että heillä on kaksi vahvaa kieltä joita heille on puhuttu johdonmukaisesti (äiti suomea ja isä englantia) joten ovat aina osanneet pitää nämä kielet erillään. Eivät ole kielipuolia kuten niin monissa tuntemissani suo/eng perheissä joissa lapsille on sönkätty sitä sun tätä kieltä huonolla ääntämisellä ja huonolla kieliopilla.

Vierailija
74/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:37"]
Maailmassa melkein kaikki puhuvat englantia mutta suomea tosi harva :)
[/quote]

Ikäänkuin se olisi positiivista... No, tietty jos tykkää puhua ulkomaalaisista paskaa "salakielellä".

Vierailija
75/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:15"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:10"] [quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:54"]Onpa täällä katkeria suomi mammoja joita vituttaa kun ei osaa muuta, kun rallienglantia. Tiedän itse monia monikielisiä perheitä ja kaikki lapset mahtavia kielitaidoiltaan. Eivätkä puhu hoono soomi tai päät enklis myöskään. Meillä tullaan kotona puhumaan sekä englantia että Suomea lapselle. Mies on kyllä englantilainen ja se tulee olemaan kotikieli. Vaikka mies ei olisi englantilainen, niin se olisi kotikieli. Min opin hyvin englanninkielen aikuisena ja se on minulle se tunnekieli. Outoa kyllä ymmärrän ja käsittelen kaiken paremmin englanniksi, kuin suomeksi. Suomi on todella tökerö ja suppea kieli. Sanokoon isänmaafanaatikot ja rasistit ja katkerat kateelliset mitä tahansa. [/quote] Jos olet tosissasi, niin suosittelen lämpimästi hankkimaan hieman sivistystä ihan millä kielellä vain. Silloin olisi varmasti helpompi ymmärtää mistä tässä ketjussa puhutaan. Kommentistasi päätellen et ole ymmärtänyt ap:n aloitusta tai muiden vastauksia. [/quote] Tässä keskustellaan siitä, että lapselle puhuu englantia kotikielenään ihminen jonka äidinkieli ei ole englanti. Jos haluat supistetun vastauksen: minä tekisin näin, vaikka mieheni ei olisi englantilainen. Se ei vaikuta lapsen kielitaitoon muutoin, kun rikastuttavasti. [/quote] Höpöhöpö. Terveisiä Tehtaankadulle! [/quote] Enpä ole kyseisellä kadulla koskaan edes käynyt, joten ohi meni :) jotkut meistä vaan osaa englantia ja jotkut katkerat rallienklissiä

[/quote]

Älä valehtele! Jos valehtelee siitä, että tarkoituksellisesti poistaa lapsen potentiaalisesta kielivarastosta yhden kielen ja väittää, että se on rikastavaa, kun se on ilmiselvästi köyhentävää, niin näkee, että tuollainen suomalaisen identiteetin perustan vähättely ei ole muuta kuin trollailua. 

Vierailija
76/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:28"]

Tapasin muinoin ulkomailla jostain ruotsinkieliseltä pohjanmaalta olevan miehen joka puhui niin surkeaa suomea, että vähän säälistä puhuin tälle pakko ruotsia. Aika yllätys oli että mies ei osannut edes vastata mitään ruotsiksi. Hän oli asunut ruotsalaisalueella, mutta ruotsi ei ollut äidinkieli. Hänen äidinkielensä oli rantaruotsalaisen hoono soomi. Joo oli maalta kotoisin ja maajussi sekä lopettanut koulut peruskouluun. Silti en voi ymmärtää että on ihmisiä, jotka eivät osaa mitään kieltä. Tai onhan savolaisia ja muita murteita, jotka on yhtä kaukana suomenkielestä kuin tän miehen hoonosoomi.

[/quote]

Eli tyyppi puhui jotain pohjalaismurretta.

Vierailija
77/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:29"]

Näistä ideoista minulle tulee joka kerta mieleen tämä mies, jonka muistan aikoinaan esitelleen jossain aikakauslehdessä ideaansa puhua lapselleen pelkkää englantia. Tulikohan pojasta äidinkieleltään englantia puhuva?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mujahed_bin_Risto_Faisal

[/quote]

Ainakin Jani Sievinen sanoi jossain haastattelussa niin, en sitten tiedä miten asia edistyi.

[/quote]

No Sievisten kielikylpykokeilu loppui siihen kun Jani ei tiennyt miten sanoa aamupuuro. Se on kom an iit juor morninporrige;-)

[/quote]

Niin kyllähän monta asiaa jää sanomatta vauvalle, jos vanhempi ei puhu englantia äidinkielenään. Vauvan hoitoon kuuluu kuitenkin monenlaista" Höpsötystä, höpötystä " ja hellittelyä. Äänensävyt tunnekielellä (=äidinkielellä) sanottuna on eri kuin että äiti miettii sanoja englanniksi. Tunnekieli tulee helposti ja luontevasti. Kaksikielisessä perheessä kielen oppiminen tietysti tulee samalla, kun kumpikin vanhempi puhuu lapselle omaa äidinkieltään.
[/quote]

Joudun miettimään sanoja suomeksi. Tarkoittaako tämä että tunnekieleni on englanti, vaikka äidinkieleni on suomi?

Vierailija
78/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:37"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:15"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:10"] [quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:54"]Onpa täällä katkeria suomi mammoja joita vituttaa kun ei osaa muuta, kun rallienglantia. Tiedän itse monia monikielisiä perheitä ja kaikki lapset mahtavia kielitaidoiltaan. Eivätkä puhu hoono soomi tai päät enklis myöskään. Meillä tullaan kotona puhumaan sekä englantia että Suomea lapselle. Mies on kyllä englantilainen ja se tulee olemaan kotikieli. Vaikka mies ei olisi englantilainen, niin se olisi kotikieli. Min opin hyvin englanninkielen aikuisena ja se on minulle se tunnekieli. Outoa kyllä ymmärrän ja käsittelen kaiken paremmin englanniksi, kuin suomeksi. Suomi on todella tökerö ja suppea kieli. Sanokoon isänmaafanaatikot ja rasistit ja katkerat kateelliset mitä tahansa. [/quote] Jos olet tosissasi, niin suosittelen lämpimästi hankkimaan hieman sivistystä ihan millä kielellä vain. Silloin olisi varmasti helpompi ymmärtää mistä tässä ketjussa puhutaan. Kommentistasi päätellen et ole ymmärtänyt ap:n aloitusta tai muiden vastauksia. [/quote] Tässä keskustellaan siitä, että lapselle puhuu englantia kotikielenään ihminen jonka äidinkieli ei ole englanti. Jos haluat supistetun vastauksen: minä tekisin näin, vaikka mieheni ei olisi englantilainen. Se ei vaikuta lapsen kielitaitoon muutoin, kun rikastuttavasti. [/quote] Höpöhöpö. Terveisiä Tehtaankadulle! [/quote] Enpä ole kyseisellä kadulla koskaan edes käynyt, joten ohi meni :) jotkut meistä vaan osaa englantia ja jotkut katkerat rallienklissiä

[/quote]

Älä valehtele! Jos valehtelee siitä, että tarkoituksellisesti poistaa lapsen potentiaalisesta kielivarastosta yhden kielen ja väittää, että se on rikastavaa, kun se on ilmiselvästi köyhentävää, niin näkee, että tuollainen suomalaisen identiteetin perustan vähättely ei ole muuta kuin trollailua. 
[/quote]

Miten niin poistan? Lapsi oppii suomea päiväkodissa ja koulussa ja isovanhemmilta jne

Vierailija
79/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:53"]Kannustan, kannusta, kannustan ap! Itse en osaa englantia juuri lainkaan (aivan perustasoa) ja se jos mikä harmittaa kaikkein eniten elämässäni! Olen salaa vanhemmilleni katkera, miksi eivät panostaneet=pakottaneet enkun opiskeluun. Lisäksi meillä ei ollut telkkaria, jonka vuoksi opiskelu ei ole ollut luonnollista. Nuo jotka varoittelevat huonosta kielitaidosta tässäkin ketjussa ovat kyllä väärässä. He eivät voi ymmärtää, kuinka paljon elämästä jää paitsi, jos ei osaa englantia. Esimerkiksi itse en voi lähteä ulkomaille töihin, kun en osaa englantia (no okei olen ollut reppureissaamassa Australiassa vuoden ja töissä siellä) hyvin. En jaksa opiskella, koska koulussa tarvitsee englantia ja toisaalta valmistuessani en kuitenkaan voisi lähteä ulkomaille töihin, koska kielitaitoni ei ole riittävä.   kyllä, olen KATKERA, VIHAINEN JA SURULLINENKIN tästä! [/quote] Mitäs nyt vittua? Mikä estää sua opiskelemasta englantia ny?

[/quote]

Ei kai mikään, mutta lapsena ne kielet opitaan hyvin. Myöhäistö enää näin aikuisena saada hyvää kielitaitoa. Se juna meni jo. 
[/quote]
Puhut täyttä soopaa. Minä olen alkanut opiskella italiaa ja hyvin sujuu. Olen 56v.

Vierailija
80/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava säie! Putintrollit vähättelee suomea. Sitten kaiken maailman tunnekielihömppää. Kielenomaksumisesta ja -oppimisesta esitetään näitä samoja väsyneitä kotikutoisia juttuja totena.

Kuulkaas lapset on omaksunut kielensä aina loppujen lopuksi (marginaalitapauksia lukuunottamatta, esim. Genie). Jotkut lukemiset ja motherese ei ole ollenkaan tarpeellisia, ei ne kyllä haittaakaan. Sitten jotain puolikielisyyshömppää.

Aivan mainio lisä tuonne:

https://www.reddit.com/r/badlinguistics