Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhun lapselleni englantia heti syntymästä lähtien

Vierailija
29.06.2015 |

Heti syntymästä lähtien aion puhua lapselleni vain englantia. Tästä on paljon hyötyä tulevaisuudessa. Suomea hän oppii ulkona, päiväkodissa, koulussa yms sitten mutta kotona puhumme vain englantia.

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman yleisin kieli - broken english. Ja nyt sitä opetetaan jo taaperoille.

Minua muuten aina huvitti englantilainen ystäväni, joka oli tympiintynyt kuulemaan broken englishia, mut nyt kun Suomessa on paljon muunkielisiä ja 'rikkinäistä suomea' kuulee paljon, niin olen alkanut ymmärtää ystävääni paremmin. Kun on päivän neuvonut kielipuolipotilaita, niin todella nauttii hyvästä kielenkäytöstä, kun joku hallitsee äidinkielensä sujuvasti.

Ehkä alentuneet ÄO-tulokset voidaan niputtaa yhteen äidinkielettömyyteen, siihen, ettei ole mitään kieltä, jonka hallitsisi sujuvasti? Kun lukee esim. keskustelupalstoja, niin huomaa, et varsinkin pojilla on paha yhdys sana ongelma. Kertooko se kyvyttömyydestä ymmärtää kokonaisuuksia vai vain huolimattomuudesta?

Vierailija
42/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:30"]Maailman yleisin kieli - broken english. Ja nyt sitä opetetaan jo taaperoille.

Minua muuten aina huvitti englantilainen ystäväni, joka oli tympiintynyt kuulemaan broken englishia, mut nyt kun Suomessa on paljon muunkielisiä ja 'rikkinäistä suomea' kuulee paljon, niin olen alkanut ymmärtää ystävääni paremmin. Kun on päivän neuvonut kielipuolipotilaita, niin todella nauttii hyvästä kielenkäytöstä, kun joku hallitsee äidinkielensä sujuvasti.

Ehkä alentuneet ÄO-tulokset voidaan niputtaa yhteen äidinkielettömyyteen, siihen, ettei ole mitään kieltä, jonka hallitsisi sujuvasti? Kun lukee esim. keskustelupalstoja, niin huomaa, et varsinkin pojilla on paha yhdys sana ongelma. Kertooko se kyvyttömyydestä ymmärtää kokonaisuuksia vai vain huolimattomuudesta?
[/quote]

Suomalaiset lapsethan eivät osaa edes suomea, vaikka se on ensimmäinen ja ainoa kieli mitä he oppivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikun jatkuu. Sapir-Whorfit lentelee. Tsiisus tyypit.

Vierailija
44/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:30"]Maailman yleisin kieli - broken english. Ja nyt sitä opetetaan jo taaperoille.   Minua muuten aina huvitti englantilainen ystäväni, joka oli tympiintynyt kuulemaan broken englishia, mut nyt kun Suomessa on paljon muunkielisiä ja 'rikkinäistä suomea' kuulee paljon, niin olen alkanut ymmärtää ystävääni paremmin. Kun on päivän neuvonut kielipuolipotilaita, niin todella nauttii hyvästä kielenkäytöstä, kun joku hallitsee äidinkielensä sujuvasti. Ehkä alentuneet ÄO-tulokset voidaan niputtaa yhteen äidinkielettömyyteen, siihen, ettei ole mitään kieltä, jonka hallitsisi sujuvasti? Kun lukee esim. keskustelupalstoja, niin huomaa, et varsinkin pojilla on paha yhdys sana ongelma. Kertooko se kyvyttömyydestä ymmärtää kokonaisuuksia vai vain huolimattomuudesta? [/quote] Suomalaiset lapsethan eivät osaa edes suomea, vaikka se on ensimmäinen ja ainoa kieli mitä he oppivat.

[/quote]

Roskaa. Määritelmällisesti äidinkielinen ihminen osaa äidinkielensä täydellisesti.

Vierailija
45/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on provo. Luulisi jokaisen tämä päivänä tajuavan, että hyvä ja rikas äidinkieli on kaiken kieltenoppimisen perusta.

Asumme maassa, jossa on kaksi pääkieltä, joten lapsillame tulee yhtä aikaa 3 kieltä. Puhumme kotona suomea, luemme monipuolisesti suomalaisia satuja lapsille ja koitamme kartuttaa mahdollisimman monipuolista ja rikasta suomen kielen sanavarastoa. Korjaamme väsymättä kielioppia. Kaikki opettajat sanovat, että lapsillamme on todella hyvä kielitaito ja puhuvat puhtaasti maan kahta kieltä. Tämä on erityisesti sen ansiota, että oma äidinkieli on niin vahva. Se on kaiken perusta, minkä päälle muita kieliä rakennetaan. Oma äidinkieli on myös tunneilmaisun kieli.

AP tekee lapselleen karhumpalveluksen jos aikoo puhua englantia. 

Vierailija
46/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:20"]

suomea ei tarvita mihinkään. Sitä puhuu niin pieni määrä väestöstä ja kansainvälistyvässä maailmassa se kuolee pois ennemmin tai myöhemmin.

[/quote]

Höpsis. Suomen kieli kuuluu suuriin kieliin, vaikka suomen puhujia toki on vähän verrattuna englannin puhujiin. Suurinta osaa maailman kielistä puhuu alle 10000 puhujaa. Ne voidaan katsoa pieniksi ja osa myös uhanalaisiksi kieliksi.

Vierailija
47/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:35"]

Haloo, kyllä lapsi sen suomen oppii koulussa ja kavereilta. Jos minulla olisi lapsia yrityäisin puhua mahd. paljon englantia (minkä osaan), tietty englanninkieliset laulut, kirjat, elokuvat, päiväkoti ja koulu. Enkä todellakaan vihaa Suomea tai suomenkieltä, haluan vaan antaa lapselleni parasta. Tarjota ne mahdollisuuset, mitä itse olen menettänyt huonom englantini takia.

[/quote]

Miten kuvittelet, että me joille ei ole puhuttu pienestä pitäen englantia kotona olemme sen oppineet? Itse olen aloittanut englannin opiskelun vasta yläasteella, opin sitä puhumaan kunnolla vasta muutettuani Englantiin, eikä sen opiskeluun ole mitenkään sen enempää kannustettu kuin muidenkaan oppiaineiden. Kotona on kuitenkin aina luettu, kannustettu kirjoittamaan, laulettu ja leikitty suomeksi. Telkkarista katsottiin lähinnä Napakymppiä ja Lauantaitansseja. 

Tästä huolimatta olen onnistunut oppimaan sujuvan englannin (teen töitä pelkästään englanniksi), ihan kelvollisen ruotsin ja aikuisiällä arkielämän saksan. Tälllä hetkellä opiskelen espanjaa ja kertaan venäjää. Taustalla on ymmärrys kieltä kohtaan ylipäätään, joka tulee nimenomaan äidinkielestä ja sen rikkaasta osaamisesta.

Vierailija
48/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voisi kuvitellakaan puhuvani lapselleni muuta kuin suomea, mutta pitää myöntää että joskus jopa haastavaa kun miehen kanssa puhumme englantia eikä kielen vaihtaminen onnistu aina sataprosenttisesti hetkessä = saatan siis huomaamattani sanoa lapselle jotain englanniksi. Mutta kyllä huono idea, jos ap:n äidinkieli on suomi. Itse olen aina ollut hyvä englannissa ja käytän kieltä päivittäin muutenkin kuin kotikielenä mutta kaikesta sanavarastosta ja osaamisesta huolimatta esimerkiksi todella väsyneenä ei aina vaan jaksa ja turhaudun nopeammin vieraan kielen käyttämiseen. Oma äidinkieli on kuitenkin aina se ykkönen!

Vierailija
49/129 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lasta, jonka toinen vanhemmista päätti kouluenglantipohjalta puhua lapselleen vain englantia. Tuloksena oli kielioppivirheitä täynnä oleva suomalaisittain lausuttu tankeroenglanti. Lähes mahdotonta enää korjata alle kouluikäisenä saatua kielitaitoa.

Lapsi kuitenkin luontaisesti omaksuu vaikka minkä määrän vieraita kieleiä ennen kouluikää ja niitä kannattaa tarjoilla paljon ja monipuolisesti. Tutkimusten mukaan tämä kehittää kaikkia lapsen oppimisen taitoja monipuolisesti.

Vierailija
50/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:53"]

Nuo jotka varoittelevat huonosta kielitaidosta tässäkin ketjussa ovat kyllä väärässä. He eivät voi ymmärtää, kuinka paljon elämästä jää paitsi, jos ei osaa englantia. Esimerkiksi itse en voi lähteä ulkomaille töihin, kun en osaa englantia (no okei olen ollut reppureissaamassa Australiassa vuoden ja töissä siellä) hyvin. En jaksa opiskella, koska koulussa tarvitsee englantia ja toisaalta valmistuessani en kuitenkaan voisi lähteä ulkomaille töihin, koska kielitaitoni ei ole riittävä.

[/quote]

Siis olet ollut töissä Australiassa, mutta et voi lähteä ulkomaille töihin, koska kielitaitosi ei ole riittävä? Jos et vuodessa Australiassa oppinut englantia riittävästi niin sitten taitaa se oppiminen olla kiinni jostain muusta kuin että teillä ei ollut telkkaria.

(Meillä ei ollut telkkaria suurimman osan lapsuuttani/nuoruuttani ja huomasin kyllä että kuullun ymmärtäminen oli  koulussa mulle vaikeaa. Mutta kirjallisesti opin englannin ihan hyvin ja kyllä siitä lopulta kuultunakin alkoi saada selvää. Englanninkielisessä maassa olen viettänyt elämästäni alle viikon mutta koen kielitaitoni ihan riittäväksi mihin tahansa hommiin joihin voisin kuvitella haluavani - englantilaiseksi runoilijaksi tuskin kannattaa ruveta kun olen suomalainen.) 

[/quote]

Haloo, ehkä ihmiset oppii helpommin kieliä. Itselle vaikeaa ja totta kai pystyin tekemään Australiassa hanttihommia kielitaidollani, mutta en pystynyt soittamaan puhelimella, lukrmaan uutisia, käymään virastoissa jne. Joten niin "hyvä" on kielitaitoni. Mieluummin puhuisin sitä rallienglantiakin... 

(Myöskään emme saaneet kuunnella englanninkielistä musiikkia, kotona ei ollut englanninkielisiä kirjoja, elokuvia jne. Tämä vaikuttaa paljon kielen kehittymiseen, sillä lapsena se perusta luodaan, aikuisena erittäin vaikea oppia, kun nyt esim. Kielioppini on aivan rikkonaista)

Vierailija
51/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:53"]Kannustan, kannusta, kannustan ap! Itse en osaa englantia juuri lainkaan (aivan perustasoa) ja se jos mikä harmittaa kaikkein eniten elämässäni! Olen salaa vanhemmilleni katkera, miksi eivät panostaneet=pakottaneet enkun opiskeluun. Lisäksi meillä ei ollut telkkaria, jonka vuoksi opiskelu ei ole ollut luonnollista. Nuo jotka varoittelevat huonosta kielitaidosta tässäkin ketjussa ovat kyllä väärässä. He eivät voi ymmärtää, kuinka paljon elämästä jää paitsi, jos ei osaa englantia. Esimerkiksi itse en voi lähteä ulkomaille töihin, kun en osaa englantia (no okei olen ollut reppureissaamassa Australiassa vuoden ja töissä siellä) hyvin. En jaksa opiskella, koska koulussa tarvitsee englantia ja toisaalta valmistuessani en kuitenkaan voisi lähteä ulkomaille töihin, koska kielitaitoni ei ole riittävä.   kyllä, olen KATKERA, VIHAINEN JA SURULLINENKIN tästä! [/quote] Mitäs nyt vittua? Mikä estää sua opiskelemasta englantia ny?

[/quote]

Ei kai mikään, mutta lapsena ne kielet opitaan hyvin. Myöhäistö enää näin aikuisena saada hyvää kielitaitoa. Se juna meni jo. 

Vierailija
52/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 00:31"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:53"]Kannustan, kannusta, kannustan ap! Itse en osaa englantia juuri lainkaan (aivan perustasoa) ja se jos mikä harmittaa kaikkein eniten elämässäni! Olen salaa vanhemmilleni katkera, miksi eivät panostaneet=pakottaneet enkun opiskeluun. Lisäksi meillä ei ollut telkkaria, jonka vuoksi opiskelu ei ole ollut luonnollista. Nuo jotka varoittelevat huonosta kielitaidosta tässäkin ketjussa ovat kyllä väärässä. He eivät voi ymmärtää, kuinka paljon elämästä jää paitsi, jos ei osaa englantia. Esimerkiksi itse en voi lähteä ulkomaille töihin, kun en osaa englantia (no okei olen ollut reppureissaamassa Australiassa vuoden ja töissä siellä) hyvin. En jaksa opiskella, koska koulussa tarvitsee englantia ja toisaalta valmistuessani en kuitenkaan voisi lähteä ulkomaille töihin, koska kielitaitoni ei ole riittävä.   kyllä, olen KATKERA, VIHAINEN JA SURULLINENKIN tästä! [/quote] Mitäs nyt vittua? Mikä estää sua opiskelemasta englantia ny?

[/quote]

Ei kai mikään, mutta lapsena ne kielet opitaan hyvin. Myöhäistö enää näin aikuisena saada hyvää kielitaitoa. Se juna meni jo. 

[/quote]

Tämä ei ole totta. Kriittinen periodi kielenoppimisessa on yksi teoria, mutta kielenoppiminen aikuisiällä (jopa niin, että alkuperäinen äidinkieli on unohtunut) kyllä todistaa sitä vastaan aika vahvasti. Mutta on tullut selväksi, että olet vain laiska, etkä haluakaan oppia NYT. Surkuttelet vaan asiaa surkuttelemasta päästyäsi.

Vierailija
53/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:53"]Meillä on kolmikielinen koti (englanti, hollanti, suomi), ja tulevaisuuden lapsille ajattelin puhua pääasiassa englantia tai hollantia. Ilmaisen itseäni sujuvasti kaikilla noista kielistä, mieheltä puuttuu vain suomen kielen taito. En usko että tuloksena olisi kielipuolia lapsia muutoin kuin suomen kohdalta, meillä kun ei ole katon alla kuin ehkä puolisenkymmentä suomenkielistä kirjaa, puhun kieltä ääneen ehkä kerran vuodessa eikä sujuva itseilmaisu näin vuosien jälkeen enää oikein luista. Jos lapset vähääkään tulevat vanhempiinsa niin varmasti tarttuu kielitaito ihan sujuvalle tasolle, suomen kielellä kun ei niin väliä :)

Ystäväni ruotsalais-hollantilainen lapsi kasvaa samanlaisessa ympäristössä. Nelivuotias napero käy koulua hollanniksi, pyytää kotona äidiltä kakkua ruotsiksi ja ymmärtää englanninkielisiä keskusteluita. Hyvin näyttäisi toimivan! Lapsi on fiksu eikä näytä puutteita itseilmaisussa.
[/quote]

Huono provo tai kaipaat selkeästi vain itsevarmuutta suomen puhumiseen, lause "En usko että tuloksena olisi kielipuolia lapsia muutoin kuin suomen kohdalta, meillä kun ei ole katon alla kuin ehkä puolisenkymmentä suomenkielistä kirjaa, puhun kieltä ääneen ehkä kerran vuodessa eikä sujuva itseilmaisu näin vuosien jälkeen enää oikein luista" on aikamoinen paradoksi. Ainakin tänne kirjoitat parempaa suomea kuin keskimääräinen supisuomalaisessa perheessä asuva av-mamma että jos suomenkielisiä kirjoja ei löydy nii lue ipanalles vaikka näitä sun tekstejä täällä. Voisitte antaa lapselles syntymälahjana täydelliset suomen ja hollannin taidot ja niihin pohjautuen myöhemmin englanninkielisellä luokalla tms opiskeluun kannustaen englannin taidon, mutta haluat antaa yhden vahvan (hollannin mikäli miehesi puhuisi kersallenne sitä) ja toisen puolikkaan (enkku) tai sitten täysin rikkinäiset taidot jos pelkkää enkkua ajattelitte puhua. "mami tsast wonted juu tu hääv kuud inglis skilss, don't heit mami tsast bikoos juu dont nou eni längvitsis veri mats nau!"

Vierailija
54/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 00:18"]

Kaikilla ulkosuomalaisilla ei ole kuitenkaan huono kielitaito, useimmilla päinvastoin. Yksi rallikuskimamma saattaa sotkea omien lastensa kielenkehityksen, mutta luotan suurimman osan kielitaitoon. Itse muutin heti lukiosta päästyäni Hollantiin ja luin kokonaisen yliopistotutkinnon maan kielellä, opiskeluaikoina työskentelin asiakaspalvelussa ja nykyään aivan harvakseltaan törmään sanaan tai sanontaan jota en olisi ennen kuullut. Puhuminen ei tuota ongelmia, ei edes lasten kanssa, onhan tuota miehen veljenpoikien kanssa jo todettu toimivaksi. En usko että näillä eväillä tuhoaisin lasteni kielenkehityksen. :) T. 43/kolmikielipari

[/quote]

Et varmaan tuhoaisi lapsen kielen kehitystä, mutta en ihan ymmärrä, miksi jättäisit puhumatta hänelle suomea. Suomi on sen verran vaikea kieli, että sitä ei opi noin vain myöhemmällä iällä.

Tarkoitit varmaan, että kaikilla ulkosuomalaislla ei ole sen asuinmaan kielen taito huono. Ei tietenkään. Monien ulkosuomalaisten lapsilla on kyllä huono suomen kielen taito, varsinkin jos vain toinen vanhemmista on suomalainen. Minusta kannattaa puhua lapselle suomea, kun se kerran on sinun äidinkielesi ja lapsella olisi se myös mahdollista oppia. Ethän voi tietää, mitä hyötyä tai iloa lapselle suomen osaamisesta onkin! Lapsi voi löytää suomalaisen puolison tai professorin viran Oulusta tai... Moni myös haluaa jossain vaiheessa tutustua juuriinsa. Jonkin verran törmää vaikkapa suomalaisissa yliopistoissa opiskelemassa ulkomaalaisiin, joilla on suomalaiset sukujuuret ja haluavat tutustua Suomeen ja parantaa mahdollista suomen kielen taitoa.

Vierailija
55/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä Hollannissa asuva: Eikö lapsellasi olisi isovanhempia tai muita sukulaisia Suomessa? Mites ajattelit heidän kommunikoivan keskenään, pelkällä englannillako? Vai oliko tarkoituksesi eristää tulevat lapsesi Suomesta kielen ohella myös maantieteellisesti ja kulttuurisesti?

Vierailija
56/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko alle 20v? Jos et, niin tiedät varmaan ettei missään suositella tekemään noin. Lapsesta tosiaan tulee kielipuoli. Eräs suomalainen uimari on tehnyt juuri noin ainakin esikoisensa kohdalla, voi vaan kuvitella lapsen osaamistasoa kun tällä rallienglannin kuninkaallisella taitaa uimakoulun lisäksi olla jopa peruskoulu käytynä... No toinen vanhemmista kai sentään on puhunut äidinkieltä.

Vierailija
57/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon Hollannissa asuvan tilanne on hieman eri kuin ap:n (mikäli ei ole saman trollipeikon juttuja), joka siis aikoo asua Suomessa ja on suomenkielinen äidinkieleltään ja aikoo puhua lapselleen englantia. Aivan älyvapaa idea. Hollannissa asuvan mies ilmeisesti aikoo puhua kuitenkin äidinkieltään lapselle, joten heidän tapauksessaan lapselta jää vain suomi pois. Tämä on tietysti lapsen kannalta harmillista, muttei kuitenkaan katastrofi kuten ap:n tapauksessa.

Vierailija
58/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millähän perusteilla? Itseko olette tutkinut? Eihän yksikään suomalainen puhu millään korostuksella (no, paitsi ehkä suomen) jos ei erikseen opettele.

Vierailija
59/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:09"]

Tuon Hollannissa asuvan tilanne on hieman eri kuin ap:n (mikäli ei ole saman trollipeikon juttuja), joka siis aikoo asua Suomessa ja on suomenkielinen äidinkieleltään ja aikoo puhua lapselleen englantia. Aivan älyvapaa idea. Hollannissa asuvan mies ilmeisesti aikoo puhua kuitenkin äidinkieltään lapselle, joten heidän tapauksessaan lapselta jää vain suomi pois. Tämä on tietysti lapsen kannalta harmillista, muttei kuitenkaan katastrofi kuten ap:n tapauksessa.

[/quote]

Taitaa olla putintrollit liikkeellä. Kuulkaas nyt. Suomi on tällaisten lasten äidin äidinkieli. Hollantia puhuu jo ainakin 15 miljoonaa ihmistä. Pienemmän väestömäärän puhuman kielen omaksumiselle/opettamiselle on hyvät perusteet, näin ylläpidetään kielellistä moninaisuutta.

Vierailija
60/129 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten jossakin KIELLETTY tekemästä näin?