Puhun lapselleni englantia heti syntymästä lähtien
Heti syntymästä lähtien aion puhua lapselleni vain englantia. Tästä on paljon hyötyä tulevaisuudessa. Suomea hän oppii ulkona, päiväkodissa, koulussa yms sitten mutta kotona puhumme vain englantia.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:37"]Ap tee kuten minä teen jos hankin lapsia: enunkieliseen kouluun. Äidinkieli pitää olla äidinkieli. T. Englannin kielenmaisteri
[/quote]
Typot..
Onnea vaan puolikielisen lapsen kasvatukseen.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:37"]
Ap tee kuten minä teen jos hankin lapsia: enunkieliseen kouluun. Äidinkieli pitää olla äidinkieli. T. Englannin kielenmaisteri
[/quote]
Erikoinen kirjoitustyyli, totta tosiaan.
Ei se aina mene niinkään, että tulee puolikielisiä lapsia. Tuttavaperheessä aikoinaan puhuttiin kolmea kieltä ja vieläpä vuoroviikoittain ja kyllä vaan kaikki lapset oppivat aivan hyvin kaikki kielet. Suomea puhuvat täysin äidinkielenään, englatia samoin (hyvin jenkkiaksentilla), se kolmas kieli taisi jäädä vähän heikommaksi. Vanhemmat ihan suomalaisia, mutta kieliä opiskelleita ja ammatikseen niiden kanssa toimivia.
Kielitaidon tosiaan pitää olla niin hyvä, että kykenee ilmaisemaan asiat täysin oikein, prepositiot ja kaikki. Aksentti on ihan sivuseikka, kielioppi ei.
Oliko lapsella isää, mitä kieltä isä puhuisi?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:36"]Minä puhun koiralleni epsanjaa. Hienosti tuntuu vastaanottavan vahvasta aksentista pienistä kielivirheistäni numeroa tekemättä.
Me ollaan kans puhuttu kissalle alusta asti saksaa. Nyt puhuu sujuvaa saksaa, hiukan itävaltalaisella aksentilla. Sopisi hyvin töihin vaikka EUhun.
[/quote]
Puhu vaan lapsellesi englantia, kyllä se oppii myös suomea, jos Suomessa asutte. Itse olen
nelikielipuolinen eli kasvanut monikielisessä perheessä ja asunut neljän eri kielen kielisissä maissa. Kielenvaihtoon menee nykyään pari-kolme kuukautta ja sitten taas ajattelee sillä kielellä, jonka kielisessä maassa asuu. Kielitaito on iloinen ja elävä asia, rohkeasti vaan puhumaan lapsille vieraita kieliä!
Älä missään nimessä tee niin, ellei englanti ole äidinkielesi. On äärimmäisen tärkeää, että lapsi kuulee kielenkehityksen herkkyyskaudella oikein puhuttua kieltä, jonka hän voi omaksua äidinkielekseen. Jos hän oppii ensimmäisen kielensä vähän sinne päin, ei muidenkaan kielten oppiminen myöhemmin onnistu, sillä äidinkieli on se, mihin uusia kieliä peilataan. Äidinkieli on TUNNEKIELI, jos äidinkieltä ei omaksu tarpeeksi hyvin, se voi aiheuttaa vakavia ongelmia itseilmaisun taidossa ja sitä kautta tunne-elämän ongelmia. Kyse ei ole mistään aksentista vaan kieliopista, kielen monitasoisuudesta, sanastosta, synonyymeistä, nyansseista.
T. Puheterapeutti
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:29"]
Näistä ideoista minulle tulee joka kerta mieleen tämä mies, jonka muistan aikoinaan esitelleen jossain aikakauslehdessä ideaansa puhua lapselleen pelkkää englantia. Tulikohan pojasta äidinkieleltään englantia puhuva?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mujahed_bin_Risto_Faisal
[/quote]
Ainakin Jani Sievinen sanoi jossain haastattelussa niin, en sitten tiedä miten asia edistyi.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:29"]
Jos lapsi oppii puhumaan englantia ennen kuin kirjoittamaan, niin hänellä kestää iäisyyden ennen kuin hän oppii kirjoittamaan oikein. Ettekö ole ikinä kuulleet englanninkielisten maiden tavauskilpailuista, missä osanottajat on jotain kymmenvuotiaita?
Aloita opettamaan sitten kun osaa lukea ja kirjoittaa suomea.
[/quote] Whaaat? Kylla ainakin amerikkalaiset lapset oppivat puhumaan ensin ja sitten vasta kirjoittamaan, briteista en tieda :D.
Tavauskilpailuilla ei ole mitaan tekemista taman asian kanssa.
Kannustan, kannusta, kannustan ap!
Itse en osaa englantia juuri lainkaan (aivan perustasoa) ja se jos mikä harmittaa kaikkein eniten elämässäni! Olen salaa vanhemmilleni katkera, miksi eivät panostaneet=pakottaneet enkun opiskeluun. Lisäksi meillä ei ollut telkkaria, jonka vuoksi opiskelu ei ole ollut luonnollista.
Nuo jotka varoittelevat huonosta kielitaidosta tässäkin ketjussa ovat kyllä väärässä. He eivät voi ymmärtää, kuinka paljon elämästä jää paitsi, jos ei osaa englantia. Esimerkiksi itse en voi lähteä ulkomaille töihin, kun en osaa englantia (no okei olen ollut reppureissaamassa Australiassa vuoden ja töissä siellä) hyvin. En jaksa opiskella, koska koulussa tarvitsee englantia ja toisaalta valmistuessani en kuitenkaan voisi lähteä ulkomaille töihin, koska kielitaitoni ei ole riittävä.
kyllä, olen KATKERA, VIHAINEN JA SURULLINENKIN tästä!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:14"]Meillä on kotona käytössä kolme kieltä, mikä lienee aika tavallista jos vanhemmilla on eri äidinkielet. Minä puhun suomea, puolisoni omaa äidinkieltään ja yhdessä puhumme englantia. Lapset oppivat toivottavasti suomen ohella ainakin toisen kielen puolisoltani. Englantia voivat sitten opiskella kun siltä tuntuu. Vaikea ymmärtää miksi omaa äidinkieltään pitää vihata niin paljon, ettei halua sitä käyttää. [/quote] Kuka sanoi että vihaa? Eikö ole vähän hankalaa puhua perheen kesken kolmea eri kieltä vai vaihdatteko lennosta ja selitätte aina sille joka ei ymmärtänyt? Kaksi kieltä, perheen kesken ja kodin ulkopuolella käytetty, riittää hyvin.
[/quote]
Yleensä monikieliset osaa vaihtaa kielestä toiseen ihan sujuvasti. Voi puhua aina sitä kieltä mitä paikallaolijat osaa ja joskus tulkataan, ei ole ongelma.
Onko englanti sinun äidinkielesi ja tunnekielesi? Vieraalla kielellä voit ladella mitä tahansa hellyyksiä, mutta kun tunne puuttuu, niin tyhjyys vain kolisee.
Todella surullista, jos haluat lapsesi jankkaavan aikanaan rallifingliskaa ja tankeroenglantia. Selvästikään et ole ainakaan kieliä ja oppista opiskellut, kun noin typeriä suunnittelet. Jani Sievinenhän uhosi myös perheen ensimmäistä lasta odotellessaan, että sille puhutaan sitten vain englantia - peruskoulupohjalta! Onneksi tuli ainakin siinä asiassa järkiinsä.
Haloo, kyllä lapsi sen suomen oppii koulussa ja kavereilta. Jos minulla olisi lapsia yrityäisin puhua mahd. paljon englantia (minkä osaan), tietty englanninkieliset laulut, kirjat, elokuvat, päiväkoti ja koulu. Enkä todellakaan vihaa Suomea tai suomenkieltä, haluan vaan antaa lapselleni parasta. Tarjota ne mahdollisuuset, mitä itse olen menettänyt huonom englantini takia.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:14"]Meillä on kotona käytössä kolme kieltä, mikä lienee aika tavallista jos vanhemmilla on eri äidinkielet. Minä puhun suomea, puolisoni omaa äidinkieltään ja yhdessä puhumme englantia. Lapset oppivat toivottavasti suomen ohella ainakin toisen kielen puolisoltani. Englantia voivat sitten opiskella kun siltä tuntuu. Vaikea ymmärtää miksi omaa äidinkieltään pitää vihata niin paljon, ettei halua sitä käyttää. [/quote] Kuka sanoi että vihaa? Eikö ole vähän hankalaa puhua perheen kesken kolmea eri kieltä vai vaihdatteko lennosta ja selitätte aina sille joka ei ymmärtänyt? Kaksi kieltä, perheen kesken ja kodin ulkopuolella käytetty, riittää hyvin.
[/quote]
Yleensä monikieliset osaa vaihtaa kielestä toiseen ihan sujuvasti. Voi puhua aina sitä kieltä mitä paikallaolijat osaa ja joskus tulkataan, ei ole ongelma.
[/quote]
Eikö se ole ongelma, että vaikka kaikki ymmärtää englantia niin silti äiti puhuu lapsille suomea jota isä ei ymmärrä, ja isä taas kolmatta kieltä jota äiti ei ymmärrä = joudutaan jatkuvasti tulkkaamaan, keskustelusta tulee rikkonaista?
Meidän perhe asuu myös hollannissa. Olen itse saanut kaksikielisen kasvatuksen (suom hol), mieheni on 100% suomalainen. Kotikielemme on periaatteessa suomi, mutta koska mieheni on paljon poissa, on se lipsahtanut huomaamatta enemmän hollanninkieliseksi. Vanhin lapseni on lähes kaksikielinen, kesimmäinen ymmärtää suomea, mutta ei juurikaan puhu, pienin (2v) puhu enemmän hollantia, mutta myös vähän suomea.
Vanhimmat lapset ovat oppineet ihan itsekseen todella hyvän englannin tietokonepelaamisen myötä jo ennen kuin koulussa alkoi englanti. Kun huomasin tämän kannustin heitä lukemaan englanniksi kirjoitettuja kirjoja alkuperäiskielellään. Ja ovatkin lukeneet mm. Harry Potterit englanniksi.
Kielen mukana tulee myös kokonainen uusi kulttuuri. Mielestäni on rikkautta saada hahmottaa maailmaa kahdesta tai useammasta näkövinkkelistä. Sitä oppii kuinka monimuotoinen tämä maailmamme on, ja oppii avoimeksi erilaisuutta kohtaan. Mutta se lähtee itsensä ja omien juuriensa arvostamisesta.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:23"] [quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:14"]Meillä on kotona käytössä kolme kieltä, mikä lienee aika tavallista jos vanhemmilla on eri äidinkielet. Minä puhun suomea, puolisoni omaa äidinkieltään ja yhdessä puhumme englantia. Lapset oppivat toivottavasti suomen ohella ainakin toisen kielen puolisoltani. Englantia voivat sitten opiskella kun siltä tuntuu. Vaikea ymmärtää miksi omaa äidinkieltään pitää vihata niin paljon, ettei halua sitä käyttää. [/quote] Kuka sanoi että vihaa? Eikö ole vähän hankalaa puhua perheen kesken kolmea eri kieltä vai vaihdatteko lennosta ja selitätte aina sille joka ei ymmärtänyt? Kaksi kieltä, perheen kesken ja kodin ulkopuolella käytetty, riittää hyvin. [/quote] Yleensä monikieliset osaa vaihtaa kielestä toiseen ihan sujuvasti. Voi puhua aina sitä kieltä mitä paikallaolijat osaa ja joskus tulkataan, ei ole ongelma. [/quote] Eikö se ole ongelma, että vaikka kaikki ymmärtää englantia niin silti äiti puhuu lapsille suomea jota isä ei ymmärrä, ja isä taas kolmatta kieltä jota äiti ei ymmärrä = joudutaan jatkuvasti tulkkaamaan, keskustelusta tulee rikkonaista?
[/quote]
Silloin kun ollaan äidin kanssa puhutaan äidinkieltä, isän kanssa isänkieltä. Jos isä ja äiti ei osaa samaa kieltä, silloin puhutaan sitä yhteistä kieltä jonka kaikki edes jotenkuten osaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:03"]
No hoh-hoi. Se että te ja teidän sukupolvenne puhuu rallienglantia, ei tarkoita että me nuoretkin olisimme heikkolahjaisia.
[/quote]
Huoh... Vauva omaksuu rallienglannin puhetyylikseen, koska ei tiedä paremmastakaan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:03"]
No hoh-hoi. Se että te ja teidän sukupolvenne puhuu rallienglantia, ei tarkoita että me nuoretkin olisimme heikkolahjaisia.
[/quote]
Huoh... Vauva omaksuu rallienglannin puhetyylikseen, koska ei tiedä paremmastakaan.
[/quote]
Eipä rallienglantisukupolvi lapsilleen sitä opettanutkaan.
Oikeesti, englantia oppii tässä maailmassa väkisinkin. Jos yhtään kouluja käy. Ei sen opettelua tarvi aloittaa vauvana. Eikä tarvisi välttämättä edes alaluokilla, mutta harvassa koulussa saa valita pitkäksi kieleksi jonkun muun :-/
Se, mihin voisi vaikuttaa englanninkielisessä ympäristössä kasvamisella, on se, kuinka täydellisen ääntämyksen ja aksentin oppii. Jos muuttaa pitemmäksi pätkäksi englanninkieliseen maahan sen saattaa oppia vanhempanakin, mutta harvalle sillä syntyperäiseltä kuulostamisella on oikeasti väliä. Useimmiten tarvitsen puhua englantia ammatillisissa yhteyksissä, joissa ihmiset ovat kiinnostuneempia siitä, mitä sanon kuin siitä, puhunko täydellistä englantia. Ja siihen syntyperäiseltä kuulostamiseen ei tietenkään mitenkään auta se, jos kuulee pienenä jotain muuta kuin äidinkielenä puhuttua englantia :-/
Opeta lapsellesi mieluummin täydellinen ja rikas suomen taito! Maailmassa melkein kaikki puhuvat englantia mutta suomea tosi harva :)