Varattu mies dumppasi ystäväni ja minun pitäisi nyt olla olkapäänä
Jatkuvaa itkua ja avautumista. Jauhetaan samoja asioita tunnista ja päivästä toiseen. Miten se mies oli niin tärkeä, miten on niin tottunut siihen että soittelivat, miten sitä ja tätä.
Puolitoista vuotta kesti hänen suhteensa varattuun mieheen. Mies tietenkin jauhoi kokoajan että eroaa näillä näppäimillä. No, ei tietenkään eronnut, vaan kertoi ystävälleni ettei halua enää tavata ja lakkasi sitten vastaamasta yhteydenottoihin.
Tästä on aikaa 2 viikkoa ja olen jo lopen kyllästynyt. Sanoin alusta asti että tuo ei pääty hyvin, enkä nyt jaksaisi kuunnella teinimäistä sydänsuruvuodatusta. Harmittaa, kun haluaisin takaisin sen tyypin jonka kanssa pystyi puhumaan muustakin kuin jonkun toisen aviomiehestä.
Mikä saa ihmisen niin sekaisin, että suostuu toiseksi naiseksi/mieheksi? Missä omanarvontunto ja omatunto?
Kaikenlisäksi tiedän, että kun ukkomies vaivautuu taas laittamaan viestiä, ystäväni kiitää taas paikalle kuin perässävedettävä koira.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Mikä saa ihmisen niin sekaisin, että suostuu toiseksi naiseksi/mieheksi? Missä omanarvontunto ja omatunto?'
Ne on ne tunteet. Ei niille vaan mitään voi,vaikka olis miten omanarvontuntoa ja omatuntoa. Et sinä rakastuessasi voi määrätä sydäntäsi,kehen se sattuu rakastumaan. Et voi vaikkapa valita,että nyt rakastun vapaaseen urheilua harrastavaan mieheen. Toki kun saat selville,että mies tai nainen onkin varattu,niin silloin voit (yrittää) käyttää järkeäsi ja hypätä takavasemmalle ja yrittää kuolettaa tunteesi. Nuorena voi olla naivimpi ja hölmömpi,eikä nää varatun miehen aikeita ja uskoo sokeasti kaiken,mitä mies sanoo. Vanhempana,kokeneempana naisena osaa jo katsoa,mitä nää varatut ukot yrittää pelata ja selittää,eikä niihin enää tuu tunteitakaan.....
Se on totta ettei tunteita voi (täysin) ohjata. Mutta rakastutko sinä täysin randomisti aina kehen tahansa vastaantulijaan tuosta vain? Vai rakastutko kuitenkin niihin, joiden seuraan hakeudut, joiden kanssa olet yhteyksissä ja joihin tutustut? Olisiko siinä rakastumisessa kuitenkin sijaa myös omalla aktiivisella toiminnalla, eikä suinkaan vain ja ainoastaan hallitsemattomasti ympäriinsä poukkoilevilla tunteilla?
Ap
En rakastu kehen tahansa. Todellakaan. Ihmisen pitää säväyttää jotenkin. Kirjoitin tuon,kun on kokemusta ihastumisesta varattuun,sain tietää myöhemmin tämän ihmisen olevan varattu. Kohtasimme sattumalta. Ensimmäinen kohtaaminen silloin riitti,että syttyi himo. En mitenkään hakemalla hakenut ketään. Tottakai oli silloin pettymys,että paljastui varatuksi,enkä halunnut sotkeutua toisten suhteeseen. Yleensä sitä tutustuu ihmiseen,vaikka jossain harrastuksessa tai koulussa ja sitä kautta tunteet syttyvät tai eivät syty. Kemioistakin riippuu.
Niin, nimenomaan. Se himo. Olen itsekin himoinnut miehiä myös esimerkiksi suhteessa ollessani, mutta teot ovat eri asia. Tekoihinsa voi aina vaikuttaa.
Ja tässä keississä ystäväni on alusta asti tiennyt vaimon olemassaolosta. Touhu on aktiivisesti pidetty salassa; tavattu muilla paikkakunnilla hotelleissa yms. Eikä kumpikaan ole mennyt tapaamisiin omilla autoillaan jotta kukaan ei haista palaneen käryä. Todellakin siis ihan aktiivista ja harkittua sumuttamista.
Ap
Luulisi, että vaikka työkaveriin olisi helppo ihastua, jos vielä joutuu tekemään lähekkäin töitä, kuten vaikka hammaslääkäri ja hammashoitaja. Helposti voisi tulla jotain jännitettä, jos muutenkin juttu luistaa tauolla.
Ihastua voi koska vain kehen vain. Treffeille ei tarvitse lähteä eikä vaihtaa numeroita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Mielestäni tosiystävä lohduttaa, vaikka toinen olisi itse mokannut.
Minun kaverini ajoi korttinsa hyllylle ja joutui vielä maksamaan isot sakot pienistä tuloistaan, ja tietenkin ihan omaa typeryyttään se ylinopeus oli, mitäs muutakaan. Ei silti tullut mieleenkään olla kylmäkiskoinen tai välinpitämätön, saati että olisin alkanut moralisoimaan. Lohdutin minkä pystyin. Ja ennen kaikkea kuuntelin, kuuntelin ja kuuntelin.
Niinpä. Olen kuunnellut, kuunnellut ja kuunnellut niin että korvat sauhuavat. Väkisinkin alkaa miettiä että onko ystävyydessä oikeasti kyse kuunteluautomaattina olemisesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Mikä saa ihmisen niin sekaisin, että suostuu toiseksi naiseksi/mieheksi? Missä omanarvontunto ja omatunto?'
Ne on ne tunteet. Ei niille vaan mitään voi,vaikka olis miten omanarvontuntoa ja omatuntoa. Et sinä rakastuessasi voi määrätä sydäntäsi,kehen se sattuu rakastumaan. Et voi vaikkapa valita,että nyt rakastun vapaaseen urheilua harrastavaan mieheen. Toki kun saat selville,että mies tai nainen onkin varattu,niin silloin voit (yrittää) käyttää järkeäsi ja hypätä takavasemmalle ja yrittää kuolettaa tunteesi. Nuorena voi olla naivimpi ja hölmömpi,eikä nää varatun miehen aikeita ja uskoo sokeasti kaiken,mitä mies sanoo. Vanhempana,kokeneempana naisena osaa jo katsoa,mitä nää varatut ukot yrittää pelata ja selittää,eikä niihin enää tuu tunteitakaan.....
Se on totta ettei tunteita voi (täysin) ohjata. Mutta rakastutko sinä täysin randomisti aina kehen tahansa vastaantulijaan tuosta vain? Vai rakastutko kuitenkin niihin, joiden seuraan hakeudut, joiden kanssa olet yhteyksissä ja joihin tutustut? Olisiko siinä rakastumisessa kuitenkin sijaa myös omalla aktiivisella toiminnalla, eikä suinkaan vain ja ainoastaan hallitsemattomasti ympäriinsä poukkoilevilla tunteilla?
Ap
Varattu mies osaa olla halutessaan todella hurmaava ja jalat alta vievä ja sinnikäs. Omalla kohdallani jahtasi minua puoli vuotta. En voinut täysin estää, koska sama työpaikka osin. Lupaili kuut ja taivaat. No loppu hyvin kaikki hyvin nyt oltu kolme vuotta yhdessä parisuhteessa vaikka alku ei mennytkään parhaalla mahdollisella tavalla. En moralisoisi ja hypettäisi että osaa tehdä itse oikeat ratkaisut. Et voi valita keneen oikeasti rakastut vaikka mitä tekisit.
Sepä siinä juuri onkin kun itse ainakin voin aivan tasan tarkkaan valita kehen rakastun. On minuakin varatut miehet piirittäneet, mutta niistä tilanteista selviää kääntämällä kantapäät kohdetta päin ja marssimalla kohti uusia, vapaita miehiä. En koe millään tavalla olevani hallitsemattomien tunteideni uhri ja vietävissä, mutta ilmeisesti monet ovat.
Ap
Ei voi päättää rakastuvansa. Sama kuin päättäisi nyt vaan olla surullinen tai iloinen. Voi päättää olevansa koskematta varattuun mieheen tai mies voi päättää pysyä uskollisena, vaikka on rakastunut, mutta ei voi päättää lopettaa jotain tunnetta. Etkö ole siis oikeasti ikinä rakastunut kehenkään? Olet päättänyt, että okei toi on hyvä, "rakastutaan" tähän?
Totta, rakastumista ei voi pakottaa. Sitä voi kuitenkin tehokkaasti ehkäistä omilla toimillaan, jos kohde on sopimaton.
Ap
Minua ei haittaa, jos ystävä vähän mokailee ja antaisin tukeni samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverini ajoi korttinsa hyllylle ja joutui vielä maksamaan isot sakot pienistä tuloistaan, ja tietenkin ihan omaa typeryyttään se ylinopeus oli, mitäs muutakaan. Ei silti tullut mieleenkään olla kylmäkiskoinen tai välinpitämätön, saati että olisin alkanut moralisoimaan. Lohdutin minkä pystyin. Ja ennen kaikkea kuuntelin, kuuntelin ja kuuntelin.Niinpä. Olen kuunnellut, kuunnellut ja kuunnellut niin että korvat sauhuavat. Väkisinkin alkaa miettiä että onko ystävyydessä oikeasti kyse kuunteluautomaattina olemisesta.
Ap
No nyt on varmaan tilanne päällä, mutta tuskin ikuisesti siitä miehestä puhuu.
Vaikuttaa vahvasti siltä, että tää ap on petetty vaimo. Sano sille miehellesi, ettei sitä kättä pidä laittaman kuumalle hellalle.
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverini ajoi korttinsa hyllylle ja joutui vielä maksamaan isot sakot pienistä tuloistaan, ja tietenkin ihan omaa typeryyttään se ylinopeus oli, mitäs muutakaan. Ei silti tullut mieleenkään olla kylmäkiskoinen tai välinpitämätön, saati että olisin alkanut moralisoimaan. Lohdutin minkä pystyin. Ja ennen kaikkea kuuntelin, kuuntelin ja kuuntelin.
Hyvä pointti! Olen miettinyt, että jos joku ystäväni olisi syytettynä ja tuomittaisiin jostain kauheasta rikoksesta, niin miten suhtautuisin. Olen päätynyt siihen, että ystävyys puoleltani säilyisi, jos rikos ei koskettaisi minua tai en kokisi siitä uhkaa tms. Olisin myös tukena, vaikka en itse tekoja hyväksyisikään. Tällaisia mietin lukiessani uutisointeja joidenkin julkkisten tapauksista, joissa syytteet ovat tulleet yllätyksenä lähipiirille. Väkivalta- tai seksuaalirikoksiin verrattuna salarakkaus näyttäytyy yhtäkkiä melko pienenä syntinä. Ap:n tapauksessa varmasti rasittavaa, kun näkee jo alussa homman epätoivoisuuden ja moraalittomuuden ja tietää joutuvansa vielä tukihenkilöksikin. Toisaalta olisi outoa, jos merkittävää elämän osa-aluetta ei ystävien kesken käsiteltäisi. Jonkin verran typeryyttä ja omasta näkökulmasta typeriä valintoja joutuu aina sivusta seuraamaan ja sietämään, kun kukaan ei ole täydellinen. Ehkä joskus väliaikainen etääntyminen ja etäännyttäminen voisi olla paikallaan, koska yksipuolisena terapeuttina tai kriisityöntekijänä ei kenenkään tarvitse olla. Jos toisen tarpeet ylittävät jatkuvasti omat voimavarat, niin ystävyyssuhde muuttuu kuluttavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverini ajoi korttinsa hyllylle ja joutui vielä maksamaan isot sakot pienistä tuloistaan, ja tietenkin ihan omaa typeryyttään se ylinopeus oli, mitäs muutakaan. Ei silti tullut mieleenkään olla kylmäkiskoinen tai välinpitämätön, saati että olisin alkanut moralisoimaan. Lohdutin minkä pystyin. Ja ennen kaikkea kuuntelin, kuuntelin ja kuuntelin.Niinpä. Olen kuunnellut, kuunnellut ja kuunnellut niin että korvat sauhuavat. Väkisinkin alkaa miettiä että onko ystävyydessä oikeasti kyse kuunteluautomaattina olemisesta.
Ap
Ystävän paikka on olla hetkellinen tuki ongelmassa, ei ilmainen terapeutti, jolle avaudutaan tuntikausia samoista ongelmista vuosien ajan (ilman, että itse tehdään asialle yhtään mitään muuta kuin että avaudutaan).
Terapia-ammattilaiset ovat sitä varten. Ihan sama kuin ystävä voi auttaa, jos sinulla on kuumetta, jalka kipsissä, käsi paketissa tai migreeni, mutta ei ystävä kirurgiksi voi ryhtyä, jos tilanne sitä vaatii. Mielenterveyden hoitaminen vaatii joskus muuta kuin pelkästään ystävän kuuntelevaa korvaa, mukaanlukien äkilliset kriisit.
Mikä saa ihmisen niin sekaisin, että suostuu toiseksi naiseksi/mieheksi? Tää ap ei kysy, mikä saa varatun toimimaan veemäisesti kahta naista kohtaan. Taitaa olla se pettäjämies.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee ystävien kanssa ja pitääkin mennä, mutta nyt tulee se iso MUTTA. Mutta, jos kuuntelet ystäväsi samaa monologia korttinsa ajamisesta hyllylle, siihen johtaneista asioista, sen jälkeisistä asioista, poliisin toiminnasta, omasta toiminnasta ja hänen tavastaan ajaa autoa putkeen lähes päivittäin useita vuosia, se ei enää ole ystävän olkapäähän tukeutumista. Keskustelu menisi suunnilleen näin:
Ystävä: Voi ei, ajoin kortin hyllylle!
Sinä: Voi ei, mitä tapahtui?
Y: Olin tyhmä, ajoin liian kovaa. Tiedäthän, miten minulla on raskas kaasujalka ja en aina muista, kun kotona on niin kiire ja yritin ehtiä sinne äkkiä töistä.
S: Ruuhkavuodet on sitä, ymmärrän oikein hyvin. Onneksi ei sattunut mitään?
Y: Ei, kortti vaan vietiin ja sain isot sakot. Mitenhän minä selviän näistä? On vaikeaa maksaa sakkoja pienistä tuloista, Suomen sakotussysteemi on tosi epäreilu. Enhän minä tahallani ajanut niin lujaa, en vaan huomannut...!
S: Miten selviät sakoista?
Y: Kyllä minä jotenkin, makaroonia syön. On hirvittävän haastavaa olla nyt ilman ajokorttia.
Seuraava päivä:
Ystävä: Kortti meni hyllylle, on ihan tosi kamalaa, ne sakotkin on niin isot!
S: Niinhän ne tahtoo olla, mutta selviät ihan varmasti! Autan sinua kyllä!
Y: En minä tahallani ajanut niin kovaa, kotona vaan on niin kiire ruuhkavuosien takana. Eikä kukaan loukkaantunut, tuli vaan isot sakot ja kortti meni. Inhottavaa, miten sakotetaan pienistä tuloista niin paljon.
S: Saat kyllä kortin takaisin.
Y: Pakko syödä makaroonia, että selviän. Miten minä pärjään nyt autotta?
Seuraava kuukausi:
Ystävä: Ajoin kortin hyllylle, voi ei, en minä tahallani! En vaan huomannut. On niin kamala kiire elämässä, kotona on aina hirveä hulabaloo. Makaroonilla tässä on nyt eletty, kun se sakkomaksu on niin hirveän iso. Eikä onneksi sattunut mitään, kukaan ei kuollut, mutta ilman autoa on niin hankalaa...
Puolen vuoden päästä:
Ystävä: Se kortti meni hyllylle, se oli ihan kamalaa. Makaroonia söin, että sain sen sakon maksettua, kun se oli niin iso....
1,5 vuoden päästä:
Ystävä: En minä tahallani sitä korttia ajanut hyllylle, oli vaan niin kiire! Tiedäthän sinä, millainen häselö olen välillä, ja kun kotona on lasten kanssa niin hulabaloota. Se sakko oli niin iso, söin vaan makaroonia.
3 vuoden päästä:
Ystävä: Autottomana on niin kamalaa, kun se kortti meni silloin hyllylle. Sitä sakkoa sai maksaa vyötä kiristäen, kun se sakotyssysteemi on sellainen. Maksoi ihan kamalasti, mutta onneksi kukaan ei kuollut. Enhän minä tahallani ajanut ylinopeutta, satuin vaan unohtamaan, kun oli niin kiire.
MISTÄÄN MUUSTA YSTÄVÄ EI TÄMÄN 3 VUODEN AIKANA PUHU SINULLE. Sain tästä tapauksesta.
Aivan eri asia kuin hetkellinen kriisi, josta selvitään ystävän avulla kuin vuosikausien monologi, johon olet jo antanut kaiken tukesi, neuvosi, aikasi ja apusi jo 2 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi, ap. Minulla on vähän samanlainen tilanne pitkäaikaisen ystäväni kanssa, mutta ei liity salasuhteeseen tai pettämiseen, vaan ihastumiseen ja aikaisempiin sydänsuruihin. Näitä on nyt vatvottu 4 vuotta kohta. Samat 3-4h monologit ystävältä, yhdessä vaiheessa ihan oikeasti päivittäin. Edelleenkin hän voisi puhua sen 4h putkeen näistä jo 4 vuotta sitten esiin nousseista asioista joka päivä, jos vastaisin puhelimeen joka kerta, kun hän soittaa. Ennen näitä sotkuja soitin hänelle itsekin, nykyään en, koska tiedän, että sieltä tulee taas se terapiaa vaativa monologi. Puhelujen ulkopuolella hän vatvoo samoja asioita minulle somessa.
Osaan jo ulkoa kaikki hänen selitykset, pohdinnat, ahaa-elämykset, harmistukset, vakuuttelut, ahdistukset jne. Uusin on nyt tuo kohta 2 vuotta kestänyt ihastus. Ystäväni ei ole ilmaissut miehelle mitenkään, että on kiinnostunut hänestä, muuta kuin ehkä katsomalla miestä salaa, kun hän ei huomaa. Sitten hän on itkenyt oikeasti itsensä melkein its3murhan partaalle, kun mies ei ole lähestynyt häntä, ei huomannut häntä ja selkeästi mies ei siis häntä rakasta ja taas mahdollinen romanssi menee perseelleen.
??? No jos et kerro, että sinulla on tunteita, ei toinen tiedä. Meedioko sen miehen pitäisi olla?
Hirveintä tässä on se, että alunperin ystävänä on halunnut auttaa ja tukea. Mutta kun toinen jää siihen samaan suohon pyörimään, jossain vaiheessa ei enää itse jaksa. Tässä tapauksessa ystäväni tarvitsisi terapiaa ja lääkityksen, koska hänellä on selkeästi sekä traumoja että ADHD, joka aiheuttaa jumimista, mutta hän ei halua hoidattaa sitä. Lähisuvussa kulkee myös autismia ja sekin saattaa siellä taustalla vaikuttaa häneenkin.
Toinen on se, että ystävyyssuhteesta tulee terapiasuhde, eikä vastavuoroinen suhde. Minun kuulumisillani ei ole hänelle väliä, eikä hän pysty niihin nyt keskittymäänkään. Ohimennen ehkä kuittaa jotain ja sitten asia siirtyy jo häneen.
Rehellisesti olen noiden 3-4 maratonipuheluiden kanssa, jotka osaan jo ulkoa, joskus vaan jättänyt luurin pöydälle ja puuhannut omiani. Väliin kun vastaa välillä "joo", "kyllä", "on se kyllä niin" jne. niin se riittää hänelle. Koska hän ei halua keskustella, hän ei halua neuvoja tai apua, hän haluaa avautua ja terapioida itseään näin.
Minulla ei valitettavasti ole mahdollisuutta olla käytettävissä tuntikausia päivittäin tai edes viikottain. Se aika on pois muusta, kuten omat työt, harrastukset, lepo, ruoanlaitto, siivous jne.
Voimia, ap! Ymmärrän ihan täysin...
Surullista tällaisissa tapauksissa on se, ettei voi enää puhua mistään muusta. Jos ennen keskusteltiin mitä hyviä leffoja tai sarjoja on katsonut viime aikoina ja mitä voisi suositella, puhuttiin ravintolakokemuksista ja resepteistä, muisteltiin nuoruutta, harrastettiin yhdessä, jaettiin yhteisiä mielenkiinnon kohteita, niin nyt ei puhuta enää mistään muusta kuin ystävän vuosia jatkuneesta kriisistä, jota ystävä itse lietsoo tai on aiheuttanut sen itselleen, kuten ap:n ystävän tapauksessa.
Jos ehdoin tahdoin maalaa talonsa seinät sonnalla, ystävä varoittaa ettei kannattaisi kun se on sontaa eikä maalia, ja sen jälkeen itkee, kun seinässä on sontaa ja haluaa itkeä siitä vuositolkulla, niin oikea osoite on varmaan ammattilainen auttamaan, että selviää miksi ylipäätään henkilö koki, että seinän maalaaminen sonnalla on huippuhyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En rakastu kehen tahansa. Todellakaan. Ihmisen pitää säväyttää jotenkin. Kirjoitin tuon,kun on kokemusta ihastumisesta varattuun,sain tietää myöhemmin tämän ihmisen olevan varattu. Kohtasimme sattumalta. Ensimmäinen kohtaaminen silloin riitti,että syttyi himo. En mitenkään hakemalla hakenut ketään. Tottakai oli silloin pettymys,että paljastui varatuksi,enkä halunnut sotkeutua toisten suhteeseen. Yleensä sitä tutustuu ihmiseen,vaikka jossain harrastuksessa tai koulussa ja sitä kautta tunteet syttyvät tai eivät syty. Kemioistakin riippuu.
Himo edellähän tätä elämää kuuluukin elää ;) Sorry mut kuulostaako moraaliselta ollenkaan?
Rakkaus on jotain ihan muuta, mm. ei etsi omaansa, etenkään himoiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverini ajoi korttinsa hyllylle ja joutui vielä maksamaan isot sakot pienistä tuloistaan, ja tietenkin ihan omaa typeryyttään se ylinopeus oli, mitäs muutakaan. Ei silti tullut mieleenkään olla kylmäkiskoinen tai välinpitämätön, saati että olisin alkanut moralisoimaan. Lohdutin minkä pystyin. Ja ennen kaikkea kuuntelin, kuuntelin ja kuuntelin.Näinhän se menee ystävien kanssa ja pitääkin mennä, mutta nyt tulee se iso MUTTA. Mutta, jos kuuntelet ystäväsi samaa monologia korttinsa ajamisesta hyllylle, siihen johtaneista asioista, sen jälkeisistä asioista, poliisin toiminnasta, omasta toiminnasta ja hänen tavastaan ajaa autoa putkeen lähes päivittäin useita vuosia, se ei enää ole ystävän olkapäähän tukeutumista. Keskustelu menisi suunnilleen näin:
Ystävä: Voi ei, ajoin kortin hyllylle!
Sinä: Voi ei, mitä tapahtui?
Y: Olin tyhmä, ajoin liian kovaa. Tiedäthän, miten minulla on raskas kaasujalka ja en aina muista, kun kotona on niin kiire ja yritin ehtiä sinne äkkiä töistä.
S: Ruuhkavuodet on sitä, ymmärrän oikein hyvin. Onneksi ei sattunut mitään?
Y: Ei, kortti vaan vietiin ja sain isot sakot. Mitenhän minä selviän näistä? On vaikeaa maksaa sakkoja pienistä tuloista, Suomen sakotussysteemi on tosi epäreilu. Enhän minä tahallani ajanut niin lujaa, en vaan huomannut...!
S: Miten selviät sakoista?
Y: Kyllä minä jotenkin, makaroonia syön. On hirvittävän haastavaa olla nyt ilman ajokorttia.Seuraava päivä:
Ystävä: Kortti meni hyllylle, on ihan tosi kamalaa, ne sakotkin on niin isot!
S: Niinhän ne tahtoo olla, mutta selviät ihan varmasti! Autan sinua kyllä!
Y: En minä tahallani ajanut niin kovaa, kotona vaan on niin kiire ruuhkavuosien takana. Eikä kukaan loukkaantunut, tuli vaan isot sakot ja kortti meni. Inhottavaa, miten sakotetaan pienistä tuloista niin paljon.
S: Saat kyllä kortin takaisin.
Y: Pakko syödä makaroonia, että selviän. Miten minä pärjään nyt autotta?Seuraava kuukausi:
Ystävä: Ajoin kortin hyllylle, voi ei, en minä tahallani! En vaan huomannut. On niin kamala kiire elämässä, kotona on aina hirveä hulabaloo. Makaroonilla tässä on nyt eletty, kun se sakkomaksu on niin hirveän iso. Eikä onneksi sattunut mitään, kukaan ei kuollut, mutta ilman autoa on niin hankalaa...
Puolen vuoden päästä:
Ystävä: Se kortti meni hyllylle, se oli ihan kamalaa. Makaroonia söin, että sain sen sakon maksettua, kun se oli niin iso....
1,5 vuoden päästä:
Ystävä: En minä tahallani sitä korttia ajanut hyllylle, oli vaan niin kiire! Tiedäthän sinä, millainen häselö olen välillä, ja kun kotona on lasten kanssa niin hulabaloota. Se sakko oli niin iso, söin vaan makaroonia.
3 vuoden päästä:
Ystävä: Autottomana on niin kamalaa, kun se kortti meni silloin hyllylle. Sitä sakkoa sai maksaa vyötä kiristäen, kun se sakotyssysteemi on sellainen. Maksoi ihan kamalasti, mutta onneksi kukaan ei kuollut. Enhän minä tahallani ajanut ylinopeutta, satuin vaan unohtamaan, kun oli niin kiire.
MISTÄÄN MUUSTA YSTÄVÄ EI TÄMÄN 3 VUODEN AIKANA PUHU SINULLE. Sain tästä tapauksesta.
Aivan eri asia kuin hetkellinen kriisi, josta selvitään ystävän avulla kuin vuosikausien monologi, johon olet jo antanut kaiken tukesi, neuvosi, aikasi ja apusi jo 2 vuotta sitten.
Pääsit jyvälle pelin hengestä. Toimiva esimerkki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Varattu mies osaa olla halutessaan todella hurmaava ja jalat alta vievä ja sinnikäs. Omalla kohdallani jahtasi minua puoli vuotta. En voinut täysin estää, koska sama työpaikka osin. Lupaili kuut ja taivaat. No loppu hyvin kaikki hyvin nyt oltu kolme vuotta yhdessä parisuhteessa vaikka alku ei mennytkään parhaalla mahdollisella tavalla. En moralisoisi ja hypettäisi että osaa tehdä itse oikeat ratkaisut. Et voi valita keneen oikeasti rakastut vaikka mitä tekisit.
Sepä siinä juuri onkin kun itse ainakin voin aivan tasan tarkkaan valita kehen rakastun. On minuakin varatut miehet piirittäneet, mutta niistä tilanteista selviää kääntämällä kantapäät kohdetta päin ja marssimalla kohti uusia, vapaita miehiä. En koe millään tavalla olevani hallitsemattomien tunteideni uhri ja vietävissä, mutta ilmeisesti monet ovat.
Ap
Itse oon puoleen vuosisataan rakastunut 2 kertaa. 16-vuotiaana ja sitä kesti parikymmentä vuotta ja toisen kerran melkein nelikymppisenä. En todellakaan etsinyt ketään, eikä minua mitenkään piiritetty. En ole niin hemaisevan seksikäs, upea laatunainen, että miehiä pitäisi oikein kepillä häätää pois, vapaita tai varattuja. Useimmathan täällä on ja siksi ovat kaikki löytäneetkin upeat, vapaat, rakastavat ja uskolliset miehet..
Minä rakastuin ystävääni ja tunne oli molemminpuolinen. Siinä sai sitten miehen etäsuhde jäädä. Sovitaan vaikka niin, että olen suhdehistoriani perusteella hallitsematon tunteideni uhri.
Tuonkin voi tehdä niin, että lopettaa aiemman suhteen, ja sitten ihan vapaasti rakastuu uuteen. Mihinkään pitkään huijaukseen ja vedätykseen ei ole yhtään pakko mennä.
Sun kannattaa säästää saarnasi sille, joka ei lopettanut aiempaa suhdettaan ja sitten ihan vapaasti rakastunut uuteen.
Tsaijjaijjai kun se tekee monelle kipeää kun joutuu katsomaan sitä tosiasiaa silmiin, että se oli ihan oma kultsimuffini, joka tarttui ohi heilahtaneeseen helmaan.
Mites Ap sellainen ystävä joka haluaa jäädä avioliittoon pettävän miehen kanssa vaikka sokea reettakin näkee, että se häntäheikki jatkaa epärehellisiä tapojaan? Saako se ystävä sitten vuodattaa, vai olisiko taas vähän sitä omaa hölmöyttä, sydänsurut?
Sulla on nyt jokin hirveä hinku päästä kiusaamaan petettyjä naisia ja oikein hieroa tätä tuskaa heidän naamoilleen. Suosittelen itsetutkiskelua ja ehkä terapiaa tuohon. Turha ainakaan saarnata muille mitään empatiasta ja myötätunnosta.
Pidän epäoikeudenmukaisuutta sietämättömänä ja toisen yläpuolelle asettumista vielä enemmän halveksuttavana.
Minua on kuule lapseni isä pettänyt (kuulema) niin monta kertaa, ettei kahden käden sormet riitä laskemaan kertoja. Ei tulisi mieleenikään syytellä niitä tuntemattomia naisia asiasta. Eiköhän kyse ollut ihan minun ja hänen välisistä ongelmista. Luonnollisesti erosimme, ja parempi näin. Mihin minä tarvitsen suhdetta, joka on niin loppu, etten toiselle riitä, eikä hän koe edes tarvetta olla asiasta mulle rehellinen?
Minusta taas vaikuttaa siltä ettet ole koskaan edes kunnolla suuttunut, et ex-miehellesi etkä niille toisille naisille, vaan kokonaan ohittanut tuon suuttumuksen ja sydänsurut ja olet lopulta yrittänyt järkeillä itsesi tilanteen yläpuolelle.
Kuitenkin se käsittelemätön suuttumus sieltä purkautuu, ulkoistat oman pahan olosi noihin muihin vaimoihin koska he muistuttavat niin kipeästi siitä mikä sinulta vietiin, ajattelet että ne nyt vaan oli niin tyhmiä että niiden ukko petti niitä. Hyvin yleinen asenne myös kakkosnaisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Itse oon puoleen vuosisataan rakastunut 2 kertaa. 16-vuotiaana ja sitä kesti parikymmentä vuotta ja toisen kerran melkein nelikymppisenä. En todellakaan etsinyt ketään, eikä minua mitenkään piiritetty. En ole niin hemaisevan seksikäs, upea laatunainen, että miehiä pitäisi oikein kepillä häätää pois, vapaita tai varattuja. Useimmathan täällä on ja siksi ovat kaikki löytäneetkin upeat, vapaat, rakastavat ja uskolliset miehet..
Minä rakastuin ystävääni ja tunne oli molemminpuolinen. Siinä sai sitten miehen etäsuhde jäädä. Sovitaan vaikka niin, että olen suhdehistoriani perusteella hallitsematon tunteideni uhri.
Tuonkin voi tehdä niin, että lopettaa aiemman suhteen, ja sitten ihan vapaasti rakastuu uuteen. Mihinkään pitkään huijaukseen ja vedätykseen ei ole yhtään pakko mennä.
Sun kannattaa säästää saarnasi sille, joka ei lopettanut aiempaa suhdettaan ja sitten ihan vapaasti rakastunut uuteen.
Tsaijjaijjai kun se tekee monelle kipeää kun joutuu katsomaan sitä tosiasiaa silmiin, että se oli ihan oma kultsimuffini, joka tarttui ohi heilahtaneeseen helmaan.
Mites Ap sellainen ystävä joka haluaa jäädä avioliittoon pettävän miehen kanssa vaikka sokea reettakin näkee, että se häntäheikki jatkaa epärehellisiä tapojaan? Saako se ystävä sitten vuodattaa, vai olisiko taas vähän sitä omaa hölmöyttä, sydänsurut?
Kyllä nyt voi jollekulle olla arka paikka se että kaikki eivät pettämistä hyväksy. Ja näille ei-hyväksyjille voi sitten vähän varoitellen ilkkua että mitäs olit niin nuttura tiukalla, kyllä se vain sunkin osakseksi lankesi, tsaijaijai tosiaan.
Viimeinen kappale on myös hämmentävä. Miksi hyvä ystäväni ei saisi tukeutua minuun silloin, kun hänen luottamuksensa on rikottu? Näetkö tosiaan pettäjän, petetyn ja kakkosen kaikki samanarvoisina toimijoina, joilla oli yhtäsuuruiset osuudet kulloiseenkin kolmiodraamaan? Vai mistä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alä vaan ap mene ja rakastu koskaan varattuun.
Se "rakkaus" menee kyllä ohi kun ei pidä mitään yhteyttä, ei alun alkaenkaan aloita mitään säästöä tai suhdetta. Vai pelkkään ventovieraan ulkonäköönkö sitä rakastuu?
Aikuinen osaa ottaa välimatkaa, jos varattu alkaa kiinnostaa.
Näinpä. Tai jos itse varattuna huomaakin, että joku kolmas saa poskipäät punehtumaan.
Niin kuin mulle kävi: hyvässä liitossa hyvän miehen kanssa (niin hyvän että tekisi mieli hankkia ekstratuloja liisaamalla häntä), ei mitään kupruja arjessa, kunnes samalle osastolle tuli töihin nuori ja jumalaisen komea pitkätukka, oli oikein kulmalävistyskin, hyväkäytöksinen ja hauska. Ai jumalauta että tätä tätiä koeteltiin ja kiusattiin kuin jotakuta pyhimystä erämaassa.
No mitäkö tein? Aloin systemaattisesti ottaa etäisyyttä ja vältellä kaveria niin hienovaraisesti kuin taisin. EN hakeutunut seuraansa vaan siitä poispäin. Kaikissa projekteissa yms. varoin visusti joutumasta hänen kanssaan tekemisiin. Toimin siis kaikista primitiivisimpiä tunteitani vastaan.
Ja sitten eräänä aamuna lumous särkyi. Olin tullut tavallista aikaisemmin osastollemme töihin, ja niin oli tämä kulmalävistetty pitkätukkakin. Hän ei vain ehtinyt huomata minua ennen kuin asettui kubikleensa ja päästi kunnon kurapierun :D Muuta ei tarvittu, hän muuttui silmänräpäyksessä tavalliseksi tallaajaksi.
Jos siis haluaa välttyä avio-ongelmilta niin ihastukselle kannattaa salaa syöttää hernekeittoa 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Erohan tulee usein eteen myös ihan perinteisessä suhteessa, useammin kuin joka toisen kerran kun suhteeseen uskaltautuu. Onko siis seurustelu jo lähtökohtaisesti sydänsurujen kutsumista luokse.
Sinua taitaa tässä nyt kaihertaa enemmän oma moraalinen vastustuksesi hänen valintojaan kohtaan. Niin useimpia kunnes itse sattuukin löytämään itsensä tilanteesta, jossa toimii yleisen moraalikäsityksen vastaisesti. Silloin ystävä saattaa olla se ainoa, joka pysyy vierellä, vaikkei toisen valintoja hyväksykään.
”sattuukin löytämään”?
Kyse ei ole sattumasta, vaan tietoisesta valinnasta. Älä yritä ulkoistaa vastuuta omista teoistasi.
On toki raastavaa, jos ihastuu/rakastuu varattuun ja joutuu repimään itsensä siitä irti. Mutta jokainen vastuullinen laitta poikki heti, kun saa tietää toisen olevan varattu. Näin pääsee itsekin lopulta paljon helpommalla.
Niin, kyllä minä tiedän muitakin ihmisiä, joiden mielestä ainoa mieleen tuleva moraaliton teko on seurustella varatun miehen kanssa.
Kannattaa kuitenkin miettiä, että saattaa itsekin LÖYTÄÄ itsensä tilanteesta, missä on tehnyt jonkin kyseenalaisen valinnan, monihan sairastuu riippuuvuuksiin, joku kehittää peliongelman, ehkä joutuu velkaongelmiin jne jne.. Toivottavasti siellä sitten on yhtä virheettömiä ystäviä rinnalle seisomaan kun LÖyDÄT itsesi synkimmästä pimeydestäsi
Höpö höpö, aikuinen ihminen osaa ottaa valinnoistaan vastuun, eikä tasan vaan LÖYDÄ itseään sekaantumassa varattuun. Mikä riippuvuus tuo muka edes on, kun niihin vertaat?
En minä edellyttäisi että joku kuuntelisi minun loputonta narinaani, jos itse teen jotakin noin typerää.
Voi pieni ystävä kun yhä edelleen tutkimusten mukaan joka toinen pettää jossain elämänvaiheessa kumppaniaan. Kiviä kun alat siis heittelemään ympärillesi on parempi varautua oikein pienellä vuorella.
Nää keskustelut on aina niin huvittavia kun näihin rientää hetkessä lauma naisia, joiden suurin pelko elämässä tuntuu olevan se, että mies löytäisi toisen naisen! Outoa, etten minä pitäisi sitä minään maailmanloppuna vaikka olenkin eronnut, sen ydinperheen ja talon ja volvot menettänyt ja ajatelkaa petettykin vielä 8-O. Ehkä se johtuu siitä, etten näppäile tänne kahdeksannelta peräkkäiseltä hoitovapaavuodelta tai 60% työajalta, vaan tästä ihan läppärin ja kahvikupin ääreltä kun pidän työstäni taukoa. En siis TARVITSE miestä mihinkään, otan sellaisen elämääni jonka haluan ja niin pitkäksi aikaa kun tunne on molemminpuolinen.
Nnnoja, aika vahva halveksunta tästä sun viimeisimmästä viestistäsi paistaa muita kuviteltuja vaimoja ja heidän (täysin kuviteltuja!) elämänvalintojaan kohtaan. Ihan capseilla julistat ettet TARVITSE miestä mihinkään, no hyvät sulle.
Oletko tietoinen siitä, että puolison menettäminen, etenkin niin että tulee itse hylätyksi, on eräs stressaavimpia elämäntilanteita, joihin ihminen voi joutua (sitä ylemmäs ylti vain läheisen kuolema)? Oletko tietoinen siitä, että laumaehdollistuneena savanniapinana Homo sapiensille jokainen hylkääminen on kuin pieni kuolema (sillä monissa yhteisöissä vieläkin hylkääminen merkitsee varmaa kuolemaa)? Onko särkyneen sydämen syndrooma sinulle tuttu?
Koitko itse sydänsurua siitä, että sinulta vietiin tuo kaikki? Vai porskutitko vaan menemään, miehiä tarpeesi mukaan mukaasi napsien ja nakellen?
Hyvä toki jos sä et tarvitse ketään. Oot vahva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein nää miksi pitää asiasta tulla vauva-palstalle valittamaan. Kaksinaamainen kuva sinusta että tulet palstalle siitä juoruamaan. Sano "ystävällesi" suoraan että nyt riittää.
Ehkä näiden satojen kuuntelijana käytettyjen tuntien jälkeen koen oikeudekseni avautua itse tuntemuksistani anonyymisti. Tästä ei ole kenellekään haittaa, en pakota ketään kuuntelemaan. Vaihda keskustelua.
Ap
Satojen käytettyjen tuntien 😅😅😅 lakkaa kuuntelemasta äläkä märise. Sinun tarkoitus on ainoastaan tulla tänne haukkumaan ystäväsi moraalittomuudesta ja saada sille tukea ja lisää pöyristelyä kuinka kamalaa. Hanki kuule vaikka elämä sen sijaan että puit ystäväsi asioita täällä.
Mistä sinä tiedät noin vuorenvarmasti ap:n todelliset vaikuttimet?
Kolkuttaako huono omatunto vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hädässä ystävä tunnetaan!
Näin olen ajatellut. Tämä on kuitenkin niin huolella itse rakennettu hätä että kyllästyttää.
Ap
Toivottavasti ystävälläsi on parempiakin ystäviä. Pysyttele sinä vaan siellä norsunluutornissasi tuomitsemassa ja anna ystäväsi olla, luultavasti pahennat hänen oloaan entisestään. Et tiedä yhtään mitä toinen käy läpi.
Ps. Toivottavasti sinunkin elämässäsi joskus nasahtaa joku huolella itse rakentamasi pommi ja näät ettei elämä aina ole niin mustavalkoista.
Tiedätkö, kaikilla meistä ei ole mitään tarvetta rakennella mitään pommeja. Osaamme jättää kaikki pommintekovälineet jo kauppaan, saati että alkaisimme edes etsiä mitään räjähdereseptejä. Syy-seuraussuhteet, nääs.
Osoita myös ne kohdat joissa ap on tuominnut ystävänsä. Samaten väitän että ap nimenomaisesti _tietää,_ mitä hänen ystävänsä käy läpi, koska samainen ystävä on jo niin huolella ja hartaasti tätä tilannetta hänelle käynyt läpi. Sinultakin siis kaipaisin kovasti enemmän sisälukutaitoa ja vähemmän reaktiivisuutta.
Ei voi päättää rakastuvansa. Sama kuin päättäisi nyt vaan olla surullinen tai iloinen. Voi päättää olevansa koskematta varattuun mieheen tai mies voi päättää pysyä uskollisena, vaikka on rakastunut, mutta ei voi päättää lopettaa jotain tunnetta. Etkö ole siis oikeasti ikinä rakastunut kehenkään? Olet päättänyt, että okei toi on hyvä, "rakastutaan" tähän?