Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 37v ja ikuisesti lihava. Ahdistaa, kun en koskaan onnistu laihdutuksessa. Masentaa onnistujat ja olen katkera

Vierailija
15.02.2022 |

Ja kateellinen kaikille muille.
Tuntuu, ettei mitään elämää enää tule olemaan jos aina näytän tältä. Ja mikä tässä olossa lohduttaa? Syöminen.

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fenkoli-lihapata on hyvää. Pottuja kans.

Vierailija
122/126 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen onnistunut laihduttamaan kaksi kertaa 30 kiloa ja toisella kerralla jäin normaalipainoiseksi ja sillä tiellä vuosia.

Vinkkini laihdutukseen:

1. Jaa päivä mielessäsi ruoka-aikoihin ja noudata lautasmallia ja pidä kiinni annoskoosta. Näiden ruokien välillä ei napostella. Älä tee liian isoa kalorivajausta koska todennäköisesti sorrut herkkuihin jos teet. Voit mielessäsi tehdä erilaisia aamupalavaihtoehtoja, pitää kirjaa hyvistä resepteistä, miettiä terveellisiä ruokia mitkä maistuvat hyvältä. Itselleni laihdutus oli myös projekti jossa opin nauttimaan erilaisista ruoista. On tärkeää että ruoka on herkullista, myös terveellinen ruoka voi olla. Kaiken voi hifistellä terveellisemmäksi, esim jos ei jaksa laittaa ruokaa niin valmisruokien kylkeen voi syödä vaikka tomaatin tai pikkuporkkanoita, tehdä esim lättyjen sijaan banaanikauravohveleita jne. Illalla voi vähän nälättää (paljon ei ole normaalia), ja itse mm. join teetä iltasella maitotilkalla ja söin vaikka vähän hedelmiä jos teki mieli jotain. Seuraa somessa inspiroivia kanavia ruoanlaittoon.

2. Hyödynnä hyötyliikunta ja kävelykin voi olla ihan hyvää laihdutusliikuntaa. Unohda aerobinen rääkkitreeni joka lisää ruokahalua ja jos jotenkin haluat treenata, voimaharjoittele! Se muuttaa läskiä lihakseksi ja lihas kuluttaa enemmän energiaa. Toisaalta liiku myös tavoilla mistä pidät, jos joku liikunta on hauskaa, tee sitä. Myös kotona voi liikkua, Youtube on pullollaan kivoja liikuntavideoita ja kahvakuula tai käsipainot ei paljoa maksa.

3.Unohda kevyttuotteet. Rasvaa ei pidä pelätä, mutta annoskoossa kannattaa pitää kohtuus. Aamulla monesti söin rasvaisempaa kreikkalaista jugurttia itse joka piti hyvin nälkää, kuten myös esim munakkaat. Juustot syön normaalirasvaisena mutta kohtuudella. Puuroon laitan monesti myös proteiinina esim raejuustoa, on tärkeää että ateriassa on myös proteiinia, rasvaa ja hiilaria hyvässä suhteessa.

4. Joka päivään mahtuu pieni herkku esim. kahvin kanssa. Esim keksi, pari palaa tummaa suklaata, proteiinivanukas jne. Sokerista ei tarvi täysvieroittautua. 80/20 voi olla esim suhde normiruoan ja herkkujen kanssa.

5. Älä lähde dieettiajatteluun, vaan elämäntapamuutokseen. Joskus pitää herkutellakin, itse herkuttelin kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa vähän enemmän kuin sen kahvitteluherkun verran.

6. Älä mieti laihduttamista vaan terveyttäsi. Mieti kuinka laitat kehoosi ravintorikasta ruokaa, joka ravitsee sinua ja lisää hyvinvointiasi. Ja kun syöt riittävästi ravinteita, huomaat kuinka hyvä olo sinulle tulee. Pidä huolta d-vitamiinin ja folaatin saannista joista suomalaisilla on monesti uupeloa. Älä ravaa kokoajan vaa´alla, keksi mahdollisimman paljon muuta tekemistä.

7. Alkoholi johtaa usein syöpöttelyyn itsellä ja vähensin sitä merkittävästi laihduttaessa.

8. Tämä on vähän kontroversiaali aihe mutta itse lopetin prosessoiduilla kasviöljyillä läträämisen ja käytän vain oliiviöljyä salaateissa. Kuumennukseen kookosöljyä ja voita joka kestää hyvin kuumennusta härskiintymättä. En usko margariinien terveellisyyteen ja moni prosessoitu ruoka on pumpattu täyteen kasviöljyjä. Uskon siihen että ruoka kannattaa syödä mahdollisimman vähän prosessoituna vailla lisäaineita ja arominvahventeita ja makeutusaineita. Ne sotkevat kehoa. Terveellinen ravinto on moninverroin parempaa kuin lisäravinteet.

9. Ja tärkein. Aloita vähitellen ja opettele uusia tapoja asteittain. Koko elämää ei pidä muuttaa kerralla. Aloita vaikka lisäämällä kasviksia ja vähentämällä sokeria vähäsen. Ja pikkuhiljaa taas uusi muutos. Sitten vasta liikunnan aloittaminen. Huomaat että siirryt kokoajan kohti terveellisempää elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä olen onnistunut laihduttamaan kaksi kertaa 30 kiloa ja toisella kerralla jäin normaalipainoiseksi ja sillä tiellä vuosia.

Vinkkini laihdutukseen:

1. Jaa päivä mielessäsi ruoka-aikoihin ja noudata lautasmallia ja pidä kiinni annoskoosta. Näiden ruokien välillä ei napostella. Älä tee liian isoa kalorivajausta koska todennäköisesti sorrut herkkuihin jos teet. Voit mielessäsi tehdä erilaisia aamupalavaihtoehtoja, pitää kirjaa hyvistä resepteistä, miettiä terveellisiä ruokia mitkä maistuvat hyvältä. Itselleni laihdutus oli myös projekti jossa opin nauttimaan erilaisista ruoista. On tärkeää että ruoka on herkullista, myös terveellinen ruoka voi olla. Kaiken voi hifistellä terveellisemmäksi, esim jos ei jaksa laittaa ruokaa niin valmisruokien kylkeen voi syödä vaikka tomaatin tai pikkuporkkanoita, tehdä esim lättyjen sijaan banaanikauravohveleita jne. Illalla voi vähän nälättää (paljon ei ole normaalia), ja itse mm. join

Ja asia mistä jotkut eivät pidä. Laihdutus vaatii päämäärätietoisuutta, suunnittelutaitoja, pitkäjänteisyyttä, sisua ja sitkeyttä. Ja kurinalaisuutta. Mutta kun opit terveellisemmät elämäntavat, ne voivat tuottaa sinulle paljon enemmän iloa kuin jatkuva syöpöttely ja ruokarytmi ilman järkevää kaavaa. Pitemmän tähtäimen tavoitteen saavuttaminen voi tuoda sinulle paljon enemmän iloa kuin lyhyen tähtäimen ilo. Voit esim mielessäsi suunnitella uusia kivoja reseptejä ja saada paljon iloa uudesta ruokavaliostasi. Itse esim aloin tykästyä enemmän kalaruokiin, joita en aiemmin juuri ollut tykännyt syödä koska aloin laittaa ruokaa ennakkoluulottomammin, miettien mitä kaikkea hyvää terveellinen ruoka tekee keholleni, aivoilleni ja mielelleni.

Sitten vielä yksi tärkeä asia minkä haluan ottaa puheeksi eli se, että uskon että meillä on hyvän olon paino kaikilla. Itse olen havainnut että painoni pysyy tietyissä lukemissa paremmin. Ei kannata yrittää pudottaa painoaan alle tämän hyvän olon painon jossa on helppo pysyä. Itse mielummin olen ihan vähän pyöreämpi kuin yritän nälkiinnyttää ja piiskata itseäni tiettyyn painoon. Olen tyytyväinen itseeni vaikka en ole hoikka, olen normaalipainon ylärajalla.

Vierailija
124/126 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata myös kritiikittä ajatteluun että sitoutuu vaikka paleoon, ketoon tai johonkin ihmisen suunnittelemaan ruokavaliomalliin. Tutki mikä toimii sinulla, mikä lisää hyvinvointiasi. Jollekin voi toimia vähähiilarinen, toiselle ei. Itselleni pelkkä vegaani/kasvisruoka jättää jatkuvasti nääntyneen olon ja rautatasoni ovat kroonisesti alhaalla. Syön kuitenkin joskus pelkkää kasvisruokaa jonain päivinä. Minulla toimii liharuoat, ja myös jonkinverran hiilaria.Ihan täysin vähärasvainen ruoka ei toimi. Maitotuotteet on itselleni ok. Minulla on hyvä olo kun syön paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Vatsa toimii jne. Jonkinasteinen pätkäpaastoaminen toimii minulla myös, mikä ei kaikilla toimi eli monesti on iso ikkuna iltapalan ja seuraavan ruoan välissä.

Vierailija
125/126 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Keskity ensin siihen että otat jotain huonoa ruokavaliosta pois :alkoholi ja herkut. Noita ei ihminen, varsinkaan paino ongelmasta kärsivä tarvitse mihinkään. Ota tuosta projekti, mutta älä vielä vähennä muun ruuan syömistä tai stressaa siitä. Kun saat turhat herkut ja alkoholin pois, laihdut varmasti. Sitten kun sokerikierre on katkennut {noin pari viikkoa) voit alkaa miettimään muutenkin terveellisempää syömistä. Lisää aina esim kasviksia ruokiin.

Ranskalaiset naiset ovat hoikempia ja he ovat oppineet yhden asian, kohtuuden. Jos itseltään kieltää totaalisesti herkut niin ei sekään ole aina hyvä asia. Myös sokeri voi kuulua tasapainoiseen ruokavalion jos sitä käyttää kohtuudella. Totaalikieltäytyminenkään ei ole aina tasapainoista. Alkoholiakin voi satunnaisesti käyttää eikä laihdutus mene pilalle, vaikka toki kannattaa tiedostaa että sen liikakäyttö voi sabotoida laihdutuksen kuten myös sokerin jatkuva isoina määrinä syöminen. Turhaa sokeria toki kannattaa välttää, esim sokerijuomien sijaan vichyä, sokerijugurtin sijaan maustamatonta, karkkipatukan sijaan hedelmiä, ja niin päin pois. Tärkeintä on se miten elää normiarjessa, joka päivä. Jos jonain päivänä syö enemmän, seuraavana päivänä paluu siihen normaaliin ruokarytmiin. Sokerikierrettä voi saada katkaistua myös vähentämällä sokeria. Ei tarvi piiskata itseään sokerittomuuteen.

Vierailija
126/126 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä laihdutus on hankalampaa ja keho pitää hanakammin kiloista kiinni. Nuorena oli helpompi laihduttaa koska keho kesti sen tuomaa stressiä paremmin. Nykyään herkemmin lähtee yöunetkin jos ei syö riittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi