Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta

Vierailija
15.02.2022 |

En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.

Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?

Kommentit (953)

Vierailija
681/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman mummoutumisen lähipiirissäni ja ihmetellyt sitä. Itse koen 45v olevani vielä suht nuori ja ajan tasalla. Seuraan aikaani joka alalla aktiivisesti ja ymmärrän jopa nuorison uusimmat sanonnat, vaikka en niitä toki itse hirveästi käytä, koska se olisi noloa. Vaatteeni ja hius- ja meikkaustyylini ovat samat mitä instagramissa, Eihän se persoonallista ole, mutta tykkään seurata trendejä. Kaupoista haluaisin ostaa vaan trendikkäimpiä vaatteita, jotka tietenkin ikäiselläni ovat joidenkin mielestä blääh.. Minusta on tosi mielenkiintoista tietää miten nuoremmat ihmiset ajattelevat ja olen valmis muuttamaan omaa ajatteluani jos olen joihinkin vanhoihin ajatusmalleihin kangistunut. Elämä on paljon mielenkiintoisempaa kun siihen osallstuu täysillä eikä ole joku sivustaseuraaja. 

Tuosta tuli mieleen historianopettajani kommentti 70-luvulta. Hän sanoi, että ihmiset ovat sillä tavalla monipuolisia, että joku voi seurata uusinta vaate- ja meikkimuotia ja olla silti poliittisilta mielipiteiltään täysin vanhoillinen tai tietämätön esim. tieteen uusimmista saavutuksista, ja toisin päin. Ihminen yleensä seuraa aikaansa niillä alueilla, jotka kiinnostavat, ja sitten jokaisella on vielä omat mielipiteet.[/quote

Nykyään yritetään musta-valkoisesti lokeroida ihmiset ihan yhdenkin mielipiteen perusteella eikä ymmärretä/hyväksytä ollenkaan, että mielipide siitä yhdestä ainoasta asiasta ei kerro mitään siitä _ainakaan varmuudella_ mitä ihminen ajattelee toisesta, kolmannesta saati sitten jokaisesta muusta asiasta.

Todella monessa asiassa on viimeisen parin-kolmen vuoden aikana saatu aikaan ihmeellinen ja melko hurjalta (ja vaaralliseltakin) vaikuttava kahtiajako ja vastakkainasettelu suomalaisten välille. Ilmeisesti nämä äänekkäimmät muiden lokeroitsijat on itse ääriajattelijoita kuten kaverinsakin eivätkä ymmärrä, että enemmistö ihmisistä ei ole yhtä jyrkkiä kautta linjan vaan näkevät myös ne harmaan sävyt jotka näiltä öyhöiltä ja wouhoilta on täysin hukassa.

Lisäksi tuntuu olevan sellainen kuvitelma, että sillä on vaan väliä kuka jaksaa eniten kiljua ja väsymättä jankuttaa sitä omaa kuvitelmaansa/ajatustaan muille ja muiden puheen / ajatusten päälle niin sen parempi ja sen varmemmin se myös on ainoa totuus.

Tuo havaintosi on niin totta. Ihmiset voivat pitää yksittäistä henkilöä todella fiksuna, mutta yksi kommentti siirtää ihmisen "vihataan" kategoriaan. Tuon jälkeen henkilön näkemyksiä ei viitsitä enää edes kuunnella, mutta mollata jaksetaan.

Tuntuu kuin evoluutio menisi takaisin kohti apinoita huimalla vauhdilla. 

Ja pahimmassa tapauksessa tätä ihmistä vastaan vielä masinoidaan jokin somelynkkaus. Usein vielä on käynyt niin, että se "vihattu" mielipide/kommentti on käsitetty väärin ja/tai irrotettu asiayhteydestään jotta saadaan meuhkaamiselle syy.

Samaan aikaan sitten oikeasti rikoksia tekeviä ihmisiä paapotaan ja suojellaan julkisuudelta ja se rikoksen/rikoksentekijän saama julkisuus jopa pienentää tuomiota.

Kyllä tämä jostain taantumuksesta kertoo, että kuka vaan voidaan kivittää väärästä sanasta ja tietyllä tavalla roudata torille häpeäpaaluun ihmisten syljettäväksi, mutta samaan aikaan rakennetaan vankiloita joissa on kaikki herkut ja mukavuudet m*rhaajille ettei vaan se vankeus ainakaan liian ikävältä tuntuisi.

Lisäksi kun mukaan otetaan ihmisten kasvanut kyvyttömyys lukemisen ymmärtämiseen ja keskittymiseen. Ei näytä hyvälle.

Vierailija
682/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyipäs täältä paljon samaistuttavaa tekstiä. Mukava kuulla että näin kokijoita on näinkin paljon, vaikka asia ei niin iloinen olekaan.

Ite haluaisin pystyä luopumaan puhelimesta kokonaan, mutta se on kyllä niin välttämätön väline tässä maailmassa, ettei luopuminen vaikuta realistiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näissä monissa kommenteissa on hupaisaa, että monet hokee sitä samaa mantraa mitä on kautta aikain hoettu kuinka nuoriso on pilalla ja tätä ja tuota. Jostain syystä jätetään mainitsematta, että se on juuri vanhemmat ihmiset jotka on tämän ympäristön luoneet/mahdollistaneet ahneuksissaan. Ja tietenkin kasvattaneetkin nämä ihmiset. Sukupolvi sinne tai tänne ei paljon paina, jos saa oman kirstunsa paremmin täytettyä.

Mutta sitähän tänne halutaan, isolla rahalla koulutettua karjaa, tarpeeksi fiksu painamaan nappia, mutta liian tyhmä puuttumaan oikeisiin ongelmiin.

Vierailija
684/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorekkaalla farmariasulla tällainen vanhakin "kalkkis" sujahtaa "hakkereiden" maailmaan! Se on menox sano Annie Lennox, eiks je!

Vierailija
685/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta 30 ja ihan samat tunteet.

Vierailija
686/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se näissä monissa kommenteissa on hupaisaa, että monet hokee sitä samaa mantraa mitä on kautta aikain hoettu kuinka nuoriso on pilalla ja tätä ja tuota. Jostain syystä jätetään mainitsematta, että se on juuri vanhemmat ihmiset jotka on tämän ympäristön luoneet/mahdollistaneet ahneuksissaan. Ja tietenkin kasvattaneetkin nämä ihmiset. Sukupolvi sinne tai tänne ei paljon paina, jos saa oman kirstunsa paremmin täytettyä.

Mutta sitähän tänne halutaan, isolla rahalla koulutettua karjaa, tarpeeksi fiksu painamaan nappia, mutta liian tyhmä puuttumaan oikeisiin ongelmiin.

Joo! Aikuiset kehitelleet mahdollisimman koukuttavia sovelluksia ja kun nuoret sitten jää koukkuun niihin niin se olis jotenkin niitten vika. Mutta nykyään on vähän se, että kaikki on niihin koukussa, jolloin siihen nuorten käyttämiseen ei edes osata suhtautua niin vakavasti

Vierailija
687/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 59 ja koodaan täysillä ja oon inessä.

Terve Marko!

Väärin meni.

Vierailija
688/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole niinkään digitalisaatiota vastaan, mutta muutoin en pidä ajan hengestä. Pinnallista somepaskaa ja halpaa roinaa kaikki.

Vierailija
689/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mä oon ihan out

En yhtään ihmettele tuota, samaa mieltä. Noilla ilmaisuilla yritetään ampua ulos kaikesta tavanomaisesta ja järkeenkäyvästä kultuurisesta tavastamme ilmaista asiat selvästi ja selkeästi. Luulempa että meidän Suomalaisten kieliasumme on parasta antia maailmalla. Toisin kuin  akateemisen terminologian ilmaisut. Yrittävät näyttää osaavansa mikä menee meiltä muilta yli lipan.  En kadehdi sitä. Luin vastikään että osa nuorista haluaa opiskella Karjalan murresanastoa ja muitakin maamme murteita. Hienoa edistystä huomata kuinka arvokasta se lopulta onkaan. Se avaa uuden kielen ja maailman ja kulttuurimme elää sen myötä. Rakastakaa omaa kulttuurianne. Tsemppiä Suomalaiset!

Nuo -mukahienot- ns. "sivistys" sanat ovat vain hämäyksen vuoksi, sellaiset epäkäytännölliset teoriapellet puhuvat noilla sanoilla peittääkseen sitä etteivät todellisuudessa konkreettisesti ymmärrä mistään mitään.

Se joka oikeasti ymmärtää asian, kykenee selittämään sen ihan normaaleilla ihmisten käyttämillä sanoillakin ja yleensä sellainen on se käytännön tason puurtaja.

Sanat valitaan yleisön mukaisesti.

1) Kun vaikkapa tutkija kertoo jostain asiasta maallikoille, käytetään suomenkielisiä sanoja ja kerrotaan asiasta yleisellä tasolle menemättä yksityiskohtiin.

2) Kun sama tutkija kertoo asiasta toisille vastaavan tasoisen koulutuksen saaneille, jotka eivät kuitenkaan ole samalla alalla, käytetään kohtuudella yleisesti tunnettuja sivistyssanoja ja kerrotaan asiasta tarkemmin, mutta jätetään silti tekniset yksityiskohdat väliin.

3) Kun asiasta kerrotaan saman alan ammattilaisille, voidaan käyttää kyseisen alan ammattisanastoa ja kerrotaan ne tekniset yksityiskohdatkin. Usein kieli pitää vaihtaa englanniksi, koska vähintään osa yleisöstä ei osaa suomea.

4) Kun asiasta jutellaan työkaverien kanssa, käytetään ammattislangia ja usein keskitytään pelkkiin teknisiin yksityiskohtiin. Kieli on suomea tai englantia työkaverista riippuen.

Niinhän ne sanat PITÄISI valita, mutta usein käy niin että ylimielinen "asiantuntija" käyttää varsin tahallaan omaa ylemmyyttä ja valtaansa näyttääkseen sanoja, jotka varsin hyvin tietää, ettei toinen osapuoli niitä todennäköisesti ymmärrä. Se on pelkkää asiatonta kusipäisyyttä, jota minä en hyvällä katsele.

Vierailija
690/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TikTok ja kaikki muut pikkuvideoita suoltavat palvelut ovat saaneet liikaa valtaa tässä maailmassa. Mielenkiintoista nähdä minkälainen on ihmisten (erityisesti nuorten) keskittymiskyky muutaman vuoden päästä. Itse olen jo ihan out nykyajasta, enkä omista edes älypuhelinta.

Vierailija
691/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TikTok ja kaikki muut pikkuvideoita suoltavat palvelut ovat saaneet liikaa valtaa tässä maailmassa. Mielenkiintoista nähdä minkälainen on ihmisten (erityisesti nuorten) keskittymiskyky muutaman vuoden päästä. Itse olen jo ihan out nykyajasta, enkä omista edes älypuhelinta.

Eivät jaksa niitä videoitakaan katsoa kahta sekuntia pidempään... heti klikataan seuraava esille, sekunnin parin päästä taas seuraava...

Vierailija
692/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on etulyöntiasema työelämässä mikäli olet onnistunut säilyttämään normaalin keskittymiskyvyn

Vierailija
693/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58 IT-alan ammattilainen ja tottunut työssä termien ja uusien asioiden tulvaan. Silti eilen kiroilin melko pitkään kotona äly-tv:ni kanssa. Kiva vempele, mutta tuo kaikkea "mielenkiintoista" mukanaan ja minä jossain kohden ajattelin, että pitäisi vanhalle äidille ostaa tuollainen, no ei voi ostaa se on tässä oman käytön myötä selvinnyt. Olen muuten oppinut uuden toiminnon tässä pikkuhiljaa: kaukosäädin ja tv pitää "parittaa" aina välillä keskenään. 

Vierailija
694/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on etulyöntiasema työelämässä mikäli olet onnistunut säilyttämään normaalin keskittymiskyvyn

Vai onko sittenkään kun työelämän on ollut pakko sopeutua nykynuorten olemattomaan keskittymiskykyyn ja nyt ei sitten keskittymiskyvyllisille ihmisille olekaan mitään käyttöä...

Vierailija
695/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotekniikan ammattilaisten on tietysti pakko olla ajan tasalla teknologiassa, varmaan erittäin rasittava ammatti jos siihen ei ole ollut luontaista vetoa vaan joutunut jotenkin tahtomattaan siihen, ja alkaa kyllästyä siihen jatkuvaan uuden opetteluun.

Meidän muiden ei välttämättä tarvitse kuin välttämättömyydet hallita. Muuten voi keskittyä muihinkin asioihin.

696/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

54-vee ja elämme upeaa aikaa. Jos ei kapasiteetti riitä, niin putoaa, sorry vaan.

Vierailija
697/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kiva kun pesukoneessakin on nykyään wifi ja bluetooth. Jumalauta pesisi ne pyykit kunnolla eikä käyttäisi aikaansa somettamiseen!

Vierailija
698/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin jo 90-luvulla, miksi kehitys tarkoitti aina jotain suurempaa, jotain enemmän ja ennen kaikkea kaikkea enemmän rahaa. Esim. asumisolojen parantumista mitataan neliömäärän kasvulla/hlö. Palkat ja hinnat nousevat aina vain.

Eikö ihmisille milloinkaan riitä? Monen tähän ketjuun kommentoineet mielestä viime vuosituhannen lopun elintaso olisi ollut riittävä. Asunnot olivat tarpeeksi lämpimiä ja tilavia. Jos jokin tavara hajosi, sen pystyi korjaamaan. Meillä oli kommunikaatio välineet, joita itse hallitsimme, eivätkä ne hallinneet meitä.

Tällä vuosituhannella en ole enää jaksanut ihmetellä. Luontokadosta puhutaan, mutta kaikkea ohjaa mammona. Maailman rikkaimmilla ihmisillä on käsittämättömät summat valuuttaa, josta suurin osa on virtuaalista. Vrt. Roope Ankan rahat ovat konkreettisesti kolikoina rahasäiliössä. Raha tietää valtaa ja valta keskittyy harvoille.

Vierailija
699/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät jaksa niitä videoitakaan katsoa kahta sekuntia pidempään... heti klikataan seuraava esille, sekunnin parin päästä taas seuraava...

Ja täällä palstallakin vinkuvat jo parin rivin viestinkin olevan liian pitkä jollaista "kukaan" ei jaksa lukea..

Vierailija
700/953 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen koululaitos tuhottiin sillä, että mentiin hitaimpien mukaan.

Miksi yhteiskunnan pitäisi jarruttaa kehitystä, jos yksinkertaisimmat eivät tajua.

Luonto on kova, evoluutio kovempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän