Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta

Vierailija
15.02.2022 |

En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.

Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?

Kommentit (953)

Vierailija
581/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu ketju. Kuulostatte työuupuneilta tai masentuneilta.

Olen 59 ja ihan kartalla elektroniikasta ja ohjelmistoista ja älypuhelimista, uudet asiat avautuu kiehtovina ja änkeän aina pilotoimaan kaikkea töissä.

Politiikkakin aukeaa hyvin ja olen aika aktiivinen. Samoin nuorisokieli putoaa hyvin kun iltatähtönen on kotona. Yritän välttää uudissanoja töissä koska vaikutelma vois olla koominen nuorten mielestä.

Se mitä en millään jaksa on juuri harmaa arki ja vanhat paskasti toimivat järjestelmät.

Ero onkin just siinä, että sinua nuo asiat kiinnostavat. Meitä muita pääsääntöisesti ei.

Isänikin oli ennen innoissaan kaikesta uudesta tekniikasta, turhastakin, ja opiskeli niitä aina ensimmäisten joukossa. Siksi hän onkin vielä pärjännyt kohtalaisesti. Ennen hän laittoi minullekin laitteet käyttökuntoon. Vielä muutama vuosi sitten pyysin avuksi ottamaan käyttöön uutta tietokonetta, mutta huomasin, että aika oli ajanut hänen ohitseen ja osasin itse paremmin. Nyt hän ei enää osaa itse ottaa uusia laitteita käyttöön ja käytön oppiminenkin tuntuu mahdottoman vaikealta. Häntä hermostuttaa ja ahdistaa, kun ei ymmärrä. Ikää 75v. Itsekin olin aallon harjalla vielä 25 vuotta sitten, mutta ei kiinnosta enää. Voin kuvitella, miten äärettömän vaikeita nämä asiat on sellaiselle, jota ne ei ole koskaan kiinnostaneet.

Mutta kuvittelepa tilanne, että joutuisit pakon edessä perehtymään virkkausohjeisiin, erilaisiin silmukoihin jne., koska muuten et saisi pakollisia asioitasi hoidettua. Tai opettelemaan hevosen suitsien kokoamisen, säätämisen sopiviksi ja valitsemaan oikeat kuolaimet kymmenien vaihtoehtojen joukosta. Opettelemaan jalkapallosäännöt? Kokoamaan viikottain jonkin uuden ikea-kalusteen? Perehtymään erilaisten kasvien vaatimiin kasvuolosuhteisiin, lannotteisiin ja kasteluun? Opettelemaan viikottain 5 uutta lausetta mandariinikiinaa? Tuntemaan eri maiden sotastrategiat toisessa maailmansodassa? Pianon virittäminen? Osakesijoittaminen? Veneilyyn tai kiipeilyyn liittyvien varusteiden huolto ja erilaisten solmujen hallitseminen? Purjeiden säätäminen tuuleen ja suuntaan sopiviksi? Olen aika varma, että jokin noista mainituista ei kiinnosta ollenkaan, joten käytä kuvitelmassasi juuri sitä umpitylsältä tuntuvaa asiaa, niin ymmärrät, mikä meitä muita ahdistaa.

Näistäkin mainituista jokainen asia on kiinnostava ja siksi helppo jollekin, mutta useimmille ei. Ero on siinä, että nämä voimme valita itse, mutta jokaisen on pakko perehtyä tietoteknisiin systeemeihin, että saamme pakolliset asiat hoidettua. Se kaikki on pois jostain, mikä meitä oikeasti kiinnostaa. Se kaikki väsyttää ja turhauttaa ja ärsyttää meitä, ja vie turhaan aikaamme, energiaamme ja hermojamme. Kukaan ei kiellä ketään olemasta innostunut tekniikasta. Kun vain olisi mahdollisuus olla kiinnostumatta. Maailmassa on niin paljon kiinnostavia asioita, joihin ei kaikkiin muutenkaan ehdi ja jaksa perehtyä. Sitten pitää hassata puoli elämää joihinkin toimimattomiin järjestelmiin. Ja jos joku sattuukin toimimaan, niin eiköhän sekin pilata seuraavalla päivityksellä...

Tai muutetaan huvikseen, kun on juuri oppinut sujuvasti käyttämään edellistä, ja taas joutuu opettelemaan uudet klikkaukset jne. Argh! Ts. juuri kun olet oppinut kokoamaan ja säätämään ne suitset sille hevoselle, sille ostetaan uudet ja saat aloittaa opettelun lähes alusta. Tai jalkapallosäännöt muutetaan tai laji vaihdetaankin jääkiekoksi. Mandariinikiina vaihtuu klingoniksi. Virkkaus ristipistoiksi. Piano viuluksi tai ne kasvattamasi kasvit revitään pois yhdessä yössä ja saat tilalle 10 ihan uuden kasvin siemenet...

Hyvä pointti. Ehkä resilienssiäni parantaa se että useimmat noista aiheista kiinnostaa ja osaa näistä olenkin opetellut ja aina valmis oppimaan lisää. Se taas johtuu siitä että arki on hallinnassa. Se taas johtuu siitä että lähden töistä kun huvittaa enkä todellakaan kanna mitään metavastuuta kotihommista. Hitunenkin työuupumusta/raskasta arjen pyörittämistä niin en varmaankaan ajattelisi samoin kuin nyt. Siitä tulee mieleeni johtaa ajatus että ikä alkaa painamaan vasta myöhemmin, mutta nuorikin voi uupua.

Vierailija
582/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim mulla tulee laskuja postilaatikkoon,spostiin,palveluntuottajan sivustolle ja verkkopankkiin sekä on maksuja jotka pitää tehdä kuukausittain ilman eti laskua ja olen joka kuukausi pihalla mitä olen mahtanut maksaa. En hallitse näitä yhtään.

Mitä nämä laskut on? Kuulostaa oudolta, ei kai ihmisillä yleensä ole noin paljon erilaisia laskuja, ja kaikki "viralliset" (vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset jne) saa joka tapauksessa suoraveloituksena. Esim itsellä ei tule yhden yhtä laskua muita reittejä. Huomattavasti helpompaa verrattuna siihen että vastaanottaisi laskut joka kuukausi postissa ja juoksisi säännöllisesti pankkiin maksamaan.

Sivusta kommentoin. Itse pidän hallittavimpana paperilaskuja, jotka säilytän tietyssä paikassa eräpäivien mukaisessa järjestyksessä. Siitä on helppo katsoa pikavilkaisulla, milloin täytyy maksaa laskuja. Meille tulee paperilla asumiseen liittyvät laskut, verot, vakuutukset, harvoin jotain muitakin, esim. lääkärikäynnit.

Mutta sitten, osa tulee e-laskuina. Nämä tulee onneksi yleensä niin hyvissä ajoin, etteivät ne jää itselläni huomaamatta. Mutta miehellä jää. Hän ei vain hoksaa vahvistaa niitä verkkopankista. Kuitenkin nämäkin aiheuttavat jo hallitsemattomuuden tunnetta tilin saldon suhteen, koska on vaikea muistaa, mitä laskuja on menossa ja milloin. E-laskuina meillä tulee lähinnä operaattorien laskut ja satunnaiset luottokorttilaskut, jos on tilattu jotain ulkomailta. Niissäkin pitää vahvistamisen lisäksi muistaa muuttaa summa, että koko veloitus menee kerralla. Pankkihan haluaa ottaa vain 10%, että jouduttaisiin maksamaan paljon korkoja. E-laskuissa ärsyttää sekin, jos sen haluaisi maksaa eri henkilön tililtä kuin kenen verkkopankkiin se tulee, niin joutuu tihrustamaan ne maksutiedot ylös jne.

Suoraveloituksena meillä menee vain lainanlyhennykset. En luota moneenkaan laskuttajaan niin paljon, että antaisin veloittaa suoraan.

Trafi on yhtäkkiä ihan omavaltaisesti keksinyt ryhtyä lähettämään laskut omapostiin, ilmoittamatta edes asiasta. Tämän takia oli verot yli kuukauden myöhässä. Karhulaskut osasivat ihme kyllä lähettää postitse.

Sähköpostiin tulee yksi puhelinlasku, webhotelli, erilaisia yhdistysten jäsenmaksuja. Satunnaisesti jotain reissuihin liittyviä maksuja kuten hotellivaraus jne.

Erilliseen järjestelmään lasten harrastusmaksut. Toiseen erilliseen järjestelmään satunnaiset omat harrastukseen liittyvät maksut.

Remonttityypeiltä ei meinaa saada laskuja ollenkaan. Ilmeisesti niillä menee niin hyvin, ettei ole kiire laskuttaa, kun laskut voi venyä puolikin vuotta. Tietää, että sieltä on tulossa isoja laskuja, joissa eräpäivä on 3-7 vrk päässä, tai ehkä ollut jo viikko sitten, mutta lasku tulee sitten kun tulee, postissa tai käteen annettuna. Yritä siinä sitten tarkistaa kuukausien päästä, onko se oikein. Ja varautua maksamaan nämä heti, vaikkei ole aavistustakaan, milloin se heti on. Kotitalousvähennyksen vuoksi pitäisi pystyä seuraamaan tilannetta, saada laskut ajoissa. No, tämä ei ehkä ole juuri nykyajan ongelma, mutta osa ahdistavaa kokonaisuutta.

Sitten vielä tekstiviestillä laskuttaa jotkut hierojat ym., samoin maksut kaverille yhteistilauksen tai reissumajoituksen omasta osuudesta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 ja sekä että. Ei ole mobilepayta tms. Mulla on luottokortilla joku rajallinen lähimaksu, käteinenkin kelpaisi. Tuntuu nykyään että on ihan mummo kun näppäilee koodia maksaessa.

Mulla on älypuhelin mutta en hirveesti jaksa mitään appeja. Yleensä ne ovat ihan paskoja. tnderit, koronavilkut, whatsapit. Syövät akkuja ei toimi luotettavasti ja huutavat jatkuva päivitystä ym. Kerran mulla oli joku nordean appi lakkas toimimasta ja piti sit ihan pankkiin mennä ja varmuuden vuoksi hankin sen koodinäppärin. Kiva kun ei saa rahojaan ellei oo koko ajan johonkin serveriin kiinni päivittämässä ja antamassa itsestään tietoa.  Ei kiiinnosta.

Töissä puhun kyllä kaiken maailman AI ja kehittyneempien ohjelmistojen käyttöönotosta. Mun 30 v. kollegat näpertelvät mieluummin käsipelillä. Näin se on. Heitä kiinnostaa apit ja somet, mutta työn teon kannalta ATK on vieras käsite.  Ei auta kun selitän että laatu paranee, hommat nopeutuu ja teiltäkin vapautuu aikaa somettamiseen jos nyt otetaan nää ohjelmat käyttöön. Ei. En haluu, exceli ja wöödi ja tiimsi on hyvä. ja kuukkeli.  Ulkoistetaan kaikki mitä ei ymmärretä tai jakseta paneutua.  Mä oon kattonu kun ne selailee ja hakee verkkosivustoilta, sellasta mitä kone tekisi. Mut ei.  Omat silmät, oma käsi ja omat aivot. 

Se-le-vä. 

Vierailija
584/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu, että jotkut keski-iässä tosiaan luovuttavat eli mummoutuvat? Eli eivät jaksa kiinnostua uusista asioista vaan haluavat, että asiat olisivat "niin kuin ennen"?

En tiedä mistä se johtuu, jotenkin mua vaan ei kiinnosta enää. Ärsyttää kun aina tulee jotain uutta vaikka olin ihan tyytyväinen vanhaan. Nuorena niistä jaksoin vielä innostua, nyt ajattelen vaan joka kerta "voi ei, taas jotain uutta". Ja kun ei voi edes valita jäädä siihen vanhaan kun ei ne yleensä toimi sitten enää. On ikäänkuin pakko mennä mukana uudistuksissa. Voin kuvitella kuinka kamalaa vanhuksilla on.

Keksitään uusia toimimattomia asioita vanhojen hyvien toimivien tilalle ja pakotetaan muut noudattamaan niitä ja kärsimään.

Perus bisneskaavio tietyillä aloilla tänäpäivänä: Uudistetaan The Tuote pieni osa kerrallaa, niin saadaan niitä välimalleja missä ei melkein mikään muutu, ja aivan, ihmiset ostaa koska uusi ja "paranneltu" versio. Vanhemmasta täysin toimivasta tuotteesta, tai softasta poistetaan pikkuhiljaa tuki, jolloin kuluttajalle jää vaihtoehdoksi ostaa joko uusi, tai olla käyttämättä. Strategista myyntiä.

Vierailija
585/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Useimmin me yli 50+ ikäiset olemme ne, jotka havaitsemme kehitysideat ja -kohteet ja viat & puutteet em. järjestelmässä, vaikkei käyttökielikään ole se itselle kaikkein tutuin."

Jep, ja kun kerrot ne ideat sinun 25 vee pomolle niin saat katseita ja huokauksia. Seuraavalla viikolla toki asia esitetään omana ideana viikkopalaverissa.

Missä te olette töissä jos pomot on 25-vuotiaita? Jossain puhelinmyyntifirmassa?

Pankki, it, myynti/markkinointi, kiinteistöhuolto, tuonti/vienti, kuljetus jne. onhan näitä. 

Vierailija
586/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juttu on ehkä se, että emme kaipaa helpompaa, vaan yksinkertaisempaa, ymmärrettävämpää, hallittavampaa elämää. Ei haittaa, jos joutuu näkemään vähän vaivaa, käymään jossain tai tekemään jotain konkreettista, kunhan on tunne, että ymmärrän tämän prosessin ja se on minulla hallinnassa. Tiedän, missä mennään. Bittirahojen ja nettihuijausten myötä joku voi tyhjentää koko tilin tuosta vain yhden pikku virheen takia.

Jos joku pöllii mun rahat kadulla, voin lyödä sitä nokkaan, tehdä rikosilmoituksen ja ainakin tiedän, että mun rahat on pöllitty ja paljonko sitä jäi. Joku sivullinen voi kampata sen tai soittaa poliisille. Jos käyn tiskillä hoitamassa asian ja mua neuvoo pätevä tyyppi, tiedän että asia on hoidossa. Jos tulee ongelma, voin mennä takaisin sinne tiskille valittamaan.

Mutta jos hoidan sen itse netissä, jään epätietoisena odottamaan, menikö kaikki oikein, menikö bitit edes perille, mikä ymmärtämätön ja kasvoton tyyppi sen käsittelee, milloin tulee päätös vai tuleeko ollenkaan. Tuleeko selvityspyyntö asiasta, jonka selvitin jo. Kuinka kauan pitää odottaa. Mihin soitan, jos päätöstä ei kuulu tai se on väärä. Ketään et saa kiinni, saati vastuuseen...

Vierailija
587/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 2000 luvun alussa mietin, että maailma ei ole muuttunut juuri yhtään sitten 80 luvun mutta nyt se muutos näkyy kaikessa. Maailma on todella muuttunut. Monessa asiassa parempaan mutta joissain yksittäisissä huonompaan. Kun ei hallitse kaikkea teknologiaa niin elämästä tulee sekavaa. Esim mulla tulee laskuja postilaatikkoon,spostiin,palveluntuottajan sivustolle ja verkkopankkiin sekä on maksuja jotka pitää tehdä kuukausittain ilman eti laskua ja olen joka kuukausi pihalla mitä olen mahtanut maksaa. En hallitse näitä yhtään.

Uudet sovellukset ja somepalvelut ei ole kiinnostavia. Olen siinä asiasss pudonnut kelkasta. Saatan kokeilla ja poistaa melkein heti. Tv ohjelmat tai mitä nämä nykyään ovatkaan on ollut huonoa kuraa jo kohta 15-20v, en katso. Elokuvia jonkin verran mut nekin on huonontunut. Nykyajan musiikki on kamalaa poislukien jotkut metallibiisit. Spotify ja deezer kyllä ovat hyviä.

No meillä tulee kaikki laskut E-laskuina ,sähkö-vakuutus-terveyskeskus ym lääkäri- lehti- pyhelin-, mökin vesi-mökin jätelasku, ym ym,, siis ihan kaikki. Kaikista tulee kilahdus s-postiin. Jotkut olen laittanut niin, että hyväsyn ja osa on jo hyväksytty. äärimmäisen helppoa.

Olemme kartalla kaikesta. Mikä siinä on niin vaikeaa,kun se käy kasikymppiseltäkin.

Vierailija
588/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomestahan piti tulla "palveluyhteiskunta" mutta palvelu on koko ajan vain huonontunut 80-lukuun verrattuna. Itse pitää stana kaikki tehdä! Puhelimeen ei vastata, sähköposteihin ei vastata, ei muka ole asiakaspalvelijoita, vaikka tämän piti olla se palveluyhteiskunta... vttu mitä kusetusta kaikki läpikotaisin!

Vihaan nykyaikaa. 80-luku oli elämäni parasta aikaa, silloin sitä luuli että kaikki kehittyisi entistäkin parempaan suuntaan, mutta kävikin päinvastoin, jo 90-luvulta lähtien kaikki on mennyt vain huonompaan suuntaan! Tuntuu että nykyään ei edes yritetä enää, välinpitämätöntä tympeää paskaa vaan kaikki.

Niin tämä. Ysärin puoleenväliin asti asiat kehittyi hyvään suuntaan, mutta sitten alkoi mennä ihan päin sitä itseään etenkin tämä digitaalinen kehitys. Nämä facet ja muut sitten vaan lähinnä viimeisteli tämän katastrofin 2000-luvun alussa.

Samoin tuossa ysärin puolessa välissä alkoi tämä mielipuolinen tehostaminen ja säästäminen joka ei todellisuudessa ole tehostanut tai säästänyt yhtään mitään vielä tähän päivään mennessä. Ja edelleen tehostetaan ja säästetään kuin jossain maniassa vaikka jo aikaa sitten olisi pitänyt herätä, että ei tämä toimi eikä tule koskaan toimimaankaan käytännössä vaikka paperilla voikin vielä näyttää kivalta kun viivan alle kertyy aiempaa enemmän.

Lisäksi samoihin aikoihin ysärillä alkoi yleistyä tämä työsuhteiden pätkiminen ja silppuaminen joka yhdistettynä tuohon tehostus-säästämiseen on ihan vihonviimeinen combo. Se kaikki "hiljainen tieto" ja kokemus haluttiin hävittää työpaikoilta kuvitellen, että kyllä jokainen osaa ja tekee ne työt ihan automaattisesti yhtä hyvin, tehokkaasti ja rutiinilla mitä se vuosikausia kyseistä työtä tehnyt konkari. 

Alettiin myös kuvitella, että tottahan se silpputyöuralla määräaikaisesta työsuhteesta toiseen pompotettava työntekijä on yhtä ammattiylpeä ja motivoitunut työntekijä mitä sellainenkin jolla on vakipaikka hyvällä työnantajalla.

Työnantajat alkoi kuvitella, että työntekijää voi potkia ja kyykyttää ihan mielin määrin ilman arvostusta ja kunnioitusta minimipalkalla, mutta silti se työn jälki on yhtä moitteetonta ja laadukasta kuin ennenkin niillä kokeneilla vakkareilla joilla oli ikälisät ja muutkin pitkän työsuhteen tuomat edut.

Ja sitten taas säästetään ja tehostetaan lisää kun mikään ei toimikaan ja jatkuvasti saadaan tehdä samaa hommaa toiseen tai kolmanteen kertaan eikä vieläkään ihan hyvä tule, mutta välttäköön. Se tänään lyhytnäköisesti säästetty sentti on nopeasti euron lisämaksu.

Vierailija
589/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nautin nykyajasta ainakin tekniikan osalta. Kaiken voi hoitaa verkossa kuten ajanvaraukset, pankkiasiat. Kännykällä voi maksaa ostokset kaupassa, musiikki,elokuvat ja sarjat löytyvät striimauspalveluista, pleikkapelit saa ostettua netin kautta pleikan omalta kauppapaikalta, ruokaostokset saa kotiovelle toimitettuna.

Kuvat, tiedostot yms. voi tallentaa pilveen ja yhteydenpito hoituu whatsapilla.

M44

Heh! Joku saattaa luulla että olet tosissasi. Pitää laittaa sarkasmivaroitus tuollaisiin viesteihin!

Miksi ei olisi tosissaan. Allekirjoitan minäkin tuon kaiken, ja esimerkiksi minusta on ihan luksusta käyttää nettipankkia ja itsepalvelukassoja. Elin ne ajat kun molemmissa piti jonottaa, ja esim. pankit oli auki arkisin 9-16. Eipä todellakaan haluttaisi lähteä kesken työpäivän jonottamaan pankkiin laskujen maksua varten! Lisäksi ei ollut nettiä joten ei todellakaan ollut mahdollisuutta itse tutustua palveluvalikoimaan etukäteen tai helposti vertailla sitä esim. niiden pankkien kesken. Nyt kaiken sen tiedon mitä 30v sitten olisi joutunut jonottamaan yksi kerrallaan voi itse etsiä vaikka vessassa istuessa.

Myös esim. ruokaostokset hoidan pääasiassa verkossa, ja ne toimitetaan kotiovelle. Ah miten helppoa verrattuna siihen että kiirehtisi ennen klo 19 lähikauppaan (koska nekin meni hyvin aikaisin kiinni vielä 90-luvulla ainakin pienissä kaupungeissa) jossa valikoima olisi hyvin rajattu. 

Väitän että valtaosa näistä sähköisten palvelujen moittijoita ei oikeasti ole elänyt sitä aikaa kun ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa asiat paikan päällä henkilökohtaisesti. 

N43

Laskut pystyi ennenkin maksamaan esim. pankkien tuulikaapeissa olevilla laskunmaksuautomaateilla. Ei tarvinnut jonottaa pankin tiskille!

Ja ilman nykyisen kaltaisia tietoturvariskejä.

Vierailija
590/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös putoan kyydistä ihan ilolla ja riemulla, ei kiinnosta nykyajan kotkotukset. Töissä pysyy ajan hermolla siinä mikä on välttämätöntä - muuten mummoudun täysin rauhassa ja rakastan sitä :D 

t. N47

Vierailija
591/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe olevani tippunut ajasta. Päinvastoin minusta nykynuorten ajattelu on aika surkeaa ja kestävyys heikkoa ja keskittymiskyky heillä aika surkea. He tippuvat heti kelkasta, kun jotain vähänkin vaativaa ja kestävyyttä tarvitsevaa ilmaantuu. Kovat luulot heillä kyllä on itsestään. Tiedän kyllä näistä woketrendeistä, mutta ei tulisi kuuloonkaan, että alkaisin seuraamaan niitä.

Vaatetrendit nyt ovat mitä ovat ja on kertakaikkiaan jokaisessa porukassa joku oma juttu. Joka välillä on siistiä ja välillä noloa. Tiedän kyllä mitkä merkkituotteet on in ja mitkä värit Ainakin niissä tyyliryhmissä, joita minä seuraan ja joskus ostan niitä, joskus en.

Mitä tekniikkaan tulee, niin kuka niitä kaikkia viitsii edes opetella? Ei edes teinit hallitse niitä kaikkia. Kohta suurin osa niistä on kuitenkin vanhoja. Opettelen vain jos tarvitsen.

Ruuan suhteen en seuraa yhtään ajanhengeä. Syön vaan mistä pidän, koska jos lihon, haluan ainakin olla sen takia lihonnut, että söin ruokaa josta pidin.

Mitä sanoihin tulee, niin en törmää tuohon usein, joten ne muutamat sanat ei ole ongelma.

Minusta ajatus nuorison kartalla olemisesta ja diginatiiviudesta on ehkä universumin suurin vitsi. Se, että he käyttävät koulutehtävien tekemiseen ja palautukseen jotain softaa, ei tarkoita, että he ymmärtäisivät mitä ovat tekemässä. Me 80-luvun lapset, jotka latasimme lerpuilta pelejä tietokoneella ja koodasimme niitä itse ohjeen mukaan ja tietokone hoki syntax erroria, tiedämme paljon paremmin mitä sen koneen sisuksissa tapahtuu.

Graafiset käyttöliittymät ovat saaneet ihmisiltä jotenkin hämärtymään sen, että siellä taustalla tapahtuu edelleen niitä samoja asioita kuin syntax errorin aikoina. Välissä on vain helvetisti koodia, joka saa homman näyttämään ja tuntumaan helpommalta kuin sen, että kirjoitat run:<disk, vai miten se meni.

Se, että osaa sujuvasti kuvata itsestään perseenpyöritysvideon tiktokiin ei oikeastaan ole minkäänlaista osaamista. Valtaosa apinoista luultavasti oppisi sen, jos annettaisiin riittävästi herkkuja -ja bordercollieista, jos olisi tassuille sopivammat ohjaimet.

Itse olin nuorempana äärettömän tiede- ja tekniikkauskovainen, mutta se usko on hiipunut. Mitään todellisia läpimurtoja tekniikan saralla ei ole tullut vuosikymmeniin, vaikka tietokoneiden laskentaho tuplaantuu neljän vuoden välein. Silti energiaa tehdään enimmäkseen samoilla menetelmillä kuin 60-luvulla, ehkä vähän paremmalla hyötysuhteella ja puhtaammin, mutta en olisi ysärillä uskonut, että vuonna 2020 joudutaan vielä keskutelemaan energian säästämisestä.

Tuntuu että ihmiskunnan tekninen kehitys on saavuttanut sen pisteen, jossa saadaan lisää ja nopeammin pornoa ja kissavideoita, mutta ei enää mitään mullistavaa uutta tekniikkaa. Paraskin tietokone on vain niin hyvä kuin siihen koodatut ohjelmat, ja ilmeisesti on saavutettu ihmisten koodauskyvyn lakipiste. Sama juttu kaiken tekniikan kanssa. Tottakai uutta tulee, mutta ne ovat vain vanhojen tekniikoiden sovelluksia, ei mitään oikeasti uutta, mitään esim. ydinvoiman keksimiseen verratavaa.

Siis kyllähän sitä suunnitellaan kaivostoimintaa asteroidivyöhykkeelle -samalla tekniikalla, joka on ollut olemassa vuosikymmeniä. Ideoita on, mutta innovaatiot puuttuvat, siis sellaiset todella ihmiskuntaa mullistavat kuten lennätin aikoinaan.

Luulen, että joko me degeneroidumme kissavideoidemme äärellä kuten antiikin Rooma, tai sitten tekoäly tekee Skynetit. Jos nyt ikinä saamme tekoälyä tarpeeksi fiksuksi, ihmisen koodamiskyvystähän siinäkin on alkuun kyse, kunnes se alkaa oppia itse. Ja pystyykö se koskaan olemaan niin fiksu, että lukee omaa koodiaan ja korjaa ihmisten sinne tekevät rajoittavat virheet -tai tarkoitukselliset rajoittimet?

--------

Anyway olen siis tavallaan tahallani pudottautunut kelkasta, koska ei ole mitään järkeä pysyä kelkassa, joka kiitää täyttä vauhtia kohti jyrkännettä tai suonsilmäkettä. Kuten joku jo totesi, ei tekniikka siihen omaan arkeen ja vapaa-aikaan tuo oikeastaan mitään lisäarvoa. Lisäarvo olisi siinä, että meidän ei enää tarvitsisi tehdä työtä.

--------

Niin joo, ja kaikki tämä tekniikka tyhmentää meitä. Ihmisten hippokampukset kutistuvat, koska kukaan ei enää opettele reittejä edes omassa kotikaupungissaan, kun google maps ohjaa. Emme siis ole "kartalla".

Koen, että kaikki tämä nykyajan helppous ja mukavuus tekee meistä pehmeitä ja tyhmiä. Vähän kuin alienien lihakarjaa (Muistatteko scifisarjan V, jossa oli niitä liskoihmisiä, alunperin kasarilta, kymmenkunta vuotta sitten tuli repro).

Vierailija
592/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis.. täälläkin dissataan teknologiaa monessa viestissä, mutta silti olemme kaikki netissä kirjoittelemassa yhteisöpalstalle, jossa saamme toisistamme vertaistukea. Kaikki ei siis ole niin mustavalkoista, ja esimerkiksi juuri tekniikka mahdollistaa paljon hyviäkin asioita.

Kyllä itselläkin tulee välillä tunne, että some yms. on liikaa, mutta silloin voi ihan omaehtoisesti nakata kännykän kädestään ja mennä vaikka käsin tiskaamaan. Oikeasti jos palautettaisiin menneeseen maailmaan, se voisi olla mm. takapajuisten asenteiden takia aika järkytys. Minusta kaikenkaikkiaan maailma on mennyt viime aikoina paljon hyvään suuntaan. 

-Toinen 44 vee

Somella onkin tutkittuja haittavaikutuksia. Mm. Keskittymiskyky. Veikkaan pisa-tulosten laskun liittyvän osittain tähän.

-ent. nuorisotyöntekijä

No ei se vaan voi olla mitenkään hyvä asia, että sitä luuria vahdataan niin autolla ajaessa kuin kävellessäkin.

Ihan jo pienet koululaiset kävelee niska kenossa älyluuria tuijottaen ja on joko ihan kierroksilla tai sitten täysin apaattisena zombina. Ei nähdä, eikä kuulla mitään mitä ympärillä tapahtuu.

Tuotakin surullisempi on näky esim näissä kauppakeskuksissa olevissa lasten leikkinurkkauksissa. Tenavat yrittää kyllä saada vanhemmaltaan huomiota, mutta etenkään äitien katse ei siitä kännykästä nouse vaikka oma lapsi hakkaisi toista jollain tyynyllä päin näköä. Siinä reunuksella jopa istutaan selin omaan lapseen. Monesti kollegan kanssa naureskellaankin että siinä taas vissiin tehdään #laatuaikaalapsenkanssa #siunattu # onnellinen - päivitystä someen..

Vierailija
593/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti olet jo pitkän aikaa ollut ulkona kehityksestä. Olet vain sen verta viisas että olet sen pystynyt havannoimaan, toisin kuin suurin osa ihmisistä.

Vierailija
594/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkiasioita ei voi hoitaa ilman henkkareita. Siellä jossakin 10-50 km päässä toimistossa, jonne ei saa koskaan puhelinyhteyttä eikä siis aikaa varattua. Mutta kun niitä henkkareita ei saa ilman pankkitunnistautumista. Mielestäni tässä on jo kyse vakavasta perusoikeusvajeesta.

Vanhat henkkarit, kuten se ajokortti, kun eivät enää kelpaa. Passikin on vanhentunut. Yksistä läpysköistä ja nettitunnuksists kiinni koko elämä. Miten ulkomaillekaan uskaltaa matkustaa, kun kaikki on niin ehdotonta ja joustamatonta. Jos kadotat puhelimen, kadotat kaiken, myös mahdollisuuden ostaa uusi lentolippu.

Miten elintärkeät palvelut voidaan ohjata nettiin ja puhelimiin, vaikka puhelinten elinkaari on niin lyhyt nykyään? Tämähän on iso oikeusvaje tämäkin.

Toisaalta, ennen matkusteltiin niin, että jos kadotat matkashekkisi ja sen lapun missä on muutama puhelinnumero, kadotat kaiken. Yhtälailla sen puhelimen voi jättää hotellin kassakaappiin kuin matkashekitkin.

Vielä aikaisemmin matkusteltiin niin, että ihmisten omaisuus oli rahoina pussissa ja koruina päällä ja maantierosvoja oli aika tavalla enemmän. Ja silti useimmat jäi henkiin.

Tuosta lainaamastani kommentista näkee oikeastaan sen, miten pehmeitä ja avuttomia ja pelokkaita ihmisistä on tullut. Maailma on turvallisempi paikka kuin koskaan, ja silti luullaan että kaikki on kauhean vaarallista.

Toisaalta, jos tahtoo vinkata miten itse voi järkevällä toiminnalla pitää itsensä turvassa, se on vihapuhetta. Muistatteko lutkamarssin?

Vierailija
595/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Relaa boomer! Get over it!

Toi boomer on terminä ihan järjettömän juvenaali ja nolo. En nyt lähde ruotimaan, jos joku poliitikko "vitsaillut" somessa sitä käyttämällä, mutta yleisesti joka kerta kun joku sitä käyttää tulee myötähäpeä. 

Vierailija
596/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nautin nykyajasta ainakin tekniikan osalta. Kaiken voi hoitaa verkossa kuten ajanvaraukset, pankkiasiat. Kännykällä voi maksaa ostokset kaupassa, musiikki,elokuvat ja sarjat löytyvät striimauspalveluista, pleikkapelit saa ostettua netin kautta pleikan omalta kauppapaikalta, ruokaostokset saa kotiovelle toimitettuna.

Kuvat, tiedostot yms. voi tallentaa pilveen ja yhteydenpito hoituu whatsapilla.

M44

Heh! Joku saattaa luulla että olet tosissasi. Pitää laittaa sarkasmivaroitus tuollaisiin viesteihin!

Miksi ei olisi tosissaan. Allekirjoitan minäkin tuon kaiken, ja esimerkiksi minusta on ihan luksusta käyttää nettipankkia ja itsepalvelukassoja. Elin ne ajat kun molemmissa piti jonottaa, ja esim. pankit oli auki arkisin 9-16. Eipä todellakaan haluttaisi lähteä kesken työpäivän jonottamaan pankkiin laskujen maksua varten! Lisäksi ei ollut nettiä joten ei todellakaan ollut mahdollisuutta itse tutustua palveluvalikoimaan etukäteen tai helposti vertailla sitä esim. niiden pankkien kesken. Nyt kaiken sen tiedon mitä 30v sitten olisi joutunut jonottamaan yksi kerrallaan voi itse etsiä vaikka vessassa istuessa.

Myös esim. ruokaostokset hoidan pääasiassa verkossa, ja ne toimitetaan kotiovelle. Ah miten helppoa verrattuna siihen että kiirehtisi ennen klo 19 lähikauppaan (koska nekin meni hyvin aikaisin kiinni vielä 90-luvulla ainakin pienissä kaupungeissa) jossa valikoima olisi hyvin rajattu. 

Väitän että valtaosa näistä sähköisten palvelujen moittijoita ei oikeasti ole elänyt sitä aikaa kun ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa asiat paikan päällä henkilökohtaisesti. 

N43

Laskut pystyi ennenkin maksamaan esim. pankkien tuulikaapeissa olevilla laskunmaksuautomaateilla. Ei tarvinnut jonottaa pankin tiskille!

Riippuu mikä on sun "ennen". Ei pystynyt esim. 90-luvun alussa, ja oletin että tässä ketjussa nimenomaan haikaillaan sinne aikaan ennen mitään itsepalvelulaitteita. Enkä kyllä ymmärrä mitä hyötyä olisi siitä että joutuu kävelemään tai ajamaan pankkien tuulikaapille asti maksaakseen laskun elektronisesti vs. maksaa lasku kotona elektronisesti. Siis miten tuo edellä mainittu olisi helpompaa, tai parempi palvelu??

Ei kai keskeisimpänä kritiikin kohteena ole digitaaliset pankkipalvelut sinänsä, vaan se että digitaaliset palvelut ovat (a) syrjäyttäneet tiskipalvelut silloinkin kun näitä oikeasti tarvittaisiin ja (b) tiettyjen palveluiden (kuten terveydenhuollon) saatavuus ja laatu ovat digiaikana heikentyneet (rahalla toki saa). Lisäksi kaiken maailman appia ja swappia tungetaan joka paikkaan yltiöpäisesti.

Nämä sähköiset digipalvelut on samanlainen asia kuin tulikin eli hyvä renki, mutta huono isäntä. Jostain syystä silti kaikki mahdollinen ja mahdotonkin yritetään saada sähköiseksi vain, koska se on mukamas nykyaikaa, "pakko" ja merkki kehityksestä.

Tai onhan se toki sitäkin, tosin kehityksestä huonoon ja toimimattomaan suuntaan.

Ihan jo yhteiskunnan toimivuuden ja yleisen turvallisuuden takia olisi tärkeää, että edelleen pääsääntöisesti asioitaisiin naamatusten ihmisten kanssa eikä jonkun robotin kanssa neljän seinän sisältä. Siinä alkaa monella kummasti pää pehmetä kun sellainen normaali arkisosiaalisuus poistuu ja vuorovaikutus ihmisten kanssa tippuu nolliin kun kaiken voikin hoitaa etänä.

Silti sitä omaa elämäänsä ei kokonaan voi etänä elää ja mitäpä muuta kuin vihaa/katkeruutta/itseinhoa se sitten saakaan aikaan kun yhtäkkiä huomaa olevansa aivan köntys sosiaalisesti?

Vierailija
597/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskouluikäisenä poikasena tosiaan 80-luvulla pankkikirjan kanssa kävin aina pankissa nostamassa tililtä rahaa, tai tallettamassa, mutta eihän mulla laskunmaksuja ollut. Kaipa ne vanhemmat on makselleet jotenkin laskut silloinkin, en muista heidän eritysemmin valitelleen pankissa jonottamisesta.

Niinpä. Nykyään ei mukamas ole aikaa mihinkään eikä kerkiä mitään, mutta silti on aikaa olla nenä kiinni jossain älylaitteessa ja selata vaikka vaatekatalogia tai pistää ihastelevan kuumia emojirivejä, kun joku tuttu on kuvannut prseensä taas uudesta peilistä tai postannut kuinka parhautta on kahvikuppi villasukat jalassa.

Nykyäänhän ei mukamas keretä edes ruokaostoksille itse ja ei ainakaan jos niitä ei voi tehdä aamukolmelta tai sunnuntaina.

Vierailija
598/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dorka

Vierailija
599/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kukaan on enää kärryillä. Edes nuoret. Heidän pitää hallita niin montaa digialustaa, että muut perustaidot alkaa näivettyä. Mitään sivistystä ei ehditä hankkimaan, kun kaikki aika menee sovellusten räpläämiseen.

Vierailija
600/953 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit ovat 60-70-vuotiaita. 44-vuotiaat ovat gen X:ää.