Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta
En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.
Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?
Kommentit (953)
Vierailija kirjoitti:
Ja kas kummaa. Misogynistit ja h*m*foobikot tulivat pilaamaan tämänkin ketjun. Hohhoijaa.
Just tämä on se ajan ilmiö mitä täällä vastustetaan. Heti tuli joku uhriutuja vinkumaan muiden mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nautin nykyajasta ainakin tekniikan osalta. Kaiken voi hoitaa verkossa kuten ajanvaraukset, pankkiasiat. Kännykällä voi maksaa ostokset kaupassa, musiikki,elokuvat ja sarjat löytyvät striimauspalveluista, pleikkapelit saa ostettua netin kautta pleikan omalta kauppapaikalta, ruokaostokset saa kotiovelle toimitettuna.
Kuvat, tiedostot yms. voi tallentaa pilveen ja yhteydenpito hoituu whatsapilla.
M44Heh! Joku saattaa luulla että olet tosissasi. Pitää laittaa sarkasmivaroitus tuollaisiin viesteihin!
Miksi ei olisi tosissaan. Allekirjoitan minäkin tuon kaiken, ja esimerkiksi minusta on ihan luksusta käyttää nettipankkia ja itsepalvelukassoja. Elin ne ajat kun molemmissa piti jonottaa, ja esim. pankit oli auki arkisin 9-16. Eipä todellakaan haluttaisi lähteä kesken työpäivän jonottamaan pankkiin laskujen maksua varten! Lisäksi ei ollut nettiä joten ei todellakaan ollut mahdollisuutta itse tutustua palveluvalikoimaan etukäteen tai helposti vertailla sitä esim. niiden pankkien kesken. Nyt kaiken sen tiedon mitä 30v sitten olisi joutunut jonottamaan yksi kerrallaan voi itse etsiä vaikka vessassa istuessa.
Myös esim. ruokaostokset hoidan pääasiassa verkossa, ja ne toimitetaan kotiovelle. Ah miten helppoa verrattuna siihen että kiirehtisi ennen klo 19 lähikauppaan (koska nekin meni hyvin aikaisin kiinni vielä 90-luvulla ainakin pienissä kaupungeissa) jossa valikoima olisi hyvin rajattu.
Väitän että valtaosa näistä sähköisten palvelujen moittijoita ei oikeasti ole elänyt sitä aikaa kun ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa asiat paikan päällä henkilökohtaisesti.
N43
Laskut pystyi ennenkin maksamaan esim. pankkien tuulikaapeissa olevilla laskunmaksuautomaateilla. Ei tarvinnut jonottaa pankin tiskille!
Riippuu mikä on sun "ennen". Ei pystynyt esim. 90-luvun alussa, ja oletin että tässä ketjussa nimenomaan haikaillaan sinne aikaan ennen mitään itsepalvelulaitteita. Enkä kyllä ymmärrä mitä hyötyä olisi siitä että joutuu kävelemään tai ajamaan pankkien tuulikaapille asti maksaakseen laskun elektronisesti vs. maksaa lasku kotona elektronisesti. Siis miten tuo edellä mainittu olisi helpompaa, tai parempi palvelu??
Miksi en olisi tosisani? Koska olen 44v? Elänyt 80 luvulla ja maksoin irtokarkit penneillä, 90 luvun kun laskut maksoin laskunmaksuautomaatilla ja käteistä sai nostettua automaatista tai 2000 luvulla kun pahvisista bussilipuista siirryttiin matkakortteihin?
Itse hoidan kaiken digitaalisen asioinnin tabletilla tai kännykällä. Bussilippu, kalenteri, pankki, maksukortti, mp3 soitin, pelit ja löytyvät kännykästä. Uutiset voi lukea kännykän ruudulta bussissa työmatkan aikana, kuunnella e-kirjaa tai podcastia. Laskut tulevat e-laskuna ja kirjeet sähköpostiin tai OmaPostiin. Elokuvat ja sarjat katson telsan omilla striimaus äpeillä, YouTubea katson tabletilla. Ruokaa saa woltilla tai Prisman kotiinkuljetuksella, itselläni ei ole autoa joten säästän aikaa tekemällä ruokaostokset netissä ja tilaamalla parin viikon ruuat kotiin.
Teknologian osalta en todellakaan kaipaa menneitä aikoja.M44
Muiuten hyvä, mutta kuka vielä kuuntelee mp3:sia vuonna 2022?
Se MP3 oli vertauskuva Spotifysta, MP3 soitin (iPod itsellä) on vaihtunut Spotifyihin.
M44
MP3 ja Spotify on pilannut musiikin kuuntelun ja muuttanut sen kertakäyttöiseen yksittäisten kappaleiden kuunteluun, kun ennen kuunneltiin levykokonaisuuksia ja artistit myöskin halusivat tehdä hyvän albumin. Se oli ihan mahtava tunne "korkata" suosikkibändin uusi levy ensimmäistä kertaa ja lukea sanoituksia kansivihkosesta. Ja niin, ennen tosiaan oli oikeita artisteja, jotka esittivät kappaleillaan omia mielipiteitään itse säveltämillään kappaleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kas kummaa. Misogynistit ja h*m*foobikot tulivat pilaamaan tämänkin ketjun. Hohhoijaa.
Just tämä on se ajan ilmiö mitä täällä vastustetaan. Heti tuli joku uhriutuja vinkumaan muiden mielipiteistä.
Uhriutuja on vieläpä jonkin sortin foobikko itsekin kun ei uskalla kirjoittaa sanaa homo ilman mitään tähtiä. Pitäis herätä ymmärtämään, että kirjainten kanseloiminen on asioiden välttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nautin nykyajasta ainakin tekniikan osalta. Kaiken voi hoitaa verkossa kuten ajanvaraukset, pankkiasiat. Kännykällä voi maksaa ostokset kaupassa, musiikki,elokuvat ja sarjat löytyvät striimauspalveluista, pleikkapelit saa ostettua netin kautta pleikan omalta kauppapaikalta, ruokaostokset saa kotiovelle toimitettuna.
M44Heh! Joku saattaa luulla että olet tosissasi. Pitää laittaa sarkasmivaroitus tuollaisiin viesteihin!
Miksi ei olisi tosissaan. Allekirjoitan minäkin tuon kaiken, ja esimerkiksi minusta on ihan luksusta käyttää nettipankkia ja itsepalvelukassoja. Elin ne ajat kun molemmissa piti jonottaa, ja esim. pankit oli auki arkisin 9-16. Eipä todellakaan haluttaisi lähteä kesken työpäivän jonottamaan pankkiin laskujen maksua varten! Lisäksi ei ollut nettiä joten ei todellakaan ollut mahdollisuutta itse tutustua palveluvalikoimaan etukäteen tai helposti vertailla sitä esim. niiden pankkien kesken. Nyt kaiken sen tiedon mitä 30v sitten olisi joutunut jonottamaan yksi kerrallaan voi itse etsiä vaikka vessassa istuessa.
Myös esim. ruokaostokset hoidan pääasiassa verkossa, ja ne toimitetaan kotiovelle. Ah miten helppoa verrattuna siihen että kiirehtisi ennen klo 19 lähikauppaan (koska nekin meni hyvin aikaisin kiinni vielä 90-luvulla ainakin pienissä kaupungeissa) jossa valikoima olisi hyvin rajattu.
Väitän että valtaosa näistä sähköisten palvelujen moittijoita ei oikeasti ole elänyt sitä aikaa kun ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa asiat paikan päällä henkilökohtaisesti.
N43
Huolestuttaako teitä, M44 ja N43, että saatatte jäädä ajatuksinenne tulevaisuudessa vähemmistöön?
Meinaat että nämä digitaaliset palvelut lopetettaisiin ja palattaisiin 80-luvulle koska enemmistö niin haluaisi? No ei kyllä suoraan sanottuna huolestuta pätkääkään.
Muotoilit itsellesi kysymyksen ja vastasit siihen. No, se tekee vastaamisesta helpompaa.
Vaikeaa on vastata kun ei ymmärrä erittäin epäselvää kysymystä 🤷
"Huolestuttaako teitä, M44 ja N43, että saatatte jäädä ajatuksinenne tulevaisuudessa vähemmistöön?"
Erittäin epäselvä kysymys?
Ok.
Yhtä selvä kysymys kuin "Huolestuttaako sinua sinisen paidan käyttäminen keskiviikkona". Eli sanat ovat kyllä ymmärrettäviä mutta kysymys itsessään niin outo, ettei selviä mitä sillä oikein ajetaan takaa. Mitä ihmettä tässä pitäisi huolestua, en vaan ymmärrä. Ja mihin vähemmistöön, minkä ajatusten takia? Ei tee mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuttavan tätimäistä.
Meitä kiinnostaa aiemmat vuosikymmenet kuten aina on kiinnostanut. 70-lubulla ihailtiin 50-lukua ja tädit kauhisteli mihin maailma on menossa.
Silloinkin tädit huokailivat:
"Olemme edenneet sen viivan yli, jossa kehitys ja yhteiskunnalliset trendit alkavat todella näyttää todellisen karvansa, ja käytännössä se tarkoittaa sitä, että ihmisillä ei ole enää identiteettiä, ei sisältöä, ei merkityksellisyyttä."
Onko sinun vaikea myöntää se, että etenkin "kehittyneet" länsimaat eivät enää palvele ihmisiä ja anna samanlaista merkityksellisyyttä? Miksi näin on? Minä olen nähnyt hyvin menneet vuosikymmenet ja pystyn rehellisesti ja avoimesti tunnustamaan ne erot, mitkä vallitsevat tämän aikakauden ja entisajan välillä.
Se, mikä erottaa meidät aiemmasta on teknologia, nettimaailma ja äly-yhteiskunta, hyperturbulentti arvojen muutos (liberalismi), nykyinen tilanne, jossa maata johdetaan ulkopuolelta, yltiöglobalismi sekä kaiken kattava arvojen muutos, joka näkyy koulumaailmassa, kuluttamisessa, polarisaatiossa jne jne.Eivät nämä ole mielipiteitä, nämä ovat mitattavissa olevia faktoja, joilla on ennennäkemätön vaikutus ihmisiin, onnellisuuteen ja hyvinvointiin. Erityisesti nuoret oireilevat enemmän kuin koskaan, eikä kukaan oikein suostu tai osaa määritellä että miksi. Lisäksi, ennen ne olivat vanhat ihmiset, jotka sanoivat että ajat ovat muuttuneet, nykyään jo kolmekymppiset huomaavat että jotain on pahasti vialla.
Minä pärjään maailmassa erittäin hyvin, siitä ei ole kyse, mutta minulla on selkärankaa ja rohkeutta myöntää jos joku asia on mennyt ja menossa päin ***vettiä.
Hyvin sanottu. Tuosta arvomuutoksesta juolahtikin mieleeni, että ennen ihmisillä oli - ja sai olla - erilaisia arvoja. Jokaisella oli siis omansa. Nykyään kaikille on pakotettu samat arvot jostain ylhäältä saneltuna. Tai ainakin pitää esittää omaavansa samat arvot ja myös mielipiteet. Ja jos joissain asioissa voikin olla vielä muista poikkeavia arvoja tai mielipiteitä, niin sinut niputetaan niiden perusteella johonkin ryhmään, johon et ollenkaan tunne kuuluvasi. Eli käytännössä kaikki kaipuu entiseen normaaliin tai entisiin arvoihin (kuten vaikka itsenäisyys) tarkoittaa nykyään, että olet joko persu tai ryssätrolli tms.
Tuo on ikiaikaista.
Joskus 2000 luvun alussa mietin, että maailma ei ole muuttunut juuri yhtään sitten 80 luvun mutta nyt se muutos näkyy kaikessa. Maailma on todella muuttunut. Monessa asiassa parempaan mutta joissain yksittäisissä huonompaan. Kun ei hallitse kaikkea teknologiaa niin elämästä tulee sekavaa. Esim mulla tulee laskuja postilaatikkoon,spostiin,palveluntuottajan sivustolle ja verkkopankkiin sekä on maksuja jotka pitää tehdä kuukausittain ilman eti laskua ja olen joka kuukausi pihalla mitä olen mahtanut maksaa. En hallitse näitä yhtään.
Uudet sovellukset ja somepalvelut ei ole kiinnostavia. Olen siinä asiasss pudonnut kelkasta. Saatan kokeilla ja poistaa melkein heti. Tv ohjelmat tai mitä nämä nykyään ovatkaan on ollut huonoa kuraa jo kohta 15-20v, en katso. Elokuvia jonkin verran mut nekin on huonontunut. Nykyajan musiikki on kamalaa poislukien jotkut metallibiisit. Spotify ja deezer kyllä ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Esim mulla tulee laskuja postilaatikkoon,spostiin,palveluntuottajan sivustolle ja verkkopankkiin sekä on maksuja jotka pitää tehdä kuukausittain ilman eti laskua ja olen joka kuukausi pihalla mitä olen mahtanut maksaa. En hallitse näitä yhtään.
Mitä nämä laskut on? Kuulostaa oudolta, ei kai ihmisillä yleensä ole noin paljon erilaisia laskuja, ja kaikki "viralliset" (vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset jne) saa joka tapauksessa suoraveloituksena. Esim itsellä ei tule yhden yhtä laskua muita reittejä. Huomattavasti helpompaa verrattuna siihen että vastaanottaisi laskut joka kuukausi postissa ja juoksisi säännöllisesti pankkiin maksamaan.
Asennekysymys. Seurasin vuosia sitten äitiäni, joka päätti aloittaa noin 55-vuotiaana vanhenemisen ja sen jälkeen puhe oli pelkästään sitä, kuinka tämän ikäisenä ei kannata enää ryhtyä siihen eikä tähän, olen jo liian vanha aloittamaan tuota ja tätä, eihän sitä tämän ikäisenä ihmisenä enää mitenkään ole järkevää XXX.
Äitini on nyt 80-vuotias eli hän on elänyt yli 25 vuotta elämää, jossa ei tehdä oikein mitään, koska ikä.
Päätin silloin, että minä en koskaan rupea elämään tuollaista elämää. Olen nyt 45-vuotias ja koen kyllä olevani ns. ajan hermolla vahvasti edelleen teknologian sekä kaiken muunkin elämän suhteen. Työpaikalla tosiaan näkee ikäisteni ihmisten "mummoutumista" eli muistellaan jatkuvasti jotain kultaista nuoruutta eikä haluta ottaa käyttöön jotain sovelluksia ja ohjelmia, vaikka ne helpottaisivat elämää hurjasti.
Atk...osa ohjelmista on helppoja ja auttaa käyttäjiään. Tuo lisäarvoa.
Osa taas on vaikeita ja sotkee asiat. Kuten apotti.
Lisäksi törkeä hintalappu.
Eli on laidasta laitaan.
Tyhmä ostaja / johtaja ostaa väärän ohjelman ja siten voi tuhota koko työyhteisönsä toiminnan. Taasen apotti...
Eli ei tyhmiä vallan kahvaa. (Samarin)
Kun työt loppuivat oikeasta maailmasta, piti kehittää virtuaalimaailma, missä hommaa piisaa.
Kyllä, virtuaalimaailmakin on oikeassa maailmassa, mutta ei toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43
Huolestuttaako teitä, M44 ja N43, että saatatte jäädä ajatuksinenne tulevaisuudessa vähemmistöön?
Meinaat että nämä digitaaliset palvelut lopetettaisiin ja palattaisiin 80-luvulle koska enemmistö niin haluaisi? No ei kyllä suoraan sanottuna huolestuta pätkääkään.
Muotoilit itsellesi kysymyksen ja vastasit siihen. No, se tekee vastaamisesta helpompaa.
Vaikeaa on vastata kun ei ymmärrä erittäin epäselvää kysymystä 🤷
"Huolestuttaako teitä, M44 ja N43, että saatatte jäädä ajatuksinenne tulevaisuudessa vähemmistöön?"
Erittäin epäselvä kysymys?
Ok.
Yhtä selvä kysymys kuin "Huolestuttaako sinua sinisen paidan käyttäminen keskiviikkona". Eli sanat ovat kyllä ymmärrettäviä mutta kysymys itsessään niin outo, ettei selviä mitä sillä oikein ajetaan takaa. Mitä ihmettä tässä pitäisi huolestua, en vaan ymmärrä. Ja mihin vähemmistöön, minkä ajatusten takia? Ei tee mitään järkeä.
Ei TEE järkeä? Suomen kieli kunnossa? Vaikuttaako semantiikan hahmottamiseen?
Tämä aika on todella kuormittavaa aivoille. Olen 67 vee ja kun jäin töistä pois niin en pitkään aikaan jaksanut tätä digiaikaa. Nyt kun olen ollut eläkkeellä useamman vuoden, olen jaksanut päivittää itseni ajan tasalle. Välillä tuntui että en uskalla enää mennä edes kirjastoon kun kaikki on muuttunut. Nyt olen hoitanut senkin asian ja hankkinut koodinkin jolla pääsen omatoimikirjastoon. Pankkiasiat hoidan apilla ja minulla on äly-tv. Kyllä ikäihminenkin oppii! Suosittelen liikuntaa ja D-vitamiinia kohtuullisesti. Vanhakaan en tunne olevani.
Ehkä just se että koko ajan tulee jotain uutta äppiä, masiinaa ja vempelettä ja ohjelmistoa kun edellisiä ei ole vielä ehtinyt oppimuun kun ei aina edes niin kiinnosta.
Tokihan nämä verkkopankit ja esim musiikkisovellukset ym suoratoistopalvelut on tosi käteviä ja halpojakin verrattuna siihen kun ostettiin leffat ja musiikit kaupasta joten on mennyt parempaa suuntaan osittain, mutta sitten kääntöpuolena on tämä itsensäpalvelu, botit ja automaattiset vastaukset jotka on aivan pask44.
Näin nelikymppisenä on oppinut myös hieman näkemään että mikä tässä maailmassa on suunnilleen oleellista ja mikä turhaa. Sehän on osittain makuasiakin tietysti mutta jos sallitte tälläisen yleistyksen.
Mä olen 35v ja ihan tipahtanut teknologian kehityksestä. Jos tulee jotain uutta, kuulen siitä ensimmäisen kerran kavereiltani, jotka ovat jo hankkineet kyseisen vempaimen. Olipa kyseessä robotti-imuri, 3d-pelit, uudet sovellukset kuten Tiktok. En jaksa, eikä kiinnosta. En käytä instagramia, snapchattia, tiktokkia, telegrammia, uusimpia suoratoistopalveluja ja mitä muita näitä onkaan. Imuroin tavallisella imurilla, käytän halpaa älypuhelinta, kirjoittelen tänne ja joskus Facebookkiin. Välillä katson Youtube-videoita ja minulla on ikivanha läppäri. Siinä on suunnilleen riittävästi teknologiaa minulle. :)
Hassu ketju. Kuulostatte työuupuneilta tai masentuneilta.
Olen 59 ja ihan kartalla elektroniikasta ja ohjelmistoista ja älypuhelimista, uudet asiat avautuu kiehtovina ja änkeän aina pilotoimaan kaikkea töissä.
Politiikkakin aukeaa hyvin ja olen aika aktiivinen. Samoin nuorisokieli putoaa hyvin kun iltatähtönen on kotona. Yritän välttää uudissanoja töissä koska vaikutelma vois olla koominen nuorten mielestä.
Se mitä en millään jaksa on juuri harmaa arki ja vanhat paskasti toimivat järjestelmät.
Vierailija kirjoitti:
Hassu ketju. Kuulostatte työuupuneilta tai masentuneilta.
Olen 59 ja ihan kartalla elektroniikasta ja ohjelmistoista ja älypuhelimista, uudet asiat avautuu kiehtovina ja änkeän aina pilotoimaan kaikkea töissä.
Politiikkakin aukeaa hyvin ja olen aika aktiivinen. Samoin nuorisokieli putoaa hyvin kun iltatähtönen on kotona. Yritän välttää uudissanoja töissä koska vaikutelma vois olla koominen nuorten mielestä.
Se mitä en millään jaksa on juuri harmaa arki ja vanhat paskasti toimivat järjestelmät.
Bro veli mä vannon, tää sun stoori oli tosi legit.
Olen 21v nainen, enkä minä ymmärrä mitään nykyajan muodista, sanoista, uutuuksista ja teknologiasta, eikä kiinnostakaan. Olen vanhanaikainen.
Vierailija kirjoitti:
.../ Myös pinnallinen somesosiaalisuus on yhtä ahdistelua. Kokoajan pitäisi olla saatavilla, reagoida ja kommunikointi on pelkkää muruttelua ja emojia. En minä sellaista kaipaa. Kellään ei ole enää aikaa vastata edes viestiin, mutta somessa kyllä häärätään esittelemässä elämää yleisölle ja vaihtamassa turhanpäivästä kehuskelua.../
Tämä (y) (=vanahan hyvän ajan peukku, tieroksi vaan)
1. Ihmissuhteet EI some
2. Aidot suhteet EI some
3. Aito elämä EI elämän esittäminen
4. Aidot tunteet EI ulkonäkö (turhanpäiväinen pinnallinen eli materiaa koskeva/ ulkonäköä koskeva peukutus ym)
Me halutaan elää eikä tapella toimimattoman tekniikan kanssa ja tuhlata aikaa johonkin hemmetin sovelluksiin. Me ollaan ehditty elää sitä oikeaa elämää ja tiedetään, mitä se on. Siksi me osataan kaivata sitä. Me sentään tiedetään, mikä ja miksi meitä ahdistaa. .
Tämä! Ollaan eletty aidosti ihmiset kohdaten, ei somessa peukuttaen/ tykäten/ "kavereita lisäten" (? versus ystävyys, mitä helvettiä??? Ei kavereita voi lisätä nappia painamalla, ystävyys ja luottamus rakentuu hitaasti ja aivan jollekin muille kuin some-arvoille). Ollaan saatu elää aito digivapaa lapsuus (itse 70-luvun, meillä oli kanatkin vapaana pihalla, oma ranta jossa uitiin, metsä jossa leikittiin), onnellinen digivapaa nuoruus, siksi tiedetään, mitä EI haluta
Voisitteko kertoa esimerkkejä, missä ette jaksa pysyä mukana?
Minä keksin vain somen ja itsensä brändäämisen. Mutta ei sekään ole sitä, etten ymmärtäisi, vaan sitä, etten viitsi.
N54