Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta

Vierailija
15.02.2022 |

En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.

Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?

Kommentit (953)

Vierailija
381/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki uusi virkistää mieltä. Mulla ikää reilut 50 v ja nautin kun tulee uusia asioita opittavaksi.

Vierailija
382/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan on alkanut tuntua, ettei mikään ole uutta.

Kaikki vaan keksitään uudestaan vähän päivitettynä.

Töissä olen sitä mieltä, ettei kirjanpidon perusteet ja verottajan ohjeet ole kovasti muuttuneet, iso ohjelma tekee hinnat vaan nopeammin kuin ruutupaperilla, mutta periaate on yhä sama.

Lasketaan, onko toiminta kannattavaa ja paljonko annetaan verottajalle, paljonko osakkaille. Yksi ihminen hoitaa koneen kaverina sen, mihin ennen tarvittiin kokonainen osasto.

Että jos en hirveästi innostu uudesta konelukunäöstä, niin se johtuu vaan siitä että minulla on viiskymppisenä ihan toimivat ovat silmät ja kädet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan on alkanut tuntua, ettei mikään ole uutta.

Kaikki vaan keksitään uudestaan vähän päivitettynä.

Tämäkin on totta. En minä ole oikeastaan mistään tärkeästä kehityksestä pudonnut, mutta mua ei vain kiinnosta näin keski-ikäisenä ihmisenä teinien kotkotukset. Se on varmaan ihan normaalia? Ei kai teinit voi määritellä kaikkien kiinnostuksen kohteita.

Vierailija
384/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 32 ja aloin ajatella summalla tavalla jo ennen kun täytin 30. Olenkin lakannut välittämästä. En välitä olenko asioista perillä, jos ne eivät kosketa omaa elämääni juurikaan. Olen rehellisesti oma itseni, epätrendikäs lande, kotona viihtyvä hissuttelija, joka tekee asioita mistä itse tykkää.

Töissä yritän toki pysyä mukana kehityksessä, jotta suoriudun työtehtävistäni.

Vierailija
385/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uusi virkistää mieltä. Mulla ikää reilut 50 v ja nautin kun tulee uusia asioita opittavaksi.

Tykkään myös. Oppiminen tekee sinulle hyvää. Viimeksi olin työväenopiston kurssilla harjoittelemassa 3D tulostimen käyttöä.

Tosin uutta ja mielenkiintoista (eli jotain, missä on hyvä sovellettava hyöty on harvemmin sen takia sovellan paljon vanhaa, kuten neulemalleja. Villasukka on villasukka, mutta sen voi tehdä yksikertaisesti tai haastavasti) on harvemmin. Olin kummilapsen kanssa jollain mimmitkoodaa-kurssilla ja nuori neito jutteli ilahtuneena että huomaatkos, ohjelmointi on ihan yksinkertaista!

Teki mieli tuhahtaa, että niin, että se ole muuttunut miksikään sitten 80- luvun. Mutta annoin hänen pitäkää kuvitelman, että oli opettanut tädille jotain uutta.

Vierailija
386/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää käyttäkö somea, niin teillä ei ole täysin tarpeettomia tarpeita koko ajan olla tietyn lainen. Rehellisesti varmaan jokainen voi myöntää, että some on erittäin suurelta osin täysin turha. Whatsapp on hyvä pitää, niin voi viestiä asiallisista asioista. Onhan se jotenkin kieroutunutta, jos joku some pakottaa ihmisen olemaan mukana ja muuttamaan käytöstään vaikka ei itse haluaisi.

Vierailija
387/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää käyttäkö somea, niin teillä ei ole täysin tarpeettomia tarpeita koko ajan olla tietyn lainen. Rehellisesti varmaan jokainen voi myöntää, että some on erittäin suurelta osin täysin turha. Whatsapp on hyvä pitää, niin voi viestiä asiallisista asioista. Onhan se jotenkin kieroutunutta, jos joku some pakottaa ihmisen olemaan mukana ja muuttamaan käytöstään vaikka ei itse haluaisi.

Näin on, ja siksi onkin niin irvokasta että somea käyttävät ja se vaikuttaa eniten juuri kaikista vaikutuksille alttiimpiin eli lapsiin ja nuoriin. Me nykyiset 30-40-vuotiaat saimme elää lapsuutemme ja nuoruutemme ilman somea ja sen tuomaa ryhmäpainetta, joten meidän on helpompi myöskin olla huomioimatta sitä. 

Vierailija
388/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan teidän alaikäiset tyttönnejo hankkineet piikkikärkiset korkokengät, ne nyt nimittäin pinnallisten kuumaa aallonharjaa.

Todellisuudessa kannattaisi kieltää alaikäisten toiminta somessa. Ensin pitää kasvattaa lapsi ilman älyälineitä aikuiseksi asti.

Mutta ei, teidän 9-vuotiaat pyörii kaikilla alustoilla ja tytöillä se aina vaan ulkonäköön keskittyvää.

Ovat siellä myös valitettavasti rikollisten armoilla myös.

Vierailija
389/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan teidän alaikäiset tyttönnejo hankkineet piikkikärkiset korkokengät, ne nyt nimittäin pinnallisten kuumaa aallonharjaa.

Todellisuudessa kannattaisi kieltää alaikäisten toiminta somessa. Ensin pitää kasvattaa lapsi ilman älyälineitä aikuiseksi asti.

Mutta ei, teidän 9-vuotiaat pyörii kaikilla alustoilla ja tytöillä se aina vaan ulkonäköön keskittyvää.

Ovat siellä myös valitettavasti rikollisten armoilla myös.

Se on juuri näin. Jotenkin näkisin, että tyttöjä somen lieveilmiöt koskevat vielä voimakkaammin, koska pääosa sisällöntuottajista esim. Tiktokissa on tyttöjä ja naisia. Kotona on esiteini/teinityttö, joka on minun nähdäkseni pahassa somekoukussa ja on muuttunut aika pinnalliseksi siitä alkaen, kun on somea aktiivisesti käyttänyt. Ihmisten arvostelu puhtaasti ulkonäön perusteella, meikkaaminen ja laittautuminen ovat kuuluneet elämään jo 10-vuotiaasta saakka. 

Vierailija
390/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

386SX kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 37 ja tuntuu samalta. Maailma kehittyy jotenkin tarpeettoman nopeasti nykyään, varsinkin tietotekniikka ja some. Se aiheuttaa sellaista outoa ahdistusta kun ei ole kartalla kaikesta mitä on.

Nuo tietotekniikan viimeisimmät "kehitys askeleet" ja some on 90 prosenttisesti aivan turhaa p4skaa. Ei ole mitään syytä olla ahdistunut jos ei välitä olla niistä kartalla.

Koko somen lähtökohta on pelkkää kaupallisuutta, markkinointia ja ihmisten koukuttamista. Netti meni siinä vaiheessa pilalle kun siitä tuli suosittu (kaupallinen). Pop-upeja, mainoksia, tiedonkalasteluja, evästeitä, huijauksia, ihan kaikki on vain rahantekoa varten. 

Vierailija
391/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oikeastaan päinvastoin. Olen 45-vuotias it-alan asiantuntija ja minua nuoremmat töihin tulleet eivät tajua enää alasta mitään koska ovat tottuneet tekemään hommia kännyllä eli sutaistaan ruutua sinne sun tänne. Heidän on vaikea tajuta että me koodataan ja tehdään nuo sovellukset jotta muut pystyy vaan "swaipata" niitä tai tehdä ostoksia helposti applikaatioiden kautta. Heille tietsikan ruudun näkymät ovat utopiaa koska ovat tottuneet katsomaan noita helppolukuisia klikkailtavia sovelluksia kännyssä ja tabletissa. Hyvä jos parikymppiset osaavat enää tietsikan näppistäkään käyttää, sen verran vaivaalloista näyttää olevan heidän kirjoittamisensakin :D

Neli-viiskymppiset it-alan ihmiset ovat siksi haluttua työvoimaa, koska heillä on se osaaminen ja taito, sekä perusteellisempi mutta "nyky-mediaseksitön" koulutus.

Vierailija
392/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään käydä kirjastossa, samoin ruokakaupassa ja tuollainen toiminta auttaa mua pysymään virkeänä. Kirjaston tunnelma on ihana ja se oikea kirja kädessä...aah! Kaupassa haluan valita tuotteet, jutella tuttujen ja myyjien kanssa. En oo koskaan tilannut ruokaa kaupasta, ja se maksaakin. Mulle tuo virkeyttä kaikenlainen toiminta, asioilla käyminen, marjastus, sienestys, käsityöt, lenkkeily, kyläily. Pankkiasiat hoidan maksupalvelukuorilla ja joskus pankissakin käyden. Käteisellä maksan yleensä, kiva kun on lompsassa rahaa ja helposti pysyy talous tasapainossa. Lääkäriin on aniharvoin ollut asiaa, ehkä kerran 10 vuodessa olen käynyt. Lääkkeitä ei ole ja rokotuksia en ole ottanut sitten lapsuuden, paitsi jäykkäkouristukseen. Soittamalla olen ajan saanut. Mitään en hoida netissä, ellei ole pakko. Tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa, en koneiden. T. Vanhanajan mummo

Elämäntapaasi suositellaan kaikille diginääntyneille ja nykyähkyisille. Aika moni myös vaihtaa siihen turhat juoksut.

Vierailija
393/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe, että "kehittyy". Pikemminkin taantuu. Lukutaito heikkenee nuorilla, on masennusta ja ahdistusta. Työelämässä pärjää paremmin narsismilla kuin taidoilla. Monet nuoret eivät osaa edes perusasioita, kuten tavallista kirjoitus- ja laskutaitoa ja perustietämystä yhteiskunnasta. Onko jotenkin edistyksellistä tuijottaa kaiket päivät videoita tekemättä mitään tai puhumatta juuri kenellekään?

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 37 ja tuntuu samalta. Maailma kehittyy jotenkin tarpeettoman nopeasti nykyään, varsinkin tietotekniikka ja some. Se aiheuttaa sellaista outoa ahdistusta kun ei ole kartalla kaikesta mitä on.

Vierailija
394/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jossain ollut jokin juttu jonkin aikaa sitten, että alle nelikymppisten ihmisten älykkyys on laskenut huomattavasti?! Ihan maailmanlaajuisesti tutkittu fakta.

Vierailija
395/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jossain ollut jokin juttu jonkin aikaa sitten, että alle nelikymppisten ihmisten älykkyys on laskenut huomattavasti?! Ihan maailmanlaajuisesti tutkittu fakta.

On, ja myös nuorten miesten sperman laatu ja naisten hedelmällisyys ovat laskeneet kuin lehmän häntä. Aika hälyttävää, jos asioista haluttaisiin olla kiinnostuneita...

Vierailija
396/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tekniikkaa ja sen nopeaa kehitystä vastaan. Päinvastoin, aina sitä jaksaa ihailla, miten näppärästi asiat hoituu teknologian avulla. Mutta...se ärsyttää jos asioita kehitetään ja uudistetaan vaan sen uudistamisen takia ja lopputulos onkin jotain toimimatonta, kun uudistamishurmeessa tohitetaan kiireellä eteenpäin laput silmillä.

Tämä näkyy omalla työpaikalla, näkyy tuossa Helsingin kaupungin palkanlaskusotkussa, apotin käyttöönotossa...miksi on niin, että uudet järjestelmät, jotka on kalliita ja niuden tarkoitus olisi helpottaa tiedon prosessointia, on järjestään susia ja niiden käyttöönotosta seuraa pelkkiä ongelmia?

Ohjelma ei toimi, ei olla otettu huomioon käytännön tarpeita, eli ei oikeastaan helpota työtä mitenkään, saattaa pahimmillaan tyssätä koko organisaation toiminnan. Tätä en ymmärrä. Miksi pitää kiireellä uusia toiminnalle kriittisiä ohjelmia? Testatkaa ne kunnolla ensin ja varautukaa siihen, että käyttöönotto ei koskaan suju ilman ongelmia.

Omassa firmassa liiketoiminta dippasi kuukausien ajaksi lähes puoleen, kun otettiin käyttöön hieno uusi toiminnanohjausjärjestelmä. Ja paperityö ei ole vähentynyt lainkaan, joten ei muutosta parempaan, oikeastaan vain huonompaan, kun ohjelma ei toimi halutulla tavalla. Hienoa kehitystä siis, maksaa miljoonia ja on susi. Money well spent dudes.

Vierailija
397/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla pitää itsepalvella itseään: pankki, verottaja, matkavaraukset, vakuutukset jne. Töissä tulee uusia ohjelmia, mutta kukaan ei perehdytä. Pitää vaan itse keksiä. Viestintävälineitä jne.

Uusi sähkösopimus, uusi liittymät ja netti. Maksa laskut. Huokaus.

Tää mua risoo. Kaikki pitää tehdä nykyään itse, mitään palvelua ei saa mistään. Ja silti hinnat vain nousee. Ei nuoret tiedä paremmasta, itse kuitenkin olen elänyt sitä aikaa kun vielä sai palvelua.

Vierailija
398/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan täysillä eläminen ei suinkaan tarkoita ajan mukana elämistä. Silloinhan kaikkien pitäisi elää vain tämän ajan mukaan jotta voisi elää täysillä. Kyllä se täysillä eläminen koostuu ihan muista asioista .esim minulla ei ole instaa(ihan hyvin voisi olla mutta ei vain ole) en myöskään käytä FB(vaikka sekin voisi olla) silti elän täysillä elämääni. Elämäni ei koostu tämän ajan yksittäisistä trendeistä,jotka muuttuu ja vaihtuu tajuttoman äkkiä,Johan ihmisen pitäisi olla robotti tai kone jos siinä vauhdissa pitäisi pysyä jotta olisi ajan hermoilla!! Onneksi asia EI ole näin. Tyytyväisyys ja elämän onni voi olla vaikka ei ajan hermoilla NS jatkuvasti olisikaan :) jokainen eläköön elämää niinkuin parhaaksi kokee :)

Vierailija
399/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, ja myös nuorten miesten sperman laatu ja naisten hedelmällisyys ovat laskeneet kuin lehmän häntä. Aika hälyttävää, jos asioista haluttaisiin olla kiinnostuneita...

Eräs Harari niminen "nero" on pitänyt aiheesta puheita TED talkissa, WEF-konferensseissa. Puheissa on esiintynyt "generation of the useless" eli "turhien sukupolvi". Heidän käsittelyynsä on Hararin mukaan suunniteltu virikkeitä kuten virtuaalitodellisuus ja huumeiden laillistaminen. Tärkeämmät, tai tarpeelliset, ihmiset saavat sitten tehdä tärkeämpiä asioita sillä välin, kun "turhia" pidetään rauhallisina ja huomio pois siitä omasta "turhuudestaan". Näillä virikkeillä pidetään sopivasti myös "turhien" hedelmällisyyttä ja libidoa alempana, niin ei satu liikaa "vahinkoja".

Vierailija
400/953 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ajassa pärjää parhaiten se, joka pystyy keskittymään itselleen oleelliseen jatkuvassa tieto ja ärsyketulvassa. Ympäristö on täynnä asioita, jotka vievät aikaa ja harhauttavat huomion pois itselle tärkeistä asioista. Somekanavat, jatkuva uutistulva, älytön määrä erilaisia viihdepalveluita, koko ajan joku tuntuu vaativan sun huomiota ja tekee elämästä jotenkin hirveän hektisen tuntuisen.

Moni eksyy tuijottamaan pelkästään ruutuja, ensin työpäivän ja sitten vielä vapaa-ajan. Elämä on virtuaalista, todellisuudesta vieraantunutta. On vaikea huomata naapurin yksinäistä vanhusta tai resuisissa vaatteissa kulkevaa alkoholistin lasta, kun media tuuttaa jatkuvalla syötöllä aivoihin sotaa, köyhyyttä, nälänhätää, rikoksia, kaikkea ihmisen pahuutta. Silti, koko maailmaa ei voi pelastaa, joten varmasti olisi parempi mieli, jos auttaisit niitä ihmisiä siinä lähellä, jotka tarvitsevat vähän yhteisön tukea saadakseen paremman elämän.

Pointtini on kai se, että jos pystyt pitämään pään kasassa, keskittymään todellisiin ja itselle tärkeisiin juttuihin, niin sulla menee jo paremmin kuin valtaosalla. Kuinka helppoa olis tuijottaa netflixiä ja disney plussaa sen sijaan, että otan kirjan käteen ja menen opiskelemaan itselleni tärkeää alaa, vaikka se onkin raskasta ja vaikeaa. Mutta teen sen, koska se on mulle tärkeää.

Ja pitäkää keskittymiskyvystänne huolta. Ilman sitä ei oikein tule mistään mitään. Käyttäkää yhtä laitetta kerrallaan. Puhelimen selaus samalla, kun katsoo sitä netflixiä on pahinta myrkkyä, sillä aiheuttaa itselleen sen adt:n ja asiat tuntuvat entistä vaikeammilta. Itsekuria tässä ajassa vaaditaan ja roppakaupalla.