Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta
En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.
Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?
Kommentit (953)
Maailma on muuttunut monella tapaa 80- ja jopa 90-luvulta. Ihmisiä on miljardeja enemmän. Maailma on sössitty - ilmastonmuutos muuttaa kaiken vieläkin rajummin. Teknologia kehittyy koko ajan.
Tässä ketjussa haikaillaan menneisyyteen, jota ei enää koskaan voi olla olemassa. Edessä on vaan enemmän muutoksia, laaja-alaisempia nopeampia muutoksia.
Ainoa mahdollisuus on sopeutua. Maailman muutokselle ei voi mitään.
Olen itse ajatellut, että olen jo omassa nuoruudessani kertaalleen opetellut viimeisimmät käsitteet ja meiningit, joten ei mun enää tarvitse. En aio opetalla emojien uusimpia virtauksia, vaan käytän peukkua ja hymynaamaan ihan niin kuin tähänkin asti. Nuo on kuitenkin aika typeriä asioita sitten kuitenkin. Nuoret on niin tietäväisinä, mutta niinhän heidän kuuluukin olla ja sitten hekin aikanaan vanhenevat, jos ovat onnekkaita.
Olen opetellut töissä tärkeimmät, ne pakolliset. Teen sen ihan mielenkiinnolla. Helpottaa omaa olemista, kun on jotenkin kiinnostunut. Jos se on pelkkää pakkopullaa niin eihän sitä psyyke jaksa. Ehkä kannattaa psyykata itsensä, että tämä on ihan kivaa. Hoidan tämän homman ja se siinä.
Priorisoi. Ottaa ne tärkeimmät.
Olin laittanut omat rajat. En ole somessa. Minusta se on ihan turhaa ja pinnallista. Täällä vauvapalstailen Tämä on paljon mukavampaa.
Huolehdin ihan perusjutuista. Olen tavallaan vähentänyt kaikkea. Viihdyn kotona. Katselen telkkaria, niin kuin lapsuudessa tehtiin. Syödään kunnolla, nukun kunnolla, en yritäkään juosta kaikkien trendien perässä, koska ne ovat trendejä.
Kun lueskelen noita iltapäivälehtiä juttuja, huomaan että todella pinnallista maailmaa media meille luo. Se On sellaista leikkiä. Ikävää jos siihen menee tosissaan. Niin moni menee.
Kun yrittää joka puolelle sorkkia ja hajottaa itseä, niin Eihän sitä jaksa. Keskity sellaisiin asioihin mitkä kiinnostavat ja mitkä kantavat sinua. Uskalla etsiä se oma juttusi.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on muuttunut monella tapaa 80- ja jopa 90-luvulta. Ihmisiä on miljardeja enemmän. Maailma on sössitty - ilmastonmuutos muuttaa kaiken vieläkin rajummin. Teknologia kehittyy koko ajan.
Tässä ketjussa haikaillaan menneisyyteen, jota ei enää koskaan voi olla olemassa. Edessä on vaan enemmän muutoksia, laaja-alaisempia nopeampia muutoksia.
Jaa? Itse ainakin olen hiljentänyt menoa. Löytänyt niitä vanhoja hyviä juttuja sieltä lapsuudesta. Teen kotona enemmän ruokaa. Katselen telkkaria. Ihan mukavaa elämää. Ei tämä ole menneeseen aikailua. Tämä on tätä nykyaikaa.
Minä valitsen.
Nykyään on runsauden pula, johon ihmiset hukkuvat. Se omien juttujen löytäminen on haastavampaa. Mutta kyllä sen voi löytää. Pitää vaan uskaltaa hakea. Pitää valita.
Olipa hienoa löytää tällainen viestiketju, välillä tuntuu että olen ainoa joka ei ymmärrä nykyajan motkotuksia ja kotkotuksia. Teknologian suhteen olen täysi tollo, hankin eilen älypuhelimen (elämäni toinen, siirryin älypuhelimiin lievän pakon edessä vasta 2020) ja sen käyttäminen tuntuu TODELLA hankalalta ja monimutkaiselta. Verkkopankissa käytän paperisia pankkitunnuksia ja päivittäistavarani maksan yksinomaan käteisellä, isoissa ostoksissa (yli 150 euroa) käytän korttia. Puolisoani (10 vuotta vanhempi kuin minä) ärsyttää yllättävänkin paljon kun pysyttäydyn omissa tavoissani enkä tykkää siitä kuinka kaikki asiat siirtyvät nykyään puhelimeen ja kuinka kaiken pitää olla niin digitaalista, niin digitaalista... mutta työhöni liittyvät tekniset uudistukset ja laitteistot hallitsen kyllä.
Nykyajan arvomaailma ja kaikenlainen terminologia kulttuurisine omimisineen ja toksisine maskuliinisuuksineen saa pelkän ärsytysreaktion aikaan. Nykymusiikki on aivan hirveää kuraa ja huvittaa kuinka elämästäni vielä juurikaan tietämättömät parikymppiset märkäkorvat meuhkaavat ja vaativat yhteiskunnan muuttumaan siihen suuntaan mikä heidän viitekehyksensä on, vanhempien ikäluokkien ja ihmisten enemmistön mielipiteellä ei ole merkitystä koska mehän olemme vain mistään mitään tietämättömiä boomereita. No, pitää ymmärtää, parikymppisenähän tunnetusti ihminen tietää kaikkein eniten. Mutta toisaalta, täytyykö sitä kaikkea ymmärtääkään ja omaksua kaikki yhteiskunnan ja teknologian muutokset ensimmäisten joukossa. Itse tulen jatkossakin antamaan tiukkaa palautetta kaikissa asioissa joissa siirrytään sähköisten toimintojen käyttämiseen toimivien vanhojen käytäntöjen sijasta.
Änkyrä. Mies. 46 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa? Itse ainakin olen hiljentänyt menoa. Löytänyt niitä vanhoja hyviä juttuja sieltä lapsuudesta. Teen kotona enemmän ruokaa. Katselen telkkaria. Ihan mukavaa elämää. Ei tämä ole menneeseen aikailua. Tämä on tätä nykyaikaa.
Minä valitsen.
Nykyään on runsauden pula, johon ihmiset hukkuvat. Se omien juttujen löytäminen on haastavampaa. Mutta kyllä sen voi löytää. Pitää vaan uskaltaa hakea. Pitää valita.
Niin, ja saa valita mihin sen energiansa pistää.
Jotkut jutut ovat pakollisia, mutta paljon siellä on vielä valittavaa..
Voi antaa itselleen tilaa ja lepoa. Se on tärkeää
Vierailija kirjoitti:
Painu nyt helvettiin modernisoitumisesi kanssa ja anna meidän edes haaveilla digitalisaation hidastumisesta. Markka takaisin!
Itse täytän 2023 jo 60 vuotta, mutten ole kärryiltä ollut putoamassa. Itseäni kiinnostaa uusi tekniikka, varsinkin tietotekniikka ja sovellukset. Itse en aio mummoutua tämänkään ikäisenä, vaan käytän päätäni mielelläni haastaviinkin projekteihin nyt kun nivelet (reuman runtelemat) eivät enää työskentelyyn kykene. Haastan itseäni milloin minkäkin uuden taidon opetteluun. Nyt harjoittelen koodaamista.
N1963
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo anan ajan ajaa ohitseni. Pitäs käyttää Iphonea mutta liikaa turhia toimintoja ja vakoilu mahdolllisuuksia. Ihan paskaa aikaa elämme ja huonolta näyttää tulevaisuus.
Joo joku uuden laitteen käyttöönotto, ihan hirveetä! Puhelimen soisi kestävän vähintään 5 vuotta, mutta eihän ne kestä. Työpaikan vaihto, uudet koneet, ohjelmat, vehkeet ja laitteet, hyvä luoja sentään!
-ap
Kännyköiden lyhyt elinaika on ympäristöepäystävällinen ja tarpeeton. Ei metallit riitä tällaiseen vauhtiin, lapset kaivavat metalllit käsin jossain kaivoksisa Kongossa. Täysin järjetöntä.
En niinkään koe olevani tipahtamassa, vaan ehkä ennemmin nousemassa vastarintaan.
Olen vähän vajaa 40 v. Elämäni aikana suuria, arjen mullistavia asioita ovat olleet mm. kännykkä, älykännykkä, internet ja tekoäly sekä kaiken sähköistyminen.
Siinä on aika määrä muutoksia, jos vertaa esim. isovanhempiini, joiden elämän mullistavat suuret keksinnöt oli joka kotiin yleistyvä lankapuhelin ja 2-kanavainen TV.
Tekoäly on viemässä työni. Tai oikeastaan, tekoäly on viemässä ne mukavat ja helpot rutiinitehtävät joiden antaman hetkellisen levon ja hallinnan tunteen ansiosta ylipäätään jaksan työtäni.
Älykännykkä on vienyt keskittymiskykyni, luovuuteni ja ison osan aikaani. Sillain huomaamatta, hiljalleen. Toki syy on minun, miksi päästin rengin elämäni herraksi.
Yhä kiihtyvä kehitys on tuhoamassa maailman. Orjatyövoimalla louhitaan maata rikki, että saadaan yhä uusia ja uusia akkuja yhä uusiin vempaimiin. Tietoni myydään suuryhtiöille, minua vakoillaan herkeämättä ja siihen on niin turtunut, ettei enää edes välitä. Joo, hyväksyn kaikki evästeet että saan katsoa mainosta asiasta, jota kukaan ei tarvitse, mutta jonka haluan silti.
Kuka tahansa voi koska tahansa tuhota elämäni ja talouteni hakkeroimalla minut. jos joku kuolee ammuskelussa amerikassa, tiedän sen vartissa. Nälänhätä, globaali pahoinvointi ja sota vyöryy silmille heti kun klikkaan itseni uutissivustolle... ja klikkaanhan minä, haluanhan pysyä ajan tasalla.
En millään jaksaisi tätä enää ja tulevaisuus lähinnä pelottaa, ei innosta.
Kukaan ei voi pysyä aallon harjalla. Jokaisella on oikeus elää omanlaistaan elämää. Ei ole pakko omaksua ihan kaikkea. Mutta sinulla on pahimmassa tapauksessa vielä 40 vuotta elinaikaa jäljellä, joten mieti miten monesta kelkasta voit pudottautua jo nyt ja missä kaikissa asioissa sinunkin on oltava ajan tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 37 ja tuntuu samalta. Maailma kehittyy jotenkin tarpeettoman nopeasti nykyään, varsinkin tietotekniikka ja some. Se aiheuttaa sellaista outoa ahdistusta kun ei ole kartalla kaikesta mitä on.
Nuo tietotekniikan viimeisimmät "kehitys askeleet" ja some on 90 prosenttisesti aivan turhaa p4skaa. Ei ole mitään syytä olla ahdistunut jos ei välitä olla niistä kartalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman mummoutumisen lähipiirissäni ja ihmetellyt sitä. Itse koen 45v olevani vielä suht nuori ja ajan tasalla. Seuraan aikaani joka alalla aktiivisesti ja ymmärrän jopa nuorison uusimmat sanonnat, vaikka en niitä toki itse hirveästi käytä, koska se olisi noloa. Vaatteeni ja hius- ja meikkaustyylini ovat samat mitä instagramissa, Eihän se persoonallista ole, mutta tykkään seurata trendejä. Kaupoista haluaisin ostaa vaan trendikkäimpiä vaatteita, jotka tietenkin ikäiselläni ovat joidenkin mielestä blääh.. Minusta on tosi mielenkiintoista tietää miten nuoremmat ihmiset ajattelevat ja olen valmis muuttamaan omaa ajatteluani jos olen joihinkin vanhoihin ajatusmalleihin kangistunut. Elämä on paljon mielenkiintoisempaa kun siihen osallstuu täysillä eikä ole joku sivustaseuraaja.
Keski-ikäisten trendit on vähän toisenlaisia kuin teinien trendit, ja hyvä niin. Kuulostaa siltä että yrität melkein viiskymppisenä seurata teinien trendejä, Ja mikään ei ole niiden trendikkäiden instagram teinien mielestä nolompaa kuin keski-ikäinen joka yrittää esittää teiniä.
Olen 30 ja koen olevani ihan eri maailmasta kuin 10v nuoremmat työkaverit. Miksi ne puhuu nettislangia ja englantia?
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaissa voit tehdä aikamatkan menneisyyteen. Esimerkiksi Keski Afrikan tasavallassa lähes kenelläkään ei ole nettiä, sähköjä, vessaa tai juoksevaa vettä. Pääset suoraan sinne 40-50-luvun maaseutumeininkiin.
Olen 38 ja jäänyt myös kyydistä aikaa sitten. Mulla ei ole edes omia tai läheisiä lapsia/nuoria, jotka pitäisivät väkisin ajan tasalla. Somea käytän työn takia, markkinointiin, mutta joudun pakottamaan itseni siihenkin vähään joka kerta uudestaan, enkä selaa FB-fiidiä ollenkaan enää. Teen vain omia julkaisuja silloin, kun on pakko. Instaa käytän vähän enemmän, mutta sekin vähenee koko ajan ja kun seinä on nykyään täynnä mainoksia, ei sitäkään jaksa selata. Muita some-sovelluksia mulla ei ole, paitsi WA, jota käytän tekstarisovelluksen sijaan läheisten kanssa yhteydenpitoon.
Nykymusiikki on enimmältä osin p*skaa. Ostan uusia levyjä vain vanhoilta suosikkibändeiltäni, jotka löysin jo 90-luvulla. Tosi-tv-sarjoista en seuraa mitään säännöllisesti, joskus katson jakson jotain, toisen jotain muuta, mutta esim. BB:a, Temppareita ym. suosittuja en ole koskaan katsonut yhtään jaksoa. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Laitteet käytän aina loppuun, eikä mulla ole kuin pakolliset, eli puhelin (3 vuotta vanha, toivon että kestäisi edes pari vuotta vielä) ja läppäri (nelisen vuotta vanha, toivon pitkää ikää sillekin).
Työelämään en koskaan päässyt kunnolla mukaan. Valmistuin ensimmäiseen ammattiin juuri taantuman alettua 2009 ja kun en heti päässyt töihin minnekään, jäi cv:een aukko ja kaikkihan tietää, miten siinä sitten käy.
En enää jaksa seurata mitä maailmalla tapahtuu. Uutiset ovat päivä päivältä huonompia, ihmiset päivä päivältä tyhmempiä. Monet asiat ovat toki paremmin kuin ennen, mutta paljon on mennyt myös huonompaan suuntaan. Ihmiset elävät somen kautta, vieraantuneina todellisuudesta. Kuvitellaan, että totuus jonkun influensserin elämästä on yhtä kuin instaan jaettu kuva nätistä kynttiläasetelmasta Ikean lipaston päällä ja masennutaan, kun oma todellisuus ei ole yhtä kiiltokuvamainen. Ihannoidaan täyteaineilla ja kuvakulmilla aikaansaatua "kauneutta" ja taas masennutaan, kun itsellä ei ole varaa botoksiin ja silikoniin.
Olen kai sitten täti ja mummo, kun en tällaista tajua, enkä edes halua tajuta, mutta samapa tuo. En sentään juokse samassa oravanpyörässä kuin kaikki muut. Mulla on omani, pieni ja ankea ehkä, mutta jossain määrin hallittavissa oleva.
Putosin jo ajat sitten trendeistä.
Yks päivä näin jollain lapsella sellasen ihme koko naaman peittävän näyttö maskin jossa oli silmät ja ne räpytteli.
M36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaissa voit tehdä aikamatkan menneisyyteen. Esimerkiksi Keski Afrikan tasavallassa lähes kenelläkään ei ole nettiä, sähköjä, vessaa tai juoksevaa vettä. Pääset suoraan sinne 40-50-luvun maaseutumeininkiin.
Se voi hyvinkin olla edessä vielä meillä kaikilla että ei ole enää sähköjä, juoksevaa vettä yms mukavuuksia. Ei tarvitse sitten sinne afrikkaan asti mennä. Tälläinen yhteiskunta joka luottaa kaikki toiminnot tietotekniikan varaan, kaatuu yhdellä seisomalla kun jokin vähän isompi mullistus osuu kohdalle.
Siis tietokoneohjelmat ja niitten uudistukset on ihan jostain ja syvältä. Tosin huonoja tökkiviä ja epäkäytännöllisiä ohjelmia oli ennenkin, mutta nykykäytäntö on ottaa käyttöön joku uusi ihan keskeneräisenä ja todeta että ei toimi, tarvitaan edelleen myös se vanha, ja sitten se vasta sekavaa onkin. Meillä töissä riemua tuottaa hyvinvointialueuudistus ja jatkossa käytetään sitten rinnakkain kahta potilas-/asiakastietojärjestelmää kun ei kuulemma ole mahdollista saada kaikkea samaan. Tosi näppärää. Jännityksellä odotetaan tuleeko tammikuussa palkkaa vai meneekö yhtä hyvin kuin Helsingin kaupungilla.