Miksi laihan/hoikan ulkomuotoa saa kommentoida?
En ole anorektinen enkä alipainoinen, mutta hoikka kylläkin (52/162) ja tuntuu todella kurjalta, että ulkonäköäni "saa" ruotia. Saan usein päivittelyä siitä miten laiha olen ja miten pieni vyötärö on, söisit enemmän, voi voi kun oot pieni yms päivittelyä ja se vaan tuntuu väärältä. Siis ylipäätään tuntuu väärältä, että ulkonäköä ruoditaan, kai jokainen saa olla sen painoinen kuin on kunhan on terve? Ei sekään ole hyväksyttävää päivitellä ääneen muille sitä kuinka lihava joku on tai onpas sulla noita vararenkaita vyötäröllä tai taivas miten hurja kaksoisleuka yms! Oikeesti kertokaa mulle, miksi näin??
Kommentit (65)
Osa ihmisistä nyt vain on epäkohteliaita juntteja. Onneksi omaan ystäväpiiriini mahtuu paljon sellaisia, jotka ymmärtävät ettei toisen ulkomuotoa ole oikein arvostella. Valitettavasti vaan noita ensin mainittuja kohtaa silloin tällöin. Vältän kanssakäymistä.
Miksi pidät sitä pahana että sinua kehutaan??? Laihuushan on se ihanne johon kaikki pyrkii. Tosin joku voi ajatella että joku on sairas jos on oikein laiha, mutta sinähän et ole, et ole edes mitenkään erityisen laiha, tällä palstalla sinua haukuttaisiin läskiksi kun painat yli 50kg, vaikka olisit 2 metriä pitkä.
Tätä oon kans miettiny! Tuntuu et yhteiskunnallisesti on hyväksyttävämpää et laihoja saa kommentoida päin naamaa mut läskejä sitten mielellään selän takana. Ei ne ymmärrä et se on loukkaavaa ja ahistaa.
Niin, mutta lihavien ulkomuotoa ei kommentoida julkisesti niin, että kohde itse kuulee. Mun tapauksessa ruoditaan päin naamaa tai jonkun kanssa niin että varmasti kuulen. Ikäänkuin se olisi ihan ok/normaalia puhua toisen painosta ja sen vaikutuksesta ulkonäköön. Ap
No mietipä itse, läskejä haukutaan, sinua (ainakin av:n mukaan) kadehditaan! Eli turhaan ruikutat!
Koska useimmat naiset haluaa olla hoikkia eikä kukaan tajua, että siitä kommentointi voisi loukata ketään naista.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:07"]Koska useimmat naiset haluaa olla hoikkia eikä kukaan tajua, että siitä kommentointi voisi loukata ketään naista.
[/quote]
"Söisit enemmän", "onpa sulla ohuet käsivarret", "sulla on tosi näkyvät solisluut", "onks sul joku syömishäiriö" on kyllä sellasia kommentteja, mitä on vaikea ottaa kohteliaisuutena. Varsinkaan kun en ole mikään erityisen laiha!
Ne kommentoijat on aina vielä semmosia aggressiivisia ja syytteleviä. Vois ihmiset vähän miettiä varsinkin jos kyseessä nuori tyttö. Esim mä koin koko teini ikäni sitä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:05"]Miksi pidät sitä pahana että sinua kehutaan??? Laihuushan on se ihanne johon kaikki pyrkii. Tosin joku voi ajatella että joku on sairas jos on oikein laiha, mutta sinähän et ole, et ole edes mitenkään erityisen laiha, tällä palstalla sinua haukuttaisiin läskiksi kun painat yli 50kg, vaikka olisit 2 metriä pitkä.
[/quote]
Ei ole kehumista, että epäillään toista vaikka syömishäiriöiseksi (= mieleltään häiriintyneeksi) vain hänen ruumiinrakenteensa tai terveellisten elämäntapojensa vuoksi.
Niinpä. Niin kauan kuin ei ole hyväksyttävää päivitellä toisen läskiyttä niin ei ole hyväksyttävää päivitellä laihuutta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:15"]Eikö sulle riittänyt tämän asian "kauhistelu" jo blogisi puolella? Onko sulla joku painopakkomielle kun pitää sitä hoikkuutta nyt tuoda esille näin kiivaasti? Haiskahtaa läskien piiloarvostelulta.
[/quote]
Mulla ei ole koskaan ollut mitään blogia, joten en valitettavasti tiedä kenestä puhut. En tosin myöskään seuraa blogeja. En myöskään arvostele ylipainoisia ihan kuin en halua itseänikään arvosteltavan. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:05"]Miksi pidät sitä pahana että sinua kehutaan??? Laihuushan on se ihanne johon kaikki pyrkii. Tosin joku voi ajatella että joku on sairas jos on oikein laiha, mutta sinähän et ole, et ole edes mitenkään erityisen laiha, tällä palstalla sinua haukuttaisiin läskiksi kun painat yli 50kg, vaikka olisit 2 metriä pitkä. [/quote] Ei ole kehumista, että epäillään toista vaikka syömishäiriöiseksi (= mieleltään häiriintyneeksi) vain hänen ruumiinrakenteensa tai terveellisten elämäntapojensa vuoksi.
[/quote]
No jos joku sanoo että onko sulla syömishäiriö, ikävään äänensävyyn, hän on selvästi kateellinen laihuudestasi. Ja toisaalta outo, koska et ole mitenkään erityisen laiha. Se että sanotaan että ompa sulla laihat käsivarret, on kateellinen kehu, kukapa ei haluaisi laihoja käsivarsia heiluvien allien sijaan?
Senhän takia ne on laihoja. Et ihmiset huomais ja läähättäis perään jne.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 21:54"]En ole anorektinen enkä alipainoinen, mutta hoikka kylläkin (52/162) ja tuntuu todella kurjalta, että ulkonäköäni "saa" ruotia. Saan usein päivittelyä siitä miten laiha olen ja miten pieni vyötärö on, söisit enemmän, voi voi kun oot pieni yms päivittelyä ja se vaan tuntuu väärältä. Siis ylipäätään tuntuu väärältä, että ulkonäköä ruoditaan, kai jokainen saa olla sen painoinen kuin on kunhan on terve? Ei sekään ole hyväksyttävää päivitellä ääneen muille sitä kuinka lihava joku on tai onpas sulla noita vararenkaita vyötäröllä tai taivas miten hurja kaksoisleuka yms! Oikeesti kertokaa mulle, miksi näin??
[/quote]
"Kunhan on terve", kyl mun mielestä hitto soikoon pitäis ihmisten elää niinku ne haluaa. Vai menetkö lihavammalta/laihemmalta kuin sinä kysymään sairauksista ja jos on joku sairaus niin saat ruotia ihmiselle hänen ulkomuotoaan? :DD
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:05"]
Niin, mutta lihavien ulkomuotoa ei kommentoida julkisesti niin, että kohde itse kuulee. Mun tapauksessa ruoditaan päin naamaa tai jonkun kanssa niin että varmasti kuulen. Ikäänkuin se olisi ihan ok/normaalia puhua toisen painosta ja sen vaikutuksesta ulkonäköön. Ap
[/quote]
Olet jotenkin nyt täysin oman elämäsi tunnelissa. Kuule kyllä ylipainoisten ulkonäköä kommentoi missä vaan ihan kuka vaan julkisesti.
Sun pitää vaan hankkia selkäranka ja sanoa suoraan tuttavillesi, ettet pidä siitä että kehoasi kommentoidaan.
Kyllä lihavienkin painoa ruoditaan heidän kuultensa ja todella törkeällä tavalla myös ihan päin naamaa. Ehket ole sitä kuullut, jos et ylipainoinen ole ollut.
Ja toisekseen, en pitäisi sinua erityisen hoikkana, itse sitä olin mitoissa 170/50. Kuulin silloin päivittelyä, mutta se ei ole millään tavalla verrattavissa siihen, mitä olen kuullut yli 100 kiloisena. Esim. lääkäri ei määrännyt mulle riittävää lääkitystä, kun olisi pitänyt laihtua ensin. No myöhemmin toinen lääkäri määräsi riittävän lääkityksen vaikka kiloja oli tullut vielä lisää, koska piti lääkitystä tärkeänä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 21:54"]En ole anorektinen enkä alipainoinen, mutta hoikka kylläkin (52/162) ja tuntuu todella kurjalta, että ulkonäköäni "saa" ruotia. Saan usein päivittelyä siitä miten laiha olen ja miten pieni vyötärö on, söisit enemmän, voi voi kun oot pieni yms päivittelyä ja se vaan tuntuu väärältä. Siis ylipäätään tuntuu väärältä, että ulkonäköä ruoditaan, kai jokainen saa olla sen painoinen kuin on kunhan on terve? Ei sekään ole hyväksyttävää päivitellä ääneen muille sitä kuinka lihava joku on tai onpas sulla noita vararenkaita vyötäröllä tai taivas miten hurja kaksoisleuka yms! Oikeesti kertokaa mulle, miksi näin??
[/quote]
"Kunhan on terve", kyl mun mielestä hitto soikoon pitäis ihmisten elää niinku ne haluaa. Vai menetkö lihavammalta/laihemmalta kuin sinä kysymään sairauksista ja jos on joku sairaus niin saat ruotia ihmiselle hänen ulkomuotoaan? :DD
[/quote]
Tarkoitin, että ruokaan, liikuntaan tai liikkumattomuuteen on terve suhtautuminen eikä mikään pakkomielle, mistä muiden olisi syytä olla huolissaan. Ap
Mä ymmärrän täysin ap:n pointin.
Kyllä se tuntuu olevan ikään kuin hyväksytympää naisten keskuudessa kommentoida hoikkuutta päin naamaa. Sitten se vielä naamioidaan kehuksi, jos huomauttaa asiasta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:05"]
[/quote]
Olet jotenkin nyt täysin oman elämäsi tunnelissa. Kuule kyllä ylipainoisten ulkonäköä kommentoi missä vaan ihan kuka vaan julkisesti.
Sun pitää vaan hankkia selkäranka ja sanoa suoraan tuttavillesi, ettet pidä siitä että kehoasi kommentoidaan.
[/quote]
En tiedä, miksen saa sanoja suustani kun ulkomuotoani puidaan. Olen vain hiljaa tai vaihdan puheenaihetta. En vaan pysty käsittämään, että joku voi päästellä suustaan mitä sattuu. Ap
No kyllähän ylipainoisten ulkonäköä ruoditaan kymmenen kertaa enemmän. Eikä lihaviakaan saati sairaitakaan saisi kommentoida, niin vaan monet tekevät.
Tää on vaan tätä päivää, etteivät ihmiset osaa käyttäytyä vaan puuttuvat toisten asioihin.
Se vaan on niin, että kun joku kommentoi sun ulkonäköä, sinä voit kommentoida takaisin.