Mä niin haluaisin elää edes viikon keskiajalla.
Ne ajat, ku ei maailmassa vallinnut älypuhelimet, ydinsotien uhka, fitness-koko, ylipäätään tällaset pinnalliset ja materialistiset ajatukset. Ku ruoka saatiin tekemällä ja kasvattamalla, ei kaupan einesosastolta. Ku raha saatiin työnmäärän (ja sadon) mukaan, ei sossusta ja kotona makaamalla. Ku lihakset saatiin ruumiillista työtä tekemällä esim pelto-ja metsätöissä, ei kuntosaleilla. Ku painolla ja muodoilla ei ollut väliä, se laiha tissitön tikku ja fitness-ihanne ei ollut jokaisen teinitytön paine.
Pääsinpä avautumaan. Muita, jotka näin ajattelee?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 05:40"]
Lukekaa ensin muutama historiankirja ennenkuin rupeatte moista hehkuttamaan :D
[/quote]Enpä tiedä kokiko esim Mikael Agricola elämänsä kauhean karuna.
Ei keskiaika ollut mitään "pimeää". Paljonhan silloin luotiin uutta, monellakin alalla. Ja noitavainot olivat pahemmat 1700-luvulla. Itseasiassa keskiajalla (mikä on melkoisen pitkä ajanjakso) kunnioitettiin parantajanaisia ja -miehiä.
Terv se joka olisi ylhäisönainen eikä joutuisi itse ruokaansa laittelemaan. Ja lanttu on hyvää, paistettuna varsinkin.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 04:19"]Ne ajat, ku ei maailmassa vallinnut älypuhelimet, ydinsotien uhka, fitness-koko, ylipäätään tällaset pinnalliset ja materialistiset ajatukset. Ku ruoka saatiin tekemällä ja kasvattamalla, ei kaupan einesosastolta. Ku raha saatiin työnmäärän (ja sadon) mukaan, ei sossusta ja kotona makaamalla. Ku lihakset saatiin ruumiillista työtä tekemällä esim pelto-ja metsätöissä, ei kuntosaleilla. Ku painolla ja muodoilla ei ollut väliä, se laiha tissitön tikku ja fitness-ihanne ei ollut jokaisen teinitytön paine.
Pääsinpä avautumaan. Muita, jotka näin ajattelee?
[/quote]
Vittu, kuolisit kahdessa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 07:46"]
Yhtään ei tule mieleen, että saattaisi elää sen viikon kurjissa oloissa. Nälissään tai raatamassa.
Kovin on romanttista ajattelua. Ihan helppo se on itse laittaa "keskiajan ruokaa" ja olla ilman härpäkkeitä
[/quote]oli silloin muitakin kuin "raatajia", pakkoko se on köyhin ja kurjin olla jos valita voisi.
Taitais olla, ettei nykyihminen selviäis edes hengissä sitä viikkoa.
Mene naisena Isisin alueelle; pääset aika lähelle samaa tunnelmaa.
Se viikko voisi olla sopiva aika, jos et kerkeäisi sairastua tai loukkaantua siinä ajassa. Toimivaa hoitoa tai edes kivunlievitystä ei olisi tiedossa.
-Mies 29v + 1v-
Luuken, että viikon keskiaiakisen vessan (oliko niitä edes) ja peseytymättömyyden jälkeen olet ihan valmis palaamaan tähän ah niin kaameaa nykyaikaan.
No Katarina Jagellonican ja Juhana III:n aikana Turun linnassakin nähtiin loistoa jota ei oltu ennen koettu. Sivistys siinä mielessä kuin me sen ymmärrä saapui Suomeen keskiajalla.
Olen perehtynyt asiaan jonkin verran enkä näe sitä pelkkänä kivisenä kilvoitteluna hengissäselviämisestä.
Muukin maailma oli olemassa keskiajalla, pakkoko tänne Suomeen olisi jäädä, esim Saksa (tai siis "Saksa") kukoisti keskiajalla.
Oliko silloin edes lakritsijäätelöä? Suklaata? Ei näkisi tv-sarjoja. Ei youtubesta hauskoja videoita. Oliko edes pizzerioita joista hakea silloin tällöin pizzaa?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:36"]
Mene naisena Isisin alueelle; pääset aika lähelle samaa tunnelmaa.
[/quote]Sinulla on nyt hiukan vinoutunut kuva keskiajasta.
Itse olen iso keskiaikafani. Omat kuvitelmani eivät ole mitään ritariromantiikkaan viittaavaa vaan karut faktat ovat tiedossa. Kyseinen aikakausi kuitenkin kiehtoo.
Joskus tein testin, miten pärjäisin keskiajalla. Huonosti kävisi nopeasti ja syynä se, että olen ateisti. Uskonto oli kuitenkin tuohon aikaan läsnä joka päiväisessä elämässä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:37"]
Luuken, että viikon keskiaiakisen vessan (oliko niitä edes) ja peseytymättömyyden jälkeen olet ihan valmis palaamaan tähän ah niin kaameaa nykyaikaan.
1300-luvulla Turussa oli jo järjestäytynyttä katujen yms puhtaanapitotoimintaa. Siisteys ja järjestys oli arvossaan. Kaupungissa oli myös useita yleisiä saunoja. Keskiaika ei todellakaan ollut likaista ja saastaista kuten moni edelleen kuvittelee. Lukekaa itse niitä kirjoja ennenkuin neuvotte muita.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:42"]
Itse olen iso keskiaikafani. Omat kuvitelmani eivät ole mitään ritariromantiikkaan viittaavaa vaan karut faktat ovat tiedossa. Kyseinen aikakausi kuitenkin kiehtoo.
Joskus tein testin, miten pärjäisin keskiajalla. Huonosti kävisi nopeasti ja syynä se, että olen ateisti. Uskonto oli kuitenkin tuohon aikaan läsnä joka päiväisessä elämässä.
[/quote]Jos olisit syntynyt keskiajalle et olisi ateisti. Eli sen suhteen ei kävisi huonosti.
Se viikko voisi olla sopiva aika, jos et kerkeäisi sairastua tai loukkaantua siinä ajassa. Toimivaa hoitoa tai edes kivunlievitystä ei olisi tiedossa.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]Luostareissa tunnettiin yrtit ja niiden parantavat ja huumaavat voimat, olisit saanut riittävää kivunlievitystä ja todennäköisesti sinut olisi osattu parantaakin, jos ei nyt ihan pää olisi ollut irtoamassa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:29"]
[/quote]Luettu on.
[/quote]Miksi alapeukku? Olen lukenut kirjoja, katsonut paljon dokumentteja, vieraillut alan museoissa eri puolilla eurooppaa jne. Katson että minulla on jonkinlainen näkemys aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:40"]
Oliko silloin edes lakritsijäätelöä? Suklaata? Ei näkisi tv-sarjoja. Ei youtubesta hauskoja videoita. Oliko edes pizzerioita joista hakea silloin tällöin pizzaa?
[/quote]Voisi olla terveellistä olla ilman kaikkea tuota. Etenkin mielelle.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 07:46"]
Yhtään ei tule mieleen, että saattaisi elää sen viikon kurjissa oloissa. Nälissään tai raatamassa.
Kovin on romanttista ajattelua. Ihan helppo se on itse laittaa "keskiajan ruokaa" ja olla ilman härpäkkeitä
[/quote]oli silloin muitakin kuin "raatajia", pakkoko se on köyhin ja kurjin olla jos valita voisi.
[/quote]
Miksi luulet että saisit valita
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:43"]
1300-luvulla Turussa oli jo järjestäytynyttä katujen yms puhtaanapitotoimintaa. Siisteys ja järjestys oli arvossaan. Kaupungissa oli myös useita yleisiä saunoja. Keskiaika ei todellakaan ollut likaista ja saastaista kuten moni edelleen kuvittelee. Lukekaa itse niitä kirjoja ennenkuin neuvotte muita.
[/quote]
[/quote]Kuka täällä nyt on päättänyt että keskiaiak oli syvältä ja kaikki oli huonosti? Saa tykätä tai olla tykkäämättä mistä aikakaudesta tahansa mutta typerää antaa alapeukkua faktoille.
Sen mieltymyksensä/antipatiansa voisi perustaa ihan tosiasioille eikä harha/ennakkoluuloille joille ei ole mitään todellisuusupohjaa.
[/quote]Luettu on.