Kuuluuko tarjoilijan muistaa kenelle mikäkin annos?
Käymme mieheni kanssa syömässä ravintoloissa aika usein. Olen pannut merkille, etteivät tarjoiljat melkein koskaan muista, mikä annos kullekin meistä tulee, eikä mikä juoma. Aina ne samat kysymykset, että kenelle nyt tämä ja tuo on. Ymmärrän sen, jos ravintola on kovin täynnä, mutta jos vain muutama pöytä on varattu, en oikein hyväksy sitä, ettei tarjoilijan sen verran paneudu asiaan, että kahden hengen pöytään ruuat ja juomat tuodessaan muistaa, mitä hetki sitten olemme tilanneet. Vai olenko nyt ihan hakoteillä, eikä tarjoilijan asia ole muistaa mitään sellaista?
Kommentit (62)
No tietynlaisissa ravintoloissa joo.
Jos menen kiireiseen, suureen ravintolaan ruuhka-aikana, niin en oleta että voisi edes muistaa.
Mutta sitten fiinimpi paikka tai pieni, rauhallinen ja kotoisa ravintola, niin mielestäni pitäisi muistaa. Lähtökohtaisesti siis näissä tulisi sellainen hiukan tökkivä fiilis palvelusta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:38"]Ei häiritse minua paljon, mutta panen merkille kuitenkin. Minusta asiakaspalvelu on sellainen taitolaji, jossa tällaistakin pitäisi ainakin pyrkiä oppimaan. Itse olen myös asiakaspalvelija ja yritän hioa taitojani niin, että muistan harvemminkin käyvät asiakkaat nimeltä ym. /ap [/quote] Millaisessa asiakaspalvelutyössä olet, kun sä asiakkaiden nimetkin tiedät? Itse olen tavaratalon kodinosastolla ja kyllähän siellä ne tietyt naamat muistaa, kun joko käyvät kiertämässä usein tai ostavat aina isolla summalla, mutta kyllä niitä asiakkaita niin paljon käy, etten todellakaan kaikkien naamaa muista vaikka olisivat mulle jättäneet varaukseen jonkun tuotteen pari päivää aiemmin.
[/quote]
En kaupassa. Työnantaja pitää sitä tärkeänä, että asiakkaan tullessa ajanvarausta tekemään tervehdin häntä nimeltä. Siinä onkin muistaminen ja väärin menemisen mahdollisuus on suuri. /ap
En ole koskaan loukkaantunut noin naurettavasta asiasta! Usein sama tarjoilija ei ota tilausta ja tuo sitä sitten pöytään.
Ei tarvitse muistaa mutta kyllä paikalle on plussaa jos tarjoilija muistaa.
Oon tarjoilija ja muistan kyllä kenelle tulee mitäkin. Isomman pöytäseurueen ollessa kyseessä, kirjoitan muistiin, koska mun pitää kuitenkin kattaa pihviveitsi/lusikka/kala-aterimet oikealle asiakkaalle ennen kuin tuon ruoan pöytään. Yleensä noista aterimista sitten tunnistaa, kenelle mikäkin lautanen kuuluu, vaikka oliskin joku muu food runnerina. :) Jos asiakkaat tulevat esim iltapäivällä kahville ja isompi seurue tilaa kaikki jonkun erilaisen kahvin (cappuccino, espresso, maitokahvi, latte macchiato, kaakao samassa pöydässä) en kirjoita paikkoja ylös, vaan kyselen kahveja tuodessani. Jos seurue olisi Jo syönyt ja tilaisi jälkkärikahvit, muistaisin kuka tilasi mitäkin.
No meillä se supermegaliveöverosuuriannos nakataan aina miehen eteen ja mulle salaatti. Ei ole erehdyksiä sattunut :D
Ohis, mutta ihmiset saattavat vaihtaa istumapaikkaa illan mittaan, esim. kun joku menee vessaan niin toinen siirtyy ns. "hänen paikalleen" sillä aikaa, tai jos vaikka Pirkko ja Sirkka muuten vaan haluavat istua vierekkäin niin toinen vaihtaa Pertin kanssa paikkaa etc.
Aika velho saa olla että kiireisenä aikana täpötäydessä ravntolassa joissa koko ajan pöydissä vaihtuu ihmiset (osa syö pidempään, osa nopsaan jne.) pystyisi ns. 100% varmuudella muistamaan kaiken oikein, varsinkin jos istumapaikat vaihtuvat ja joku ottaa lonkeron, toinen siiderin kolmas 14cl valkoviiniä ja toinen 24cl punaviiniä ja yksi ison oluen ja kolmas pienen oluen alkuun ja illan mittaan tuollaisia tilauksia tulee koko ajan lisää tiettyjä konjakkeja/liköörejä kenellekin kahvin kanssa etc. +kaikki ne ruuat alkupaloista jälkkäreihin...
Eri asia on jos kahden hengen pöytään tulee vain pääruokana a ja b ja siihen olut molemmille tmv. hyvin simppeliä.
En loukkaannu hyvänen aika :) Nyt kaikki takakireät vastaajat: ei ole kyse muusta kuin ammattitaidon arvioinnista. En ole henk.koht. käärmeissäni asiasta. Kysyin, kuuluuko muistaa, enkä kertonut kuinka väärinkohdeltu olinkaan. Itse joudun kyllä pinnistelemään enemmän kuin puolityhjän ravintolan kahden hengen pöytään kahden annoksen tuominen oikeille ihmisille edellyttää. /ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:53"]
Oon tarjoilija ja muistan kyllä kenelle tulee mitäkin. Isomman pöytäseurueen ollessa kyseessä, kirjoitan muistiin, koska mun pitää kuitenkin kattaa pihviveitsi/lusikka/kala-aterimet oikealle asiakkaalle ennen kuin tuon ruoan pöytään. Yleensä noista aterimista sitten tunnistaa, kenelle mikäkin lautanen kuuluu, vaikka oliskin joku muu food runnerina. :) Jos asiakkaat tulevat esim iltapäivällä kahville ja isompi seurue tilaa kaikki jonkun erilaisen kahvin (cappuccino, espresso, maitokahvi, latte macchiato, kaakao samassa pöydässä) en kirjoita paikkoja ylös, vaan kyselen kahveja tuodessani. Jos seurue olisi Jo syönyt ja tilaisi jälkkärikahvit, muistaisin kuka tilasi mitäkin.
[/quote]
Hieno kuulla :)
Tätä juuri tarkoitin. Olet todella hyvä, kun noin ison seurueenkin ruuat muistat.
Muille sitten. Laitoin jo aloitusviestiini, että tarkoitin kahden hengen pöytää ja hiljaista aikaa ravintolassa, nimenomaan sitä tilannetta. /ap
Tosi vittumaisia vastaajia. Taitaa pipo kiristää tai kuumottaa päässä.
Pienissä seurueissa tuo on ok, isoissa kuuluu noudattaa ja käyttää pöytäkarttaa ettei annokset mene sekaisin. Tällöin ei myöskään tarjoilija joudu nolosti huutelemaan kesken asiakkaiden illanvieton.T.Ravintolapäällikkö
Tarjoilijalla voisi olla vihkossaan pöytäkartta, johon voi merkitä oikeat ruoat oikeille paikoille ja jossa näkyy tarjoilijan sijainti pöytään nähden. Eli näin: http://www.webstaurantstore.com/images/products/extra_large/55650/305078.jpg
Ei se vaikeaa ole. Monesti tarjoilijalla on kuitenkin vaan ihan blanko paperi eli ravintoloitsija/tarjoilija on vaan laiska ja teettää ruokien jakojärjestyksen asiakkailla.
Ennen vanhaan meille opetettiin ravintolakoulussa että kun mennään ottamaan tilausta niin vetäistään siihen lehtiöön ruudukko ja laitetaan siihen muistiin mihin kohtaan tuli mikäkin annos. Nykyään kai käyttävät jotain elektronisia laitteita niin ei varmaan siksi onnistu ;) meille tuli heti huomautus jos ei opetusravintolassa muistanut kenelle oli mikäkin annos. ..
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:54"]No meillä se supermegaliveöverosuuriannos nakataan aina miehen eteen ja mulle salaatti. Ei ole erehdyksiä sattunut :D
[/quote]
Mitä miehesi annos pitää sisällään ja missä sitä saa? Minä kun en ole juuri ravintoloissa sellaisiin törmännyt, ihan normaalikokoisia annoksia yllensä on listalla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:55"]Ohis, mutta ihmiset saattavat vaihtaa istumapaikkaa illan mittaan, esim. kun joku menee vessaan niin toinen siirtyy ns. "hänen paikalleen" sillä aikaa, tai jos vaikka Pirkko ja Sirkka muuten vaan haluavat istua vierekkäin niin toinen vaihtaa Pertin kanssa paikkaa etc.
Aika velho saa olla että kiireisenä aikana täpötäydessä ravntolassa joissa koko ajan pöydissä vaihtuu ihmiset (osa syö pidempään, osa nopsaan jne.) pystyisi ns. 100% varmuudella muistamaan kaiken oikein, varsinkin jos istumapaikat vaihtuvat ja joku ottaa lonkeron, toinen siiderin kolmas 14cl valkoviiniä ja toinen 24cl punaviiniä ja yksi ison oluen ja kolmas pienen oluen alkuun ja illan mittaan tuollaisia tilauksia tulee koko ajan lisää tiettyjä konjakkeja/liköörejä kenellekin kahvin kanssa etc. +kaikki ne ruuat alkupaloista jälkkäreihin...
Eri asia on jos kahden hengen pöytään tulee vain pääruokana a ja b ja siihen olut molemmille tmv. hyvin simppeliä.
[/quote]
Missä myydään viiniä 14 cl annoksina? En ole koskaan nähnyt.
No kyllä ainakin mulle itselle tarjoilijana ollessa oli ihan perusjuttu, että merkkasin ihmisten tilaukset istumapaikkojen mukaan, jotta osasin sitten viedä tilaamansa juomat ja ruoat kunkin ihmisen eteen kyselemättä. Ainakin omassa työpaikassani toimittiin aina näin ja jos vuoro vaihtui kesken tilauksen tai vaikka isoon seurueeseen ruokia lähti viemään useampi tarjoilija niin tilauksen ottanut tarjoilija briiffasi toisia siitä mikä ruoka kenellekin. Tätä taustaa vasten itseäni kyllä ärsyttää, jos ei tarjoilija osaa oman työnsä perusjuttuja ja jo kahden hengen pöydässä pitää kysellä mikä tuli kenellekin.
Olen kahvilassa töissä ja muistan joidenkin vakkareiden tilaukset. Joskus menee pikkujuttuja väärin (laitan mukaan lusikan/suklaan vaikkei vakkari sitä ikinä halua) ja jotkut vakio-asiakkaat tuhahtelevat tai töksäyttävät (kenties tietämättään) ilkeästi esim: "Ei ei lusikkaa!", "Ei suklaata!". Sitten on niitä ihania asiakkaita, jotka eivät pikkuvirheistä välitä, mutta ovat sitäkin iloisempia, jos muistaa sen pienen jutun heidän tilauksestaan :)
Ja varmuuden vuoksi yleensä kysyn vielä pöydässä, kenelle on Cappucino ja kenelle kaakao. Vaikka muistaisin (tai luulisin muistavani), kenelle oli mitäkin, on helpompaa kysyä ensin kuin antaa väärä tuote ja alkaa sitten siirtelemään niitä!
Tasokkaissa paikoissa kyllä muistetaan. Vähemmän tasokkaissa vaihtelevasti.
Ei kai ravintola sinun hyväksyntääsi tarvitse? Älä mene, jos ei miellytä.