Kuuluuko tarjoilijan muistaa kenelle mikäkin annos?
Käymme mieheni kanssa syömässä ravintoloissa aika usein. Olen pannut merkille, etteivät tarjoiljat melkein koskaan muista, mikä annos kullekin meistä tulee, eikä mikä juoma. Aina ne samat kysymykset, että kenelle nyt tämä ja tuo on. Ymmärrän sen, jos ravintola on kovin täynnä, mutta jos vain muutama pöytä on varattu, en oikein hyväksy sitä, ettei tarjoilijan sen verran paneudu asiaan, että kahden hengen pöytään ruuat ja juomat tuodessaan muistaa, mitä hetki sitten olemme tilanneet. Vai olenko nyt ihan hakoteillä, eikä tarjoilijan asia ole muistaa mitään sellaista?
Kommentit (62)
Enpä mä ole koskaan edes ajatellut, että sitä kysytään sen takia, ettei tarjoilija muista. Vaan jutustelun takia. Enemmänkin tapa kuin unohtelua.
Itse teen muistisääntöjä. Tuo nainen haisee varmasti kalalle ja ystävätär kaakattaa kuin kana - eli lohifile ja gordon blöö tuonne nurkkapöytään.
Täällä toinen tarjoilija, tai ex sellainen mutta opiskelujen ohella tein hommaa 3 vuotta. Itse kans yleensä muistan kenelle mikäkin annos tulee. Mutta johtuu siitä, että on hyvä kasvomuisti. Tosin jos seurue on iso, viivoitan tilauspaperin lokeroihin jotka tarkoittavat istumapaikkoja, jolloin ruuat on helppo viedä automaattisesti oikealle ihmiselle. Lisäksi paikkakunta oli pieni (8000 asukasta), puolet asiakkaista tiesin ja muistin lempiruokia/toiveita. Esim: Laitetaanko se tavallinen ilman sinappia ja kurkkusalaattia? Eli tämä asiakas yleensä halusi tietynlaisen hampurilaisen ilman noita mausteita. Tarpeeksi kauan kun oli töissä, niin aika hyvin muistaa mitä kukanenkin syö. Kadulla asiakkaat tunnistaa esimerkiksi "Ananas, aura, majoneesi -mieheksi" tai "Tsatsiki naiseksi". Välillä naurattaa kun muistaa vielä kahden vuoden jälkeenkin :)
Kyllä pidän sitä ammattitaidon ja laadun merkkinä että tarjoiluja muistaa tai tekee muistiinpanot.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:43"]
Ainakin vanhan etiketin mukaan illan isäntä tilaa koko pöytäseurueen ruuat. Eli kun tarjoilija on tuonut ruokalistat, kukin tekee valintansa ja illan isäntä sitten kertoo ne tarjoilijalle. Eli tarjoilija ei tiedä mikä tulee kellekkin. Kun tarjoilija tuo ruuat isäntä, niin isäntä neuvoo sitten kenelle tarjoillaan mikin annos.
[/quote]
Jaahas. Nio miten se illan isäntä muka muistaa mitä sörsseliä kukinenkin hänen seurueestaan on tilannut? En ole KOSKAAN kyllä itse törmännyt tällaiseen. Mutta ehkä jossain hienostopiireissä sitten näinkin (*tyrsk*)
Jos ollaan muualla kuin Rossossa tai jossain lounasravintolassa, niin kyllä tuo hyvään asiakaspalveluun tarjoilijalta kuuluu. Ei ole katastrofi vaikka asia unohtuisikin, mutta luo tietyllä tavalla hiotumman ja viimeistellymmän vaikutelman ravintolakokemukselle, jos tällainen asia on kunnossa.
Tasokkaassa ravintolassa ehdottomasti "muistetaan", kuka on tilannut mitäkin. Eli kirjataan paikkakohtaisesti ylös ja pöytään tarjoillaan kysymättä oikealle henkilölle eikä kailoteta että "JA KENELLE KANAA" niin kuin mäkkärissä. Varsinkin jos on pienempi paikka ja vähemmän ihmisiä, tämän pitäisi olla ihan itsestään selvää, kiva huomaavainen ele tarjoilussa.
Hyvämuistinen tarjoilija muistaa. Ammattitaitoisen tarjoilijan ei tarvitse muistaa, koska hän merkitsee tilaukset istuinpaikkojen mukaan vihkoonsa.
Enpä ole koskaan ajatellut, että asialla on merkitystä. Yleensä tarjoilijat hienommissa paikoissa tuntuvat muistavan parhaiten, niissä ehkä on vähän vähemmän asiakkaita/tiukempi perehdytys?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:17"]
Tasokkaassa ravintolassa ehdottomasti "muistetaan", kuka on tilannut mitäkin. Eli kirjataan paikkakohtaisesti ylös ja pöytään tarjoillaan kysymättä oikealle henkilölle eikä kailoteta että "JA KENELLE KANAA" niin kuin mäkkärissä. Varsinkin jos on pienempi paikka ja vähemmän ihmisiä, tämän pitäisi olla ihan itsestään selvää, kiva huomaavainen ele tarjoilussa.
[/quote]
Jep, tätä tarkoitin. Jutustelusta ei ole kyse, vaan tarjoilija seisahtaa pöytämme eteen ja kysyy: "Kummalle tuli tää kala?". Tällaista tarkoitin ja todella ihmettelen, ettei puolityhjässä ravintolasalissa se sama tilauksen vastaanottanut tarjoilija muista tai ole merkinnyt ylös. Toistuu ravintolasta toiseen, eikä tunnu hyvältä palvelulta, enkä tarkoita henkilökohtaisesti, enkä ole loukkaantunut prinsessa, vaan mietin, miten paljon paremman vaikutuksen muistaminen tekisi. Ja asun ulkomailla, jos jotain kiinnostaa tämä yksityiskohta. /ap
Ensimmäisen sivun aloittajan ja muutaman "olisi hyvä muistaa" -kommenttien miinustajat ja takakireydestä vinkuvat eivät kai koskaan ole syöneet Heseä tai Rossoa kummemmassa paikassa (tai sitten ovat itse niitä työntekijöitä, joille ei ole koskaan opetettu että oikeasti pitäisi pistää ylös tilaukset).
Tietenkin tarjoilijan pitää muistaa. En minä välttämättä tiedä mitä olen tilannut, varsinkaan ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:24"]Enpä ole koskaan ajatellut, että asialla on merkitystä. Yleensä tarjoilijat hienommissa paikoissa tuntuvat muistavan parhaiten, niissä ehkä on vähän vähemmän asiakkaita/tiukempi perehdytys?
[/quote]Paremmissa paikoissa on paremmat tarjoilijat.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:24"]Enpä ole koskaan ajatellut, että asialla on merkitystä. Yleensä tarjoilijat hienommissa paikoissa tuntuvat muistavan parhaiten, niissä ehkä on vähän vähemmän asiakkaita/tiukempi perehdytys? [/quote]Paremmissa paikoissa on paremmat tarjoilijat.
[/quote]
Paremmissa paikoissa on tarjoilijoita tarpeeksi, jolloin tarjoiluun on aikaa.
Itse katson asiakkaana välillä kauhulla eräissä ketjupaikoissa kun kiireisinä aikoina tarjoilijat melkein juoksee pöydästä pöytään ja viskelee asioita pöytään ja pöydästä pois. Siinä ei ole sekuntiakaan aikaa keskittyä asiakkaaseen ja kiire loistaa jokaisen olemuksesta.
Henkilökuntavajaus on niin silmiinpistävä, ettei siinä yksikään loistavan ammattitaitoinen tarjoilija edes pystyisi työtään kunnialla hoitamaan.
Yllättävän usein annokset menee sekaisin just siinä vaiheessa, kun tilaajilta aletaan kysellä että kuka tilasi sitä ja tätä. Joku pyytää väärän annoksen itselleen ja soppa on valmis.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:35"]
Onks sulle joku ongelma vastata jos tarjoilija kysyy ystävällisesti "kenelle oli pihvi"? Oot varmaankin joku teiniprinsessasn tasolle jäänyt keski-ikäinen tantta.
[/quote]
Joku seurueesta sanoo että "minulle" vaikka se ei ollut hänen pihvinsä... Sitten on joku ilman tilaamaansa ruokaa. Tairjoilija on epäpätevä jos ei muista kuka on mitäkin tilannut. Kehnoimmat ei muista edes pöytää minne tilaus on menossa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:41"]
Ensimmäisen sivun aloittajan ja muutaman "olisi hyvä muistaa" -kommenttien miinustajat ja takakireydestä vinkuvat eivät kai koskaan ole syöneet Heseä tai Rossoa kummemmassa paikassa (tai sitten ovat itse niitä työntekijöitä, joille ei ole koskaan opetettu että oikeasti pitäisi pistää ylös tilaukset).
[/quote]
Aika usein ravintolassa tarjoilija on se joka saa sössittyä asiat. Ruoka voi olla vaikka kuinka hyvää, mutta jos tarjoilija sekoittaa annokset, odotuttaa tai mokaa laskun kanssa, niin ravintolailta on pilalla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 20:15"]Ennen vanhaan meille opetettiin ravintolakoulussa että kun mennään ottamaan tilausta niin vetäistään siihen lehtiöön ruudukko ja laitetaan siihen muistiin mihin kohtaan tuli mikäkin annos. Nykyään kai käyttävät jotain elektronisia laitteita niin ei varmaan siksi onnistu ;) meille tuli heti huomautus jos ei opetusravintolassa muistanut kenelle oli mikäkin annos. ..
[/quote]
Itse valmistuin viime vuonna ja kyllä meidänkin päähän taottiin ruudukon tärkeys.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:41"]
[/quote]
Aika usein ravintolassa tarjoilija on se joka saa sössittyä asiat. Ruoka voi olla vaikka kuinka hyvää, mutta jos tarjoilija sekoittaa annokset, odotuttaa tai mokaa laskun kanssa, niin ravintolailta on pilalla.
[/quote]
Just näin. Vituttaa suomalaisten tarjoilijoiden putkinäkö. Kuuluuko se perkele johonkin koulutukseen että kättä nostavaa asiakasta ei huomata jos liike on vähänkin katseen tarkennusalueen ulkopuolella.
Ei ole muuten koskaan ongelmana itämaisessa ravintolassa.
No meille kyllä aina käy niin, että minulle tuleva verinen pihvi yritetään tarjoilla miehelle ja hänen kalaansa tyrkytetään minulle! Mutta eipä tuo haittaa, sanomme sitten miten annosten on tarkoitus mennä.