Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Säästöön jää kuukausittain vähän vähemmän, mutta on sen verran joustonvaraa ettei tarvi juuri kulutustottumuksia muuttaa. Yleisemmällä tasolla ajattelen, että usein on vain tyhmää maksaa liikaa, joten jos vaikkapa kurkkujen hinta tuntuu kalliilta niin jätän ostamatta. Toki sähkön hinnalle ei voi paljoakaan tehdä, mutta toisaalta kaukolämpökerrostaloasunnossa sähkön kulutus ei mahdottomasti maksa hinnannousun jälkeenkään. Autoa en omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta mitään ylimäärästä Suomesta, kaikki shoppailut teen ulkomaanreissuilla,myös lääkkeet,kampaamot,yms. Alkot tilaan ulkomailta.
Saastutat ja levität samalla tauteja ympäri maailmaa. Sinun kaltaistesi syytä koronakin oli. Olette kallisiiksi tulevaa porukkaa.
Ilman ja meretkin saastutat reissatessasi . Taidatkin olla se ikitatti virassasi valtiolla . Suhteilla saadussa , 2 kk.n lomaoikeudella ,lounasetelillä . Jo on jääkarhun poikasten turkki ollutkin nokisen näköinen sinun lentelemisen vuoksi ,hä . Korvaatko aiheuttamasi vahingot , vai pakotetaanko . Köyhältä kansalta loppu leipärahatkin ilmastoa korjatessa , itämerihupilaivoja , finnairia ja ratikoita avustaessa . Ja uupperaa, teatteria ,virastoja , korkeita palkkoja , etuuksia . Pekan poikien virikepuukkoja , kaksoisvaimojen standardin mukaisia keskustan huoneistoja .
runkkaan ...niin että veri lentää
Lämmitän sisäilmaa piereskelemällä sähkölämmityslaskun pienentämiseksi. Se on sitä tuulivoimasähköä
Meidän perheessä aletaan tekemään ruokaa kissan purkkiruuasta ja rehuista. Kaikki palvelut lopetetaan. Ei suoratoistopalveluita eikä Wolt-tilauksia. Kuntosalijäsenyys perutaan. Ulkoillaan ja käytetään ilmaista kirjastoa. Luovumme autosta ja lapset lopettavat kalliit harrastukset.
Matkustan ensihätään pois suomesta kun saan omaisuuden realisoitua lähden pysyvästi.
Minä olen ollut nuuka lapsuudesta, en kuulu ensin kaatuviin.
Vierailija kirjoitti:
Matkustan ensihätään pois suomesta kun saan omaisuuden realisoitua lähden pysyvästi.
Täältä kannattaisi häipyä. ellei ole rikollinen tai loinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen budjetoinut 50€ viikossa ruokaan ja hygieniaan. Minulla on kaksi lasta ja koira. Nyt kiristin alkuvuonna vyötä ja on menty kolmellakymmenellä eurolla viikko.periaatteessa voin vielä vähän tarvittaessa kiristää.
Siis tuolla 30 eurollako syö ja pysyy puhtaana kolme henkeä ja koira? Ja että siitäkin olisi vielä varaa tinkiä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen budjetoinut 50€ viikossa ruokaan ja hygieniaan. Minulla on kaksi lasta ja koira. Nyt kiristin alkuvuonna vyötä ja on menty kolmellakymmenellä eurolla viikko.periaatteessa voin vielä vähän tarvittaessa kiristää.
Siis tuolla 30 eurollako syö ja pysyy puhtaana kolme henkeä ja koira? Ja että siitäkin olisi vielä varaa tinkiä?!
Niin, siis viikossa, ei kuukaudessa sentään. 😂
En tee mitään. Työmatkavähennyksen nosto auttaa minua, tulee silti täydet vähennykset. Koko ajan on jäänyt säästöön kuukaudessa 1000-1500e.
Olen jo korona-ajan myötä karsinut turhat shoppailut, ravintolat ym. tapahtumat. Nyt aion karsia vielä ruokamenot jättämällä valmisruoat ja turhat herkut pois. Teen kaikki itse. Olen juuri jäänyt eläkkeelle joten aikaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti, eihän se ole koira mukaanlukien kuin reilun euron per nuppi päivää kohden. Jos sillä vielä ostetaan kaikki hygieniatarpeet ja koirankakkapussit niin huhhuh, aika kekseliäs saa olla ruokien kanssa.
Piensijoittaja kirjoitti:
Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.
Paljonko sulla mahtaa olla brutto?
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.
Meillä kans bruttotulot noin 15 ke/kk (7+7 ke/kk), josta nettona 9 ke/kk, joten säästetään joku 7 ke/kk. Punalappuisia ostellaan silti ja pidetään arkiajot minimissä. Välillä kytistellään, pääsisikö taidemuseoon kaksi yhden hinnalla. Auton öljyn-, renkaiden- ja suodattimienvaihdot tehdään itse.
Missä ammatissa tienaa noin hyvin? Ihan vain vinkiksi nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti, eihän se ole koira mukaanlukien kuin reilun euron per nuppi päivää kohden. Jos sillä vielä ostetaan kaikki hygieniatarpeet ja koirankakkapussit niin huhhuh, aika kekseliäs saa olla ruokien kanssa.
No eipä se olekaan. Mutta budjetti on tuo.
Ostan ulkomaalaista kotimaisen sijaan. Ennen valitsin aina kotimaisen vaihtoehdon, nykyään valitsen halvimman.
Matkustan nykyään pummilla ja käyn leipäjonossa.
En osta mitään.