Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
261/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikauhiaa kirjoitti:

Onhan tuo kauhea bensan hinnannousu jos se on noussut noin 6e/100km 🙈

Varmaan joo, jos ei tarvitse ajaa mihinkään. Mulla on edestakanen kaupunkireissu  50km.... töihin, lapsen harrastukseen, kauppaan.

Vierailija
262/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikauhiaa kirjoitti:

Onhan tuo kauhea bensan hinnannousu jos se on noussut noin 6e/100km 🙈

Varmaan joo, jos ei tarvitse ajaa mihinkään. Mulla on edestakanen kaupunkireissu  50km.... töihin, lapsen harrastukseen, kauppaan.

Laskin autoa vaihtaessa 2018 että kaupunkireissun bensalasku on 5€, 6l/100km on pidemmän aikavälin kulutuskeskiarvo, joten kaupunkireissun hinta on noussut eurolla. Cittari tuo ainakin vielä ostokset kotiin 10 eurolla, joten ei mitään järkeä mennä itse kauppaan tuhlaamaan aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs hätä teillä. Inflaatio syö asuntolainan, niin kuin kuulemma söi suurilta ikäluokiltakin. Sen olen tuosta pitkästä ketjusta oppinut. (Suuret ikäluokat eivät...) Harmi, ettei itsellä ole asuntolainaa.

Tämä edellyttäisi sitä, että myös palkat nousisivat.

Vierailija
264/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan tarjoustuotteita. Etenkin proteiinit pyrin ostamaan tarjoushintaan ja suunnittelen sen pohjalta mitä ruokia teen, mitä on milloinkin tarjouksessa. Kun alennus on vähintään 20 prosenttia, menot pysyvät samalla tasolla kuin muutama vuosi sitten.

Ostan myös hävikkielintarvikkeita, joissa on paljon aikaa parasta ennen päiväykseen.

Ymmärrätkö mitä hävikki tarkoittaa? Harvemmin hävikissä on pitkä aika parasta ennen päiväykseen.

Vierailija
265/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse miettiä kulutuksen leikkaamista. Hyvät tulot, maltilliset menot. Sähköauto. Jos nyt säästöön jää jokunen kymppi kuussa vähemmän niin eipä haittaa.

Vierailija
266/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää palkasta menojen ja sijoitusten jälkeen vielä 500 €/kk ylimääräistä joka toimii puskurina jos hinnat nousevat. Jos inflaatio kasvaa sen yli niin sijoituksista 500 €/kk voi nipistää. Sen jälkeen tarvii vasta rajoittaa lomamatkailua tai viihteellä käyntiä. Jos tulee oikein lunta tupaan niin osake sijoituksissa on 600 000 € josta saa turvaa.

Vierailija
267/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää palkasta menojen ja sijoitusten jälkeen vielä 500 €/kk ylimääräistä joka toimii puskurina jos hinnat nousevat. Jos inflaatio kasvaa sen yli niin sijoituksista 500 €/kk voi nipistää. Sen jälkeen tarvii vasta rajoittaa lomamatkailua tai viihteellä käyntiä. Jos tulee oikein lunta tupaan niin osake sijoituksissa on 600 000 € josta saa turvaa.

Samalla lailla osakkeissa kiinni oleva raha menettää arvoaan inflaatiossa.

Vierailija
268/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihdettiin toinen auto sähköfillariin, sellaiseen johon saa lapset kyytiin. Hyvin on tullut säästöä jo tässä 3kk aikana. Auto oli vanha, niin myynnistä ei paljoa jääny köteen pyörän oston jälkeen,

Vierailija
269/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?

Pienet yritykset kärsivät ainakin.

Mutta ei auta, oma perhe ensin. Emme käytä nyt mitään palveluita.

Niin tämähän juurikin on niin sanotun great resept tarkoitus aja pienyrityksen konkurssin ja tavalliset ihmiset velkoihin

Vierailija
270/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen penni pitää laskea. Että varmasti tulee pärjäämään seuraavaan rahan saapumiseen. Eipä enää ostella mitään heräte ostoksia tai muuta hyödytöntä kämppään mitä on jo kotona. Pitää jostain toisesta paikkaan pienentää laskua jos pystyy kun toisesta paikkaa nousee kustannus. 50%50%

Vierailija
271/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä keinoja on kirkosta eroaminen jos siihen kuuluu älyttömän kallis turhake

Ei ole uskovaiselle vaihtoehto.

uskominen on  ihan ilmaista ei siihen mitään organisaatiota tarvita

Kirkolla on kopyraitti Jeesukseen! Lisenssimaksut pitää maksaa!

Näin he ainakin itse uskottelevat.

Jeesus ei kuitenkaan itse kirkkoa perustanut, luultavasti ei olisi edes pitänyt nykyisen kaltaista yli pöhöttynyttä kirkkoa instituutiona mitenkään välttämättömänä uskon kannalta.

Vierailija
272/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain köyhät pohtii tämmöistä.

Höpöhöpö. Köyhät nimenomaan ei pohdi näitä.

Tämä. Ja suureksi osaksi sen takia ovat köyhiä. Itse olen onnistunut pienistä tuloista säästämään (ja myös sijoittamaan) melkoisen suuret summat juurikin rahan käytön suunnittelulla.

Vierailija
273/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin ja saan palkankorotusta vähintään inflaation verran vuosittain.

Vierailija
274/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän perusuomalisia. Nykyinen hallitus kyykkää ruuankin köyhän suusta ym ym

Vierailija
275/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä keinoja on kirkosta eroaminen jos siihen kuuluu älyttömän kallis turhake

Ei ole uskovaiselle vaihtoehto.

Nimenomaan uskovaisethan ne evlutista eroaa. Miksi menet kuuntelemaan jonku höpölöpö-papin jonninjoutavia saarnoja, joihin hän ei itsekään usko. Ei kirkko ole uskovia palvellut enää. Eihän siellä saa kohta siterata Raamattua kun joku woke hermostuu

Vierailija
276/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaihdettiin toinen auto sähköfillariin, sellaiseen johon saa lapset kyytiin. Hyvin on tullut säästöä jo tässä 3kk aikana. Auto oli vanha, niin myynnistä ei paljoa jääny köteen pyörän oston jälkeen,

Turun suunnilla on viime päivät ollut sellainen ajokeli että maksan ihan mielelläni bensasta enkä edes harkitsisi mitään katotonta ja seinätöntä vaihtoehtoa kulkemiseen.

Vierailija
277/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme lopettaneet ulkona syömisen kokonaan. Mitään woltteja ei myöskään enää tilata. Kaikki ylimääräinen sälä jää nyt täysin pois. Emme pysty enää ostamaan palveluita ja sen sellaista ollenkaan. Turhat automatkat jäävät myös unholaan, mutta muuten elämme normaalisti, mutta kotikeskeisesti ja itse tehden.

Keitän viiden litran kattilallisen hernesoppaa, lihat jätän pois. Syön sitä viikon. Lataan puhelimen kirjastossa. Illalla kuuntelen äänikirjoja pimeässä asunnossa. Kohtahan päivätkin pitenevät, niin voi lukea myöhempään ikkunan vieressä.

Vierailija
278/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan palveluiden oston: ei enää lounasravintolaa, otan eväät töihin. Kampaajalla on pakko käydä, mutta hierojalla käynnit loppui tähän. Aikaisemmin kävin joka kuukausi. Alkoholinkäytön jo lopetin aikaisemmin, ei siis niistäkään verotuloja valtiolle.

Hintojen noususta hyötyvät ylikansalliset yhtiöt: tilaan ruuat Odasta ja katson illat pitkät Netflixiä enkä mene prismaan tai leffaan.

Vierailija
279/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan vähemmän. Ihminen elää pienemmälläkin energiamäärällä. Vaatteita voi korjailla. Lämmitystä alentaa. Nukkuminen on aliarvostettu harrastus, silloin säästyy sähköä niin elektronista laitteista kuin valaistuksesta.

Vierailija
280/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutan vähemmän. Ihminen elää pienemmälläkin energiamäärällä. Vaatteita voi korjailla. Lämmitystä alentaa. Nukkuminen on aliarvostettu harrastus, silloin säästyy sähköä niin elektronista laitteista kuin valaistuksesta.

Nukkuminen säästää myös ruokakuluissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi