Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Otan säästöt ( jo syöty ruoka ) käyttöön.
Siirrän mahdollisimman suuren osan hankinnoistani ulkomaisiin verkkokauppoihin.
Piensijoittaja kirjoitti:
Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.
Meillä kans bruttotulot noin 15 ke/kk (7+7 ke/kk), josta nettona 9 ke/kk, joten säästetään joku 7 ke/kk. Punalappuisia ostellaan silti ja pidetään arkiajot minimissä. Välillä kytistellään, pääsisikö taidemuseoon kaksi yhden hinnalla. Auton öljyn-, renkaiden- ja suodattimienvaihdot tehdään itse.
Ihana lukea kun ensimmäisenä säästetään kampaajasta. Voihan sitä näyttää ihan hyvältä vaikka inflaatiota iskee.
Jonneille inflaatio uusi asia?
Se luo joustoa ja mahdollistaa palkkojen täsmäämisen tuottavuuteen. Palkkojen nostamisen hidastaminen on helpompaa kuin palkkojen lasku.
En mitenkään. Säästöön jää vähän vähemmän. Kaksi töissä ja parjätään yhdellä palkalla. Tämmöstä kun ei maksa Helsinkiläisiä vuokria, eikä tarvitse montaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
En osta mitään ylimäärästä Suomesta, kaikki shoppailut teen ulkomaanreissuilla,myös lääkkeet,kampaamot,yms. Alkot tilaan ulkomailta.
Saastutat ja levität samalla tauteja ympäri maailmaa. Sinun kaltaistesi syytä koronakin oli. Olette kallisiiksi tulevaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutan vähemmän. Ihminen elää pienemmälläkin energiamäärällä. Vaatteita voi korjailla. Lämmitystä alentaa. Nukkuminen on aliarvostettu harrastus, silloin säästyy sähköä niin elektronista laitteista kuin valaistuksesta.
Nukkuminen säästää myös ruokakuluissa.
ja ainakin jos nuori ihminen nukkuu niin se on kuin pankkiin laittaisi rahaa. Vanha suomalainen sanonta.
Rahankulutus on ennallaan, mutta valmistelen tulevaa, joten hankintoja on tehtävä. Olen tehnyt itselleni ruoka ja välinevarastoa, rakentanut mökin, joka ei tarvitse toimiakseen sähköä ja jossa voi myös kokata tulella. Vaatetta olen hankkinut kestävyysmielessä eli varastoon vaatetta, jolla pärjää pitkään ja jotka kestää kulutusta. Kohta olen sellaisessa tilanteessa, ettei juuri tarvitse kuluttaa, myös oma puutarha tulee valmiiksi tänä vuonna ja sitten kasviksetkin on aina kesäisin omasta puutarhasta.
Valmisteluiden lisäksi autoa käytän enää todella harvoin, syön vähemmän ja halvempaa ruokaa esim. hernekeittoa useampana päivänä, joskus jätän lounaan ja aamupalan välistä. Kaikki tuoreet kasvikset on jäänyt nyt kauppaan, koska ei tällaista kilohintaa kukaan voi maksaa. Ravintolassa en käy enää periaatesyistä, koska inhotti se vinkuminen ja mielivaltainen rokotepassin käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailutin vakuutukset, nettiliittymän, puhelinliittymät (oma ja lasten) irtisanoin hesarin, telia tv palvelun, netflixin ja spotyfyn sekä kasvatan pitkiä hiuksia, enkä värjää enää, joten ei tarvetta kampaajalle. Sama tytöllä. Poika käyköön ammattikoulussa opiskelijoiden harjoittelupäänä alehintaan.
Ruokaan olen budjetoinut saman summan, ostan sitten harvemmin ja syödään vähemmän jos on pakko, en ylitä budjettia ikinä. Tarvittaessa laitan tytön leipäjonoon kun olen itse töissä. Ei alkoholia, ei tupakkaa, ei karkkeja. Kahvissa siirryttävä halvimpaan ja juotava vain kuppi aamulla. Töissä en osallistu mihinkään kissanristiäisiin tai rahankeräyksiin.
Olen töissä päiväkodissa ja syön siellä aina kun pomo ei näe. Välipalaa, aamupalaa ja lounasta. Vain lounaasta maksan verotusarvon.
Korjaan vaatteet ja ompelen tarvittaessa itse. En osta meikkejä enkä hajuvesiä ( olen kerännyt testereitäjos joskus haluan laittautua, se onnistuu)
Siirryin palasaippuaan ja halvimpaan wc paperiin. Parsin sukat, neulon villasukat itse ja pesen pyykkiä taloyhtiön ilmaisella koneella puolet vähemmällä pulverilla. Ompelin kestositeitä itselleni ja tytölle.
Siinä kai tärkeimmät
Syöt lapsilta ruuat? öö.. just.
Pyöräilen ja viljelen vihanneksia parvekkeella.
Käyn peruna- ja omenavarkaissa =D
Siinä missä välipalat olivat ennen pähkinöitä, marjoja ym., niin tässä nyt järsin porkkanaa.
Osa ruoista saa jatkossa olla epäterveellisiä, ihan siksi, ettei ole varaa syödä koko ajan terveellisesti.
Olen budjetoinut 50€ viikossa ruokaan ja hygieniaan. Minulla on kaksi lasta ja koira. Nyt kiristin alkuvuonna vyötä ja on menty kolmellakymmenellä eurolla viikko.periaatteessa voin vielä vähän tarvittaessa kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Siirrän mahdollisimman suuren osan hankinnoistani ulkomaisiin verkkokauppoihin.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailutin vakuutukset, nettiliittymän, puhelinliittymät (oma ja lasten) irtisanoin hesarin, telia tv palvelun, netflixin ja spotyfyn sekä kasvatan pitkiä hiuksia, enkä värjää enää, joten ei tarvetta kampaajalle. Sama tytöllä. Poika käyköön ammattikoulussa opiskelijoiden harjoittelupäänä alehintaan.
Ruokaan olen budjetoinut saman summan, ostan sitten harvemmin ja syödään vähemmän jos on pakko, en ylitä budjettia ikinä. Tarvittaessa laitan tytön leipäjonoon kun olen itse töissä. Ei alkoholia, ei tupakkaa, ei karkkeja. Kahvissa siirryttävä halvimpaan ja juotava vain kuppi aamulla. Töissä en osallistu mihinkään kissanristiäisiin tai rahankeräyksiin.
Olen töissä päiväkodissa ja syön siellä aina kun pomo ei näe. Välipalaa, aamupalaa ja lounasta. Vain lounaasta maksan verotusarvon.
Korjaan vaatteet ja ompelen tarvittaessa itse. En osta meikkejä enkä hajuvesiä ( olen kerännyt testereitäjos joskus haluan laittautua, se onnistuu)
Siirryin palasaippuaan ja halvimpaan wc paperiin. Parsin sukat, neulon villasukat itse ja pesen pyykkiä taloyhtiön ilmaisella koneella puolet vähemmällä pulverilla. Ompelin kestositeitä itselleni ja tytölle.
Siinä kai tärkeimmät
Syöt lapsilta ruuat? öö.. just.
En. Ei sitä koskaan tule niin vähän kuin lapset syövät. Tiesitkö että ruoka joka jää yli, menee roskiin?
Vähennän syömistä. Paasto tekee hyvää.
Kansa laitetaan maksamaan eliitille. Moni menettää talot ja maat ja jokuhan siitä hyötyy.
Eipä ole juuri mitään enää tehtävissä koska olen vuosien saatossa pienentänyt kulutusta.
En enää tilaa mitään lehtiä, joskus ostan irtonumeroita.
En ole koskaan tilannut maksukanavia.
Sähkönkulutus on optimoitu esim uunin kun lämmitän, teen useamman ruoan siellä kerralla (viimeksi pitsa, marjapiirakka ja sämpylät samalla lämmityksellä).
Kodinkoneet ovat energialuokaltaan parasta
Ruoat ostan puhtaina raaka-aineina kauden mukaan, punalappu tuotteet ovat tuttuja, käytän tarjoukset hyödyksi.
Autoa en käytä kaupungissa, matkat kävellen/pyörällä/julkisilla - myös kauppareissut
Ostamani vaatteet ovat laadukkaita ja maksavat hieman enemmän mutta todennäköisesti käyttöikä on pidempi kuin H&Mn vaatteilla