Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
441/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuolla perheellä on jotain, mikä monelta kommentoijalta puuttuu, lämpöä, rakkautta ja yhteenkuuluvuutta. Lapset valitsivat mieluummin perheen yhdessäolon mökillä kuin Särkänniemen. Kuinka monen perheen lapset tekisivät samoin?

Vierailija
442/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa, kun köyhyyttä koskeviin keskusteluihin tulee aina joku tarjoamaan marjastusta ja sienestystä ratkaisuna kaikkeen. Kuvitelkaa esim. seuraavat keskustelut:

Olen viiden lapsen äiti, jolla on terveysongelmia ja taustalla vaikea lapsuus, jossa olen kokenut mm. köyhyyttä, väkivaltaa, hyväksikäyttöä sekä juurettomuutta. Koen, että en ole oppinut kaikkia riittäviä rahankäyttötaitoja sen johdosta nuorempana, mutta haluan tarjota omille lapsilleni hyvän lapsuuden. Mitäköhän minun kannattaisi tehdä? - No sienestät ja marjastat, eiköhän se sillä hoidu.

Olen ollut työttömänä pitkään ja toimin lapseni omaishoitajana, minulla on velkoja koska olen tehnyt ehkä huonoja päätöksiä aiemmin. Ruoka ei riitä. Miten tästä eteenpäin? - Menet marjaan ja sieneen, ja MYYT ne. Keität hilloa mutta sitä ei sitten syödä liikaa että ei lihota. Ongelmat ratkaistu!

Marjastamalla ja sienestämällä ei tietenkään ratkaista kaikkia ongelmia, mutta sillä tavalla saadaan ilmaista ravintoa ja myös liikuntaa ja ylipäänsä tehdään jotain itsekin oman toimeentulon eteen eikä vain odoteta sohvalla tukieurojen kilahtamista tilille tai ruokakassin kiikuttamista ovelle.

Marjastaminen ja sienestäminen eivät ole mitään kansalaistaitoja, joita kaikki osaavat. Osaan poimia vain mustikoita, mutta sitäkin varten tarvitsee ämpäreitä, luultavasti kumisaappaat tms. vaatteet, auton. Jonkinlaisen kasvikuivaimen? nykyisillä sähkön hinnoilla uunin koko päivän käyttö ei kannata. Tai sitten investointi erilliseen pakastinarkkuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä katsotaan tarpeelliseksi avata äidin lapsuutta? Eihän se vaikuta nykytilanteeseen millään tavalla. Suurin syy perheen kurjuuteen on isän pohjaton ja äärimmäinen tyhmyys: Millainen ajatusmaailma täytyy ihmisellä olla, että ottaa syömävelkaa, ja vielä kalleinta mahdollista?

Siis ihan oikeasti, millainen ihminen tulee ajatelleeksi maksaa ruoat velkarahalla ja joutuu sen takia velkakierteeseen? Puhutaan kuitenkin ihmisestä, joka on kyennyt sekä kouluttautumaan että olemaan työelämässä.

En myöskään näe, miten äidin ankea lapsuus oikeuttaisi sen, että tehdään lisää lapsia vielä sen jälkeenkin, kun tunkio on osunut tuulimyllyyn ja lasten isä osoittautunut täysin kelvottomaksi rahankäyttäjäksi.

Kyllä se vain vaikuttaa.

Älykkyydestä en osaa sanoa mitään mutta masentuneelta ja jollain lailla luovuttaneelta tuo isä vaikutti. Olisi hyvä jo mielenterveydenkin vuoksi päästä kotoa pois töihin, tuntuu että liian paljon hänen harteillaan.

Vierailija
444/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis elämänhallintahan noilta on hukassa sekä ottaneet asenteen "me nyt ollaan köyhiä".

Epäkohdat joihin kiinnitin huomion:

Ylipaino, herkut jätetään kauppaan. Tai niillä herkkuihin käytetyillä rahoilla olisi voinut pienelle pojalle ostaa ne pokemon kortit.

2 koiraa, ne vie rahaa. Ymmärrän että halutaan eläimiä ja tuottaa iloa, mutta niitä ei olisi pitänyt ottaa.

Kauhistellaan vadelmien hintoja. Rouva hyvä mene metsään!!!! Sieltä saa ilmaiseksi vadelmat, mustikat ja sienet. Niitä pakastin täyteen. Mutta ei viitsitä.

Mökkeily, jumaliste se oli ilmaista mökkeilyä miehen vanhempien. Ja väitetään, ei ole rahaa mökkeillä useammin. Miten niin, siellä syödään samalla budjetilla kuin kotonakin.

Auto, miksi ihmeessä tuo vätys mies ei opettele mitään auton remontoinnista, jos on työttömänä! Moni mies (mikse nainenkin) osaa tehdä perus huoltoja ja korjauksia autoon, joka tulee huomattavasti halvemmaksi!!

En pitänyt heidän asenteestaan ja opettavat sen myös lapsilleen.

Oletko Susanna (Koski)?

Ymmärrä nyt jo, että on ihan turha haukkua, ivata ja vaatia ihmisiltä, joilla on kiistämättömiä haasteita elämässään.

Minullakin on ylempi korkeakoulututkinto, mutta olen ollut valtion elättinä jo 30 vuotta, sattuneesta syystä. Samasta syystä en ole opetellut kaikkia niitä asioita, mihin tarvin sitten ostoapua. Metsässä ja luonnossa oleilu on terapeuttista, mutta en lähtisi sinne marjaämpärin kanssa. Burnoutin jälkeen kaikkinainen pakkotyö ahdistaa suunnattomasti.

Minua kiinnostaa enemmän, onko perheen vanhemmilla ystäviä, tuttuja tai sukulaisia, jotka voisivat opastaa heitä terveempään elämäntapaan.

Ot,

Yhdessä kuvassa (en katsonut dokua) näkyy vettä, laituri ja pieniä veneitä. Asuvatko todella noin upeasti veen äärellä, vai onko tuo sieltä miehen vanhempien mökiltä?

Vierailija
445/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi millään tavalla "puuttua" toisten ihmisten

vähävaraisuuksiin, koska vähävaraisuus on kokijansa näköinen,

mutta jos iltapalaksi on vain kaurapuuroa, niin miten kuivakaapissa on merkkisipsejä pussitolkulla, ja

nutrilettiä joka on hyvin kallista. lisäksi on sunnuntain valmisohukaisjauhepussi,

Vierailija
446/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi millään tavalla "puuttua" toisten ihmisten vähävaraisuuksiin, koska vähävaraisuus on kokijansa näköinen, mutta jos iltapalaksi on vain kaurapuuroa, niin miten kuivakaapissa on merkkisipsejä pussitolkulla, ja nurtilettiä, joka on hyvin kallista. lisäksi on sunnuntain valmisohukaisjauhepussi, blåbondin valmiskastikeainekset, ja muita kalliita valmisteita. Pringles purkki, ja vissyvettä.

Jääkaapissa kaupan vanilijakastiketta, ja purkkimehuja. Meillä ei olisi noihin varaa, meillä juodaan hanavettä.

Pöydässä heinzin ketsuppi, kalleinta mahdollista sekin.

Olkkarissa pörisee iso ilmastointilaite? pihalla hieno grilli, jbl kaiutin 30€, trampoliini, ja muovirottinkiset kalusteet. 

Meillä on pari pientä pöytätuuletinta, ja pallogrilli alesta, ei tosiaan ole varaa parempaan. Trampoliiniä ei edes ole hommattu, koska on todella kallis, vaikka ostaisi käytettynäkin.  Pihakalusteet on meillä 90-luvulta, ilmaiseksi saatuja.

Muovipussit ostetaan kassalta ostoksille, vaikka kestokassi olisi paljon halvempi käyttää?

Tatuoinnitkin on otettu kyllä kituuttamisen aikana, kun siinä on kerran nuorimman lapsen nimi.

Ymmärrän täysin että jotkut velkaantuu, enkä syyttele, vaikka se olisi omaa syytä, ja ihmisille pitää antaa uusi mahdollisuus, mutta että miehen pitäisi olla ruuatta viikko, vaikka ostellaan yli 2€ mehuja  kaupasta, niin sitä on kyllä vaikea ymmärtää. 

Dokkarin perhe vaikuttaa siltä että lapsia on nyt vain tullut tehtyä liikaa, eikä töihinmenossa ole enää järkeä suuren lapsiluvun, erityisen lapsen, ja ulos oton takia. Lisänä muutakin sairautta, mikä on ikävää.

Ymmärrän tämänkin täysin, eihän siinä järkeä sinänsä olekaan. Ne valinnat olisi pitänyt tehdä jo aiemmin. 

Jotain tarttisi yhteiskuntana tehdä, ja ei, se ei ole se että otetaan ihmisiltä kaikki pois.

Vierailija
447/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa, kun köyhyyttä koskeviin keskusteluihin tulee aina joku tarjoamaan marjastusta ja sienestystä ratkaisuna kaikkeen. Kuvitelkaa esim. seuraavat keskustelut:

Olen viiden lapsen äiti, jolla on terveysongelmia ja taustalla vaikea lapsuus, jossa olen kokenut mm. köyhyyttä, väkivaltaa, hyväksikäyttöä sekä juurettomuutta. Koen, että en ole oppinut kaikkia riittäviä rahankäyttötaitoja sen johdosta nuorempana, mutta haluan tarjota omille lapsilleni hyvän lapsuuden. Mitäköhän minun kannattaisi tehdä? - No sienestät ja marjastat, eiköhän se sillä hoidu.

Olen ollut työttömänä pitkään ja toimin lapseni omaishoitajana, minulla on velkoja koska olen tehnyt ehkä huonoja päätöksiä aiemmin. Ruoka ei riitä. Miten tästä eteenpäin? - Menet marjaan ja sieneen, ja MYYT ne. Keität hilloa mutta sitä ei sitten syödä liikaa että ei lihota. Ongelmat ratkaistu!

Marjastamalla ja sienestämällä ei tietenkään ratkaista kaikkia ongelmia, mutta sillä tavalla saadaan ilmaista ravintoa ja myös liikuntaa ja ylipäänsä tehdään jotain itsekin oman toimeentulon eteen eikä vain odoteta sohvalla tukieurojen kilahtamista tilille tai ruokakassin kiikuttamista ovelle.

Marjastaminen ja sienestäminen eivät ole mitään kansalaistaitoja, joita kaikki osaavat. Osaan poimia vain mustikoita, mutta sitäkin varten tarvitsee ämpäreitä, luultavasti kumisaappaat tms. vaatteet, auton. Jonkinlaisen kasvikuivaimen? nykyisillä sähkön hinnoilla uunin koko päivän käyttö ei kannata. Tai sitten investointi erilliseen pakastinarkkuun?

Keräysastiaksi riittää ihan mikä tahansa rasia tai vaikka kaupan hedelmäpussi. Eikä se vaadi erityisvaatetusta ja mistä kuivaimesta sinä puhuy?!

Vierailija
448/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän videolla sanoi jotain, että ei voi mennä töihin kun vaimo ei pystyisi olemaan lasten kanssa kotona.

Ja sille ei voi mitään, että tästä(kin) "köyhästä" perheestä tulee kuva, että heidän pitäisi saada ihan samat hyödykkeet ja elintaso kuin heillä, jotka työssä käyvät.

He kuitenkin uhriutuvat ja vielä kolme lastakin on tehty työttömyyden alkamisen jälkeen.

Elämänhallinnan puute se on mikä tässä loistaa kauas.

Vierailija
449/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Televisio mikä näkyi ohjelmassa on jo todella vanhaa mallia, tuollaisia jaetaan ilmaiseksi uuden tieltä pois.

Trampoliini näytti olevan hajoamassa.

Miten joku jaksaa nillittää Lidlin kahdesta appelsiinimehu purkista? Köyhät saavat juoda vain vettä?

Kyllä, mielestäni köyhät voivat juoda vain vettä, jos tilanne on se, ettei perheenisä syö mitään moneen päivään. Niilläkin rahoilla saa edes jotain ruokaa.

Vierailija
450/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi nyt vain kaikille sitten, että 

K

a

m

a

l

a

On kiellettyjen sanojen listalla.. 

Vierailija
451/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä perheen äidillä menee ihan hyvin nähden rankan laitos-ja katulapsuuden sekä epäonnistuneen adoption. Noilla kokemuksilla hänellä on silti ilmeisen hyvä parisuhde ja ovat rakastavia vanhempia lapsilleen. Päihdeongelmaa ei näytä olevan.

Miehestä kerrottiin aika vähän. Se jäi epäselväksi, miksi ei ole vaihtanut alaa.

Hän on narsisti. Kerää lapsia omia traumoja paikatakseen.

Kaikki tehdään minäminäminä-asenteella, myös nämä julkiset marinat jotka on lapsille todella ikäviä.

Toisten ihmisten diagnosointi ilman mitään pätevyyttä siihen ei ole kovin fiksua.

Vierailija
452/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi millään tavalla "puuttua" toisten ihmisten

vähävaraisuuksiin, koska vähävaraisuus on kokijansa näköinen,

mutta jos iltapalaksi on vain kaurapuuroa, niin miten kuivakaapissa on merkkisipsejä pussitolkulla, ja

Piti oikein katsoa tuo pätkä uudestaan että näin tuon järkyttävän määrän merkkisipsejä, oli yksi avattu pussi.

Vierailija
453/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen heti että tässä on taas jokin vähävaraisten mustamaalaamiskampanja. Nämä ei ole lähellekään köyhimmästä päästä Suomessa.

Vierailija
454/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen luin pari juttua Rikkaat ja rahattomat -ohjelmasta. Niissäkin oli ylipainoisia.

Täysin ilman ilkeilyä väkisilläkin tulee mieleen, miten vähävaraisissa heitä näyttää olevan niin paljon?

Ottamatta kantaa siihen, että paljonko ihmiset syö, pakko todeta että köyhänä ei ole välttämättä varaa ostaa kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljasta tehtyjä tuotteita jne. Vaaleassa paahtoleivässä ja 100% kauraleivässä on valtava hinnan ero. Köyhällä ei myös ole varaa kunnon lenkkareihin tai muihin varusteisiin.

Mulla ei ole koskaan ollut oikeita lenkkareita, ihan halpisversioilla on vedetty. Jalassa 9e trikoot ja kulahtanut t paita ja huppari joita ei enää muuten kehtaa käyttää.

Kyllä niillä ihan joka päivä pystyy lenkkeilemään, kukaan ei vielä ole tullut kieltämään

Amen. Syntynyt juoksemaan -kirjassa kerrottiin liikuntafysiologian tutkijasta, joka juoksi yhdet lenkkarinsa niin loppuun, että saattoi lopulta pitää niitä väärissä jaloissa. Sitten se juoksi niillä vielä muutamia satoja kilometrejä.

Todistakseen, että kaikki hienot pronaatiotuetut tossut ovat pelkkää kaupallista hapatusta. Urheiluvammat nimittäin lisääntyivät räjähdysmäisesti, kun tuetut ja iskua vaimentavat tossut tulivat markkinoille.

Ja esim. Tarahumara-intiaanit juoksevat käytännössä varvastossuissa.

Armeijassa on pernteisesti juostu kumisaappaissa.

Ihmisen ruumis on luotu liikkumaan. On hyvin kummallista ajatella, ettei se pystyisi siihen ilman kalliita ja ihmeellisiä varusteita.

Googlatkaa Wim Hof.

Mutta ihmiset keksivät aina tekosyitä tekemättömyydelleen. Joka tahtoo, tekee. Joka ei tahdo, keksii selitykset.

Sama pätee tuohon "köyhä ei voi syödä terveellisesti" -jankutukseen. Itse olen syönyt terveellisesti sekä opintotuella, että työmarkkinatuella eläessä, ja siinä välissä hyväpalkkaisissa töissäkin. Terveellinen ruoka EI ole kallista. Terveellinen ruoka on muutakin kuin lohta ja avokadoa. Kukaan Suomen sosiaaliturvan piirissä oleva ei syö epäterveellisesti rahan puutteen takia, vaan viitsimättömyyden.

Jossain jenkeissä asia on tietysti aivan eri. Toki sielläkin sen halvan ruoan halpuus on vain näennäistä: ravitsematon ruoka ei pidä nälkää, joten on syötävä kaiken aikaa sitä kuraa. Kunnollista ruokaa syömällä säästää pitkällä aikavälillä, kun ateriarytmi on parempi, päätyy syömään vähemmän -eikä tule terveysongelmia.

Vierailija
455/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä artikkelissa on mennyt täysin ohi se mikä tätä köyhyysraivoa ja "moraalipaniikkia" aiheuttaa. Se, että julkisuudessa patsastellaan köyhinä sellaisella elintasolla, johon ei monella kahden työssäkäyvän aikuisenkaan perheessä ole varaa. Esimerkiksi perheen äiti kokee, että heillä on talousvaikeuksista huolimatta oikeus tehdä paljon lapsia muiden laskuun. Tätä artikkelia lukee joku työssäkäyvä äiti, jonka perheessä jäi kolmas ja neljäs lapsi tekemättä koska raha ei riittänyt. Se on se mikä tässä ärsyttää. Että ns. keskiluokka joutuu yhä useammin laskemaan joka sentin ja pohtimaan mihin rahat riittää, ja samalla heidän pitää elättää ihmisiä jotka eivät näitä pohdi. Ajatellaan, että miksi minun pitää kustantaa tuolle perheelle neljän lapsi, jos ei minulla ole itsellänikään varaa neljänteen?

Vierailija
456/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä perheen äidillä menee ihan hyvin nähden rankan laitos-ja katulapsuuden sekä epäonnistuneen adoption. Noilla kokemuksilla hänellä on silti ilmeisen hyvä parisuhde ja ovat rakastavia vanhempia lapsilleen. Päihdeongelmaa ei näytä olevan.

Miehestä kerrottiin aika vähän. Se jäi epäselväksi, miksi ei ole vaihtanut alaa.

Hän on narsisti. Kerää lapsia omia traumoja paikatakseen.

Kaikki tehdään minäminäminä-asenteella, myös nämä julkiset marinat jotka on lapsille todella ikäviä.

On otettava huomioon kulttuurierot. Vaikka P on asunut Suomessa lapsuudestaan asti, geneettisesti hän on kolumbialainen (vai oliko Boliviasta, en jaksa tarkistaa.)

Heillä on erilainen tapa suhtautua asioihin kuin kantissuomalaisella.

Onhan P huumorintajuinen ja varmaan aika suurisydäminen ihminen. Mies lienee jo toinen, vanhimmat lapset ovat edellisestä suhteesta. P on selvästi napannut mukavannäköisen J:n. Ei ole eteläamerikkalaista machotyyppiä.

Vierailija
457/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä hyvinvoivat alemman- ja ylemmän keskiluokan kultapossukerholaiset arvostelevat kovin sanoin jutun perhettä.

Hyvin havaitsee, ettei sitä ymmärrystä heikompiosaisia kohtaan tunnu moneltakaan löytyvän, jos ei ole omakohtaista kosketuspintaa asioihin. Tuomita kyllä silti osataan.

Vai ärsyttääkö arvostelijoita eniten se, ettei heillä itsellään ole noin lämmin suhde omiin lapsiinsa tai aikaa heille. Suhde, joka ei perustu rahalla ostettuun rakkauteen.

Minä elän kädestä suuhun. Ei tulisi mieleenkään hommata esimerkiksi koiria, kun ei tässä tilanteessa ole varaa. Toki en ole pikavippikierteessäkään enkä ulosotossa koska osaan elää varojeni mukaan.

Minä elän myös kädestä suuhun, en ole pikavippikierteessä enkä ole ottanut lemmikkiä vaikka haluaisin, koska ei ole varaa. Lapsiakaan ei ole.

Mutta minä en koe olevani millään tavalla parempi ihminen kuin ne, jotka elävät toisin enkä koe, että minulla olisi oikeus tuomita ihmisiä, jotka tekevät erilaisia ratkaisuja kuin minä - vaikka ne tuntuisivat joskus minusta vaikka turhilta tai jopa typeriltä.

Minä en ole elänyt niiden ihmisten nahoissa yhtään hetkeä, joten miten minulla olisi oikeus/varaa tuomita? Minullahan ei ole mitään käsitystä, millainen jonkun toisen ihmisen elämä, tarpeet, ongelmat, kokemukset jne. ovat.

Vierailija
458/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät nuo köyhää olleet nähneetkään. Oli iso televisio, huonekalut, kaikilla älypuhelin, asuttiin ihan tilavasti, juotiin mehuja ja pullojuomia (hanavesi olisi edullisempaa), työttömillä oli auto ja puolet perheestä söivät selvästi yli tarpeen.

En koe olevani köyhä, mutta ei meillä juoda mehuja tai pullojuomia vaan edullisella vedellä mennään. Ei ole autoa, ei televisiota eikä älypuhelimia eikä olla ylipainoisia. Yksi tietokone on, kun opiskelen yliopistossa. Asutaan kaksiossa neljän hengen voimin. Silti koen, että meillä on varaa kaikkeen mitä tarvitaan eikä tarvitse itkeä rahanpuutetta tai olla syömättä.

Elämänhallinnan ja suhteellisuuden tajun puutetta Ylen perheellä kyllä oli.

Jep. Meillä on kaksi keskituloista tällä hetkellä ja juhlaa on, kun joskus ostetaan mehuja viikonloppuaamuiksi. Lapsia on kolme, mutta tietoisesti hankittu isoilla ikäeroilla, jotta on ehditty varautua välissä.

Vierailija
459/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se tämä ketju vai toinen samasta aiheesta, en muista, mutta joku ehdotti että osa lapsista pitäisi huostaanottaa parempiin perheisiin. Voi hyvänen aika, ei kai kukaan tosissaan noin voi ajatella? Paljon oli pielessä ko perheessä mutta lämpöä, rakkautta ja hyviä tapoja heillä näyttää riittävän. 

Minkälaiset ongelmat (henkiset ja emotionaaliset) tulisi jos noin tapahtuisi? Seurauksena inhimillisen kärsimyksen lisäksi aivan varmasti myös taloudellisia vaikutuksia yhteiskunnalle.

Vierailija
460/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä katsotaan tarpeelliseksi avata äidin lapsuutta? Eihän se vaikuta nykytilanteeseen millään tavalla. Suurin syy perheen kurjuuteen on isän pohjaton ja äärimmäinen tyhmyys: Millainen ajatusmaailma täytyy ihmisellä olla, että ottaa syömävelkaa, ja vielä kalleinta mahdollista?

Siis ihan oikeasti, millainen ihminen tulee ajatelleeksi maksaa ruoat velkarahalla ja joutuu sen takia velkakierteeseen? Puhutaan kuitenkin ihmisestä, joka on kyennyt sekä kouluttautumaan että olemaan työelämässä.

En myöskään näe, miten äidin ankea lapsuus oikeuttaisi sen, että tehdään lisää lapsia vielä sen jälkeenkin, kun tunkio on osunut tuulimyllyyn ja lasten isä osoittautunut täysin kelvottomaksi rahankäyttäjäksi.

Isä varmaan ajatteli että uutta työtä löytyy hetkessä, jolloin voi maksaa velat pois,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä