Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?
Hyviä pointteja
Kommentit (4664)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieshän videolla sanoi jotain, että ei voi mennä töihin kun vaimo ei pystyisi olemaan lasten kanssa kotona.
Ja sille ei voi mitään, että tästä(kin) "köyhästä" perheestä tulee kuva, että heidän pitäisi saada ihan samat hyödykkeet ja elintaso kuin heillä, jotka työssä käyvät.
He kuitenkin uhriutuvat ja vielä kolme lastakin on tehty työttömyyden alkamisen jälkeen.
Elämänhallinnan puute se on mikä tässä loistaa kauas.
Niin. Kun se äiti selittää että heillä on oikeus tehdä paljon lapsia.
Ja ilmeisesti nyt jotenkin häntä ei auteta eikä tueta tarpeeksi vaikka koko huusholli pyörii tuilla ja avustuksilla.
No just sitä tarkoitin, että lisää pitäisi saada (lapsia tai rahaa), mutta vastuu lasten elättämisestä ja sen rahan taloon tuomisesta pitäisi heidän mielestään olla yhteiskunnalla koska heillä on niin paljon ongelmia, etteivät siihen itse pysty.
En väitä, etteikö ongelmia heillä olisi, mutta älykäs ihminen ymmärtäisi, että itsellä se vastuu siitä omasta elämästä kuitenkin on. Kuitenkin nuo ongelmat, äidin sydänsairaus (eikö oikeasti pystyisi edes rauhallista istumatyötä tekemään, palstalääkärit hoi?), isän 11 vuotta kestänyt työttömyys (miksei ole hakeutunut uudelle alalle) ja kolme lasta lisää tehty työttömyyden keskelle, on sellaisia, joista ainakin kahteen jälkimmäiseen olisi voinut itse vaikuttaa.
Edelleen elämänhallinnan puutetta, ja vähän ehkä älykkyydenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Minusta on noloa lapsille, että perhe maksua vastaanmyy itsensä.Koulukiusaaminen on aika tavallista. Tästä voi pirulliset saada aiheen kiusaamiseen.
Yle ei taida maksaa juttupalkkioita. Olihan se kännivoyn Annika Finlandkin vailla 1000€ palkkiota haastattelusta, mutta ei tainnut mikään media maksaa.
Tämä ei ole eka marinajuttu tästä naisesta.
Jos viittaat siihen IL-juttuun, niin sehän nimenomaan ei ollut marinajuttu. Siinä kerrottiin, että perheen äiti oli toiminut vastuullisesti ja tavalla, josta monen olisi syytä ottaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän köyhyys näyttää rikkaammalta, kuin oma lapsuuteni 70-80-luvuilla. Ei meistä lapsista, joita neljä oli, kukaan parturissa käynyt eikä meillä mehuja juotu. Leluista sai haaveilla jouluna ja se oli ihan normaalia. Ei traumoja tästä ole jäänyt, enkä sitä köyhyytenä osannut pitää.
Eihän se silloin niin kovin köyhää ollutkaan, koska koko kansan elintaso oli paljon matalampi. Ei ole mitään järkeä verrata 1970-lukua tähän päivään. Koko maailma on aivan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Minusta on noloa lapsille, että perhe maksua vastaanmyy itsensä.Koulukiusaaminen on aika tavallista. Tästä voi pirulliset saada aiheen kiusaamiseen.
Yle ei taida maksaa juttupalkkioita. Olihan se kännivoyn Annika Finlandkin vailla 1000€ palkkiota haastattelusta, mutta ei tainnut mikään media maksaa.
Jos viittaat siihen IL-juttuun, niin sehän nimenomaan ei ollut marinajuttu. Siinä kerrottiin, että perheen äiti oli toiminut vastuullisesti ja tavalla, josta monen olisi syytä ottaa oppia.
En tiedä mistä puhut mutta tällä naisella on viisi lasta joista yhtäkään hän ei elätä.
Siis….?? Ei ole aikaa olla yhdessä tai varaa mennä lasten kanssa makkaraa paistamaan🤔hmmm….työttömiä molemmat? Ei aikaa?? Halvi makkarapaketti taitaa maksaa euron??
Mä olen kolmivuorotyötä (sh)tekevä neljän lapsen äiti ja kyllä hitto soikoon mun pitää myös laskeskella rahat tosi tarkkaan, että voin ostaa lapsille jotain ylimääräistä
”Kyllä valtio huolen pitää omistaan👍”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieshän videolla sanoi jotain, että ei voi mennä töihin kun vaimo ei pystyisi olemaan lasten kanssa kotona.
Ja sille ei voi mitään, että tästä(kin) "köyhästä" perheestä tulee kuva, että heidän pitäisi saada ihan samat hyödykkeet ja elintaso kuin heillä, jotka työssä käyvät.
He kuitenkin uhriutuvat ja vielä kolme lastakin on tehty työttömyyden alkamisen jälkeen.
Ja ilmeisesti nyt jotenkin häntä ei auteta eikä tueta tarpeeksi vaikka koko huusholli pyörii tuilla ja avustuksilla.
No just sitä tarkoitin, että lisää pitäisi saada (lapsia tai rahaa), mutta vastuu lasten elättämisestä ja sen rahan taloon tuomisesta pitäisi heidän mielestään olla yhteiskunnalla koska heillä on niin paljon ongelmia, etteivät siihen itse pysty.
En väitä, etteikö ongelmia heillä olisi, mutta älykäs ihminen ymmärtäisi, että itsellä se vastuu siitä omasta elämästä kuitenkin on. Kuitenkin nuo ongelmat, äidin sydänsairaus (eikö oikeasti pystyisi edes rauhallista istumatyötä tekemään, palstalääkärit hoi?), isän 11 vuotta kestänyt työttömyys (miksei ole hakeutunut uudelle alalle) ja kolme lasta lisää tehty työttömyyden keskelle, on sellaisia, joista ainakin kahteen jälkimmäiseen olisi voinut itse vaikuttaa.
Mitä sille älykkyyden puutteelle voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Pikavipit pitäisi kieltää ihan lailla. Jos on tarvetta lainalle, niin sitten pitäisi mennä pankkiin henkilökohtaisesti, jossa katsottaisiin se takaisinmaksukyky.
Ihan oikeasti, jokainen näistä nykyköyhyysjutuista sitältää pikavipin narratiivissaan.
Tämä!! Olen ollut sitä mieltä siitä asti kun pikavippiyhtiöt rantautui Suomeen, että se on aivan järkyttävää rikollista toimintaa. Koronkiskonta oli käsittääkseni ainakin ennen lailla kiellettyä, mutta se ei näköjään jostain syystä koske näitä rikollisia. Aivan järkyttävää että epätoivoisten, ajattelemattomien nuorten tai muuten alakynnessä olevien ihmisten ahdinkoa saa käyttää hyväksi. Ja tiesittekö että esim yksi tällaisen pikavippiyhtiön suuromistaja on Nalle Wahlroos? Eli sinne ne valuu köyhien roposet. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan yhteensä 150k€ vuodessa. Kuulostaa paljolta, mutta nettona ei merkittävästi enempää kuin 80k€ vuodessa tienaava perhe. Me ei olla hommattu kolmatta lasta, koska se vaatisi isomman asunnon, jonka maksaminen olisi haastavaa varsinkin jos haluaa olla yhtään minimiä enempää vanhempainvapaalla. Arvatkaa miltä tuntuu, kun muut hommaa enemmän lapsia niillä meidän rahoilla. Olisiko kuitenkin oikeudenmukaisempaa, että me vastuulliset itse rahamme tienaavat ihmiset saisimme käyttää ne rahat omiin lapsiin, eikä toisten vastuuttomampien lapsiin?
Siellä taas yksi, jolla taitaa olla kultalusikka syvällä h*anurissa kommentoimassa asioita, joista ei selvästi juuri mitään ymmärrä tai ainakaan omaa omakohtaista kokemusta.
Vai hankkii "ne muut" lapsia niillä "teidän rahoillanne"..
Millä alalla mahdat työskennellä?
Fakta kun on, että valtio (me veronmaksajat) rahoitamme merkittävän osan myös hyvintoimeentulevien kohtuuttoman korkeista tuloista, joko suoraan (lääkärit, kunnallishallinto yms) tai välillisesti (valtioiden/kuntien it-projektit yms) tai tukemalla sadoilla miljoonilla vientiteollisuutta, jotta sen tuotteet kävisi kaupaksi maailmalla.Nyt tuli kyllä tiheää ja paksua, että ihan "veronmaksajat" maksaa hyvätuloisten palkat! :D
Pysytään sentään totuudessa. Nim. Keskituloinen.
Kyllähän kovapalkkaisten poliitikkojemme ja päättäjiemme palkat kustannetaan verovaroista. En mielelläni elätä noita iilimatoja.
Ihmettelen aina näitä kommentteja kuinka terveellinen ruoka on kallista. Olen työtön 2 lapsen yh ja meillä on aina tarjolla kasviksia ja hedelmiä. Syödään pääasiassa tavallista kotiruokaa. Käytetään maidon tilalla kauratuotteita ja ne maksaa hieman enemmän mitä maitotuotteet. Silti on varaa herkutella JA syödä terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hyvinvoivat alemman- ja ylemmän keskiluokan kultapossukerholaiset arvostelevat kovin sanoin jutun perhettä.
Hyvin havaitsee, ettei sitä ymmärrystä heikompiosaisia kohtaan tunnu moneltakaan löytyvän, jos ei ole omakohtaista kosketuspintaa asioihin. Tuomita kyllä silti osataan.
Vai ärsyttääkö arvostelijoita eniten se, ettei heillä itsellään ole noin lämmin suhde omiin lapsiinsa tai aikaa heille. Suhde, joka ei perustu rahalla ostettuun rakkauteen.
Minä elän kädestä suuhun. Ei tulisi mieleenkään hommata esimerkiksi koiria, kun ei tässä tilanteessa ole varaa. Toki en ole pikavippikierteessäkään enkä ulosotossa koska osaan elää varojeni mukaan.
Minä elän myös kädestä suuhun, en ole pikavippikierteessä enkä ole ottanut lemmikkiä vaikka haluaisin, koska ei ole varaa. Lapsiakaan ei ole.
Mutta minä en koe olevani millään tavalla parempi ihminen kuin ne, jotka elävät toisin enkä koe, että minulla olisi oikeus tuomita ihmisiä, jotka tekevät erilaisia ratkaisuja kuin minä - vaikka ne tuntuisivat joskus minusta vaikka turhilta tai jopa typeriltä.
Minä en ole elänyt niiden ihmisten nahoissa yhtään hetkeä, joten miten minulla olisi oikeus/varaa tuomita? Minullahan ei ole mitään käsitystä, millainen jonkun toisen ihmisen elämä, tarpeet, ongelmat, kokemukset jne. ovat.
❤️ Tämä oli ihanasti kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän köyhyys näyttää rikkaammalta, kuin oma lapsuuteni 70-80-luvuilla. Ei meistä lapsista, joita neljä oli, kukaan parturissa käynyt eikä meillä mehuja juotu. Leluista sai haaveilla jouluna ja se oli ihan normaalia. Ei traumoja tästä ole jäänyt, enkä sitä köyhyytenä osannut pitää.
Eihän se silloin niin kovin köyhää ollutkaan, koska koko kansan elintaso oli paljon matalampi. Ei ole mitään järkeä verrata 1970-lukua tähän päivään. Koko maailma on aivan erilainen.
Vielä järjettömämpää on verrata jotain Kalle Päätalon kertomaa köyhyyttä nykypäivään. Siihenkin joku jo vetosi.
Kattokaapa joskus ajatuksella kaupassa ketsuppien kilohintoja. Heinz ei ole kalleinta. Myös sisältö ratkaisee ja maku. Meillä säästetään paljon ruuasta mutta ei ketsupissa, sitä menee kuitenkin niin vähän. Kilo Heinzia maksaa 2,95e ja se riittää meidän lapsiperheessä vähintään kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.
It alalla jos olet työttömänä yli vuodenkin, olet jo out kaikesta. Ala kehittyy super nopeasti. Toinen seikka minkä haluan sanoa näin työllisyyden hoidon ammattilaisena; kaikilla alueilla ei ole pulaa IT alan ammattilaisista.
Ala on kumminkin sellainen, että etätyö on täysin mahdollista jos vain viitsii töitä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
En tiedä mistä puhut mutta tällä naisella on viisi lasta joista yhtäkään hän ei elätä.
Eli et ollut edes lukenut sitä "marinajuttua" johon ilmeisesti viittasit.
Vierailija kirjoitti:
Siis….?? Ei ole aikaa olla yhdessä tai varaa mennä lasten kanssa makkaraa paistamaan🤔hmmm….työttömiä molemmat? Ei aikaa?? Halvi makkarapaketti taitaa maksaa euron??
Mä olen kolmivuorotyötä (sh)tekevä neljän lapsen äiti ja kyllä hitto soikoon mun pitää myös laskeskella rahat tosi tarkkaan, että voin ostaa lapsille jotain ylimääräistä
”Kyllä valtio huolen pitää omistaan👍”
Suomessa on kuntien ylläpitämiä luontopolkuja ja ilmaisia leirinuotioita notkelmat täynnä.
Ja paistaa sitten vaikka tikkupullaa jos ei makkaraan ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hyvinvoivat alemman- ja ylemmän keskiluokan kultapossukerholaiset arvostelevat kovin sanoin jutun perhettä.
Hyvin havaitsee, ettei sitä ymmärrystä heikompiosaisia kohtaan tunnu moneltakaan löytyvän, jos ei ole omakohtaista kosketuspintaa asioihin. Tuomita kyllä silti osataan.
Vai ärsyttääkö arvostelijoita eniten se, ettei heillä itsellään ole noin lämmin suhde omiin lapsiinsa tai aikaa heille. Suhde, joka ei perustu rahalla ostettuun rakkauteen.
Minä elän kädestä suuhun. Ei tulisi mieleenkään hommata esimerkiksi koiria, kun ei tässä tilanteessa ole varaa. Toki en ole pikavippikierteessäkään enkä ulosotossa koska osaan elää varojeni mukaan.
Minä elän myös kädestä suuhun, en ole pikavippikierteessä enkä ole ottanut lemmikkiä vaikka haluaisin, koska ei ole varaa. Lapsiakaan ei ole.
Mutta minä en koe olevani millään tavalla parempi ihminen kuin ne, jotka elävät toisin enkä koe, että minulla olisi oikeus tuomita ihmisiä, jotka tekevät erilaisia ratkaisuja kuin minä - vaikka ne tuntuisivat joskus minusta vaikka turhilta tai jopa typeriltä.
Minä en ole elänyt niiden ihmisten nahoissa yhtään hetkeä, joten miten minulla olisi oikeus/varaa tuomita? Minullahan ei ole mitään käsitystä, millainen jonkun toisen ihmisen elämä, tarpeet, ongelmat, kokemukset jne. ovat.
"en koe olevani millään tavalla parempi ihminen kuin ne, jotka elävät toisin enkä koe, että minulla olisi oikeus tuomita ihmisiä, jotka tekevät erilaisia ratkaisuja kuin minä - vaikka ne tuntuisivat joskus minusta vaikka turhilta tai jopa typeriltä."
Kyse ei ole henkilökohtaisista valinnoista ja erilaisesta elämäntavasta, vaan siitä, että omat valinnat ja elintaso(!) maksatetaan yhteiskunnan, s.o. sinunkin palkastasi verotuista rahoista. Se ei vaan käy, että toiset valitsevat vapaamatkustajan tien - minun/meidän muiden kustannuksella.
Minustakin ihmiset saavat elää miten haluavat, kunhan minua ei laiteta maksumieheksi. ¿Estamos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Eli et ollut edes lukenut sitä "marinajuttua" johon ilmeisesti viittasit.
En ole lukenut mainitsemaasi juttua. Marinajuttuja olen lukenut muitakin kuin tämän. En kyllä tiedä miksi, kuvottaa moinen tyyppi
Olen vähän kateellinen tälle perheelle. Vanhemmilla aikaa ja lämpöä lapsilleen. Meillä ei ollut, rahaa oli.
Mutta joku heidän taloudenpidossaan ei nyt toimi. Tarvisivat ulkopuolista apua nimenomaan siihen. Mieluummin vaikka perheen isä töihin ja yhteiskunta kustantaa henkilökohtaisen apulaisen äidille, jos on kyvytön tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sille älykkyyden puutteelle voi tehdä?
Sillehän ei mitään voi, varmaan sen itsekin ymmärrät, mutta ei se mielestäni kuitenkaan tee kolmen lisälapsen hankkimista ongelmia ja työttömyyttä pullollaan olevaan perheeseen mitenkään oikeutetumpana.
Oletettavasti kuitenkin nämä molemmat vanhemmat vat ihan täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä, eivätkä mitään holhouksenalaisia kehitysvammaisia, joten luulisi siellä edes jonkun pienen idean heräävän miten tätä tilannetta voisi itse alkaa hoitamaan.
Onneksi näköjään köyhienkään ei tarvitse luopua mistään. Valtio maksaa.