Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
401/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä luoja miten vastenmielisiä ihmisiä nuo ovat!

Vierailija
402/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko isäkin kehitysvammainen, vai miksi hän käy kuntouttavassa?

Sillehän pitää löytyä perustet lain mukaan. "pitkä työttömyys" ei riitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, mihin teiltä on unohtunut toisten kunnioittaminen, myötätunto ja empatiakyky.

Miksi niin moni puhuu tästä perheestä niin ala-arvoiseen sävyyn? Kohottaako se jotenkin itsetuntoanne tai helpottaako se joitain sisäisiä patoutumia?

Tämän perheen tai kaikkien vastaavien perheiden viemät verorahat ovat mitättömiä summia verrattuna siihen, mitä työnnämme vuosittain asumistukien muodossa asuntosijoittajien taskuihin yms.

Kaikkien elämä ei voi mennä saman kaavan mukaisesti, eikä kaikilla ole samoja henkisiä eväitä tätä elämää varten. Siksi myös lopputulos ja saavutukset elämissämme vaihtelevat suuresti.

Kaikki eivät saa viettää lapsuuttaan/nuoruuttaan rakastavassa, vauraassa ja tasapainoisessa kodissa ja/tai ole syntymästään siunattu älynlahjoilla ja henkisellä tasapainolla. Jotkut saavat kokea lapsuudessaan traumoja, jotka vaikuttavat pärjäämiseen ja mielenterveyteen läpi elämän. Toiset viettävät yksinäisen lapsuuden, toisilla on kymmeniä kavereita. Joku ei saa koskaan harrastaa sitä, mitä oikeasti haluaisi, toinen taas saa aina kaiken haluamansa.

Joku opiskelee ahkerasti, muttei löydä koulutustaan vastaavaa työtä ikinä, kun taas toinen opiskelee laiskasti, mutta työllistyy heti valmistuttuaan hyväpalkkaiseen työhön vanhempiensa suhteiden ansiosta.

Monille osuu aikuisiällä sellaisia koettelemuksia, jotka saavat voimat loppumaan/henkisen kantokyvyn katkeamaan.

Kaiken tämän huomioiden tuntuukin täysin kohtuuttomalta, että he, joilla asiat ovat menneet parhain päin ilman suuria vastoinkäymisiä, ovat usein kovimpia kritisoimaan heitä, joilla kärsimystä ja nöyryytystä on riittänyt elämässään vähintäänkin riittävästi.

Se että nämä kaksi aikuista tieten tahtoen tehtailevat lapsia lisää vaikka tietävät rahaongelmansa ei ole "yllättäviä vastoinkäymisiä" 

Tunnen monia, itseni mukaan lukien jotka ovat oikeasti aika varattomia eikä tulisi mieleenkään tehdä lapsia kun ei ole varaa elättää niitä. Missä ylistys meille?? 

404/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellä on ollut vaikeuksia myös rajojen asettamisessa lapsilleen. Alle 12vuotiailta kiellettyä Fortnite-peliä on saaneet pelata perheen 7-11 ikäiset lapset. Tämä perhe ei kavahda julkisuutta. Ovat olleet otsikoissa jo 3 vuotta sitten.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/b4ea6524-2a31-414f-8ec0-7ed7…

Mitä maksaa Choco-murot? Kuvassa, missä lapset pelaavat. Olisiko nuo voinut jättää ostamatta 11 vuoden ajan? Tai edes kolmen, tuon artikkelin jälkeisen ajan?

Todellakin turhaa ruikutusta "köyhyydestä", kun ostoslistalla turhia herkkuja eikä varmaan muutenkaan katsella litra/kilohintoja!

Ehkä noita sinun paheksumiasi muroja on ostettu vain kerran ja sekin oranssilla lapulla. Vai tunnetko perheen niin hyvin, että tiedät niitä ostetun 11 vuoden ajan?

Eine murot mutta se maito !

Vierailija
405/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestäkää lisää SDP:tä ja Vihreitä, Vasemmistoa niin saadaan lisää näitä ruikuttajia Suomeen. Kun on lihava niin tietääkseni ruoka lihottaa, että heidän perheessään on näköjään varaa syödä. IHanaa olla suomalainen veronmaksaja ja maksaa näiden ruikuttajien elämää. Itse päädyin vain yhteen lapseen, halusin tarjota hänelle kunnon elintason. En kaipaa yhteiskunnan almuja, kotonani on opetettu ottamaan itse vastuu omasta elämästä, SE EI OLE YHTEISKUNNAN TEHTÄVÄ. Vaikka olisi kuinka rankka lapsuus sitä tätä, ota vastuu omasta elämästä. Itselläni ei ole ollut helppo elämä, en ole syntynyt kultalusikka suussa, mutta omalla asenteella olen pärjännyt.

Kerrotko vielä, kuinka monessa lastenkodissa olit ja adoptoitiinko sinut jonka jälkeen jouduit taas lastenkotiin? Kuinka kehtaat verrata itseäsi tämän kokeneeseen?

Mulla on kaksi adoptiolasta eikä he ole tuollaisia.

Ei se adoptio tarkoita että voi lyödä koko wlämänsä lössiksi ja pilata vielä sitten viiden lapsen elämän.

Ja niitä snorkkeleita saa ihan ilmaiseksi Torista.

Eli ovat saaneet hyvän kodin. Tuo nainen ei sitä saanut tai ainakaan sellaista suhdetta adoptiovanhempiin joka olisi ollut toimiva vaan on joutunut kokemaan useampia hylkäämisiä, kyllä se jälkensä psyykeen jättää. Lisäksi me tuskin osaamme oikeasti edes kuvitella mitä se aiempi elämä Kolumbiassa on voinut olla.

Vierailija
406/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai Suomessa tarvitse syömättä olla, jos vain viitsii mennä leipäjonoon??

Leipäjonoja on vain suurimmissa kaupungeissa.

Hölynpölyä. Minä asun 5000 asukkaan kunnassa (joka tosin ei ole enää itsenäinen vaan osa isompaa), ja täälläkin on adventtikirkon leipäjono joka tiistai. Lisäksi sisäisen liikenteen lipulla pääsee myös isomman kunnan leipäjonojen ääreen. Tosin kuulemani mukaan tuo adventtikirkon leipäjono on erittäin hyvä.

Mitä nyt keksimiäni pikkupaikkakuntia tässä kokoluokassa googlasin, käytännössä joka paikassa on joku vapaaseurakunta joka jakelee ruokaa viikottain.

En tajua tällaista valehtelua, että leipäjonoja ei olisi.

Vierailija
407/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestäkää lisää SDP:tä ja Vihreitä, Vasemmistoa niin saadaan lisää näitä ruikuttajia Suomeen. Kun on lihava niin tietääkseni ruoka lihottaa, että heidän perheessään on näköjään varaa syödä. IHanaa olla suomalainen veronmaksaja ja maksaa näiden ruikuttajien elämää. Itse päädyin vain yhteen lapseen, halusin tarjota hänelle kunnon elintason. En kaipaa yhteiskunnan almuja, kotonani on opetettu ottamaan itse vastuu omasta elämästä, SE EI OLE YHTEISKUNNAN TEHTÄVÄ. Vaikka olisi kuinka rankka lapsuus sitä tätä, ota vastuu omasta elämästä. Itselläni ei ole ollut helppo elämä, en ole syntynyt kultalusikka suussa, mutta omalla asenteella olen pärjännyt.

Kerrotko vielä, kuinka monessa lastenkodissa olit ja adoptoitiinko sinut jonka jälkeen jouduit taas lastenkotiin? Kuinka kehtaat verrata itseäsi tämän kokeneeseen?

Ei se adoptio tarkoita että voi lyödä koko wlämänsä lössiksi ja pilata vielä sitten viiden lapsen elämän.

Varmaankaan lapsesi ei ole päätyneet adoption jälkeen lastenkotiinkaan. Hienoa, että sinulla on noin paljon ymmärrystä traumataustan vaikutuksille, eikun..

Adoptiotausta ei ole mikään syy lyödä elämäänsä lekkeriksi.

Traumatausta ja traumatausta, my ass.

Tuolla naisella on ilmiselvä persoonallisuushäiriö. Hakisi siihen apua eikä tehtailisi lapsia!

Vierailija
408/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaisilla taas joku vastuu pelastaa toisen maan kadulla eläjät? Tässä maassa on tarpeeksi omiakin kansalaisia jotka elävät kadulla(en puhu spurguista), tälläkin hetkellä mutta ketään ei kiinnosta eikä heistä tehdä juttuja koska hei, eihän suomessa ole köyhyyttä(paitsi nämä ulkkikset). Voi vinde, ihan mikä tahansa muu kansalaisuus/etnisyys niin puolet suomen naisista on rähmällään ja pelastamassa poloista. Oksettavaa. 

Perheen äiti on tämän maan kansalainen. Opettele mitä tarkoittaa adoptio.

Vierailija
409/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkäpä hänen adoptioperheensä oli "hieman" erilainen, kun lastenkotirundiin joutui...

Vierailija
410/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näillä on tulona vain perustuet, niin eihän niistä ulosottoon mitään mene! Sen takia mies ei halua töihin, kun sitten ehkä palkasta otettaisiin jotain. Luultavasti odottaa sitä, että velat vanhenee 15 vuodessa. Eikö se myös sanonut, että jos hän menisi töihin, niin ei menisi kauan, kun perheen äiti joutuisi taas osastohoitoon...? Ilmeisesti tämän omaishoidettavan lapsen hoito yksin olisi sille liikaa ja mentaalinen puoli prakaisi. Voi voi.

Tämä. Pienistä tuloista ei ulosotto ota mitään. Jos sattuu veronpalautusta saamaan niin se ainoa mikä menee ulosottoon.

Näillä on varmaan osamaksuja sinne tänne joihin tuet menee ja rahaa ei jää kunnolla ruokaan. Todella yleistä.

411/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on noloa lapsille, että perhe maksua vastaanmyy itsensä.Koulukiusaaminen on aika tavallista. Tästä voi pirulliset saada aiheen kiusaamiseen. 

412/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävän kateellista porukkaa. Perhe ei saisi ottaa vastaan lahjoituksia, kuten pokemon kortteja tai merkkivaatteita. Perheen pitäisi käydä marjassa, syödä pelkkää perunaa ja autokin pitäisi myydä pois…

Kouluhan se kielsi Pokemonit lahjoituksena!

Vierailija
413/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pieni ero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkäpä hänen adoptioperheensä oli "hieman" erilainen, kun lastenkotirundiin joutui...

En usko. Tuo nainen on vain selöainen ettei hänen kanssaam pärjää kukaan.

Tämä wi muuten ole eka kertaa kun hän on jossain mediassa marisemassa.

Vierailija
414/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ovat saaneet hyvän kodin. Tuo nainen ei sitä saanut tai ainakaan sellaista suhdetta adoptiovanhempiin joka olisi ollut toimiva vaan on joutunut kokemaan useampia hylkäämisiä, kyllä se jälkensä psyykeen jättää. Lisäksi me tuskin osaamme oikeasti edes kuvitella mitä se aiempi elämä Kolumbiassa on voinut olla.

Lol miksi se elämä siellä kolumbiassa olisi yhtään sen kamalampaa kuin samassa tilanteessa olevalla täällä. Ja taas yläpeukkuja sekunneissa. Minusta alkaa tuntua että tämä hyvin syöneen lapsitehtailijamammulin kaverit ovat täällä peukuttamassa;) 

Vierailija
415/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.

"Isä Jochen on pojan omaishoitaja. Samaan aikaan hän käy kuntouttavassa työtoiminnassa yhdeksän euron päiväpalkalla"

Eli yrittää kyllä.

Vierailija
416/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Jos ihmisellä ei ole omakohtaista kokemusta heikommassa asemassa elävistä, on helppo ruotia kovinkin sanoin köyhyyttä, josta puhujalla ei tosiasiassa ole mitään käsitystä, Saari toteaa."

Toisaalta ulkopuolinen näkee myös ne haitalliset kaavat, mitä ihminen elämässään toteuttaa ja toistuvat virheet.

Tuon Saaren logiikalla ei terapiaankaan kannata mennä, ellei terapeutilla ole just samoista asioista kokemusta, ei se mitenkään voi osata auttaa. Voi ruoja vaikka olla sitä mieltä että ne elämän avaimet ovat jokaisen omissa käsissä!

Minä ja mieheni taidamme muuten elää köyhyysrajan alapuolella, koska minä opiskelen työmarkkinatuella ja mies on pienituloinen yrittäjä, joka pystyy nostamaan firmastaan vain km-korvaukset ja päivärahat. Silti meillä on omistusasunto eikä pikavippivelkaa. Ei kyllä ole viittä penikkaakaan.

Vierailija
417/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol miksi se elämä siellä kolumbiassa olisi yhtään sen kamalampaa kuin samassa tilanteessa olevalla täällä. Ja taas yläpeukkuja sekunneissa. Minusta alkaa tuntua että tämä hyvin syöneen lapsitehtailijamammulin kaverit ovat täällä peukuttamassa;) 

Kuinkas monta suomalaista alle 6-vuotiasta katulasta tiedät?

Kyllä tämä empatian määrä suorastaan häikäisee ja ymmärrys siitä, että ihmisten lähtökohdissa todellakin on hirveitä eroja.

Vierailija
418/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaisilla taas joku vastuu pelastaa toisen maan kadulla eläjät? Tässä maassa on tarpeeksi omiakin kansalaisia jotka elävät kadulla(en puhu spurguista), tälläkin hetkellä mutta ketään ei kiinnosta eikä heistä tehdä juttuja koska hei, eihän suomessa ole köyhyyttä(paitsi nämä ulkkikset). Voi vinde, ihan mikä tahansa muu kansalaisuus/etnisyys niin puolet suomen naisista on rähmällään ja pelastamassa poloista. Oksettavaa. 

Perheen äiti on tämän maan kansalainen. Opettele mitä tarkoittaa adoptio.

Hei dorkkis, jos nainen on syntynyt kolumbiassa ja kadulla, hän on todennäköisesti kolumbialainen ne geenit nääs. Se että joku suomalainen adoptoi lapsen muusta maasta ei tee lapsesta suomalaista huoh..

Vierailija
419/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa molemmilta vanhemmilta puuttuu pitkän aikavälin perspektiivi täysin.

Isä varmaan odottelee velkojen vanhenemista eikä tajua, että kokonaisuuden kannalta olisi ollut parempi maksaa velat pois kymmenessä vuodessa töitä tehden, kuin tehdä 15 vuotta työkkärin kuntouttavaa 9 €/pvä korvauksella. Meidän pienipalkkaisten maailmassa on normaalia, että esimerkiksi asiakaspalveluun työntekijäksi tullut voi saada muutaman ylennyksen jo muutamassa vuodessa, ja päästä suhteellisen nuorena keskiluokkaan. Tai että se siivoojana aloittanut opiskelija saattaa päästä esimieheksi jossain vaiheessa. Heillä on paljon paremmat speksit maksaa velkojaan - oli kyseessä sitten pieni asuntolaina tai suuri pikavippivelka - kuin ihmisellä, joka on luovuttanut aikapäiviä sitten.

Äidinkin pitäisi hakea vaikka pätkää tai osa-aikaista, jos vasta 2 kk työputki käy terveyden päälle. Luulisi, että hoitotasapaino olisi jo kunnossa.

Tsemppiä perheen esikoiselle. Ainoa järjellinen, kun käy töissä (opiskelujen ohessa!). 

Vanhemmat vyöryttävät melkoisen taakan lapsilleen. 

Toivottavasti vanhemmat tarjoavat edes erinomaisen avun läksyjen teossa, ravitsevaa ruokaa ja paljon liikunnallisia virikkeitä, jotta lapset saisivat parhaat mahdolliset eväät omaa elämäänsä varten. Nyt on aikaa liotella herneitä, keräillä tölkkejä ja opiskella lukiolaisten aineita kirjastossa...

Vierailija
420/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.

"Isä Jochen on pojan omaishoitaja. Samaan aikaan hän käy kuntouttavassa työtoiminnassa yhdeksän euron päiväpalkalla"

Eli yrittää kyllä.

Olisivat jättäneet lapsiluvun max kahteen ja priorisoineet sille isälle sen oman alan työpaikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan