Lihottaviin ruokiin varoitustarrat ja kalliimpi hinta. Hahhaa, olen ajanut tätä asiaa palstalla!
Olen pari kertaa tehnyt aloituksen, että esim. sipsien pitäisi maksaa enemmän, jotta ihmiset eivät niin helposti ostaisi niitä. Ja nyt on tapahtumassa se ja tulossa jopa varoitustarrat!
Mitä mieltä?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syövät kärrykaupalla kevytuotteita, kun eivät saa niistä tarpeeksi energiaa. Kauppa kiittää ja asiakkaat lihoo. Ettekö ole huomanneet että lihatiskin asiakkaina näkee hoikkia ihmisiä ja niillä "pyylevillä" on kärryt täynnä kevyttuotteita?
Varakkaat ostavat tiskiltä ja pitävät huolta kunnostaan. Weetee-osasto lappaa kärryyn kevyttuotteita ja toivoo että ihrat katoavat taikaiskusta.
Itse asiassa kyllä en ole nähnyt lihavilla kärryjä täynnä kevyttuotteita vaan lähinnä makkaraa, lihaa, sipsejä, juustoja, litratolkulla maitoa ja sokerijogurttia.
On toisilla isot kärryt täynnä ihan turhaa tavaraa: isoja limsoja, karkkeja, sipsejä, olutta jne.
Vierailija kirjoitti:
Monet noudattavat vähähiilihydraattista ruokavaliota ja syövät kohtuudella rasvaisia tuotteita. Pitääkö kaikkien nyt ostaa light tuotteita ja hiilihydraatteja kun hinnat nousevat? Epäreilua. Ruoka on jo entuudestaan tosi kallista.
Mun lapsuudessa ruoka oli yksinkertaisempaa. Kaupat eivät olleet täynnä hyllymetreittäin turhia välipala tuotteita ja majoneesia pursuavia leipiä sekä suuria paistopisteitä. Kyllä valikoimatkin on menneet kovasti epäterveelliseen suuntaan koko 2000 luvun.
(Den hemlige kocken) on Mats-Eric Nilssonin tietoteos. Kirjassa Nilson arvostelee elintarviketeollisuutta muun muassa runsaasta lisäaineiden ja aromien käytöstä sekä kuluttajien johtamisesta harhaan.
"Nykykuluttajat vaativat tuotteita, joiden rasvapitoisuus on alhainen. Valmistajat puolestaan haluavat aineita, jotka ovat rasvaa halvempia." Nilsson painottaa sitä, ettei näitä kevyttuotteita voida valmistaa ilman huomattavaa määrää lisäaineita verrattuna alkuperäiseen tuotteeseen. Se, että valmistaja käyttää halvempia raaka-aineita, ei kuitenkaan tee tuotteista halvempia, vaan yleensä päinvastoin hinnakkaampia.
Minun ostokäyttäytymistäni ohjaa hinta ja olen jo kauan ollut sitä mieltä, että hinnoittelu pitäisi mennä kuten tuossa ehdotetaan. Jos suklaalevy maksaisi kympin, niin miettisin kahteen kertaan sen ostamista.
Olen ylipainoinen ja minulla on diabetes. Sain juuri diabetes-liitos esitteen, jossa neuvottiin käyttämään mieluummin 7% kuin 17% jauhelihaa ja kevytjuustoa rasvaisen sijaan. Nuo suositellut tuotteet ovat paljon kalliimpia.
Diabeteshoitaja kyseli, että katsonko tuoteselostetta tai sydänmerkkiä. En katso, koska minulla ei ole varaa semmoiseen. Katson vain hintaa ja ostan aina tuoteryhmän halvimman tuotteen.
Jostain syystä nyt joka käänteessä käsketään syömään maustamatonta jugurttia. Siihen voi lisätä marjoja. Maustettu jugurtti maksaa saman verran kuin maustamaton. Minkä ihmeen vuoksi ostaisin maustamatonta ja siihen päälle vielä marjat? Kallis ratkaisu. Ja en, en todellakaan mene itse poimimaan marjoja. Miksi menisin, kun saan ne samaan hintaan siinä maustetussa versiossa?
Vierailija kirjoitti:
Jee, veron kiertämiseksi saadaan sitten kaiken maailman aspartaameja korvaamaan sokeria tuotteissa ja e-aineita pitämään kasassa luonnottoman vähärasvaisten tuotteiden rakennetta, ja nämä pääsevät "terveelliseen" kategoriaan. 20 vuoden päästä kukaan ei ole hoikempi, mutta syövät ja sydänsairaudet ja muut pikku "krempat" kyllä yleistyvät.
Vero pitäisi laittaa fiksummin. Esim. tosiaan ei juustoa tai voita tai lihaa tai kalaa verotettaisi hulluna, vaan kaikkea turhaa herkkua. Mutta esim. niin että tummassa suklaassa ei olisi veroa, mutta muissa suklaissa olisi. Ei kaikkea makeaakaan kannata täyskieltää. HeVi-osastolla kaikki voisi olla mun puolesta vaikka ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Omaa suolistobakteerikantaansa voi parantaa syömällä monipuolisesti hedelmiä, vihanneksia, pähkinöitä ja kasviksia. Ylipainoisilla ihmisillä on yleensä hyvin niukka suolistobakteerikanta.
Entäs ylipainoiset, joska syö päivittäin em asioita? Kaikki ei ole noin mustavalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Minun ostokäyttäytymistäni ohjaa hinta ja olen jo kauan ollut sitä mieltä, että hinnoittelu pitäisi mennä kuten tuossa ehdotetaan. Jos suklaalevy maksaisi kympin, niin miettisin kahteen kertaan sen ostamista.
Olen ylipainoinen ja minulla on diabetes. Sain juuri diabetes-liitos esitteen, jossa neuvottiin käyttämään mieluummin 7% kuin 17% jauhelihaa ja kevytjuustoa rasvaisen sijaan. Nuo suositellut tuotteet ovat paljon kalliimpia.
Diabeteshoitaja kyseli, että katsonko tuoteselostetta tai sydänmerkkiä. En katso, koska minulla ei ole varaa semmoiseen. Katson vain hintaa ja ostan aina tuoteryhmän halvimman tuotteen.
Jostain syystä nyt joka käänteessä käsketään syömään maustamatonta jugurttia. Siihen voi lisätä marjoja. Maustettu jugurtti maksaa saman verran kuin maustamaton. Minkä ihmeen vuoksi ostaisin maustamatonta ja siihen päälle vielä marjat? Kallis ratkaisu. Ja en, en todellakaan mene itse poimimaan marjoja. Miksi menisin, kun saan ne samaan hintaan siinä maustetussa versiossa?
Oletko katsonut sen maustetun jugurtin sisältämää sokerimäärää? Suosittelen katsomaan. En ole edes diabeetikko, mutta ei tulisi mieleenikään päivittäin syödä maustettua jugurttia.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku ihminen oikeasti niin tyhmä että ylipainon taustalla on tietämättömyys? Jokainen ymmärtää ilman tarrojakin että pizzat, roskaruoka,karkit,sipsit ym on lihottavia. Ei tarra siihen auta. Ongelma johtuu muista syistä.
Tämä #kehorauha ja #stopläskifobia ym. liikehdintähän alleviivaa, että kaikki ruoka on oikeaa ruokaa ja mitään ei saa teilata huonoksi eikä epäterveelliseksi. Ajatus on, että jos keho vaatii pizzaa ja sipsejä, niin silloin se tarvitsee sitä. Eletään mielitekojen ehdoilla…
Vierailija kirjoitti:
Ainakin muissa maissa on saatu hyviä kokemuksia.
Lisäksi jäin ihmettelemään, että pojat ja tytöt olivat ylipainoisia samoissa kunnissa.
Ehkä näissä olisi hyvä aloittaa joku kunto-ohjelma/kokkikoulu.Koululiikunnassa voisi yläasteelta lähtien olla pointtina se, että jokaiselle tehdään oma treeniohjelma ja miten hyvin parantaa tilannettaan %suhteessa, niin sitä paremman numeron saisi.
Tällöin pitäisi liikkua myös vapaa-ajalla ja tunnilla katsottaisiin vain että tekee oikein ja harjoitukset on monipuolisia. Näin urheilijoidenkin pitäisi tsempata.Lääkärien pitäisi ottaa mukaan ihmisten hoitoon ravintoterapeutit yms, voisi määrätä vaikka reseptillä, jos ihmisen pitäisi terveyssyistä pudottaa painoa.
Tällä hetkellä osa potilaista ei halua pudottaa painoa edes sellaista leikkausta varten, joka pelastaisi heidän elämänsä. Mieluummin jatketaan syömistä.Lihavuudesta aiheutuvat kulut maksetaan terveydenhuollossa.
N36, pudotin 21kg painoa 1,5 vuodessa.
Vihasin koululiikuntaa ja jos siitä olisi tehty vielä vastenmielisempää, niin olisin luultavasti lintsannut, mikä olisi voinut haitata muutakin koulumenestystäni.
t. "Kympin tyttö" - kaikessa muussa paitsi liikunnassa
Vierailija kirjoitti:
Oikea keino olisi kehittää sydän merkkiä ja laittaa se suuremmin pakkauksiin.
Ruuan hintaa ei pidä nostaa, vaan terveellisiä tuotteita laskea.
Sydänmerkkituotteet on rypsiöljyä, ilman suolaa ja todella sokerisia. Niitä on ihan hyvä välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kasvisten ja hedelmien nollavero olisi mahtavaa, näin myös köyhemmillä olisi paremmin varaa ostaa tuoreita kasviksia. Terveellinen ruoka kuten juuri kotimaiset kasvikset ei saisi maksaa epäterveellistä enemmän (kuuden euron kotimainen kurkkukilo!) joten hyvin tervetullut uudistus.
Kuuden euron kurkkukiloon viljeliä saa jo tukia enemmän kuin siitä saadaan veroa. Talvella ei pitäisi tukea lainkaan vietnamilaisten riistämiseen perustuvaa viljelyä, kun kaupan on hyviä säilykkeitä ja talven säilyviä juureksia. Tuore kotimainen vihannes on elitististä ja epäekologista ruokaa, jonka pitääkin olla kallista. Mitään ravitsemuksellista näissä ei ole, että niitä ilman ei talvea pärjäisi.
Olisiko ulkomailta lennätetty paprika siis parempi vaihtoehto leivän päälle (ravitsemuksellisesti kyllä, siinä on paljon C-vitamiinia)? Vai mitä laittaisit leivän päälle, porkkanaa ja lanttua?
"Kuljetus on kuitenkin vain pieni osa tuotteen elinkaarta ja näin ollen myös sen hiilijalanjälkeä.
– Tuotantotapa on se merkittävin asia. Esimerkiksi ympärivuotinen kasvihuoneviljely vaatii paljon energiaa, Minna Kaljonen kertoo.
Kun hevi-tuotteita tarkastellaan tuotantotavan kautta, voi Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjulan mukaan tulla vastaan tilanteita, joissa laivalla tuodut tuotteet ovatkin kotimaisia vaihtoehtoja parempia."
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömyys jyllää. Sipseistä esim.
Todellisuudessa niiden ravintokoostumus on oikein hyvä.
Se että energiaa saa halvolla on pelkaästään positiivinen asia.
Mutta ei, alapeukku vaan viuhuu, ottamatta asiasta selvää. Ja länkytetään.
Erään suositun merkin sipsien ainesluettelo: Peruna, kasviöljyt (auringonkukka, rypsi), suola.
Eipä tuossa muuta vikaa kuin tod.näk. halvin mahdollinen huono siemenlöjy ja liikaa suolaa. Kohtuullisesti silloin tällöin syötynä ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet noudattavat vähähiilihydraattista ruokavaliota ja syövät kohtuudella rasvaisia tuotteita. Pitääkö kaikkien nyt ostaa light tuotteita ja hiilihydraatteja kun hinnat nousevat? Epäreilua. Ruoka on jo entuudestaan tosi kallista.
Mun lapsuudessa ruoka oli yksinkertaisempaa. Kaupat eivät olleet täynnä hyllymetreittäin turhia välipala tuotteita ja majoneesia pursuavia leipiä sekä suuria paistopisteitä. Kyllä valikoimatkin on menneet kovasti epäterveelliseen suuntaan koko 2000 luvun.
Vihanneksiin, kananmuniin ja terveellisiin lihoihin ei ole tulossa mitään merkintöjä tai hinnankorotuksia, hyvin voit jatkaa karppaamista jos teet sen jollain mulla kuin kermalla, juustolla ja pekonilla.
Olen eri, mutta kiinnostaisi tietää mitä se joku muu mielestäsi olisi? Minulla menisi ruokavalio aivan täysin uusiksi jos joutuisin kalliin hinnan takia luopumaan rasvaisista lihoista, voista, kermasta, kaikista juustoista, kreikkalaisesta/turkkilaisesta jogurtista, ranskankermasta ja muistakin hapankerma- ja maitotuotteista. Ruokavalioni kävisi todella yksipuoliseksi, koska en koske tikullakaan kevyttuoteisiin lisäaineineen. Joutisin varmaan syömään päivästä toiseen pelkkää kanaa, munia ja kasviksia öljyssä, jos sitä edes saisi kohtuuhintaan.
Minusta on törkeää, että aikuisten ihmisten ruokavalioihin puututaan näin. Ei voi olla vain yhtä oikeaa tapaa syödä. Johan sen järkikin sanoo, ettei yli 5,5 miljoonalle Suomalaiselle voi kaikille sopia yksi ja sama ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään esimerkiksi vain täysrasvaisia maustamattomia jugurtteja. Jatkossa näistä terveellisimpinä pitämistäni vaihtoehdoista täytyisi maksaa enemmän kuin jostain rasvattomasta versiosta??? 😯 Sama juustoissa.
Se määrä, se määrä...
Kohtuu syömistä ihmisille pitäisi opettaa!
Eli siihen tarraan pitäisi merkitä annoskoko?
1 dominokeksi päivässä ja 3 viikossa.
7 perunalastua viikossa kahdesti kuukaudessa.
"Maailmalta on hyviä esimerkkejä epäterveellisten tuotteiden verottamisesta ja sillä saaduista tuloksista. Esimerkiksi Unkarissa epäterveellisten tuotteiden hinnat nousivat veron jälkeen roimasti ja niiden kulutus väheni lähes samassa suhteessa.
”Unkarista WHO on tehnyt seurantatutkimuksia. Kun epäterveellisten tuotteiden hinta nousi, se vaikutti kulutuskäyttäytymiseen varsinkin alemmissa tuloluokissa. Teollisuus alkoi muotoilla tuotteitaan uusiksi”, kuvaa Kiuru."
No mutta mites ne unkarilaiset? Miksei kerrota miten heidän terveyden kävi? Laihtuivatko minkä verran?
Ei se että ihminen ei osta limsaa taarkoita sitä että hän on laiha. Itse en syö karkkia sipsiä leivosta limsaa saati muutakaan herkkua, vaan olen lihonut ihan normaaliruokaa liikaa syömällä, ja liikkumalla siihen nähden liian vähän.
Mikä tahansa ruoka lihottaa liikaa syötynä, ellei pelkkää lehtisalaattia ja vesipitoisia vihanneksia syö. Niitä saa syödä aika paljon. Riisi, pasta, leipä ja myös liha vaikka karppaajat muuta väittävät lihottaa. Maidossakin on paljon kaloreita. Eli mikä on se raja, milloin nämä tarrat tulee? Kalorimäärä / 100 grammaa. Minä tiedän kyllä ihan hyvin ilman tarrojakin, että 100 grammaan suklaalevyssä on kolmasosa päivän kaloritarpeestani, mutta syön sitä silti - olen aika pieni, joten 1600 kcal riittää hyvin ja siihen on mukana jo vähä liikuntaakin. Tarrat ei vaikuta asiaan. Hintakaan ei vaikuta, se hinnannousu saisi olla kymmenkertainen, että vaikuttaisi. Ostan joskus erikoissuklaata jonka kilohinta voi olla 50 euroa, joten en usko että omaan kulutukseeni vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikea keino olisi kehittää sydän merkkiä ja laittaa se suuremmin pakkauksiin.
Ruuan hintaa ei pidä nostaa, vaan terveellisiä tuotteita laskea.
En ostaisi sydänmerkkituotteita vaikka merkki olisi koko pakkauksen kokoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut sen maustetun jugurtin sisältämää sokerimäärää? Suosittelen katsomaan. En ole edes diabeetikko, mutta ei tulisi mieleenikään päivittäin syödä maustettua jugurttia.
En. Kuten jo kerroin, katson vain hintaa. Ja ylipäänsä syön jugurttia varsin harvoin, tuo oli vain esimerkki älyttömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makean himo tulee ravinneköyhästä ruoasta. Suurin osa Suomen kauppojen tarjonnasta on pelkkää kuraa terveyden näkökulmasta, sitä paitsi sokeria paljon haitallisempaa on glukoosi-fruktoosisiirappi joka aiheuttaa rasvamaksaa ja koukuttaa aivot sokeria paljon pahemmin.
Makean himo on periytyvää, yleensä äidiltä tyttärelle, ei siis pelkästään johdu "ravinneköyhästä" ruuasta.
Voi hyvinkin pitää osittain paikkaansa niillä köyhemmillä seuduilla, missä ravinto on ollut tiukemmassa aikoinaan niin keho pitää tiukemmin kiinni kaikesta "pahan päivän varalle" keräämästään rasvasta, rannikon ruotsinkieliset naiset ovat varmasti yleisesti ottaen hoikempia kuin esim. p-savolaiset/p-karjalan naiset?
Ruotsinkieliset ovat ihan omaa rotuaan. Ruotsalaiset sotilaat ryöstivät aikoinaan mukaansa valoittamiensa alueiden parhaannäköiset naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömyys jyllää. Sipseistä esim.
Todellisuudessa niiden ravintokoostumus on oikein hyvä.
Se että energiaa saa halvolla on pelkaästään positiivinen asia.
Mutta ei, alapeukku vaan viuhuu, ottamatta asiasta selvää. Ja länkytetään.
Erään suositun merkin sipsien ainesluettelo: Peruna, kasviöljyt (auringonkukka, rypsi), suola.
Eipä tuossa muuta vikaa kuin tod.näk. halvin mahdollinen huono siemenlöjy ja liikaa suolaa. Kohtuullisesti silloin tällöin syötynä ihan jees.
Sepä siinä onkin, kun sipsejä ei tyypillisesti syödä kohtuullisesti. Pussi on valtavan kokoinen ja koko pussi syödään usein kerralla tai korkeintaan kahdessa osassa. Lisäksi vaikkapa keitetty peruna syödään usein ruokapöydässä ruoka-aikaan, mutta sipsiä mussutetaan sohvalla tv:tä toljottaen, jolloin lastuja lapataan suuhun nautinnon vuoksi eikä nälän taltuttamiseksi, mikä johtaa helposti ylensyöntiin. Taffelin grillisipseissä on 553 kcal / 100 g, joten hyvin energiatiheästä elintarvikkeesta on kyse.
Eli käytännössä "varoitus" pitää laittaa kaikkiin elintarvikkeisiin koska kaikki lihottaa jos niitä syö liikaa. No, kevyttuotteisiin varoitukset pitäisi ainakin laittaa koska niissä on yleensä paljon hiilihydraatteja/sokeria.