Lihottaviin ruokiin varoitustarrat ja kalliimpi hinta. Hahhaa, olen ajanut tätä asiaa palstalla!
Olen pari kertaa tehnyt aloituksen, että esim. sipsien pitäisi maksaa enemmän, jotta ihmiset eivät niin helposti ostaisi niitä. Ja nyt on tapahtumassa se ja tulossa jopa varoitustarrat!
Mitä mieltä?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Ihan humpuukijuttuja taas. Ei Suomesta löydy edes yhtä (1) ainutta ihmistä, joka ei tietäisi, että suklaat, metukat, juustot ym. voivat lihottaa. Aikuiset ihmiset tietävät tämän samoin kuin että pitäisi liikkua, nukkua hyvin, olla tupakoimatta, olla stressaamatta jne. Eri asia on, kuinka moni toimii sen tiedon mukaan.
Aina voi suomalaista ihmistä kuitenkin pakottaa.
Kieltämättä karkkipussit ovat kovin viattoman ja lapsenmielisen näköisiä. Ihme jossei runsaasti sokeria sisältäviin tuotteisiin lätkitä kuvia joistain läskeistä, jotka eivät mahdu parisänkyynsä makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi laskea sitä terveellisen ruuan hintaa jos haluaisi että ihmiset laihtuu. Luulisi että 99% väestöstä tietää ihan ilman tarrojakin että sipsit ja karkit lihottavat.
Sipsit ja karkit tai mitkään herkut eivät itsessään lihota, en tajua miksi ihmiset hokevat tätä!
Jos niitä vetelee pussi kaupalla muuan ruoan päälle, eikä kuluta syömään energiaa, SE lihottaa!
Ihmiset hokevat tätä koska omaa lätinääsi pidetään sen verran itsensä selvyytenä että se pitäisi ymmärtää sanomattakin. Jos vertaat korkeaenergistä ruokaa kuten sipsejä/karkkeja matalaenergiseen ruokaan (esim. salaatti) niin kyllä, sipsit/karkit ovat lihottavia ruokia. Voit kertoa tämän muillekin au tis t3i ll3.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kasvisten ja hedelmien nollavero olisi mahtavaa, näin myös köyhemmillä olisi paremmin varaa ostaa tuoreita kasviksia. Terveellinen ruoka kuten juuri kotimaiset kasvikset ei saisi maksaa epäterveellistä enemmän (kuuden euron kotimainen kurkkukilo!) joten hyvin tervetullut uudistus.
Ei se niitten alvin laskeminen paljoa hintaa laske. Esim kotimainen tomaatti 5€ kilo jos alv olisi puolet pienempi niin hinta olisi jotain 4.5€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä ruuassa on että siitä saa energiaa.
Pitäisikö siis ruuan hintaa nostaa että ihmiset söisivät vähemmän. LOL
Sipseissä on enemmän kuitua kuin leivässä, erinomainen rasvakoostumus, olematon sokeripitoisuus ja niukasti suolaa energiasisältöönsä nähden.
Voisiko joku lankyttävä alapeukuttaja perustella länkytyksensä.
Ne ovat niin hyviä että väjakki syö niitä liikaa?
Se rasvan laatu ei taatusti ole hyvä ainakaan sen jälkeen kun se on kuumennettu lähes 200 asteiseksi. Niin kuumassa kypsentäminen myös tuhoo kaikki perunan vähäiset mikroravinteet. Sipsit on enimmäkseen tärkkelystä, ja tärkkelys on käytännössä myös sokeria, vaikka ei maistukaan makealta. Kuitua ei löydy sipseistä enemmän kuin leivästä. Sipseissä sitä on n. 4 g/100 g, ja esim. ruisleivissä sitä on n. 10-14 g. Ehkä johonkin pullamössöleipiin verrattuna sitä voi olla suunnilleen saman verran, mutta en pitäisi niitäkään terveystuotteina.
Länkyti änkyti. Finelin mukaan luitua on 6g. Kuitupitoiseksi leiväksi suositellaan leipää jossa on 6 g. Kaikki paisteut ruuat ovat siis tuhottuja ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes! Nyt ap voi palkita itsensä raikkaalla porkkanapirtelöllä.
Ei, en ole sellainen. Syön aina, mitä haluan. Light-tuotteita en syö enkä juo. Olen hoikka. ap
Porkkanapirtelö on ihanan raikasta! Pitää vaan olla tehokas blenderi, mulla vitamix. Helpompaa kuin porkkanamehun vääntäminen. Sipsejä en syö. Haluan syödä terveellistä ruokaa.
Olen ylipainoinen. 100 kg.
Jessus, että minä inhoan noita hallituksen sekopäitä. Ihan hemmetin oksettavaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ostokäyttäytymistäni ohjaa hinta ja olen jo kauan ollut sitä mieltä, että hinnoittelu pitäisi mennä kuten tuossa ehdotetaan. Jos suklaalevy maksaisi kympin, niin miettisin kahteen kertaan sen ostamista.
Olen ylipainoinen ja minulla on diabetes. Sain juuri diabetes-liitos esitteen, jossa neuvottiin käyttämään mieluummin 7% kuin 17% jauhelihaa ja kevytjuustoa rasvaisen sijaan. Nuo suositellut tuotteet ovat paljon kalliimpia.
Diabeteshoitaja kyseli, että katsonko tuoteselostetta tai sydänmerkkiä. En katso, koska minulla ei ole varaa semmoiseen. Katson vain hintaa ja ostan aina tuoteryhmän halvimman tuotteen.
Jostain syystä nyt joka käänteessä käsketään syömään maustamatonta jugurttia. Siihen voi lisätä marjoja. Maustettu jugurtti maksaa saman verran kuin maustamaton. Minkä ihmeen vuoksi ostaisin maustamatonta ja siihen päälle vielä marjat? Kallis ratkaisu. Ja en, en todellakaan mene itse poimimaan marjoja. Miksi menisin, kun saan ne samaan hintaan siinä maustetussa versiossa?
Ettei tarvitse enää ihmetellä, tässä maustetun ja maustamattoman jogurtin ero:
Valio hedelmäinen jogurtti 150 g vadelma laktoositon
Ainesosat: Pastöroitu MAITO ja KERMA, vadelma 24 %, sokeri, vesi, MAITOJAUHE, muunnettu maissitärkkelys, sakeuttamisaineet (pektiini, johanneksenleipäpuujauhe), aromit, porkkanatiiviste, väri (karmiinit), hapate.
sokeria 12 g/100 g
Valio A+ luonnonjogurtti 150 g laktoositon
Ainesosat: Pastöroitu MAITO, hapate ja D-vitamiini.
sokeria 4,1 g/100 g
Maustamattomaan jogurttiin voit lisätä vaikka 100 g mansikoita, etkä silti saisi yhtä paljon sokeria kuin maustetusta jogurtista.
Mutta ne mansikat MAKSAA erikseen. Se on tässä oleellista.
Sen vuoksi tuon maustamattoman jugurtin pitäisi olla oleellisesti halvempaa.
Enkä ylipäänsä ostaisi mitään kalliita Valion jugurtteja vaan halvinta Rainbowta/kotimaista vai minkä merkin alla ne kulkeekaan.
Merkkituotteet ja tuoteselosteet on rikkaita varten.
Jos hinta on tärkein niin Prismassa halvimmat pakastemarjat on Rainbown mansikat 500 g pussissa, hinta 1,85€. Rainbown vastaavassa maustetussa jogurtissa on vain 5 % marjaa, eli koko 150 g purkissa sitä on 7,5 g. Punnitsin huvikseni yhden keskikokoisen pakastemansikan = 20 g. Et siis saa siitä purkista edes puolikasta. Lisäämällä kokonaisen mansikan maustamattomaan jogurttiin, hintaa tulisi huimat 0,074€ per annos.
Joka tapauksessa:
Maustamaton jugurtti 0,98€+ mansikat 1,85€= 2,83€
Maustettu jugurtti = 0,98€.
Ei niitä mansikoita voi ostaa yksitellen ja tuossa marjat maksavat melkein tuplaten sen minkä pelkkä jugurtti. Lisäksi on pakko ostaa kotimaisia marjoja, jotka paljon kalliimpia, koska marjoja ei kuumenneta. Tai voihan ne kuumentaa mutta miten kuumennetut marjat sopinevat jugurttiin.
Syö mitä haluat. Itse laittaisin mieluummin muutaman euron enemmän kuussa terveellisempään ruokaan, kuin diabeteksen hoitokuluihin, mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Itse pudotin painoa normaalipainon sisällä muutama vuosi sitten 2 kg kun vaihdoin limsan kivennäisveteen. Lidlissä kivennäisvesi on kalliimpaa kuin Siti-limsa, mutta terveyttäni siinä ajattelin. Ja säästäähän siinä hammaslääkärikuluja. Hommattiin myöhemmin Soda Streamer, ja limsat ovat nykyään makuuni liian makeita. Joskus maustan kivennäisvettä jollain sokeroimattomalla mehulla, hedelmällä tai makusiirapilla.
Aika tärkeetä. Ajattelen nyt valmistajaa ja myyjää En usko, että tuosta tulisi koskaan ihan oikeudenmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että jos tämä systeemi tulee joskus voimaan niin jengi hamstraa sitä ennen holtittomia määriä mässyä sun muuta kaupan hyllyt tyhjäksi -periaatteella :D
Kyllähän tuo vähentäisi omaakin kulutusta aika merkittävästi (vaikka olen normaalipainoinen) jos esimerkiksi sipsipussista pitäisi maksaa viitisen euroa tai jopa enemmän.
Kuka tarvitsee noin paljon mässyä? Jos pienen pussin syö kerralla kuukauteen niin eihän se tunnu missään. Alkoholistien juomista jaksetaan kyllä paheksua...
Joka ongelmaan tuntuu Suomessa olevan ratkaisuna lisävero. Eikö tosiaan mitenkään muuten voida tavoitteita saavuttaa kun kiristämällä verotusta, maassa, jossa on jo yksi maailman korkeimpia kokonaisverotuksia ja matalat palkat monilla aloilla sekä paljon köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
"Kiva" jos juusto ja punainen liha menee kalliimpien epäterveellisten kategoriaan. Laitan juustoa salaattiin ja punainen liha tuo rautaa ja vitamiineja joiden puutteessa keho kärvistelee tällä hetkellä (matala ferritiini).
Liha ja juustot ovat jo muutenkin älyttömän kalliita Suomessa.
Kehopositiiivisilta tulee varmasti paljon alapeukutuksia.
Eli ruuan hinta kallistuu siis entisestään? Kiitos läskit ja kontrollifriikit, varmaan vois sit alkaa pistää näin vähävaraisena tilauksia nisteille.
Odotan innolla sitä päivää, kun voipakettiin lätkitään pahistarrat ja keijuun ja floraan hyvistarrat 👏
Vain Suomessa.