Mitä muita fyysisiä kipukokemuksia sinulla on kuin synnytys?
Itselläni ei juuri muuta kuin kuukautis- ja menkkakipuja. Joskus on ehkä hammasta jomottanut. Synnytys tuntuikin lähes sietämättömältä kivulta.
M
Kommentit (57)
Tosin sen vaikean hermovaurion jälkeen mikään ei ole oikeastaan sattunut.
-16-
kohdunkaulan kaavinta ilman puudutuksia.
Tässä listaa:
- keskenmeno (ilman lääkitystä polttoineen)
- migreenikohtaus
- hampaan sisään kertyneestä paineesta johtuva hermosärky
Paha munuaistulehdus, paksunsuolen tähystys, keuhkojen tähystys, häntäluun murtuma ja muutama erittäin kokonaisvaltainen voimakas allerginen reaktio (kuume liki 40 astetta, hampaat lyö loukkua niin ettei puhuminen onnistu, niveliä särkee ihan jumalattomasti, jäseniä särkee ihan jumalattomasti, pää todella kipeä). Myös isovarpaan murtuma oli yllättävän kivulias.
Meinas taju lähtee kun sattu niin prkleesti, silti laitettiin ensiavusta kotio, sanottiin vaan että tuu takasi jos pahenee...
Aina nukutetaan!
terv sh
..ellet sitten ollut jossain kehitysmaassa tms.
Aina nukutetaan!
terv sh
Suomessa on vielä -80-luvun loppupuolella tehty monessa sairaalassa kaavinnat, abortit yms. kohdunkaulapuudutuksella kun ei ole ollut anestesialääkäreitä. Ja taisivatpa jotkut lääkärit tehdä ilman puudutuksiakin, sanoivat että " mä tästä vähän nipsaan..." ja sitten hommiin eikä potilasparka enää karkuun päässyt.
Tuo oli siis mielenkiintoisin kokemus tällä saralla. Nivelsiteet nilkasta menivät, ja tunsin selkeästi että jalalla ei vain voi astua, mutta en varsinaista kipua tuntenut kun en sillä astunut. Jostain kumman syystä kuitenkin silmissä pimeni pariksi tunniksi. Olin täysin tajuissani ja toimintakykyinen muuten, joten ihan jännä kokemus tuo oli!
2 synnytystä ovat olleet kivuliaimmat kokemukset (toisessa sain epiduraalin, toisessa en mitään). Mutta jotenkin pelottavampaa on sellainen kipu, kun joskus on vaikka tuntunut mieletön vihlaisu ihan sekunniksi rinnasta tai esim selästä. Eli sellainen, josta ei tiedä mistä johtuu ja loppuuko ollenkaan.
Vähällä olen siis toistaiseksi päässyt...
Aina nukutetaan!
terv sh
Tämä tapahtui Pohjois-Suomen pienessä sairaalassa v. 1992. Minulla oli papa 2-luokkaa, kondylooman seurauksena. Tehtiin leikkaussalissa kohdunkaulan raappaaminen ILMAN PUUDUTUSTA, SAATI SITTEN NUKUTUSTA. Väkisinkin tuli mieleen, että halusivatkohan ne hiukan näpäyttää nuorta tyttöä, joka omaa hölmöyttään oli hankkinut sukupuolitaudin. Tekivät kaavinnan kylmiltään, jotta vastedes huolehtisin itsestäni paremmin.
Kokemus oli unohtumaton, kyllä.
tv. se jota kaavittiin
sattuu enemmän kuin synnytys jossa sain kaikki sallitut puudutteet
Mulla suurimmaksi nousee tulipalo ja ne kaikki leikkaukset siitä sekä umpparin tulehdus ja sen jälkeiset helvetilliset mahakivut. Kyllä ne synnytyksetkin pahoja olivat, ei silti.
papilloomavirusta kantaa lähes jokainen suomalainen, jotkut vaan sitä pahanlaatuista versiota
sormi oli jäänyt oven väliin ja kynsi irtoaisi. Annoin kynnen kasvaa ja irrota itsekseen, meni paljon kivuttomammin.
Mulla kipulistaan synnytysten jälkeen kuuluu:
*poskionteloiden punkteeraus (3-4 kertaa) nenän kautta, jossa puudutustikkujen laitto nenän välikalvoon oli pahinta, neulan rusauttaminen kalvosta läpi sen jälkeen ei sitten enää tuntunutkan miltään
*silmän verkkokalvoleikkauksen jälkeiset kivut
*munuaistulehduksen kivut
*kovat vatsakivut, joita minulla on usein yliherkän vatsani/suoleni takia
Mulla suurimmaksi nousee tulipalo ja ne kaikki leikkaukset siitä sekä umpparin tulehdus ja sen jälkeiset helvetilliset mahakivut. Kyllä ne synnytyksetkin pahoja olivat, ei silti.
-16-
Aina nukutetaan!
terv sh
Tämä tapahtui Pohjois-Suomen pienessä sairaalassa v. 1992. Minulla oli papa 2-luokkaa, kondylooman seurauksena. Tehtiin leikkaussalissa kohdunkaulan raappaaminen ILMAN PUUDUTUSTA, SAATI SITTEN NUKUTUSTA. Väkisinkin tuli mieleen, että halusivatkohan ne hiukan näpäyttää nuorta tyttöä, joka omaa hölmöyttään oli hankkinut sukupuolitaudin. Tekivät kaavinnan kylmiltään, jotta vastedes huolehtisin itsestäni paremmin.
Kokemus oli unohtumaton, kyllä.
tv. se jota kaavittiin
-16-
kuin migreeni. Mulla migreenikohtaukset niin pahoja, että ennemmin synnyttäisin, kuin kärsisin migreenistä. Siis ainakin mitä voin yhden synnytyksen perusteella verrata...
Voittaa kivussa neljä synnytystä.
On se silloin kun se tulehtuu ja lähinnä ne jälkikivut.
ja se leikattiin, mutta ilmeisesti kipukynnykseni on hermovaurion takia niin korkealla, että ei se oikein tuntunut miltään.
Samoin kilpirauhasleikkauksen jälkeiset kivut. Mikään ei kuitenkaan voita sektion jälkeisiä kipuja.