Eläinsuojeluilmoitus koiran hampaista
Käytin koiraa hammaskivenpoistossa ja toimenpiteen tehnyt henkilö sanoi että pitäisi tehdä eläisuojeluilmoitus, en tiedä tekikö järkytyin niin paljon etten tiennyt mitä sanoa.
Koiralta pitää poistaa hampaita yli 10.
Siis olen ostanut koiralle kymmeniä erilaisia luita (joit
a ei syö, dentastiksejä, kallista koiranruokaa (papanoita) eläinkaupasta ja myös kotiruokaa antanut.
Olen aina hoitanut koirani hyvin, pessyt kerran viikossa, ostanut leluja sekä luita ja trimmaajalla käyttänyt kerran kahdessa kk.
Nyt olen syyllistynyt eläinsuojelurikokseen enkä itsekään tiedä mitä pahaa olen tehnyt?
Minulla on ollut kaksi koiraa aiemminkin jotka kumpikin elivät yli 15vuotiaiksi ja olen kaiken tehnyt heidän kanssa samalla tavalla kuin tämän koiran.
Vein koiran hammaskivenpoistoon hengityksen hajun vuoksi.
Millaiseen rikokseen olen syyllistynyt ja millainen tuomio tästä napsahtaa?
Ahdistuin asiasta niin, että harkitsen koirasta luopumista.
Kommentit (58)
Tyhmä el.lääk. Tuolla saa ihmiset olemaan tuomatta hoitoa tarvitsevia lemmikkejään eläinlääkäriin.
Jos todella meinaa tehdä ilmoituksen, ei sitä tietenkään tule sanoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei :( Koiralla on varmaan parodontiitti tai muu iensairaus. Joillekin roduille ja yksilöille tulee helpommin.
Jos olet kuitenkin käyttänyt säännöllisesti hammaskivenpoistoissa ja huolehtinut koiralle hampaita puhdistavaa pureskeltavaa päivittäin, en ymmärrä tuollaista kommentointia.
Omalta koiraltani jouduttiin kerran poistamaan pari hammasta ja olin aivan kauhuissani, miten pärjää ilman niitä, mutta eläinlääkäri naureskeli vaan että joiltain poistetaan paljon enemmän ja hyvin pärjäävät.
Riippu näemmä vähän eläinlääkäristä, että miten niihin hampaidenpoistoihin suhtautuu. Oma kokemukseni:
Eläinlääkäri nro 1 huomasi hammaskiveä poistaessa, että poskihammas lohjennut. Kysellessäni, että tarvitseeko poistaa, totesi, että ei vielä välttämättä, koska ei näyttäisi olevan niin pahasti lohjennut, mutta varoitteli, hammaskiveä kerää jatkossa tosi helposti ja voi siten saada tulehduksen aikaan helpommin. Hänen mielestään muiden kuin kulma- tai etuhampaiden poistaminen aina ikävä juttu, koska kyseessä tärkeät puruhampaat, mutta eipä lopulta muutakaan hoitoa ole.
Muun asian yhteydessä mielipidettä tiedustellessani eläinkääri nro 2 olisi kiskonut hampaan irti vaikka heti, no problem.
Ja vielä kolmannen kerran mielipidettä kysellessäni eläinlääkäri nro 3 oli sitä mieltä, että ei tarvitse poistaa mitään hampaita, jos ei selvästi vaivaa. Jäin miettimään, että kuinkahan moni koiranomistaja oikeasti huomaa, jos hampaat vaivaavat. Taitaa olla yleisesti alihoidetuin vaiva. Toisille roduille tule ongelmia helpommin kuin toisille, mutta rodusta riippumatta uskaltaisin väittää, että suurin osa lemmikkikoirista kärsii vanhemmiten hammasvaivoista. Eipä monikaan tunnu tajuavan edes sitä, että jos koiran henki haisee, niin sillä on AINA hampaissa tai suussa vikaa. Henki ei siis rupea haisemaan vain vanhuuttaan.
On näitä sattunut muillekin. Kerran vein 10 vuotiaan koiran eläinlääkäriin vatsavaivojen takia.
Ja todellakin olen huolehtinut kaikki hammaskivenpoistot, rodun nivel- sekä silmäseulonnat (on terve), ja kaikki muut asiat mitä on vuosien varrella ollut mm. rokotukset ja korvatulehdukset.
Ensimmäinen asia, jonka el sanoo on
”No, oletkos koskaan käyttänyt koiraasi eläinlääkärissä?”
Anteeksi siis mitä. Jos en käyttäisi, niin oltaisiinko tultu nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä el.lääk. Tuolla saa ihmiset olemaan tuomatta hoitoa tarvitsevia lemmikkejään eläinlääkäriin.
Jos todella meinaa tehdä ilmoituksen, ei sitä tietenkään tule sanoa ääneen.
Näin koiraharrastajana tulee nähtyä yhtä sun toista heilujaa tuolla klinikoilla. Ei niistä pidä ottaa niin itteensä.
Mitä jos joku veisi lapsen hammaslääkäriin siinä vaiheessa kun pitää repiä kymmenen hammasta kokonaan pois?
Vierailija kirjoitti:
On näitä sattunut muillekin. Kerran vein 10 vuotiaan koiran eläinlääkäriin vatsavaivojen takia.
Ja todellakin olen huolehtinut kaikki hammaskivenpoistot, rodun nivel- sekä silmäseulonnat (on terve), ja kaikki muut asiat mitä on vuosien varrella ollut mm. rokotukset ja korvatulehdukset.
Anteeksi siis mitä. Jos en käyttäisi, niin oltaisiinko tultu nytkään.
Onhan se tärkeä kysyä, että tietää hoitohistorian. Onko jo todettu sairauksia, lääkekuureja, yms.
Minua häiritsee eniten se etten ole tietoisesti tehnyt mitään väärää tai pitänyt koiraa huonolla hoidolla ja nyt sitten tämä.
Ahdistun todella helposti, olen tosi tunnollinen ihminen tai pyrin olemaan.
Millainen tuomio tästä mahdollisesti tulee?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joku veisi lapsen hammaslääkäriin siinä vaiheessa kun pitää repiä kymmenen hammasta kokonaan pois?
Jättäisit siis hoitamatta?
Btw, et ole ikinä kuullut kodinvaihtajista? Jos saisin lukea arvosteluista eläinlääkärin jakelevan elsuja menisimme uuden tulokkaan kanssa toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan luovu koirastaan tuon takia.
Elsu ei tarkoita että eläimestä pitäisi luopua. Se on vaan äärimmäisen pahoissa tilanteissa vaihtoehto. Eläinsuojelu yleensä neuvoo eläimen hoidossa.
Minä kyllä joudun luopumaan jos nykyinen hoitotaso ei riitä ja saan tuomion eläisuojelurikoksesta ilman että edes tiedän tehneeni mitään väärää.
Ap
No ei tuosta mitään tuomiota tule. Jos joku tulee luonasi eläinsuojelusta käymään, niin todennäköisesti se nopean piipahduksen jälkeen toteaa että kaikki on kunnossa ja asia on siinä. Siis viesteistäsi olettaen että teillä on kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi siis mitä. Jos en käyttäisi, niin oltaisiinko tultu nytkään.Onhan se tärkeä kysyä, että tietää hoitohistorian. Onko jo todettu sairauksia, lääkekuureja, yms.
No onhan tuo nyt aikamoinen syytös laiminlyönnistä, jos 10 vuotiasta ei ikinä olisi käyttänyt eläinlääkärissä. Sehän tarkoittaisi ettei olisi mitään rokotuksia eikä hampaista huolehdittu.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee eniten se etten ole tietoisesti tehnyt mitään väärää tai pitänyt koiraa huonolla hoidolla ja nyt sitten tämä.
Ahdistun todella helposti, olen tosi tunnollinen ihminen tai pyrin olemaan.
Millainen tuomio tästä mahdollisesti tulee?
Voithan itse olla yhteydessä paikalliseen elsuun. Näytät kuitit ja kysyt valvojalta eikö hoitoon viemättä jättäminen olisi ollut rikos?
Niin ja jätä se valitus, ihan oikeasti.
Itsellä ollut kaksi koiraa ja nyt kolmas. Edelliset koirat kummatkin elivät yli 13v ja ikinä ei hampaita pesty eikä hammaskiveä poistettu. Puruluut ja dentalstikit pitivät kunnossa. Toki jos koira ei tykkää pureskella luita mikö on kyllä outoa niin sitten hankalampi juttu.
Olisi todella vastuutonta jos eläinlääkäri ei tekisi mitään tuollaisessa tilanteessa. Minusta on ihan ymmärrettävää olla huoli koiran hyvinvoinnista. Ei hampaiden pitäisi päästä noin huonoon kuntoon ilman, että niitä hoidetaan. Lääkäriin kuuluu mennä ensimmäisen tulehtuneen hampaan kohdalla. Ei vasta sitten kun koko purukalusto on läpimätä!
Oma koirani oppi sähköhammasharjalle kolmessa päivässä. Idean sähköhammasharjasta sain omalta hammaslääkäriltäni, joka kertoi pesevänsä sillä omien koirien hampaat joka päivä.
Muistakaa että nämä eläinklinikat on bisnestä! Ja paljon niissä rahaa liikkuukin. Tottakai on upea juttu että ihmiset hoitaa lemmikkiensä terveyttä, mutta ihan suoraan sanottuna monesti ne pärjäis vähemmälläkin. Koira on ollut ihmisen paras ystävä iät ja ajat, hammaspesut ja terveystarkastukset on aika uusi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko harjannut hampaita ja käyttänyt milloin viimeksi tarkastuksessa? Ei riitä että tarjoaa mitä ei syö.
Klinikalla näkyy erilaisia potilaita. Aina just pelastetuista anorektiokoista kinkkaaviin vanhuuksiin. Jokaikinen on siellä useimmiten syystä. Olisiko nuo pitänyt jättää kotiin?
Mitä nuo liittyvät kyseiseen koiraan? Koirien suu täytyy säännöllisesti tarkastaa ja hoitaa. Hammasvaivat kun eivät aina ilmoita itsestään ja esim hengityksen haisu kertoo jo pidempään olleesta ongelmasta. Näin kävi esim äidin kissalle, suussa ei näkynyt poikkeavaa eikä hengitys haissut,silti löytyi yleiskuntoon vaikuttava suuvaiva hampaistosta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi todella vastuutonta jos eläinlääkäri ei tekisi mitään tuollaisessa tilanteessa. Minusta on ihan ymmärrettävää olla huoli koiran hyvinvoinnista. Ei hampaiden pitäisi päästä noin huonoon kuntoon ilman, että niitä hoidetaan. Lääkäriin kuuluu mennä ensimmäisen tulehtuneen hampaan kohdalla. Ei vasta sitten kun koko purukalusto on läpimätä!
Toiset rodut on alttiimpia sairastumaan hammasvaivoihin mitä toiset. Entä tosiaan jos joku tuokin just pelastetun koiran? Hänkin varmaan saa huutia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko harjannut hampaita ja käyttänyt milloin viimeksi tarkastuksessa? Ei riitä että tarjoaa mitä ei syö.
Klinikalla näkyy erilaisia potilaita. Aina just pelastetuista anorektiokoista kinkkaaviin vanhuuksiin. Jokaikinen on siellä useimmiten syystä. Olisiko nuo pitänyt jättää kotiin?
Mitä nuo liittyvät kyseiseen koiraan? Koirien suu täytyy säännöllisesti tarkastaa ja hoitaa. Hammasvaivat kun eivät aina ilmoita itsestään ja esim hengityksen haisu kertoo jo pidempään olleesta ongelmasta. Näin kävi esim äidin kissalle, suussa ei näkynyt poikkeavaa eikä hengitys haissut,silti löytyi yleiskuntoon vaikuttava suuvaiva hampaistosta.
Eli suomalaiselle eläinklinikalle ei saa tuoda sairaita?
Max kirjoitti:
Itsellä ollut kaksi koiraa ja nyt kolmas. Edelliset koirat kummatkin elivät yli 13v ja ikinä ei hampaita pesty eikä hammaskiveä poistettu. Puruluut ja dentalstikit pitivät kunnossa. Toki jos koira ei tykkää pureskella luita mikö on kyllä outoa niin sitten hankalampi juttu.
Luulen kyllä että se ettei koira tykkää pureskella voi kertoa, että hampaissa on jotain pielessä.
Ei tietenkään välttämättä aina. Mutta jos normaalisti luita ja dentastixejä mielellään koluava koira jättää ne syömättä, veikkaisin että hammas on halki/kipeä tai suuhun sattuu. Silloin herkästi heti eläinlääkäriin.
Arvaa mitä? Meillekin sanottiin et ainakin kolme hammasta pitää repiä irti. Vietiin toiseen paikkaan jossa kävi ilmi ettei koiran hampaissa ollut mitään vikaa. Omistajana täytyy oppia kyseenalaistamaan saadut diagnosit ja käyttämään toisiakin klinikkoja. Jopa ELL voi olla väärässä.