Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakouluopiskelija, miksi et ole kesätöissä?

Vierailija
24.06.2015 |

Kyselen vain, sillä täällä Hoasilla on paljon opiskelijoita, jotka ovat työttömänä koko kesän, ryyppäävät tai muuten vain muhivat neljän seinän sisällä. Eikö muka töitä enää löydy opiskelijoille?

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:52"]

Hauska kuulla tällaisiakin tarinoita vaihteeksi, työttömyyden ja toivottaman työnhaun jälkeen osaat varmasti arvostaa nykyistä työtäsi ja luulen että sinulla on työmotivaatiokin kohdillaan. Toivottavasti itsekin pääsen joskus työelämään kiinni, tavalla tai toisella.

-31

[/quote]

Heh. Tavallaan osaan arvostaa, mutta toisaalta vihaan nykyistä työtäni yli kaiken ja haen koko ajan uutta. Työmotivaationi on nollassa. Siis tätä työtä kohtaan. Haluan kyllä tehdä töitä, mutta sellaista, jonka takia en valvoisi öitäni ja itkisi päivittäin.

Ei ole reilua tämä elämä. En havittele täydellistä työpaikkaa, vaan sellaista, joka olisi enimmäkseen siedettävää. Toisaalta ajattelen koko ajan, että tämän hetkinen tilannekin on parempi kuin ei työtä ollenkaan, mutta antaisin mitä vaan, jos saisin edes jokseenkin miellyttävän työpaikan. Olenko kiitollinen tämän hetkisestä tilanteestani? En tiedä, tavallaan olen.

Ja olen tosiaan se kolmatta vuotta tilitoimistossa kituva ktm. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Vierailija
62/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löytynyt oman alan koulutusta vastaavaa töitä, joten olen kotona ja nautin kesästä. On tuossa pari kesäkurssia tosin ajankuluna. Oisinhan mä voinut varmaan väkisin tapella jonkun siivous/puhelinmyynti/muuttomies tason duunin, mutta se ois sitten ollut vaan joltakin toiselta pois. Ois saanut muutaman satasen enemmän kuukaudessa, mutta mitä väliä tai järkeä? Mulla on ihan tarpeeksi yleistä työkokemusta. Omaa koulutusta vastaavaa työtä olisin voinut tehdä vaikka puoli-ilmaiseksi työkokemuksen saamiseksi mutta eipä se firmoille käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:03"]Ei löytynyt oman alan koulutusta vastaavaa töitä, joten olen kotona ja nautin kesästä. On tuossa pari kesäkurssia tosin ajankuluna. Oisinhan mä voinut varmaan väkisin tapella jonkun siivous/puhelinmyynti/muuttomies tason duunin, mutta se ois sitten ollut vaan joltakin toiselta pois. Ois saanut muutaman satasen enemmän kuukaudessa, mutta mitä väliä tai järkeä? Mulla on ihan tarpeeksi yleistä työkokemusta. Omaa koulutusta vastaavaa työtä olisin voinut tehdä vaikka puoli-ilmaiseksi työkokemuksen saamiseksi mutta eipä se firmoille käynyt.
[/quote]

Onnea vaan työnhakuun. Siitäkin kun olisi hyvä olla kokemusta. Elämä ei kuitenkaan ole ilmaista ja joskus ne sossunkin rahat loppuu, kun elätettäviä tulee liikaa.

Vierailija
64/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kesäisin kotona losivat opiskelijat, jotka "eivät löytäneet oman alan hommia" ovat kymmenen vuoden kuluttua näitä pitkäaikaistyöttömiä, ketkä kiven kovaa väittävät, että etsivät töitä, mutta eivät vain löydä. Kumma, että jotkut löytää aina ja jotkut ei koskaan. Taitaa olla omasta aktiivisuudesta kiinni. Lähetettiin 1 hakemus jonnekkin luksushotellin jacuzzi -testaajaksi ja sitten kun ei napannut, niin valehdellaan itsellekin, että ei vaan ole töitä tässä taloustilanteessa. 

Vierailija
65/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:17"]

Nämä kesäisin kotona losivat opiskelijat, jotka "eivät löytäneet oman alan hommia" ovat kymmenen vuoden kuluttua näitä pitkäaikaistyöttömiä, ketkä kiven kovaa väittävät, että etsivät töitä, mutta eivät vain löydä. Kumma, että jotkut löytää aina ja jotkut ei koskaan. Taitaa olla omasta aktiivisuudesta kiinni. Lähetettiin 1 hakemus jonnekkin luksushotellin jacuzzi -testaajaksi ja sitten kun ei napannut, niin valehdellaan itsellekin, että ei vaan ole töitä tässä taloustilanteessa. 

[/quote]

Tämä tuntuu olevan monien mielipide. Voit varmaan kuvitella, miltä se tuntuu siitä ihmisestä, joka ihan oikeasti lähettää satoja hakemuksia ja haluaa epätoivoisesti töihin siinä onnistumatta.

Jotkut löytää aina töitä, koska on suhteita ja sitä aikaisempaa työkokemusta. Kaikilla niitä ei kuitenkaan ole.

Vierailija
66/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:52"]

Hauska kuulla tällaisiakin tarinoita vaihteeksi, työttömyyden ja toivottaman työnhaun jälkeen osaat varmasti arvostaa nykyistä työtäsi ja luulen että sinulla on työmotivaatiokin kohdillaan. Toivottavasti itsekin pääsen joskus työelämään kiinni, tavalla tai toisella.

-31

[/quote]

Heh. Tavallaan osaan arvostaa, mutta toisaalta vihaan nykyistä työtäni yli kaiken ja haen koko ajan uutta. Työmotivaationi on nollassa. Siis tätä työtä kohtaan. Haluan kyllä tehdä töitä, mutta sellaista, jonka takia en valvoisi öitäni ja itkisi päivittäin.

Ei ole reilua tämä elämä. En havittele täydellistä työpaikkaa, vaan sellaista, joka olisi enimmäkseen siedettävää. Toisaalta ajattelen koko ajan, että tämän hetkinen tilannekin on parempi kuin ei työtä ollenkaan, mutta antaisin mitä vaan, jos saisin edes jokseenkin miellyttävän työpaikan. Olenko kiitollinen tämän hetkisestä tilanteestani? En tiedä, tavallaan olen.

Ja olen tosiaan se kolmatta vuotta tilitoimistossa kituva ktm. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

[/quote]

Ikävä kuulla :(

Itsestäni tuntuu että olisin tyytyväinen mihin tahansa hommaan sitten kun valmistun, kunhan edes jotenkin liippaa omaa olaa.

-31

Vierailija
67/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:51"]Ehdottomasti kesälomia lyhennettävä. Amk:ssa 4 kuukautta!!!Lapseni opiskelee ulkomailla yliopistossa. Kesäloma 2 kuukautta.
[/quote]
Missä AMKssa kesäloma on 4kk? Max 3 olen kuullut ja kokenut.

Vierailija
68/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ei loisi kesällä sossun rahoilla vaan elättää itsensä lainalla. Tukisysteemi kun on sellainen ettei toimeentulotukea saa ellei opintolaina ole tapissa (harvalla on)

Vierailija
69/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko te "mielensä pahoittajat", että sillä on oikeasti jotain merkitystä onko opinnoissa jo pitkälle edennyt korkeakouluopiskelija kesällä jossain diipadaapa duunissa vai ei? Siitä on se hyöty, että saa rahaa vähän mutta mitään merkitystä töidenhakuun sillä ei valmistumisen jälkeen ole. 

Vierailija
70/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt töitä joka kesä 14-vuotiaasta asti. Erilaisia hommia joka kesä. Yhtään työpaikkaa en ole saanut suhteilla, vaan hakemalla ja soittelemalla perään. Olen tosiaan itsekin vasta parikymppinen ja kokenut saman laman ja vaikeudet löytää töitä. Silti olen saanut aina jotain, sillä en ole nirso ja olen nuoresta asti ollut ahkera ja aloittanut työnteon ruohonjuuritasolta. Nykyään teinejä ei varmaan edes painosteta kesätöihin samalla tavalla kuin ennen joten monelta jää puistohommat tekemättä ja sitten CV näyttääkin tyhjältä A4:lta vielä 25-vuotiaana. Ei aina tarvitse olla kokemusta juuri tietyltä alalta, vaan tärkeintä on CV, josta näkyy oma ahkeruus ja kiinnostus työntekoa kohtaan.

Vierailija
71/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:26"]

Luuletteko te "mielensä pahoittajat", että sillä on oikeasti jotain merkitystä onko opinnoissa jo pitkälle edennyt korkeakouluopiskelija kesällä jossain diipadaapa duunissa vai ei? Siitä on se hyöty, että saa rahaa vähän mutta mitään merkitystä töidenhakuun sillä ei valmistumisen jälkeen ole. 

[/quote]

Tätä mieltä minäkin olen. Kyllä rekrytoijatkin ovat ihmisiä ja tietävät, miten vaikeaa se kesätöiden(kin) saaminen on tänä päivänä. 

Vierailija
72/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on töitä. Tykkäävät vaan lymytä kotonaan ja häiriköidä työssä käyvää. Tuota elämänmenoa kun katsoo, aamulla avataan eka kalja, nii ei siinä nyt mitään työtä pystyiskään tehdä. Opiskelijat on laiskoja. Ei kelpaa kuin oman alan työ, 100 % palkalla.. No, sitten kun nää opiskelijat yrittää oikeisiin töihin, niin me vähemmistö, jotka tekee jo nyt kesätöitä ym. Omaamme huomattavasti paremmat suhteet mahdollisiin työpaikkoihin ja meillä on kokemusta työnhausta ja siinä onnistumisessa. Joten sen minkä taakseen jättää, edestä löytää!

Vierailija
73/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:21"]

Ikävä kuulla :(

Itsestäni tuntuu että olisin tyytyväinen mihin tahansa hommaan sitten kun valmistun, kunhan edes jotenkin liippaa omaa olaa.

-31

[/quote]

Minäkin olin ihan varma, että olisin tyytyväinen mihin tahansa omaa alaa liippaavaan työhön. Mutta vinkuminen sikseen. Olen saanut nykyisestä työstäni ihan oikeasti hyvää työkokemusta ja etsin sen uuden työpaikan vaikka väkisin. :)

Ja edelleen pidän peukkuja sinulle ja kaikille muille, jotka töihin haluavat.

Vierailija
74/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman huvittaa ne opiskelijat, jotka valittavat tulorajoja, kun ei saa tienata liikaa, ettei tuet mene. Samat ihmiset nostavat "pakosta" lainaa (nyyh) ja kesällä vielä sossun tuet, kun lainatkaan ei riitä ja oman alan töitä ei ole. Lopulta valmistuvat akateemisiksi työttömiksi ja saavat yhteiskunnan tukia loppuelämän ja lainat maksaa valtio. Onneksi on niitäkin, jotka jaksavat käydä paskatöissä kesäisinkin ja maksaa veroja.

Vierailija
75/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:51"]Ehdottomasti kesälomia lyhennettävä. Amk:ssa 4 kuukautta!!!Lapseni opiskelee ulkomailla yliopistossa. Kesäloma 2 kuukautta. [/quote] Missä AMKssa kesäloma on 4kk? Max 3 olen kuullut ja kokenut.

[/quote]Tainut tulla lomiin vähän Lapin lisää.

Vierailija
76/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27-vuotias ja ollut kymmenessä eri paikassa töissä. Ei ole ollut valittamista työnsaannissa.

Vierailija
77/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä olenkin töissä, mutta viime kesänä en, koska en vain saanut töitä lukuisista hakemuksista huolimatta. Fakta nyt vaan on se, että töitä ei riitä kaikille.

Tälle kesälle sain töitä ihan vasta toukokuun viimeisillä viikoilla, eikä tämänkään työn löytäminen mitenkään helppoa ollut.

Vierailija
78/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:37"]

Olen 27-vuotias ja ollut kymmenessä eri paikassa töissä. Ei ole ollut valittamista työnsaannissa.

[/quote]

Minä olen 31 ja äkkiseltään laskettuna työpaikkoja on ollut 12. On silti valittamista työnsaannin suhteen, ei ole ollut helppoa ja takana yli vuodenkin työttömyysjakso. Koulutuskin on hyvä ja työt osittain omalta alalta.

Vierailija
79/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla laitonta tai ainakin paheksuttavaa ottaa korkeakouluopiskelijoita töihin johon myös toisen asteen opiskelijat hakevat. Jos viittävaille valmis DI vie jonkun 19v ammattikoululaisen oman alan kesäduunin niin ketä se palvelee? Silti tämä rannalle ruikuttamaan jäänyt ammattikoululainen on laiska paska ja paikan saanut DI joku työn sankari.

Vierailija
80/108 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:03"]Koska kaikilla ei ole suhteita niin ei saa töitäkään ellei tuuri käy. Suhteiksi lasketaan myös kaikki ne työt jotka on saanut edellisen kokemuksen perusteella, jos edellisen työn sai suhteilla. Eli jos pääsee suhteilla alkuvauhtiin niin helpommin niitä töitä saa, kuin että sitä ensimmäistäkään duunia ei meinaa saada omin nokkineen esim alle 20vuotiaana. Joka sitten ksotautuukostautuu amk:ssa, kun suhde/muuta kokemusta kartuttaneet vie paikat. Itse jouduin jättämään amk:n kesken kun ei vaan saanut harjoittelupaikkaa, palkatonta sellaista, ilman kokemusta. Muuten oli opinnot melkein valmiit. Halvaksi tulee valtiolle :) [/quote] Mikä niiden suhteiden luomisessa on niin hankalaa? Itsekin sain kerran töitä juttelemalla kaverin kanssa työnhaustani ja sain häneltä puhelinnumeron, johon soitin ja heti pääsin töihin - kuuraamaan lattioita. Kyllä luulisi, että edes jotain saa, jos suunsa uskaltaa avata.

[/quote]

Tapahtuiko 80-luvulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä