Korkeakouluopiskelija, miksi et ole kesätöissä?
Kyselen vain, sillä täällä Hoasilla on paljon opiskelijoita, jotka ovat työttömänä koko kesän, ryyppäävät tai muuten vain muhivat neljän seinän sisällä. Eikö muka töitä enää löydy opiskelijoille?
Kommentit (108)
Miten te muka saatte sossurahaa? Mulla ja miehellä on tilillä 16 euroa ja mun seuraava palkka ens viikolla on joku 85 euroa. Meille sossu sanois et nostakaa opintolainaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:11"]
Jos te opiskelijat ette saa kesätöitä niin kuinka luulette työllistyvänne valmistumisenne jälkeen? Ja mitä teette kesällä, opiskeletteko? Kymmenen vuotta sitten ainakin omat kaverini työllistyivät niihin paikkoihin joissa olivat olleet hommissa / harjoittelussa opiskeluaikana, onko maailma muuttunut kovastikin näinä vuosina?
[/quote]
Opiskelen opettajaksi, opetustöitä ei ole kesäksi tarjolla. Teen opintojen ohella töitä, mutta työpaikallani ei myöskään ole tarjota minulle töitä kesäksi. Joinain kesinä olen ollut lastenleiriohjaajana jne, tänä kesänä en saanut mitään töitä. En päässyt edes kuin yhteen haastatteluun. Kaupungiltakaan en saanut mitään töitä, kesätyöpaikkojen määrää vähennettiin monissa yrityksissä myös.
Joskus ennenmuinoin oli helppoa, senkus lompsotti lähikauppaan ja kysyi hommia. Nykyään niitä hakijoita on vähintään 100 jokaista työpaikkaa kohti, ja samoista työpaikoista kilpailee pitkäaikaistyöttömät, pätkätyöläiset, alan opiskelijat, harjoittelupaikkaa etsivät jne. Ajat ovat muuttuneet, todellakin...
En ole ollut koskaan ikinä kesätöissä ja minä valmistun ensi vuonna kooteeämmäksi, saapi nähdä miten tämän ämmän käy.
En ole itseasiassa ollut ikinä edes yhdessäkään työhaastattelussakaan, taidan olla aika uniikki lumihiutale.
No onneksi sentään mies hyväpalkkaisessa työssä, minusta tulee sitten kotirouva.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:24"]
En ole ollut koskaan ikinä kesätöissä ja minä valmistun ensi vuonna kooteeämmäksi, saapi nähdä miten tämän ämmän käy.
En ole itseasiassa ollut ikinä edes yhdessäkään työhaastattelussakaan, taidan olla aika uniikki lumihiutale.
No onneksi sentään mies hyväpalkkaisessa työssä, minusta tulee sitten kotirouva.
[/quote]
Mikä on pääaineesi? Kai olet kuitenkin hakenut töitä? Laittele vaan sinnikkäästi hakemuksia, kyllä se vielä joskus tärppää.
En ole töissä koska opiskelen. Opintoni ovat jo aivan loppusuoralla.
Voisin myös vastata kysymykseesi, miksi moni muu opiskelija ei myöskään ole kesätöissä. Kenties yksi suurimmasta tai jopa suurin syy voisi olla, että töitä ei ole löytynyt? Kesätyöt ovat nykyään kiven alla, eikä se mikään ihme ole, kun vakiotyötäkin voi olla vaikeaa löytää, niin vielä vaikeampaa se on silloin nuorelle löytää kesätöitä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:09"]Arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin parempaa elintasoa. En ole eläessäni ollut kesätöissä, ja kun nyt syksyllä valmistun, tuskin tulen sellaisia koskaan tekemäänkään.
[/quote]
Mitä alaa opiskelet? Uskotko saavasi töitä? Miltä luulet kuulostavan kun vastaat tuolla tavalla kysymykseen miksi et ole ollut töissä?
[/quote]
Ei koskaan kysytty miksi en ollut työssä kesällä. Opiskeluaikana kesät meni tosiaan rällätessä opintolainalla ja säästöillä joita kertui työskennellessäni talvella.
Markkinointi, hain joitain vuosia pelkästään alan paikkoja, oletin että kyllä se paikka sieltä tulee, ei tullut. Sitten hain muina vuosina alan paikkojen lisäksi nk. kakkahommia; siivoamista, kaupan kassaa, postin jakelua jne. mutta ei tärpännyt niissäkään hommissa.
En ole vielä päättänyt että haenko valmistuttuani pääasiassa koulutustani vastaavia työpaikkoja vai mitä tahansa mitä saa (jolloin riskinä että jumahtaa kakkahommiin).
-31
Eikö teitä huolestuta, että ette pääse oikeisiin töihin opintojen jälkeen, jos ja kun ei ole mitään oman alan työkokemusta kesätöistä?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:27"]
En ole töissä koska opiskelen. Opintoni ovat jo aivan loppusuoralla.
Voisin myös vastata kysymykseesi, miksi moni muu opiskelija ei myöskään ole kesätöissä. Kenties yksi suurimmasta tai jopa suurin syy voisi olla, että töitä ei ole löytynyt? Kesätyöt ovat nykyään kiven alla, eikä se mikään ihme ole, kun vakiotyötäkin voi olla vaikeaa löytää, niin vielä vaikeampaa se on silloin nuorelle löytää kesätöitä.
[/quote]
Kyllä kesätöiden löytyminen on iisimpää mitä vakituisen työn.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:32"]
Eikö teitä huolestuta, että ette pääse oikeisiin töihin opintojen jälkeen, jos ja kun ei ole mitään oman alan työkokemusta kesätöistä?
[/quote]
Kyllä nousukauden on joskus alettava ja eiköhän tuo lama ole jo ohi sitten kun valmistun, nyt on erittäin hyvä aika olla opiskelemassa. Eli: ei huolestuta vielä tässä vaiheessa.
Markkinointi ei ole sieltä parhaiten työllistävien suuntauksien joukossa, sen tosin varmasti tiedostit jo pääainetta valitessa. Jos lohduttaa, niin ei ole helppoa laskentatoimeakaan opiskelleilla. Nimim. tilitoimistossa jo kolmatta vuotta.
Pidän kuitenkin peukkuja, että löydät vielä sen oman alan paikan. :) Aina kannattaa hakea, muuten ei voi onnistua.
Kuinka pihalla ja yksinkertaisia osa kirjoittelijoista onkaan? "Kyllä ainakin mulla oli aina kesätöitä ja kavereilla kans" no daa, entä sitten? Nyt ollaan helvetinmoisessa lamassa ja tilanne on eri. Lidliinkin tuli ~24 000 hakemusta tälle kesälle. Siitä vähän perspektiiviä. Firmaan missä itse olen töissä tuli tuhansia hakemuksia, otetaan ehkä 200 koko suomeen. Niitäkään ei otettaisi ellei oltaisi neuvoteltu, että YT:t saa olla päällä samaan aikaan kun palkataan kausityöntekijöitä.
Kun töitä ei ole, niin silloin niitä ei yksinkertaisesti ole.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:34"]
Markkinointi ei ole sieltä parhaiten työllistävien suuntauksien joukossa, sen tosin varmasti tiedostit jo pääainetta valitessa. Jos lohduttaa, niin ei ole helppoa laskentatoimeakaan opiskelleilla. Nimim. tilitoimistossa jo kolmatta vuotta.
Pidän kuitenkin peukkuja, että löydät vielä sen oman alan paikan. :) Aina kannattaa hakea, muuten ei voi onnistua.
[/quote]
Kiitos kannustuksesta :)
Joo vähän kyllä uumoilin aikoinaan että markkinointi työllistää heikommin kuin muut vaihtoehdot mutta päätin ottaa riskin, näyttää nyt vähän siltä että mönkään meni. En heitä työnhakukirvestä kaivoon kuitenkaan ihan vielä, enhän ole vielä edes valmistunutkaan.
- 31
[/quote]
Kyllä minua huolestutti, kovasti. En saanut kesätöitä siitä huolimatta. En tosiaan meinannut päästä "oikeisiin töihin" opintojen jälkeen ja sitten huolestutti sekin, miten pärjäisin eläkeläisenä. En silti saanut töitä. Hain, hain ja hain töitä. Lopulta pääsin työvoimakoulutukseen, sen kautta harjoitteluun ja määräaikaiseen työsuhteeseen, josta tuli lopulta vakituinen. Ei koulutusta vastaavaa hommaa, mutta omalta alalta kuitenkin.
Aloitin kesätyön hakemisen tammikuussa. Hain kaikkea mahdollista, jopa hommia millä ei ollut mitään tekemistä oman alani kanssa. En saanut töitä. Päätin että valmistumistani edistää enemmän se, että suoritan tutkintooni kuuluvia pakollisia opintoja kesän ja alan kirjottaa lopputyötäni kun menen esimerkiksi siivoamaan (mitä olen jo yhden kesän tehnyt) ja sitähän en edes CV:lle kehtaa valmistuttuani laittaa. Ja teen myös vapaaehtoistyötä yhdelle hyväntekeväisyysjärjestölle ja minulla on myös yksi keikkatyö, josta välillä tulee hommia. Täällä näin.
Ehdottomasti kesälomia lyhennettävä. Amk:ssa 4 kuukautta!!!Lapseni opiskelee ulkomailla yliopistossa. Kesäloma 2 kuukautta.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:40"]
[/quote]
Kyllä minua huolestutti, kovasti. En saanut kesätöitä siitä huolimatta. En tosiaan meinannut päästä "oikeisiin töihin" opintojen jälkeen ja sitten huolestutti sekin, miten pärjäisin eläkeläisenä. En silti saanut töitä. Hain, hain ja hain töitä. Lopulta pääsin työvoimakoulutukseen, sen kautta harjoitteluun ja määräaikaiseen työsuhteeseen, josta tuli lopulta vakituinen. Ei koulutusta vastaavaa hommaa, mutta omalta alalta kuitenkin.
[/quote]
Hauska kuulla tällaisiakin tarinoita vaihteeksi, työttömyyden ja toivottaman työnhaun jälkeen osaat varmasti arvostaa nykyistä työtäsi ja luulen että sinulla on työmotivaatiokin kohdillaan. Toivottavasti itsekin pääsen joskus työelämään kiinni, tavalla tai toisella.
-31
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:55"]
Toki on hauskempaa elää sossun rahoilla kuin siivota vain muutaman satasen paremmalla palkalla.
[/quote]
Nimenomaan. Monta kesää mennyt kitupalkalla siivotessa, joten vihdoin lomakesä sossun rahoilla. Olen sen ansainnut.
Suurin osa siksi, että ovat laiskoja ja elävät tukien varassa yhteiskunnan lompakolla loisien. Itse siksi, koska rikas perhe, joten miksi tehdä jotain surkeaa duunia taskurahasta.
LAiskottaaa dokailen ja matkustann Sossu maksaa miks mennä töihiI? Sehä on niin tylsää