Korkeakouluopiskelija, miksi et ole kesätöissä?
Kyselen vain, sillä täällä Hoasilla on paljon opiskelijoita, jotka ovat työttömänä koko kesän, ryyppäävät tai muuten vain muhivat neljän seinän sisällä. Eikö muka töitä enää löydy opiskelijoille?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:00"]Kerropa mistä saan töitä? Kymmeniä hakemuksia olen lähettänyt, kymmeniin paikkoihin soitellut. On hyviä työtodistuksia aikaisemmista kesätyöpaikoista, mutta ei noilla ole mitään painoarvoa jos ei ole suhteita. Siivoustyö ei käy, koska vaikea astma. Puhelintyötä olen joskus tehnyt, voisin tehdä edelleenkin jos siitä saisi tuntipalkkaa provikan sijaan. [/quote] Henkilökohtainen avustaja, lastenhoitaja, kesäaupair, vapaaehtoistyö ruokapalkalla, r-kioskit, siwat, alepat, mansikanmyynti, vuokratyöfirmat...
[/quote]
Pakko tiputtaa nyt opiskelijan todellisuuteen.. JOS saat jonkin noita edellämainituista töistä, niistä ei myöhemmin ole mitään hyötyä oman alan töitä etsiessä. Siinä menevät taas edelle ne, joilla alan kokemusta on kesätöistä jolloin itse keräsi mansikoita.
Voi vittu mitä mielipiteitä täälläkin taas on.. Itse oon korkeakouluopiskelija ja hakenu tammikuusta lähtien töitä joka ikiseltä alalta tuloksetta. Oon hakenut siivoamaan, kassalle ja ties mihin eli kaikkiin "paskaduuneihinkin." Mitään en ole saanut. Hakemuksia oon lähettänyt tänä keväänä lähes 100 ja vaan muutamaan päässyt haastatteluun. Edelleen katon joka päivä töitä netistä enkä todellakaan vain lorvaile kotona -.- Mulle kelpais ihan mikä tahansa duuni kesätyöksi, mutta oon sitten varmaan jo niihinkin hommiin "ylikoulutettu".
Koska ei huvita :D
Viime kesän olin töissä koko kesän, siitä alko heti perään opiskelut ja kun eka vuosi oli ohi, päätin pitää ruhtinaallisen loman - koko kesän. Tosin minulle se on taloudellisesti täysin mahdollista ja itse lomailuni kustannan. :)
Lomailen "varastoon", koska olen ajatellut että suoritan opintohini (AMK insinööri) kuuluvat työharjottelut tulevina kesinä. Ekan harjottelut siis ens kesänä ja siitä sitten kolmannen keväällä vikan jakson/kesän aikana harjottelu. Tällä alalla harjotteluista maksetaan palkkaa, joten ihan kannattava järjestely... mut niin, nyt siis lomailen varastoon, jaksaapa sitten tehokkaammin ensi vuoden.
Työkokemusta on jo ihan reippaasti aiempien opintojen pohjalta ja oisin kyllä kuulemma päässyt töihin tonne edelliskesän paikkaan (joka ei tsin nykyiseen alaani liity). Mutta laiskotti, joten en sitten mennyt. Jääpähän työpaikka vapaaksi niille, joille se on talouden kannalta pakollinen. :)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:27"]
Olen tehnyt töitä joka kesä 14-vuotiaasta asti. Erilaisia hommia joka kesä. Yhtään työpaikkaa en ole saanut suhteilla, vaan hakemalla ja soittelemalla perään. Olen tosiaan itsekin vasta parikymppinen ja kokenut saman laman ja vaikeudet löytää töitä. Silti olen saanut aina jotain, sillä en ole nirso ja olen nuoresta asti ollut ahkera ja aloittanut työnteon ruohonjuuritasolta. Nykyään teinejä ei varmaan edes painosteta kesätöihin samalla tavalla kuin ennen joten monelta jää puistohommat tekemättä ja sitten CV näyttääkin tyhjältä A4:lta vielä 25-vuotiaana. Ei aina tarvitse olla kokemusta juuri tietyltä alalta, vaan tärkeintä on CV, josta näkyy oma ahkeruus ja kiinnostus työntekoa kohtaan.
[/quote]
Joo minä kanssa (kruunuani kiillotan tässä katsos) mutta nuo pätkäkokemukset ei aina merkkaa mitään. Oon ollut valmistumisen jälkeen ihan toisella alalla huonolla palkalla, koska oman alan työkokemusta ei ole ollut. Nyt teen vapaaehtoisena ilmaiseks pari tuntia "omaa" alaa, jos vaikka ens vuonna sais jotain.
Olen hakenut maaliskuusta asti kesätöitä ja räätälöinyt jokaisen hakemuksen huolella kyseistä paikkaa varten, tarkastaen aina kieliopin huolella. CV:n olen tehnyt mahdollisimman ammattimaiseksi ja persoonallisesti. Tähän mennessä olen lähettänyt yli 50 hakemusta.
Olen 25-vuotias ja opiskelen yliopistossa. Joka kesä olen ollut töissä, mutta tämä kesä on ensimmäinen kun en saanutkaan mitään. Useaan haastatteluun olen päässyt, mutta mihinkään minua ei ole valittu. Se on ollut tietenkin suuri pettymys. Työkokemusta löytyy myyjänä, varastotyöntekijänä, hautausmaatyöntekijänä, toimistotyöntekijänä, lajittelijana jne.
Yhdessä haastattelussa minulle vielä sanottiin, että hakemukseni oli yksi parhaista mitä rekrytoija oli koskaan lukenut. Eli vika tuskin on hakemuksissa vaan siinä, että minulla ei yksinkertaisesti ole riittävästi kokemusta "oikeisiin" töihin ja paskaduuneihin olen ylikoulutettu. Ehkä silläkin on merkitystä, että muutin keväällä pääkaupunkiseudulle. Täällä jokaiseen hommaan löytyy joku, joka on aikaisemmin tehnyt juuri sitä. Lisäksi moniin kesätöihinkin tehdään nykyään kolme haastattelukierrosta. On puhelinhaastattelut, ryhmähaastattelut ja yksilöhaastattelut. Kaikista hankalinta on saada työtä rekryfirmojen kautta. Jos et täytä 100% (välillä täysin älyttömiä) vaatimuksia, sinut rankataan heti pois.
Olen harkinnut myös oman toiminimen perustamista, mutta en keksi mitä palvelua tarjoaisin ja miten mainostaisin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:51"]Ehdottomasti kesälomia lyhennettävä. Amk:ssa 4 kuukautta!!!Lapseni opiskelee ulkomailla yliopistossa. Kesäloma 2 kuukautta. [/quote] Missä AMKssa kesäloma on 4kk? Max 3 olen kuullut ja kokenut.
[/quote]Tainut tulla lomiin vähän Lapin lisää.
[/quote]
Ainakin meillä on loppunut koulu ennen vappua. Syyskuussa jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:03"]Koska kaikilla ei ole suhteita niin ei saa töitäkään ellei tuuri käy. Suhteiksi lasketaan myös kaikki ne työt jotka on saanut edellisen kokemuksen perusteella, jos edellisen työn sai suhteilla. Eli jos pääsee suhteilla alkuvauhtiin niin helpommin niitä töitä saa, kuin että sitä ensimmäistäkään duunia ei meinaa saada omin nokkineen esim alle 20vuotiaana. Joka sitten ksotautuukostautuu amk:ssa, kun suhde/muuta kokemusta kartuttaneet vie paikat. Itse jouduin jättämään amk:n kesken kun ei vaan saanut harjoittelupaikkaa, palkatonta sellaista, ilman kokemusta. Muuten oli opinnot melkein valmiit. Halvaksi tulee valtiolle :) [/quote] Mikä niiden suhteiden luomisessa on niin hankalaa? Itsekin sain kerran töitä juttelemalla kaverin kanssa työnhaustani ja sain häneltä puhelinnumeron, johon soitin ja heti pääsin töihin - kuuraamaan lattioita. Kyllä luulisi, että edes jotain saa, jos suunsa uskaltaa avata.
[/quote]
Tapahtuiko 80-luvulla?
[/quote]
Minäkin pääsin noin töihin pari vuotta sitten. Kaverit tietävät, kun firmaan halutaan työntekijöitä. Heiltä saa yhteystiedot ja kai se lisää luotettavuutta, kun on kaverikin ollut hyvä työntekijä.
Kyllä 4kk on tekniikan alalla ainakin ihan normi monessa paikassa. Vappuna loppuu ja syyskuun alussa alkaa. Varmaan tuo systeemi joskus suunniteltu, että saavat olla pitempään kesätöissä keräämässä oman alan työkokemusta. Tälläisinä aikoina homma ei ole niin hyvä kun "paskaduuneihinkin" on monella mahdotonta päästä.
Sitten voikin miettiä, mitä alaa opiskella, jos ei halua persaukisena olla loppuelämäänsä. Suosittelen hoitoalaa, niin ei ainakaan työt lopu kesken, kesälläkään. Mielestäni korkeakoulutettuja arvostetaan ihan liikaa, vaikka todellisuudessa suurta osaa heistä ei tarvita yhtään mihinkään, eivät edes paskaduuneihin kelpaa.
Juu kaikista vaan vaipanvaihtajia mummoille. Sillä tavalla se Suomi pelastuu. Onpahan ainakin töitä! Seuraavaksi 10-15 vuodeksi...
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:06"]Juu kaikista vaan vaipanvaihtajia mummoille. Sillä tavalla se Suomi pelastuu. Onpahan ainakin töitä! Seuraavaksi 10-15 vuodeksi...
[/quote]
Taidat tietää aika hyvin hoitoalan töiden sisällön... Hoitoalan ammatteja kyllä on muitakin kuin lähihoitaja.
On joo. Ja ainoa takuuvarmasti työllistävä paikka on noi lähihoitajan hommat.
Lukioaikana rikkaista perheistä lähtöisin olleet kaverini eivät tehneet joko ollenkaan kesätöitä tai saivat jotain paperinsiirtelyhommia pariksi viikoksi suhteilla. Minä ja muut köyhistä perheistä lähteneet raadoimme mansikkamailla, puhelinmyynnissä ja hautausmailla. Ja yllättäen homma jatkui samanlaisena korkeakouluaikoina. Rikkaiden pentujen ei edes tarvinnut vaivautua työnhakuun, sillä elintaso oli taattu myös kesäisin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:09"]Arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin parempaa elintasoa. En ole eläessäni ollut kesätöissä, ja kun nyt syksyllä valmistun, tuskin tulen sellaisia koskaan tekemäänkään. [/quote] Mitä alaa opiskelet? Uskotko saavasi töitä? Miltä luulet kuulostavan kun vastaat tuolla tavalla kysymykseen miksi et ole ollut töissä?
[/quote]
Valmistun aineenopettajaksi syksyllä. Olen melko varma, että saan töitä. Minulla on aika hyvin työkokemusta pitkien sijaisuuksien myötä. Tulevia työnantajiani ei kiinnosta, mitä olen kesällä tehnyt, mutta tietenkään en vastaisi noin, jos joku sitä kuitenkin jostakin syystä kysyisi. -19
[/quote]
hö höh öhöh höhö
Minä valmistuin vuonna 2005.
Ei näy töitä opettajille. Missähän ovat ikäpolvet jotka jäävät eläkkeelle?
Varmaankaan "oman alan töitä" ei löydy, jos on ensimmäisen vuoden teologian opiskelija. Realiteetit olisi hyvä olla hallussa, vaikka kuinka opiskeleekin YLIopistossa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:12"]
Lukioaikana rikkaista perheistä lähtöisin olleet kaverini eivät tehneet joko ollenkaan kesätöitä tai saivat jotain paperinsiirtelyhommia pariksi viikoksi suhteilla. Minä ja muut köyhistä perheistä lähteneet raadoimme mansikkamailla, puhelinmyynnissä ja hautausmailla. Ja yllättäen homma jatkui samanlaisena korkeakouluaikoina. Rikkaiden pentujen ei edes tarvinnut vaivautua työnhakuun, sillä elintaso oli taattu myös kesäisin.
[/quote]
Niinpä. Ja se papereidenpyörittely näyttää cv:ssä paljon paremmalta kuin se mansikkamaa.
Yliopistot pitäisi pysäyttää viideksi vuodeksi ja pistää porukka tekemään oikeita töitä. Suomessa on liikaa peukalonpyörittäjiä. Turhaa väkeä joka määkii ja ulisee kun pitäisi mennä tekemään töitä 8 eurolla tunnissa.
Vittu. Jostain se on aloitettava.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:12"]
[/quote]
Tuo ei vituta yhtään jos hyväosaiset ovat kokonaan poissa työelämästä. Helpompaahan se on meidän tavisten saada silloin työtä. Enemmän harmittaa(kyllä myönnän että olen kateellinen), että yleensä näillä hyväosaisilla on myös suhteet kunnossa. Vanhemmat sellaisissa asemissa josta pystyy "vähän avittaan" ensimmäisten oman alan työpaikkojen saannissa. Lähteen meinaa ainakin teekkarilla pikkasen eritavalla kesätyö- ja muukin uraputki käyntiin kun saa vaikkapa ensimmäisen hyvän työpaikan suhteilla. Siitä on sitten mukava räpistellä eteenpäin kun on sitä oikeaa työkokemusta eikä mansikoiden poimimista.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:12"]
[/quote]
Niinpä. Ja se papereidenpyörittely näyttää cv:ssä paljon paremmalta kuin se mansikkamaa.
[/quote]
Paitsi, jos äly on riittänyt vain amk-tradenomin papereihin, ei varmaan ketään kiinnosta, onko ollut 15-vuotiaana kaksi viikkoa ulkoministeriössä postipoikana.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:42"]
Pitäisi olla laitonta tai ainakin paheksuttavaa ottaa korkeakouluopiskelijoita töihin johon myös toisen asteen opiskelijat hakevat. Jos viittävaille valmis DI vie jonkun 19v ammattikoululaisen oman alan kesäduunin niin ketä se palvelee? Silti tämä rannalle ruikuttamaan jäänyt ammattikoululainen on laiska paska ja paikan saanut DI joku työn sankari.
[/quote]
Toki olisi parempi, että se ammattikoululainen olisi työn sankari ja DI laiska paska.