#2 Työttömyysturvalla opiskelevia patistetaan työnhakuun
NIIN SANOTTUA omaehtoista opiskelua työttömyysturvalla uudistetaan siten, että työttömyysturvan turvin opiskelevia henkilöitä velvoitetaan ensi vuodesta alkaen hakemaan lähtökohtaisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa. Muutoin työttömyysturvan maksaminen voidaan katkaista.
Työnhakuvelvoite on osa myöhemmin tänä vuonna voimaan tulevaa ”pohjoismaista työvoimapalvelumallia”. Siinä työttömiä velvoitetaan hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa, mutta vapaaehtoisesti opiskelevilla velvoite on kevennetty kolmeen työpaikkaan kolmen kuukauden aikana.
Hallituksen perjantaina sopiman uuden kiristyksen vuoksi myös omaehtoisesti opiskelevat työttömät kuitenkin tulevat ensi vuonna täyden velvoitteen piiriin. Ainoastaan sellaiset työttömyysturvalla opiskelevat henkilöt, joilta puuttuu ammatilliset valmiudet, jäävät kiristyksen ulkopuolelle.
Kiristyksen tarkoituksena on velvoittaa työnhakuun sellaisia työttömyysturvaa saavia henkilöitä, joilla on jo ammatilliset valmiudet ja jotka siksi voisivat jo työllistyä. Valtiovarainministeriön laskelmien perusteella osa henkilöistä tulee patistelun ansiosta työllistymään nopeammin.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008607445.html
Eli mitä, käytännössä uudelleen koulutus tehdään mahdottomaksi ? Eli edes te-toimistot ei enää ala ehdottaa aikuisten uudelleenkoulutusta?
Itselleni te-toimisto ehdotti jokusia vuosia sitten uudelleenkoulutusta ja täytyy sanoa, että uudelleenkoulutus oli kyllä elämäni parhaimpia päätöksiä töiden ja ihan elämänikin kannalta.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
"Haluan hakea työpaikkaanne, koska olen opiskellut kyseistä alaa ja kela ehdotti". Harrastukseeni kuuluvat dokaaminen, netissä surffailu. Minulla on todella paljon lapsia ja ne ovat usein kipeitä eli joudun vahtimaan heitä. Itse olen usein myös kipeä. Minulla on mahdollisesti tulossa uusi lapsi. Olen lisäksi erittäin lihava ja pahoja ongelmia nilkkojen kanssa".
Tuollaisen hakemuksen ku värvää, niin työnantaja saattaa harkita hetken aikaa.
Kun työnantaja ilmoittaa tuon tetoimistoon tulee kysely, olet itse toiminnallasi aiheuttanut sen tilnteen ettei työsuhdett syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on sitten edes hakeutua koulutukseen, kun se voi jäädä kesken? Sitten on viety joltakulta muulta opiskelupaikka ja homma jäi puolitiehen.
Sitä koulutusta voi jatkaa joko työn ohessa tai sitten jos saa määräaikaisen työn, niin sen loputtua.
Entä jos ei voi? Jos työ on päivätyötä ja koulutus toteutetaan vain päiväopiskeluna. Entä jos ei saakaan jatkaa työjakson jälkeen, jos työjakso kestää niin kauan? Ei tuo kovin järkevältä kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on sitten edes hakeutua koulutukseen, kun se voi jäädä kesken? Sitten on viety joltakulta muulta opiskelupaikka ja homma jäi puolitiehen.
Sitä koulutusta voi jatkaa joko työn ohessa tai sitten jos saa määräaikaisen työn, niin sen loputtua.
No ei välttämättä voi. Ei kaikkia koulutuksia edes järjestetä joka vuosi.
Itse opiskelin omaehtoisesti opettajan pätevyyden, ei sitäkään voinut jatkaa milloin tahansa. Harjoittelua oli vain tietyt kuukaudet vuodesta. Eikä opinto-oikeutta voinut edes siirtää seuraavaan vuoteen.
Ja minä opiskelin opettajan pätevyyden töiden ohessa. Työttömät eivät vain kykene samaan kuin työssäkäyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin omaehtoisesti opettajan pätevyyden, ei sitäkään voinut jatkaa milloin tahansa. Harjoittelua oli vain tietyt kuukaudet vuodesta. Eikä opinto-oikeutta voinut edes siirtää seuraavaan vuoteen.Ja minä opiskelin opettajan pätevyyden töiden ohessa. Työttömät eivät vain kykene samaan kuin työssäkäyvät.
En ollut hakukelpoinen niihin työn ohessa suoritettaviin. Vain normaalikoulussa suoritettava pätevöityminen tuli kyseeseen.
Aiempi
Vielä kun hallitus keksisi miten lisätään työpaikkoja sillä yksikään työtön tai "työtön" ei työllisty ilman vapaana oleva työpaikkaa.
Voisiko tapahtua sellainen ihme, että hallitus alkaisi seuraavaksi innolla väsätä tähän maahan uusia työpaikkoja, kannustaa niihin ja helpottaa työttömän palkkaamista esim. yritystuella tällaiselle yritykselle vaikkapa verohelpotuksella.
Lisäksi tulevaisuudessa ansiosidonnaista saa vain hyvin tienaavat. Tämä hallitus on varmaan pahin työttömien kurittaja, Sipilän hallitus oli pientä näiden jakkukalkkunoiden rinnalla.
Sen sijaan että olis munaa poistaa koko ansiosidonnainen, sen saa kohta vaan ennestään hyväosaiset. Eihän nyt niiden ääniä voi menettää.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ruotsissa täytyy hakea vähintään 15 työpaikkaa kuussa. Tämä mitä Suomessa ajetaan takaa on sama kuin Ruotsin systeemi. Vuoden parin päästä on avustus 950 euroasta 350 euroon.Näin kävi minun siskolle.IKä 59 vuotta. Ei niitä töitä noin vaan napata .
Tätä te äänestätte vihreiden ja sossejen kautta. Että varokaa !
Minun kaveri , ikä 50 v, joutui pois työttömysskorvauksesta.Hänellä on monta lasta ja talo. Nyt tipahti sähkölasku 11 000 kruunua. Eli tämäkin perhe halutaan hyysätä pihalle omasta talosta.
Ja te jotka kirjoitatte että Ruotsissa avustetaan taloudellisesti noiden sähkölaskujen suhteen, ei pidä paikkaansa. Tai jos 200 euroa saa, voi olla tyytyväinen.
Jos terveyden takia vaihtaa mihin vit tuun siinä opiskellessa haetaan? Niihin töihin mitä terveys ei kestä. Miten nöin tyhmiä stnan idi otteja voi olla päättämässä yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin omaehtoisesti opettajan pätevyyden, ei sitäkään voinut jatkaa milloin tahansa. Harjoittelua oli vain tietyt kuukaudet vuodesta. Eikä opinto-oikeutta voinut edes siirtää seuraavaan vuoteen.Ja minä opiskelin opettajan pätevyyden töiden ohessa. Työttömät eivät vain kykene samaan kuin työssäkäyvät.
Varmaankin amk:ssa? Tavallista yliopiston/normaalikoulun harjoittelua ei voi tehdä töiden ohessa, ellei käy yötöissä.
Patistelu koskee niitä, joilla on jo jokin ammattikoulutus, mutta ovat työttöminä työn etsinnän sijasta valinneet vaihtoehdoksi työttöyystuella opiskelun - uusi ammatti, lisäkoulutus, jonkin tutkinnon loppuun saattaminen.
Ne, jotka työttöminä opiskelevat ensimmäistä ammattiaan, heitä tämä ei koske.
No, tavallaan tuo on oikein, että patistellaan juuri näitä, jotka käyttävät yhteiskunnan työttömille tarkoittamaa tukea opiskeluun, kun kerran yhteiskunnassa on monia työpaikkoja auki.
Siivooja lähtee opiskelemaan, sanotaan vaikka peruskoulupohjalta, sihteerin ammattia 9 kk pituiselle akk-kurssille. No, mitä ituu, kun siivoojia tarvitaan jatkuvasti. Opiskelisi siinä työn ohessa laitoshuoltajaksi, työnantajan tuella, tai sitten iltaopiskeluna sen sihteerikurssin. Etenkin kun näillä peruskoulupohjalta sihteeriksi 9 kk pikakoulutuksella aikovilta puuttuu monia sellaisia taitoja, joita sihteerin työssä tarvitaan. Eikä niitä taitoja jollain 9 kk pikakoulutuksella, hällä väliä asenteella toteutetulla jopa ja puutteellisin opiskeluvälinein kouluttajan taholta tarjottuna, opita. - Kysynpä, mitä hyödyttää kouluttaa peruskoulutaustalla olevaa siivoojaa sihteeriksi, edes työttömyystuella!
Kiitos ja hyvää päivän jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei voi? Jos työ on päivätyötä ja koulutus toteutetaan vain päiväopiskeluna. Entä jos ei saakaan jatkaa työjakson jälkeen, jos työjakso kestää niin kauan? Ei tuo kovin järkevältä kuulosta.
Järkyttäväähän se on, että työtön joutuu töihin, vaikka ei halua!
Siinä eilisessä Haataisen tiedostustilaisuutta uutisoineessa jutussa puhuttiin myös että työnvälitys siirtyy kuntien vastuulle.
No, tätä on tässäkin kunnassa kokeiltu, jossa nyt satun epäonnekseni asumaan. Ei sieltä muuta tarjottu kuin kunnan tukipaikkoja, ihan tuulesta temmattuja, jotka eivät ole edes pitkäaikaisiksi tarkoitettuja. Että siinä sitä kunnan vastuuta.
Huvittavinta on se, että nämä kunnassa eivät edes ymmärrä sitä, että työsuojelusäännöt koskevat myös näitä tukipaikkahaastatteluja. Ei niissäkään saa mitä tahansa teettää tai hakijaa täysin paskamaisesti kohdella.
Mut mitenkäs teet valituksen erilaisista palikkatesteistä ja halveksunnan osoituksista, epäasiallisuuksista! Et mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin amk:ssa? Tavallista yliopiston/normaalikoulun harjoittelua ei voi tehdä töiden ohessa, ellei käy yötöissä.
Pedagogisen pätevyyden eli sen opettajan pätevyyden voi varsin hyvin suorittaa töiden ohessa myös yliopistossa. Kyse ei ole mistään luokanopettajan tutkinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäväähän se on, että työtön joutuu töihin, vaikka ei halua!
Miksi tähän on päädytty, että työttömyystuella opiskelu koetaan valtion kassaa kohtuuttomasti rasittavaksi, ja siitä halutaan tietyin osin eroon? No, olisko niin, että se työttömyystuella kouluttautuminen ei loppujen lopuksi ole tuottanut valtiolle lisää verotuloja sitten kun siitä on tutkinto hankittu! Se ei ole tuottanut valtiolle mitään. Jokainen kouluttautukoot itse omilla rahoillaan.
hahaa menkaa paakaduuniin aikuiset. mitas ette valmistuneet ajoissa
Vierailija kirjoitti:
Siinä eilisessä Haataisen tiedostustilaisuutta uutisoineessa jutussa puhuttiin myös että työnvälitys siirtyy kuntien vastuulle.
No, tätä on tässäkin kunnassa kokeiltu, jossa nyt satun epäonnekseni asumaan. Ei sieltä muuta tarjottu kuin kunnan tukipaikkoja, ihan tuulesta temmattuja, jotka eivät ole edes pitkäaikaisiksi tarkoitettuja. Että siinä sitä kunnan vastuuta.
Huvittavinta on se, että nämä kunnassa eivät edes ymmärrä sitä, että työsuojelusäännöt koskevat myös näitä tukipaikkahaastatteluja. Ei niissäkään saa mitä tahansa teettää tai hakijaa täysin paskamaisesti kohdella.
Mut mitenkäs teet valituksen erilaisista palikkatesteistä ja halveksunnan osoituksista, epäasiallisuuksista! Et mitenkään.
Ai että mitenkä? No kuule mene vaikka tähän osoitteeseen: https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/tyollisyyden-k…
Sieltä alalaidasta pääset edelleen tekemään kantelua asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajia on tosiaan aika paljon muitakin kuin vain luokan- tai aineenopettajia.
Aikuisopetuksessa oppilaat eivät lähtökohtaisesti ole päivällä koulussa, joten ei harkkakaan ole päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä uutinen. Miksi työtön maisteri ei voisi mennä puhelimyyntityöhön jos sellaista on hänelle tarjolla. Hallitus on hyvällä tiellä.
Se on ihan järkyttävää tuhlausta. Mieti, paljonko maisterin koulutus on yhteiskunnalle maksanut. Hänen tulee saada sellaista työtä, jolla hän voi veroina maksaa koulutuksensa yhteiskunnalle takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä uutinen. Miksi työtön maisteri ei voisi mennä puhelimyyntityöhön jos sellaista on hänelle tarjolla. Hallitus on hyvällä tiellä.
Mikset siis sinäkin voisi sen sijaan, että nostat tukia? Samaa oskanjauhantaa se on kuin horinasi täällä.
Sinun ei ole pakko, mutta moni työtön huomaa, että ei löydy 4 paikkaa/kk, jos ei hae myös määräaikaisiin.