#2 Työttömyysturvalla opiskelevia patistetaan työnhakuun
NIIN SANOTTUA omaehtoista opiskelua työttömyysturvalla uudistetaan siten, että työttömyysturvan turvin opiskelevia henkilöitä velvoitetaan ensi vuodesta alkaen hakemaan lähtökohtaisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa. Muutoin työttömyysturvan maksaminen voidaan katkaista.
Työnhakuvelvoite on osa myöhemmin tänä vuonna voimaan tulevaa ”pohjoismaista työvoimapalvelumallia”. Siinä työttömiä velvoitetaan hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa, mutta vapaaehtoisesti opiskelevilla velvoite on kevennetty kolmeen työpaikkaan kolmen kuukauden aikana.
Hallituksen perjantaina sopiman uuden kiristyksen vuoksi myös omaehtoisesti opiskelevat työttömät kuitenkin tulevat ensi vuonna täyden velvoitteen piiriin. Ainoastaan sellaiset työttömyysturvalla opiskelevat henkilöt, joilta puuttuu ammatilliset valmiudet, jäävät kiristyksen ulkopuolelle.
Kiristyksen tarkoituksena on velvoittaa työnhakuun sellaisia työttömyysturvaa saavia henkilöitä, joilla on jo ammatilliset valmiudet ja jotka siksi voisivat jo työllistyä. Valtiovarainministeriön laskelmien perusteella osa henkilöistä tulee patistelun ansiosta työllistymään nopeammin.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008607445.html
Eli mitä, käytännössä uudelleen koulutus tehdään mahdottomaksi ? Eli edes te-toimistot ei enää ala ehdottaa aikuisten uudelleenkoulutusta?
Itselleni te-toimisto ehdotti jokusia vuosia sitten uudelleenkoulutusta ja täytyy sanoa, että uudelleenkoulutus oli kyllä elämäni parhaimpia päätöksiä töiden ja ihan elämänikin kannalta.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä uutinen. Miksi työtön maisteri ei voisi mennä puhelimyyntityöhön jos sellaista on hänelle tarjolla. Hallitus on hyvällä tiellä.
Se on ihan järkyttävää tuhlausta. Mieti, paljonko maisterin koulutus on yhteiskunnalle maksanut. Hänen tulee saada sellaista työtä, jolla hän voi veroina maksaa koulutuksensa yhteiskunnalle takaisin.
Työvoimaviranomaiset eivät ajattele noin.
Vierailija kirjoitti:
"Haluan hakea työpaikkaanne, koska olen opiskellut kyseistä alaa ja kela ehdotti". Harrastukseeni kuuluvat dokaaminen, netissä surffailu. Minulla on todella paljon lapsia ja ne ovat usein kipeitä eli joudun vahtimaan heitä. Itse olen usein myös kipeä. Minulla on mahdollisesti tulossa uusi lapsi. Olen lisäksi erittäin lihava ja pahoja ongelmia nilkkojen kanssa".
Tuollaisen hakemuksen ku värvää, niin työnantaja saattaa harkita hetken aikaa.
Tuollaisesta hakemuksesta tulee myös karenssia ja tukirahojen prosentuaalinen vähennys.
Kuulemma on suunnitteilla työttömien tietoliikenteen massavalvonta eli kuinka paljon/milloin surffaavat netissä ja missä sivustoilla eli käyttävätkö päivänsä hyödylliseen työnhakuun vai viihteeseen/sijoittamiseen yms.
En yllättyisi jos alkaisivat myös väsätä lakia jossa otettaisiin niiltä oikeus pois pääomatuloihin jotka eivät käy töissä (pl. vuorineuvokset, hallitusammattilaiset, paljon pääomatuloja tienaavat). Onhan noita jotka tienaa nettona muutaman tonnin kuussa osinkotuloja vuokratuloja yms. ja eivät käy töissä eivätkä ole te toimistojen kirjoillla eivätkä nosta yhteiskunnan tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haluan hakea työpaikkaanne, koska olen opiskellut kyseistä alaa ja kela ehdotti". Harrastukseeni kuuluvat dokaaminen, netissä surffailu. Minulla on todella paljon lapsia ja ne ovat usein kipeitä eli joudun vahtimaan heitä. Itse olen usein myös kipeä. Minulla on mahdollisesti tulossa uusi lapsi. Olen lisäksi erittäin lihava ja pahoja ongelmia nilkkojen kanssa".
Työnantajalla menee alle 2 sek uudelleenlähettää tuo työkkäriin.
Mitä sitten? Velvoittaako työkkäri valehtelemaan hakemuksessa?
Ei, mutta laissa sanotaan aika selkeästi, että tulee hakea paikkaa, johon perustellusti voi odottaa työllistyvänsä. Jos kirjoittaa tuollaisen hakemuksen, ei hakiessaan selkeästi ole edes odottanut työllistyvänsä, joten tätä ei työnhakuvelvollisuudeksi lasketa. Pari samanlaista rikettä lisää ja saat ns. ikuisen karenssin.
Työttömät pitäisi laittaa hoitotyöhön lähihoitajiksi ja sairaanhoitajiksi kun kerran niitä tarvitaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin juuri kukaan työnantaja viitsii haaskata aikaansa ilmoittamalla työkkärille yhtikäs mitään. Alkaakohan työkkäri maksamaan ilmiantopalkkioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisesta hakemuksesta tulee myös karenssia ja tukirahojen prosentuaalinen vähennys.
Toukokuusta eteenpäin 4 tuollaista rikettä johtaa karenssiin, joka päättyy vasta sitten, kun työssäoloehto töyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin juuri kukaan työnantaja viitsii haaskata aikaansa ilmoittamalla työkkärille yhtikäs mitään. Alkaakohan työkkäri maksamaan ilmiantopalkkioita?
Ei siinä haaskannu aikaa, meili on helppo lähettää edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta laissa sanotaan aika selkeästi, että tulee hakea paikkaa, johon perustellusti voi odottaa työllistyvänsä. Jos kirjoittaa tuollaisen hakemuksen, ei hakiessaan selkeästi ole edes odottanut työllistyvänsä, joten tätä ei työnhakuvelvollisuudeksi lasketa. Pari samanlaista rikettä lisää ja saat ns. ikuisen karenssin.
Aikamoista holhoamista koko ajan enemmän. Kyllä suurin osa työttömistä tietää mitä voi hakea ja mistä. Pienen töitä karttavan elämäntapa työtön porukan vuoksi kytätään ja pompotetaan kaikkia työttömiä.
Kansantaloutemme kurjistuminen ja rapistuminen saa aikaan yhä kahelimpaa meininkiä. Ongelmat ovat liian isoja päättäjille (globalisaatio, EU jäsenyydestä johtuva halpatyövoiman virta jne ...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista holhoamista koko ajan enemmän. Kyllä suurin osa työttömistä tietää mitä voi hakea ja mistä. Pienen töitä karttavan elämäntapa työtön porukan vuoksi kytätään ja pompotetaan kaikkia työttömiä.
Se pieni töitä karttava työttömien määrä on noin 100 000 kansalaista, moni heistä neuvoo täälläkin, millaisella hakemuksella ei saa töitä.
Työttömien ei tulisi antaa opiskella työttömyysturvalla, koska opiskelu voi olla keino välttää muita työllisyyttä edistäviä toimenpiteitä
Opiskelun tulisi olla kokoaikaista ja tapahtua opintotuen varassa
Vierailija kirjoitti:
Työttömät pitäisi laittaa hoitotyöhön lähihoitajiksi ja sairaanhoitajiksi kun kerran niitä tarvitaan lisää.
Työttömiä ei tulisi päästää SOTE-aloille, koska he eivät psykolgisesti, sosiaalisesti jne sovi näihin tehtäviin - siksihän he ovat työttömiä
Työttömille sopii yksinkertaisen tehtävät kuten haravointi, postinjakaminen, mutta näissäkin on jonkun opetettava työ heille kädestä pitäen
Johanna_sos kirjoitti:
Työttömien ei tulisi antaa opiskella työttömyysturvalla, koska opiskelu voi olla keino välttää muita työllisyyttä edistäviä toimenpiteitä
Opiskelun tulisi olla kokoaikaista ja tapahtua opintotuen varassa
Miten perheellinen opiskelee opintotuella?5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä ei tulisi päästää SOTE-aloille, koska he eivät psykolgisesti, sosiaalisesti jne sovi näihin tehtäviin - siksihän he ovat työttömiä
Työttömille sopii yksinkertaisen tehtävät kuten haravointi, postinjakaminen, mutta näissäkin on jonkun opetettava työ heille kädestä pitäen
Työttömällähän ei voi mitenkään olla vuosien työuraa takana?
Kuulostaa työttömyysetuudella opiskelun alasajolta.
Työttömyysetuudella ei ole ollut tähänkään asti tarkoitus tehdä huviopintoja vaan työllistymiseen tähtääviä opintoja.
Jos kerta ajatellaan, että työtön voi työllistyä myös opintojen aikana, herää kysymys, miksi työttömän pitäisi opiskella alunperinkään.
Herää myös kysymys, mitä tehdään niille, joilla työt häiritsevät opintoja. Pidennetäänkö aikaa, katkaistaanko jos ei etene töiden takia vai mitä? Ja mitä sitten kun joutuu uudestaan työttömäksi ja koulutus on ei työllistävä tutkinto ja kesken jääneet työllistävät omaehtoiset opinnot?
Merkittävä osa työttömistä on älynlahjoiltaan sellaisia että SOTE ala ei sovi heille
Eivät he pääsisi edes lähihoitajaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö ei ala maksamaan. Ei tarvitse, hämmästyisit...
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti on voinut opiskella työttömyysetuudella ilman velvollisuutta hakea työtä (mikä on mielestäni järkevää), mutta se siis näyttäisi muuttuvan. Sinänsä ymmärrän, että jos vaikka lähihoitaja on kouluttautumassa sairaaanhoitajaksi, niin hänellä olisi töitä tarjolla koko ajan kuitenkin, eikä ole yhteiskunnan kannalta niin hyödyllistä se vuosien opiskelu. Tämä vaikka sairaanhoitajistakin on pulaa.
Lähihoitajat ovat työelämässä eivätkä kyllä saa mitään omaehtoista opiskelua työkkäristä. Itse olen lähihoitaja, teen 60% työaikaa ja opiskelen nyt ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi. Opiskelu on monimuotoa ja koulupäiviä on kaksi viikossa niin vallan mainiosti voi jatkaa vakityössään. Harjoittelujen ajaksi sitten opintovapaata ja haen työllisyysrahaston aikuiskoulutustukea jota saa 15kk. Opintotuen varassa en pystyisi opiskelemaan.