Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

#2 Työttömyysturvalla opiskelevia patistetaan työnhakuun

Vierailija
12.02.2022 |

NIIN SANOTTUA omaehtoista opiskelua työttömyysturvalla uudistetaan siten, että työttömyysturvan turvin opiskelevia henkilöitä velvoitetaan ensi vuodesta alkaen hakemaan lähtökohtaisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa. Muutoin työttömyysturvan maksaminen voidaan katkaista.

Työnhakuvelvoite on osa myöhemmin tänä vuonna voimaan tulevaa ”pohjoismaista työvoimapalvelumallia”. Siinä työttömiä velvoitetaan hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa, mutta vapaaehtoisesti opiskelevilla velvoite on kevennetty kolmeen työpaikkaan kolmen kuukauden aikana.

Hallituksen perjantaina sopiman uuden kiristyksen vuoksi myös omaehtoisesti opiskelevat työttömät kuitenkin tulevat ensi vuonna täyden velvoitteen piiriin. Ainoastaan sellaiset työttömyysturvalla opiskelevat henkilöt, joilta puuttuu ammatilliset valmiudet, jäävät kiristyksen ulkopuolelle.

Kiristyksen tarkoituksena on velvoittaa työnhakuun sellaisia työttömyysturvaa saavia henkilöitä, joilla on jo ammatilliset valmiudet ja jotka siksi voisivat jo työllistyä. Valtiovarainministeriön laskelmien perusteella osa henkilöistä tulee patistelun ansiosta työllistymään nopeammin.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008607445.html

Eli mitä, käytännössä uudelleen koulutus tehdään mahdottomaksi ? Eli edes te-toimistot ei enää ala ehdottaa aikuisten uudelleenkoulutusta?

Itselleni te-toimisto ehdotti jokusia vuosia sitten uudelleenkoulutusta ja täytyy sanoa, että uudelleenkoulutus oli kyllä elämäni parhaimpia päätöksiä töiden ja ihan elämänikin kannalta.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Haluan hakea työpaikkaanne, koska olen opiskellut kyseistä alaa ja kela ehdotti". Harrastukseeni kuuluvat dokaaminen, netissä surffailu. Minulla on todella paljon lapsia ja ne ovat usein kipeitä eli joudun vahtimaan heitä. Itse olen usein myös kipeä. Minulla on mahdollisesti tulossa uusi lapsi. Olen lisäksi erittäin lihava ja pahoja ongelmia nilkkojen kanssa". 

Tuollaisen hakemuksen ku värvää, niin työnantaja saattaa harkita hetken aikaa.

Työnantajalla menee alle 2 sek uudelleenlähettää tuo työkkäriin.

Mitä sitten? Velvoittaako työkkäri valehtelemaan hakemuksessa?

Vierailija
42/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä uutinen. Miksi työtön maisteri ei voisi mennä puhelimyyntityöhön jos sellaista on hänelle tarjolla. Hallitus on hyvällä tiellä.

Se on ihan järkyttävää tuhlausta. Mieti, paljonko maisterin koulutus on yhteiskunnalle maksanut. Hänen tulee saada sellaista työtä, jolla hän voi veroina maksaa koulutuksensa yhteiskunnalle takaisin.

Työvoimaviranomaiset eivät ajattele noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Haluan hakea työpaikkaanne, koska olen opiskellut kyseistä alaa ja kela ehdotti". Harrastukseeni kuuluvat dokaaminen, netissä surffailu. Minulla on todella paljon lapsia ja ne ovat usein kipeitä eli joudun vahtimaan heitä. Itse olen usein myös kipeä. Minulla on mahdollisesti tulossa uusi lapsi. Olen lisäksi erittäin lihava ja pahoja ongelmia nilkkojen kanssa". 

Tuollaisesta hakemuksesta tulee myös karenssia ja tukirahojen prosentuaalinen vähennys.

Vierailija
44/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma on suunnitteilla työttömien tietoliikenteen massavalvonta eli kuinka paljon/milloin surffaavat netissä ja missä sivustoilla eli käyttävätkö päivänsä hyödylliseen työnhakuun vai viihteeseen/sijoittamiseen yms.

En yllättyisi jos alkaisivat myös väsätä lakia jossa otettaisiin niiltä oikeus pois pääomatuloihin jotka eivät käy töissä (pl. vuorineuvokset, hallitusammattilaiset, paljon pääomatuloja tienaavat). Onhan noita jotka tienaa nettona muutaman tonnin kuussa osinkotuloja vuokratuloja yms. ja eivät käy töissä eivätkä ole te toimistojen kirjoillla eivätkä nosta yhteiskunnan tukia.

Vierailija
45/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta laissa sanotaan aika selkeästi, että tulee hakea paikkaa, johon perustellusti voi odottaa työllistyvänsä. Jos kirjoittaa tuollaisen hakemuksen, ei hakiessaan selkeästi ole edes odottanut työllistyvänsä, joten tätä ei työnhakuvelvollisuudeksi lasketa. Pari samanlaista rikettä lisää ja saat ns. ikuisen karenssin.

Vierailija
46/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät pitäisi laittaa hoitotyöhön lähihoitajiksi ja sairaanhoitajiksi kun kerran niitä tarvitaan lisää. 

Vierailija
47/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin juuri kukaan työnantaja viitsii haaskata aikaansa ilmoittamalla työkkärille yhtikäs mitään. Alkaakohan työkkäri maksamaan ilmiantopalkkioita?

Vierailija
48/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisesta hakemuksesta tulee myös karenssia ja tukirahojen prosentuaalinen vähennys.

Toukokuusta eteenpäin 4 tuollaista rikettä johtaa karenssiin, joka päättyy vasta sitten, kun työssäoloehto töyttyy.

Vierailija
49/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin juuri kukaan työnantaja viitsii haaskata aikaansa ilmoittamalla työkkärille yhtikäs mitään. Alkaakohan työkkäri maksamaan ilmiantopalkkioita?

Ei siinä haaskannu aikaa, meili on helppo lähettää edelleen.

Vierailija
50/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta laissa sanotaan aika selkeästi, että tulee hakea paikkaa, johon perustellusti voi odottaa työllistyvänsä. Jos kirjoittaa tuollaisen hakemuksen, ei hakiessaan selkeästi ole edes odottanut työllistyvänsä, joten tätä ei työnhakuvelvollisuudeksi lasketa. Pari samanlaista rikettä lisää ja saat ns. ikuisen karenssin.

Aikamoista holhoamista koko ajan enemmän. Kyllä suurin osa työttömistä tietää mitä voi hakea ja mistä. Pienen töitä karttavan elämäntapa työtön porukan vuoksi kytätään ja pompotetaan kaikkia työttömiä.

Vierailija
51/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansantaloutemme kurjistuminen ja rapistuminen saa aikaan yhä kahelimpaa meininkiä. Ongelmat ovat liian isoja päättäjille (globalisaatio, EU jäsenyydestä johtuva halpatyövoiman virta jne ...)

Vierailija
52/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista holhoamista koko ajan enemmän. Kyllä suurin osa työttömistä tietää mitä voi hakea ja mistä. Pienen töitä karttavan elämäntapa työtön porukan vuoksi kytätään ja pompotetaan kaikkia työttömiä.

Se pieni töitä karttava työttömien määrä on noin 100 000 kansalaista, moni heistä neuvoo täälläkin, millaisella hakemuksella ei saa töitä.

Vierailija
53/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien ei tulisi antaa opiskella työttömyysturvalla, koska opiskelu voi olla keino välttää muita työllisyyttä edistäviä toimenpiteitä

Opiskelun tulisi olla kokoaikaista ja tapahtua opintotuen varassa

Vierailija
54/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät pitäisi laittaa hoitotyöhön lähihoitajiksi ja sairaanhoitajiksi kun kerran niitä tarvitaan lisää. 

Työttömiä ei tulisi päästää SOTE-aloille, koska he eivät psykolgisesti, sosiaalisesti jne sovi näihin tehtäviin - siksihän he ovat työttömiä

Työttömille sopii yksinkertaisen tehtävät kuten haravointi, postinjakaminen, mutta näissäkin on jonkun opetettava työ heille kädestä pitäen

Vierailija
55/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna_sos kirjoitti:

Työttömien ei tulisi antaa opiskella työttömyysturvalla, koska opiskelu voi olla keino välttää muita työllisyyttä edistäviä toimenpiteitä

Opiskelun tulisi olla kokoaikaista ja tapahtua opintotuen varassa

Miten perheellinen opiskelee opintotuella?5

Vierailija
56/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä ei tulisi päästää SOTE-aloille, koska he eivät psykolgisesti, sosiaalisesti jne sovi näihin tehtäviin - siksihän he ovat työttömiä

Työttömille sopii yksinkertaisen tehtävät kuten haravointi, postinjakaminen, mutta näissäkin on jonkun opetettava työ heille kädestä pitäen

Työttömällähän ei voi mitenkään olla vuosien työuraa takana?

Vierailija
57/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa työttömyysetuudella opiskelun alasajolta.

Työttömyysetuudella ei ole ollut tähänkään asti tarkoitus tehdä huviopintoja vaan työllistymiseen tähtääviä opintoja.

Jos kerta ajatellaan, että työtön voi työllistyä myös opintojen aikana, herää kysymys, miksi työttömän pitäisi opiskella alunperinkään.

Herää myös kysymys, mitä tehdään niille, joilla työt häiritsevät opintoja. Pidennetäänkö aikaa, katkaistaanko jos ei etene töiden takia vai mitä? Ja mitä sitten kun joutuu uudestaan työttömäksi ja koulutus on ei työllistävä tutkinto ja kesken jääneet työllistävät omaehtoiset opinnot?

Vierailija
58/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävä osa työttömistä on älynlahjoiltaan sellaisia että SOTE ala ei sovi heille

Eivät he pääsisi edes lähihoitajaksi

Vierailija
59/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö ei ala maksamaan. Ei tarvitse, hämmästyisit...

Vierailija
60/136 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti on voinut opiskella työttömyysetuudella ilman velvollisuutta hakea työtä (mikä on mielestäni järkevää), mutta se siis näyttäisi muuttuvan. Sinänsä ymmärrän, että jos vaikka lähihoitaja on kouluttautumassa sairaaanhoitajaksi, niin hänellä olisi töitä tarjolla koko ajan kuitenkin, eikä ole yhteiskunnan kannalta niin hyödyllistä se vuosien opiskelu. Tämä vaikka sairaanhoitajistakin on pulaa.

Lähihoitajat ovat työelämässä eivätkä kyllä saa mitään omaehtoista opiskelua työkkäristä. Itse olen lähihoitaja, teen 60% työaikaa ja opiskelen nyt ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi. Opiskelu on monimuotoa ja koulupäiviä on kaksi viikossa niin vallan mainiosti voi jatkaa vakityössään. Harjoittelujen ajaksi sitten opintovapaata ja haen työllisyysrahaston aikuiskoulutustukea jota saa 15kk. Opintotuen varassa en pystyisi opiskelemaan.