Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi helvetissä joku haluaa omakotitalo nimisen työleirin?

Vierailija
12.02.2022 |

Lunta tulee, joten raskaan työvuoron jälkeen taas kotia raatamaan. Vapaillakaan et saa ottaa rennosti, vaan aina se työleiri kutsuu lumikolan, ruohonleikkurin, pensassaksien, haravan, trimmerin, plus miljoonan muun asian muodossa. Lisäksi asuminen on hemmetin kallista. En voi kuin ihmetellä niitä, jotka haluaa moisessa kalliskustanteisessa raadanan oravanpyörässä elää elämänsä.

Kommentit (455)

Vierailija
81/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumitöitä helpottamaan on keksitty lumilinko. Sillä surauttaa pihan siistiksi tosi nopeasti. Minä helpotin omia lumitöistäni tänä talvena siten, että paikallinen nuori jannu kävi puskemassa pienoistraktorilla lumimyräkän pudottaman 30 cm kerroksen. Ei ollut edes mikään kallis keikka. Katselin vaan ikkunasta, että hyvää jälkeä tulee.

Ruohonleikkurit on nykyään kevyitä, koska monet on ns. itsestään vetäviä. Ei tarvitse puskea hikihatussa. Voi myös hankkia robottileikkurin. Se nipsuttelee nurtsin siistiksi ihan itsekseen.

Omalla pihalla on kiva paljuilla ja grillailla kesällä. Naapurit on ihan jees ja ne on sen verran matkan päässä, että ei tule mitään suukopua.

Kokemusta on kyllä myös kerrostalosta ja rivitalosta aikasemmin, mutta paluu juurille omakotitaloon oli kyllä ihan oikea ratkaisu.

Vierailija
82/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumen tulolle nyt ei voi mitään eli lumitöitä on. Nurmikot, pensaat, ym. on sitten omia valintoja eikä niitäkään tarvitse joka päivä leikata.

Oliskin aika erikoista, jos tarvitsisi leikata joka päivä nurmikoita, saati pensaita😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumitöitä helpottamaan on keksitty lumilinko. Sillä surauttaa pihan siistiksi tosi nopeasti. Minä helpotin omia lumitöistäni tänä talvena siten, että paikallinen nuori jannu kävi puskemassa pienoistraktorilla lumimyräkän pudottaman 30 cm kerroksen. Ei ollut edes mikään kallis keikka. Katselin vaan ikkunasta, että hyvää jälkeä tulee.

Ruohonleikkurit on nykyään kevyitä, koska monet on ns. itsestään vetäviä. Ei tarvitse puskea hikihatussa. Voi myös hankkia robottileikkurin. Se nipsuttelee nurtsin siistiksi ihan itsekseen.

Omalla pihalla on kiva paljuilla ja grillailla kesällä. Naapurit on ihan jees ja ne on sen verran matkan päässä, että ei tule mitään suukopua.

Kokemusta on kyllä myös kerrostalosta ja rivitalosta aikasemmin, mutta paluu juurille omakotitaloon oli kyllä ihan oikea ratkaisu.

Robottileikkurit tappaa siilejä ☹️

Vierailija
84/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole näin typerästä asiasta kyhättyä jankkausketjua lukenut aikoihin. Eihän asumismuodosta voi kiistellä kun se on makuasia.

Itse preferoin kerrostaloa, tykkään että kaikki on helppoa, palvelut vieressä ja tykkään myös kaupunkinäkymästä. Ei tulisi mieleenkään muuttaa omakotitaloon, pidän itsekin sitä työleirinä & rahareikänä, mutta minun puolestani jokainen asuu missä mieli tekee. 

Vierailija
85/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätimme muuttaa omakotitaloon, sillä taloyhtiö ei maksa riittävän laajasti huoltoyhtiölle esim rikkaruohojen kitkemisestä. Itse saa kitkeä jos häiritsee. Ja lumitöitäkin saa rivarissa tehdä, jos halusi että ovat kattavammin tehty. Isot piha-alat haravoitavaa, ja vain he haravoivat ketkä eivät ole laiskoja. Lisäksi taloyhtiö toimii enemmistön päätösvallalla, joten esim ikkunoita ei päivitetä nykyaikaan kun "ne ovat vielä ihan hyvät". Ja niitähän ei vain yhteen asuntoon vaihdeta edes omakustanteisesti. Lisäksi naapurit tupakoivat parvekkeella vaikka on suositus että ei tulisi polttaa. Hajut tulevat raitisilmaventtiilistä sisälle. Samalla sai kuunnella naapurin keuhkoahtauma-räkimistä kun kävi parvekkeella tupakoimassa, välillä myös öisin.

Vähemmällä työmäärällä ja vtutuksella pääsemme omakotitalossa. Saa itse päättää, tehdä vaikka osittain hommia eteenpäin oman talouden mukaisesti, ei haistella naapurin tupakkaa asunnon sisällä, eikä tehdä laiskojen mutta pihien siivelläeläjien puolesta mitään hommia.

Ymmärrän että kaikki eivät ole omakotitaloihmisiä, esim tuo rivari oli täynnä ihmisiä jotka halusivat tehdä mahdollisimman vähän ja mielellään muiden kustannuksella.

Vierailija
86/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerrostalojen ja rivitalojen äänieristys olisi niin hyvä, että ei kuuluisi naapurien ääniä, omakotitalo menettäisi merkityksensä ainakin minulle. Se on työleiri, mutta hiljaisuutta ei saa muulla tavalla.

Kerrostalojakin on erilaisia, joissakin on seinät kuin paperia ja toisissa on kunnon äänieristeet sekä seinissä että ikkunoissa. Tämä missä asun on tehty todella hyvin. Edes naapurissa asuvan vauvan itku ei kuulu kuin etäisesti, jos oikein kuuntelemalla kuuntelee. Eikä kuulu vessan vetäminen, suihku, pyykkikoneet eikä imurointi. Se mikä kyllä kuuluu on jos joku kävelee korkkarit jalassa yläkerrassa, koska näihin on laitettu kaikkiin parketti lattiat. Mutta käytännössä sellaista kuuluu vaan jos on jotkut juhlat. Ja koska nämä on omistusasuntoja, asukkaat ovat pääasiassa vanhempaa väkeä, eläkeläisiä jotka ovat muuttaneet omakotitaloista kerrostaloon. Lisäksi tämä on hyvällä alueella. Olen kyllä viihtynyt. Jos on ostamassa kerrostalokämppää, kannattaa vähän selvittää näitä asioita. Jos äänieristys on huono, se pitäisi näkyä myös hinnassa. Todella suuria eroja on niissä.

Vierailija
87/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Millä perusteella omakoti asuminen on kallista?

Onhan okt asuminen kalliimpaa, jos asumispalvelut ovat samat. Ja myös omalle työlle on laskennallinen arvo.

Ja kokemuksesta tiedän, kun okt ja krs-talo asunto.

Ja ap. lle myös okt asuja voi ostaa ulkopuolisia palveluita. Meillä pihan ja tien käy auraamassa kiinteistöhuolto, ettei lumi ole vaikuttanut elämään, kun piha ja tie on aina aurattu. Puutarha ei ole ongelma, kun se on intohimoni. Samoin leikkaan nurmialueet, mutta senkin palvelu olisi helposti ostettavissa.

Kertokaa nyt esimerkkinä paljon maksaa per kuukausi jos kiinteistöhuoltoyhtiö hoitaa lumityöt ja hiekoittamiset talven ajan omakotitalossa ja millä alueella?

Silloin kun asiaa noin 15 vuotta sitten selvittelin niin yrityksiä ei oikein pienasiakas edes kiinnostanut ja hintapyynnöistä en edes muuta muista kuin että kallista olisi ollut.

Vierailija
88/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. On mahtavaa herätä viikonloppuun kun saa tehdä mitä haluaa ja on todellista omaa aikaa ilman, että tarvitsee miettiä että mitä pitää raataa ennen kuin voi vaihtaa aidosti vapaalle.

Minä siis ihan haluan tehdä niitä omakotitaloomme ja pihaan liittyviä asioita. Olen aidpsti vapaalla silloin.

Vierailija
89/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Onhan okt asuminen kalliimpaa, jos asumispalvelut ovat samat. Ja myös omalle työlle on laskennallinen arvo.

Ja ap. lle myös okt asuja voi ostaa ulkopuolisia palveluita. Meillä pihan ja tien käy auraamassa kiinteistöhuolto, ettei lumi ole vaikuttanut elämään, kun piha ja tie on aina aurattu. Puutarha ei ole ongelma, kun se on intohimoni. Samoin leikkaan nurmialueet, mutta senkin palvelu olisi helposti ostettavissa.

Jos vertaat SAMANKOKOISTA kt- asuntoa ja okt:a keskenään, okt-asuminen on edullisempaa, vaikka maksaisit lumenluonnista ja nurmikonleikkuusta muutaman satasen vuodessa.

Vastikkeet SAMANKOKOISISSA asunnoissa kuin okt ovat todella hulppeita! Ja ihan tutkimuksissakin okt on todettu edullisimmaksi asumismuodoksi neliöihin suhteutettuna.

Mutta kuten sinäkin, moni vertaa keskenään jotain pientä asoy kämppää yli 150 neliön omakotitaloon.

Vierailija
90/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt rassaa jengiä että pitää tosiaan tällaisestä KIISTELLÄ? 😁

Vierailija
91/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä nurtsia on kiva leikata ajettavalla ja samalla ottaa muutama olut.

Vierailija
92/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ihan mitä tahansa, ettei tarvitse kuunnella mölyäviä naapureita kerros- tai rivitalossa.

Vierailija
93/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, nimittäin minun mielipiteeseen. Kerrostaloasujat ovat kaikki vähän reppanoita. 

Vierailija
94/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä niitä uusavuttomia, typeriä ja riitaa haastavia hulluja, joita jokaiseen taloyhtiöön mahtuu ainakin yksi.

Haluan päättää elämäni suurimmasta investoinnista itse. Mitä rempataan, milloin rempataan, miten ja millä hinnalla. Taloyhtiöitä viilataan linssiin huolella isännöinnissä ja rempoissa, koska asukkaat ovat niin hölmöjä, että "taloyhtiö maksaa".

En myöskään halua maksaa "huolettomien" asukkaiden huonekalujätekuljetuksia, kohonneita vakuutusmaksuja ja yhtiön tiloissa tapahtuneita rikkoutumisia.

Eli: mielenterveyttä, rauhaa, hiljaisuutta ja omaa päätäntävaltaa, miten rahani käytän.

Ongelmana vaan on, että moni jättää ne kriittisetkin remontit tekemättä kun kukaan ei ole puhaltamassa niskaan ja eihän se nyt haittaa jos katto vähän vuotaa tai vesi lilluu kivijalassa. Siinä ei kauaa mene kun talo on pilalla. Kattoremonttikin maksaa omakotitaloon yllättävän paljon, siinä pitää olla setelitukut valmiina tai sitten mennä hattu kourassa pankinjohtajan puheille ja kysyä josko saisi lisää velkaa nykyisen talolainan lisäksi.

Vierailija
95/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruohonleikkuu ja lumenluonti käyvät hyötyliikunnasta. Et harrasta sellaista ap ollenkaan?

Oma piha on ihaninta okt-asumisessa, nyt talvella ruokin lintuja pihallani ja niitä on veikeää seurata.

Lumitöitä ei ole paljon jos auraa itselleen lähinnä kulkutiet ja niitä voi palkata jonkun tekemään, jos ei itse halua. Se maksaa, mutta mitä sillä samalla rahalla saisi asuessa kerrostalossa? Oman pihan? Omaa rauhaa ja vapautta? Oman maiseman? Ehei, ei saisi.
Jos ihmisellä on varaa asua okt:ssa, ei ole paljoa järkeä asua kerrostalossa.

Höpsistä. Itse rakastan nimenomaan kerrostalossa asumista, eikä mikään piha voita tunnetta kun katselen tuota alla levittyvää kaupunkia ylimmästä kerroksesta. Minulla on vielä kulmahuoneisto ja ikkunat 3 suuntaan, joten voin nauttia sekä aamu- että ilta-auringosta. Parvekkeellenikaan ei näe kukaan mistään kun olen niin korkealla, eikä vastapäisiä taloja ole läheskään yhtä korkeita.

Tähänkään ei monella ole varaa, mutta arvostan silti jokaisen omia mieltymyksiä. Minulle tätä parempaa ei voisi ollakaan.

Jaa. Monesko kerros?

Meillä on kakkosasunto 32. kerroksessa ja kulmahuoneisto myöskin. Ihan kiva, mutta onhan tämä omakotitalo omalla pihalla ihan toista luokkaa.

Vierailija
96/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistaminen on kuitenki aina vuokraamista järkevämpää pitkällä tähtäimellä. Kerryttää sitä omaisuutta samalla.

Ei kiinnosta omaisuus pätkääkään. Joku päivä kuolen kuitenkin pois. Lapsia ei ole - eikä tule. Haluan että elämäni on helppoa.

Vierailija
97/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa päätät itse remonttien toteutusaikataulusta. Kerrostalossa taloyhtiö voi pamauttaa päätöksen että tulee putki- ja ikkunaremppa tiheään tahtiin.

No kumman arvo säilyy: remontoidun vai remontoimattoman?

Köyhän puhetta :D

Vierailija
98/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Jos vertaat SAMANKOKOISTA kt- asuntoa ja okt:a keskenään, okt-asuminen on edullisempaa, vaikka maksaisit lumenluonnista ja nurmikonleikkuusta muutaman satasen vuodessa.

Vastikkeet SAMANKOKOISISSA asunnoissa kuin okt ovat todella hulppeita! Ja ihan tutkimuksissakin okt on todettu edullisimmaksi asumismuodoksi neliöihin suhteutettuna.

Mutta kuten sinäkin, moni vertaa keskenään jotain pientä asoy kämppää yli 150 neliön omakotitaloon.

Näin juuri. Ja silloinkin verrataan vain asuinneliöitä. Omakotitalossa on lisäksi se _oma_ piha, mitä kerrostalossa ei ole. Eikä rivitalossakaan, koska se on taloyhtiön piha.

Vierailija
99/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Robottileikkurit tappaa siilejä ☹️

Täällä meillä ei ole jäänyt ensimmäistäkään siiliä robottileikkuriin. Ehkä meidän pihalla ei siilejä pyöri, kun koirat laukkaa pihalla kaiket päivät.

Vierailija
100/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistaminen on kuitenki aina vuokraamista järkevämpää pitkällä tähtäimellä. Kerryttää sitä omaisuutta samalla.

Se riippuu hyvin pitkälle siitä, missä kiinteistö sijaitsee ja kuinka sitä ylläpidetään. Ei ole enää itsestäänselvää, että edes saa omansa takaisin, jos/kun se joskus (saadaan) myydyksi.

Toisekseen. Omistaa voi myös osakkeen kasvukeskuksessa, jonka myyntihinta on huomattavasti suurempi kuin sen hankintahinta sekä yleisemmin pienen osakkeen vuokraaminen jollekin opiskelijalle niin hyödyttää usein jopa reilun 3 vuoden pitkäaikaisen ja säännöllistä vuokraa maksavan vuokralaisen maksut.