Miksi helvetissä joku haluaa omakotitalo nimisen työleirin?
Lunta tulee, joten raskaan työvuoron jälkeen taas kotia raatamaan. Vapaillakaan et saa ottaa rennosti, vaan aina se työleiri kutsuu lumikolan, ruohonleikkurin, pensassaksien, haravan, trimmerin, plus miljoonan muun asian muodossa. Lisäksi asuminen on hemmetin kallista. En voi kuin ihmetellä niitä, jotka haluaa moisessa kalliskustanteisessa raadanan oravanpyörässä elää elämänsä.
Kommentit (455)
Ruohonleikkuu ja lumenluonti käyvät hyötyliikunnasta. Et harrasta sellaista ap ollenkaan?
Oma piha on ihaninta okt-asumisessa, nyt talvella ruokin lintuja pihallani ja niitä on veikeää seurata.
Lumitöitä ei ole paljon jos auraa itselleen lähinnä kulkutiet ja niitä voi palkata jonkun tekemään, jos ei itse halua. Se maksaa, mutta mitä sillä samalla rahalla saisi asuessa kerrostalossa? Oman pihan? Omaa rauhaa ja vapautta? Oman maiseman? Ehei, ei saisi.
Jos ihmisellä on varaa asua okt:ssa, ei ole paljoa järkeä asua kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppas sinä letkuvinkkeli. Omakotitaloon ei tosiaankaan kannata muuttaa, jos ei halua tehdä aika ajoin jotain sen hyväksi. Makaa sinä vain siellä koppisi sohvalla ja mene juhannusaattona taloyhtiön grillille paistamaan kabanossisi. Muista maksaa yhtiövastikkeesi yhteydessä taloyhtiön pihatyöt, rappukäytävän siivoukset, korjaukset, maalaukset, ruohonleikkuut ym. miljoonat rahareiät. Asuminen omakotitalossa voi joskus olla ällistyttävän halpaa. Meillä vuoden asumiskulut ovat kuukautta kohden noin 180 euroa. Miten sinun vuokrasi. Oliko se 850 euroa/kuukausi. Ai niin, mutta sinähän saat asumistukea, joten sinähän maksat vain 550 euroa/kuukausi.
Yhtiövastike 305€/kk ja velaton asunto. Kivaa asumista ilman raadantaa. Veikkaan, että minun tällä vuosituhannella rakennetulla halutulla sijainnilla olevalla kerrostalokolmiolla on hyvinkin kolminkertainen arvo sinun homemökkiisi verrattuna.
Ap
Ei sinulla ole kuin karvakolmio, eikä sekään ole halutulla paikalla.
Kyllä on, mutta tosin sen verran totean, että omistan asunnon puoliksi. Oma puolisko on kuitenkin velaton. Tosin sitäkin avitti kun aikoinaan tuli merkittävä pelivoitto ja sen tiimoilta asuntolainan lyhennysaika hupeni useita vuosia. Mutta paskaako tuolla on väliä, itse pelasin ja itse voitin. Joka ei pelaa, ei edes voi voittaa.
Ap
Et kerro onko kyseessä yksiö ja missä kunnassa ja vastikkeessa ei sulla ole kaikki kulut, mitä asuminen siaältää, kuten okt-asuja yleensä laskee kuluihinsa.
Omakotitaloasuja on voinut jäädä taloonsa nalkkiin. Jos asuu metsän reunassa susirajalla omakotitalossa, jonka kyllä myisi, jos joku yleensä sen ostaisi niin silloinhan siinä asuu olosuhteiden pakosta. Kesällä vielä joten kuten menee kun voi köllötellä pihakeinussa ja majoittaa kesävieraita mutta kyllä luminen talvi töitä teettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. On mahtavaa herätä viikonloppuun kun saa tehdä mitä haluaa ja on todellista omaa aikaa ilman, että tarvitsee miettiä että mitä pitää raataa ennen kuin voi vaihtaa aidosti vapaalle.
Omakotiasujat lähtökohtaisesti HALUAVAT juuri sitä saamarin puuhastelua sen talon ja pihan kimpussa. Itse en halua myöskään ja siksi asunkin kerrostalossa. Kukin halujensa mukaan. Mutta ok-taloon ei tosiaan kannata muuttaa ymmärtämättä mitä se vaatii.
Mulla on tässä kerrostaloasunnossa pieni pihapatio. Sitäkään en saa kunnolla hoidetuksi. Oli virhe hommata pihallinen kämppä. Ok talosta haaveilen sen oman rauhan takia, mutta olen vaan liian laiska siihen, ei voi mitään. Toki mulla on tekosyitä paljon, että miksen tota pientä pihaplänttiä saa hoidetuksi. Yksi on yksityisyyden puuttuminen. Tunnen selässäni kuinka ylemmistä kerroksista tuijotetaan kun häärin pihallani. Ja totta se onkin. Tässä talossa asuu lähinnä vanhuksia ja ne kyttää ikkunoista kaikkea mitä naapurit tekevät. Toinen tekosyyni on, että tämä pihani on koko päivän suorassa auringon paahteessa, joten ei ole kiva touhuta siinä kesäisin. Talvella siinä ei tarvitse mitään tehdä koska ei siitä ole kulkua sisälle. Mutta joo, tavallaan haaveilen ok talosta, mutta en usko olevani tarpeeksi reipas sellaisen hoitamiseen ja silloin pitäisi palkata apua. Eikä minulla niin hyvät tulot ole.
Vierailija kirjoitti:
Ruohonleikkuu ja lumenluonti käyvät hyötyliikunnasta. Et harrasta sellaista ap ollenkaan?
Oma piha on ihaninta okt-asumisessa, nyt talvella ruokin lintuja pihallani ja niitä on veikeää seurata.
Lumitöitä ei ole paljon jos auraa itselleen lähinnä kulkutiet ja niitä voi palkata jonkun tekemään, jos ei itse halua. Se maksaa, mutta mitä sillä samalla rahalla saisi asuessa kerrostalossa? Oman pihan? Omaa rauhaa ja vapautta? Oman maiseman? Ehei, ei saisi.
Jos ihmisellä on varaa asua okt:ssa, ei ole paljoa järkeä asua kerrostalossa.
Höpsistä. Itse rakastan nimenomaan kerrostalossa asumista, eikä mikään piha voita tunnetta kun katselen tuota alla levittyvää kaupunkia ylimmästä kerroksesta. Minulla on vielä kulmahuoneisto ja ikkunat 3 suuntaan, joten voin nauttia sekä aamu- että ilta-auringosta. Parvekkeellenikaan ei näe kukaan mistään kun olen niin korkealla, eikä vastapäisiä taloja ole läheskään yhtä korkeita.
Tähänkään ei monella ole varaa, mutta arvostan silti jokaisen omia mieltymyksiä. Minulle tätä parempaa ei voisi ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me jotkut pidämme siitä, että on järkevää tekemistä. Emme vietä vapaa-aikaamme vain löhöten kännykkä toisessa kädessä, kalja toisessa.
Et ainakaan mikään kauhean kiva & sivistynyt ihminen ole, sanoisin jopa että olet että laiska tunneälyltäsi.
Minä asun kerrostalossa, koska haluan matkustella ja käyn paljon erilaisissa kulttuuri- ym. tapahtumissa. En siis notku sohvalla kalja kädessä. Ymmärrän silti omakotitalossa asuvia, että heillä on omat mielipuuhansa joita he omakotitalossa asuvina pääsevät toteuttaa. Meitä on moneen lähtöön.
Miten okt estää matkustelun tai mökki tai yleensä mikään. Jos haluaa juosta helmat hampaissa maailmalla, niin se on aina mahdollista.
Nauratti kun yhden tutun naisen mielestä omakotitalo on niin helppo, mutta kun kyseli, niin selvisi että mies tekee kaikki remppahommat, nikkaroinnit ja lumityöt ja poikaa ajaa nurmikon yms.
Rouvan hommiin kuului vaan kukkien istutus :D
Muistan, kun muutimme kerrostaloon, kun olin viisivuotias. Opettajaisäni opiskeli isännöitsijäksi ja toimi sitten talon isännöitsijänä opettajantyönsä ohella.
Hän kertoi joskus, että jotkut talossa asuneet eläkeläiset kyselivät onnettomina, että saisivatko hoitaa edes pihatöitä, kun ei ole oikein tekemistä.
Ennen aktiiviset, työtä tekemään tottuneet ihmiset eivät viihtyneet ilman järkevää tekemistä.
Nykyään taitaa olla ennemmin niin, että plösöistä lapsista tulee plösöjä aikuisia, jotka ovat allergisia fyysisille töille.
En kestä niitä uusavuttomia, typeriä ja riitaa haastavia hulluja, joita jokaiseen taloyhtiöön mahtuu ainakin yksi.
Haluan päättää elämäni suurimmasta investoinnista itse. Mitä rempataan, milloin rempataan, miten ja millä hinnalla. Taloyhtiöitä viilataan linssiin huolella isännöinnissä ja rempoissa, koska asukkaat ovat niin hölmöjä, että "taloyhtiö maksaa".
En myöskään halua maksaa "huolettomien" asukkaiden huonekalujätekuljetuksia, kohonneita vakuutusmaksuja ja yhtiön tiloissa tapahtuneita rikkoutumisia.
Eli: mielenterveyttä, rauhaa, hiljaisuutta ja omaa päätäntävaltaa, miten rahani käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisellä on varaa asua okt:ssa, ei ole paljoa järkeä asua kerrostalossa.Höpsistä. Itse rakastan nimenomaan kerrostalossa asumista, eikä mikään piha voita tunnetta kun katselen tuota alla levittyvää kaupunkia ylimmästä kerroksesta. Minulla on vielä kulmahuoneisto ja ikkunat 3 suuntaan, joten voin nauttia sekä aamu- että ilta-auringosta. Parvekkeellenikaan ei näe kukaan mistään kun olen niin korkealla, eikä vastapäisiä taloja ole läheskään yhtä korkeita.
Tähänkään ei monella ole varaa, mutta arvostan silti jokaisen omia mieltymyksiä. Minulle tätä parempaa ei voisi ollakaan.
Asumalla okt:ssa säästän verorahoja, koska en saa asumistukea näin isoon asuntoon minimieläkkeestä huolimatta.
Jos muuttaisin kerrostaloon, saisin asumistukea.
Se on sitä tietynlaisten ihmisten kotileikkiä. Ei ole minua varten vaikka perheellinen olenkin.
Miksi sen pitäisi olla työleiri. Okt asukas voi ostaa ne samat palvelut, kuin krs- ja rivitalossa.
Asunto Oy kulut laitetaan hoitovastikkeeseen/vuokraan ja okt.ssa ne maksetaan ja mikä parasta, jotkut aurauskulut tai ruohonleikkuun kulut voi laittaa verotukseen kotitalousvähennyksenä eli näin valtio tukee okt asumista, oli rikas tai köyhä, hyvä-tai pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisellä on varaa asua okt:ssa, ei ole paljoa järkeä asua kerrostalossa.Höpsistä. Itse rakastan nimenomaan kerrostalossa asumista, eikä mikään piha voita tunnetta kun katselen tuota alla levittyvää kaupunkia ylimmästä kerroksesta. Minulla on vielä kulmahuoneisto ja ikkunat 3 suuntaan, joten voin nauttia sekä aamu- että ilta-auringosta. Parvekkeellenikaan ei näe kukaan mistään kun olen niin korkealla, eikä vastapäisiä taloja ole läheskään yhtä korkeita.
OLEN KADE 😳😍 Tällaisen haluaisin itsekin jos olisi mahdollisuus. Auringonlaskun aikaan ja sen jälkeen vielä kun kaikki valot syttyvät - aaah! Haaveilen lottovoitosta ja tuollaisesta asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me jotkut pidämme siitä, että on järkevää tekemistä. Emme vietä vapaa-aikaamme vain löhöten kännykkä toisessa kädessä, kalja toisessa.
Et ainakaan mikään kauhean kiva & sivistynyt ihminen ole, sanoisin jopa että olet että laiska tunneälyltäsi.
Minä asun kerrostalossa, koska haluan matkustella ja käyn paljon erilaisissa kulttuuri- ym. tapahtumissa. En siis notku sohvalla kalja kädessä. Ymmärrän silti omakotitalossa asuvia, että heillä on omat mielipuuhansa joita he omakotitalossa asuvina pääsevät toteuttaa. Meitä on moneen lähtöön.
Uutinen sinulle - myös me omakotiasujat matkustelemme ja käymme tapahtumissa. Se talo ei nimittäin sitä estä millään tavalla. Ei myöskään kesämökki.
Ennen koronapaholaista tein 6-7 ulkomaanmatkaa vuodessa, ja lisäksi vietin mökillä melkein koko kesän.
Mökille onneksi on päässyt korona-aikanakin, vaikka ulkomaanmatkat ovatkin olleet jäähyllä. Mutta se ei liity omakotitaloon tai mökkiin mitenkään.
Samaa mieltä. Ne asukoon jotka tykkää
Lumen tulolle nyt ei voi mitään eli lumitöitä on. Nurmikot, pensaat, ym. on sitten omia valintoja eikä niitäkään tarvitse joka päivä leikata.
Vierailija kirjoitti:
Nauratti kun yhden tutun naisen mielestä omakotitalo on niin helppo, mutta kun kyseli, niin selvisi että mies tekee kaikki remppahommat, nikkaroinnit ja lumityöt ja poikaa ajaa nurmikon yms.
Rouvan hommiin kuului vaan kukkien istutus :D
Missä ihmeen maailmassa elät?
Suurin osa okt asuvista on yksin asuvia naisia tai yh äitejä. Näin myös okt naapurit. Vanhin asukas naapuristossa on 83v nainen, elänyt ikänsä talonsa.
Samoin suurin osa metsänomistajista on naisia.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä tietynlaisten ihmisten kotileikkiä. Ei ole minua varten vaikka perheellinen olenkin.
Haha hah, kotileikkiä sinäkin leikit.
Kallista tosiaan. Kerrostalo tuossa lähellä, vuokra päälle 630€, kolmio. Siihen sisältyy vesi ja lämmitys. Tuolla rahalla maksan kaikki kulut lainaa myöten tässä 4h+k+s ja autotalli. Pihatöitä keskimäärin tunti viikossa, ei ole paljon. Kun ei ole iso piha. Mieluummin se kuin kuunnella yökaudet hissin kolinaa tai pissan lorinaa naapurista. Tänäänkään en ole tehnyt yhtään mitään taloon liittyvää, tällä viikolla vain lumitöitä. Normaalisti niitä ei tarvitse näin paljon tehdä todellakaan. Ja tää on kohta velaton, vuokraa saa maksaa hamaan tappiin asti.
Onhan okt asuminen kalliimpaa, jos asumispalvelut ovat samat. Ja myös omalle työlle on laskennallinen arvo.
Ja kokemuksesta tiedän, kun okt ja krs-talo asunto.
Ja ap. lle myös okt asuja voi ostaa ulkopuolisia palveluita. Meillä pihan ja tien käy auraamassa kiinteistöhuolto, ettei lumi ole vaikuttanut elämään, kun piha ja tie on aina aurattu. Puutarha ei ole ongelma, kun se on intohimoni. Samoin leikkaan nurmialueet, mutta senkin palvelu olisi helposti ostettavissa.