vanhempien itsekkyys: pitääkö laivasta poistua hyökkäysvaunut etunenässä
Palasin aamulla risteilyltä. Muuten oli ihan mukavaa olla valtion tukemalla reissulla, mutta miksi ihmeessä perheet ovat ottaneet tavan estää muiden matkustajien etenemisen.
Sekä eilen Tukholmassa että tänään Helsingissä sama perhe asettautui hyvissä ajoin lähtöviivalle. Äidillä olu vaunuissa vauva, isällä rattaissa taapero ja lisäksi mukana oli noin 5v poika potkulautoineen. Laivasta he poistuivat etunenässä siten, että isä ja äiti kulkivat sivuilla, poika keskellä. Ohi ei päässyt, ellei väkisin koukannut sivusta. He muodostivat linnakkeen, joka piti muun porukan visusti takanaan. Onneksi he eivät voineet käyttää portaita, joten oli edes yksi kohta, jossa pääsi ripeästi matkaan.
Mutta sitten olikin edessä toisenlainen muuri eli vanhemmat ja lapset, joilla jokaisella oli vedettävä matkalaukku ja jotka kulkivat rinnan siten, että omaa laukkua vetämällä ei ohi päässyt vaan piti nostaa laukku "kainaloon", jotta pääsi hidastelijoiden ohi.
Miksi siellä ei ole ohjeita, joiden mukaan hitaat kulkevat oikeaa reunaa ja ohittajat vasenta? Ja vaikka näköalatasanteita niille, joiden mielestä on kiva välillä pysähdellä. Tai jos ei oikeasti ole kiire minnekään, niin neuvottaisiin odottamaan 10 min, jolloin jatkoyhteydelle pyrkivät olisi päässeet taksiasemalle asti sen sijaan että he yrittävät epätoivolla hidastelijoiden ohi.
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:12"]
Ymmärrän ap:n pointin. Jos kulkee hitaammin, niin eikö silloin järkevintä ole kulkea jonossa, eikä sotavaunut rinnakkain? Itse en tykkää olla ollenkaan tien tukkeena. Tämän takia odotan aina kiltisti, että hätäisimmät ovat menneet tappelemaan keskenään. Kuljen sitten muiden tehokkaiden kanssa väljän tilan poikki puskematta ja puuskuttamatta :)
[/quote]
Sehän on aivan normaalia että hitaimmat ovat kärjessä. Yleensä siellä on vanhukset keppien, rollaattorien ja pyörätuolien kanssa. Vanhukset änkeää myös lastenrattaiden ohi, vaikka ne olisivat olleet jonossa ensin.
Koputitko perheen isää tai äitiä olkapäähän ja kysyit ystävällisesti, voisivat he väistää? Veikkaan, että et ja että tyydyt vain tyypilliseen suomalaiseen tapaan jupisemaan asiasta anonyymina netissä. Useimmat ongelmatilanteet selviävät ihan keskustelemalla. Perheen käytös ei tietenkään ollut asiallista, mutta ehkä he olivat vain kokemattomia matkustajia eivätkä tajunneet olevansa tukkeena, kun ei kukaan asiasta sanonut.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:34"]
Ymmärrän ap:n pointin. Jos kulkee hitaammin, niin eikö silloin järkevintä ole kulkea jonossa, eikä sotavaunut rinnakkain? Itse en tykkää olla ollenkaan tien tukkeena. Tämän takia odotan aina kiltisti, että hätäisimmät ovat menneet tappelemaan keskenään. Kuljen sitten muiden tehokkaiden kanssa väljän tilan poikki puskematta ja puuskuttamatta :)
[/quote]
Sehän on aivan normaalia että hitaimmat ovat kärjessä. Yleensä siellä on vanhukset keppien, rollaattorien ja pyörätuolien kanssa. Vanhukset änkeää myös lastenrattaiden ohi, vaikka ne olisivat olleet jonossa ensin.
[/quote]
Totta kai ne änkeää lastenrattaiden ohi, kun niitä rattaita työnnetään niin hitaasti, että jalkavaivainen mummokin ne saa ohitettua, kun kehtaa änkeytyä oikealta ohi.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:35"]
Koputitko perheen isää tai äitiä olkapäähän ja kysyit ystävällisesti, voisivat he väistää? Veikkaan, että et ja että tyydyt vain tyypilliseen suomalaiseen tapaan jupisemaan asiasta anonyymina netissä. Useimmat ongelmatilanteet selviävät ihan keskustelemalla. Perheen käytös ei tietenkään ollut asiallista, mutta ehkä he olivat vain kokemattomia matkustajia eivätkä tajunneet olevansa tukkeena, kun ei kukaan asiasta sanonut.
[/quote]
En koputtanut, sen teki englantia puhuva aasialaistaustaiselta vaikuttava mies, joka kohteliaasti pyysi mahdollisuutta päästä ohi. Perhe katsoi miestä ihmeissään ja pysähtyi, mutta päätti sitten jatkaa matkaa vaiti. Nainen sanoi miehelleen suunnilleen "yrittikö se etuilla".
Elämä on vaikeaa, jos siitä tekee vaikeaa. Kolikolla on aina kaksi puolta.
.
Olen aina miettinyt, että miksi ihmiset pakkautuvat yhteen kasaan, kun on aika poistua laivasta? Onko se vain kamala hinku päästä ekana ja mahdollisimman "sujuvasti" ulos? Kun kaikki miettivät, että "heh-heh, nytpä mä tästä lähdenkin sujuvasti ekana" niin silloinhan juuri tulee näitä ruuhkatilanteita.
.
Ei, en ole itse vaunuileva mamma laivalla. En ota niin pieniä mukaan laivalle, koska oma aika ♡
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:17"]
Maihinnoususillan avaamista ja ovien avautumista pitää aina laivan tullessa satamaan odottaa niin kauan, että lasten kanssa meinaa todellakin tulla jo kiire. Yhdellä on pissahätä ja toinen huutaa muuten vaan. Siinä eteisessä pitää toisinaan seisoa tuntikin, kun hyttiemännät ajavat ulos hytistä ja laituriin meno vain kestää ja kestää.
[/quote]
Häh? Hytissä saa olla 30 min sen jälkeen kun laiva on satamassa ja vessoja löytyy muualtakin kuin hytistä. Me lähdetään lasten kanssa laivasta aina vasta siinä vaiheessa, kun on kulunut 20 min rantautumisesta. Hissiin mahtuu, ei ole sanottavaa ruuhkaa. Tuo sun syy oli kyllä naurettavin aikoihin.
[/quote]
Ehkä jollain päivä Tukholmassa risteilyllä. Aamu- ja iltalaivat on tunnin satamassa ja siinä ajassa hyteistä pitää siivota vessat, vaihtaa lakanat, viedä roskat, imuroida ja pyyhkiä pölyt. Siivojat ei todellakaan anna rauhassa istua siellä puolta tuntia. Ei ne nyt varmaan käsiksi käy, mutta koputtavat noin viiden minuutin välein että ois aika häipyä.
[/quote]
Sinkkumatkustaja voi hyvinkin gengailla hytissä vaikka sieltä vaihdetaan petivaatteita ja siivotaan, mutta monilapsinen perhe matkatavaroineen ja vaunuineen joutuu lähtemään jo ennen satamaan saapumista kuin hyttiemäntä tulee hoputtamaan siivoamisen kanssa. Mitähän sitä tekisi, no mennään valmiiksi poistumiskannelle oven eteen odottamaan poispääsyä, kun ei ole vielä ruuhkaakaan ja on helppo liikkua.
Mikset ap sanonut niille, että anteeksi, pääsiskö ohi, kun on kiire? Jos uhkaa myöhästyä jatkoyhteydestä, niin kai silloin voi edesauttaa itsekin, ettei sitten myöhästy. Vai eikö ne siltikään päästäneet ohi. Verkligen fattar inte...
Olen kulkenut rattailla laivalla ja todennut, että ihan turha hyökätä laivasta ekojen joukossa. Lapsen kanssa ei muutenkaan kannata laittaa niin tiukkaa aikataulua, että täytyisi rynniä. Parasta kun odottelee, että kiireisimmät menee ensin, niin jää sitten rattaillekin tilaa. Muutenkin suosin laivalla ja yleensäkin matkustaessa matkarattaita, jos ei nyt ihan sylivauvan kanssa kulje. Olen matkustanut puolivuotiaan vauvan kanssa matkisten ja Manducan kanssa.
Mutta täytyy sanoa ratasihmisten puolesta sen verran, että ihmetellä täytyy, kuinka itsekkäitä osa muista laivamatkustajista on: nuoret tytöt ja pojat toimivine koipineen kehtaavat kiilata hissijonossa tylysti rattaiden ohi. Muutaman kerran meni hermo, kun hissiä piti odottaa kohtuuttoman kauan, ja kannoin matkarattaat mieluummin 1-2 kerrosväliä kuin katselin sitä kaameaa hissietuilua.
olimme samalla risteilyllä! mun mielestä helsingissä kyllä pääsi ihan normaalisti (laivailu) poistumaan laivasta, mutta tukholmassa oli ihan järjetön sumppu.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:31"]
Samanlaista näkee muuallakin kuin laivalla. Esimerkiksi: monesti kun olen jäämässä pois metrosta, yritäpä siitä poistua kun metroon saapuvat ovat muodostaneet hienon muurin siihen ovien eteen ja yrittävät änkeä sisään sillä sekunnilla kun ovet aukeavat, ennenkuin muut ovat päässeet pois metrosta. Rauhoittukaa, ihmiset. Ei se metro teitä laiturille jätä.
[/quote]
No tähän ei ole koskaan törmännyt muualla kuin Helsingissä. Muualla maailmassa aina esin ulos ja sitten sisään, eikä ole mitään ongelmaa.
Metrossa on paljon pahempi ongelma jos ei pääse nousemaan pois haluamallaan pysäkillä, kuin se että ei ehdi nousta metroon, kohta tulee uusi.
Kannattaa tosiaan rynnätä, kapteeni voi yhtäkkiä panna pakin päälle ja lähteä satamasta! Siinä sitä sitten ollaan merellä kaljalaatikoiden kanssa! Eikä ole yhtään kivaa! Kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:34"]
[/quote]
[/quote]
Totta kai ne änkeää lastenrattaiden ohi, kun niitä rattaita työnnetään niin hitaasti, että jalkavaivainen mummokin ne saa ohitettua, kun kehtaa änkeytyä oikealta ohi.
[/quote] Justpa joo. Provoile paremmin.
Olen kiinnittänyt samaan huomion. Itse kyllä olen tajunut kulkea lapseni perässä eli peräkkäin. Joskus rasittaa kun joku aikuisjoukko väkisin tunkee meidän väliin. En halua hukata lastani eli joudun väkisinkin tunkemaan lapsen vierelle. Vähän tilanne tajua joka lähtöön.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oman teoriani mukaan vanhukset kiilailee ja etuilee ihan siksi, etteivät ehdi kuolla ennen kuin pääsevät perille. Samasta syystä he ryysivät ennakkoäänestämään ja roikkuvat S-marketin ovenkahvassa varttia vaille seitsemältä aamuisin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:17"]
En osaa päättää, antaako ylä- vai alapeukkua, joten en anna mitään. Toisaalta ymmärrän ap:n pointin täydellisesti: pahinta on se, kun joukko nuoria mammoja tukkii koko jalkakäytävän kulkemalla vaunujensa kanssa rinnakkain. Vastaantulijatkin saavat väistää.
Toisaalta taas en ymmärrä, miten joillakin on jopa risteilylaivalta poistuttaessa niin KIIREKIIREKIIRE kuin olisi tärkeään tapaamiseen menossa.
Molempi puoli siis ärsyttää. Hämmentävää.
[/quote]
Tämä on se sama tunne kun ajaa maantiellä sellaisen tyypin perässä, joka lyngertää keskiviivan päällä, nopeus vaihtelee 30 km/h ja aina kun ohituskaista alkaa, tyyppi nostaa nopeutta 20 km/h. Välillä vilkutetaan takavaloja ja ruiskutellaan lasinpesunesteitä. Sitten tullaan valittamaan palstalle kun kaikki aina ajaa liian lähellä takana.
[/quote]
Itse en montaa sekuntia katsele, vaan menen ohi. Jos ei pääse ohi, niin sitten on vain alistuttava kohtaloonsa. Perseessä roikkuminen on silkkaa idiotismia.
Miksiköhän Iso-Britanniassa nämä systeemit yleensä toimivat? On sitten kyse maanalaisesta tai Heathrow'n lentokentästä, hitaat menevät sivuun. Itse asiassa se neuvotaan jopa kyltein. Kenenkään ei tarvitse pahastua, kun kaikilla on oma paikkansa kulkea.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:35"]
[/quote]
En koputtanut, sen teki englantia puhuva aasialaistaustaiselta vaikuttava mies, joka kohteliaasti pyysi mahdollisuutta päästä ohi. Perhe katsoi miestä ihmeissään ja pysähtyi, mutta päätti sitten jatkaa matkaa vaiti. Nainen sanoi miehelleen suunnilleen "yrittikö se etuilla".
[/quote]
Vaikuttaa siltä, että nainen hämmentyi ulkomaalaisen puhutellessa, eli tosiaan taisi olla kyseessä kokemattomat matkustajat.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:39"]
Mikset ap sanonut niille, että anteeksi, pääsiskö ohi, kun on kiire? Jos uhkaa myöhästyä jatkoyhteydestä, niin kai silloin voi edesauttaa itsekin, ettei sitten myöhästy. Vai eikö ne siltikään päästäneet ohi. Verkligen fattar inte...
[/quote]
Lue vastaus nro 44
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:31"]
Samanlaista näkee muuallakin kuin laivalla. Esimerkiksi: monesti kun olen jäämässä pois metrosta, yritäpä siitä poistua kun metroon saapuvat ovat muodostaneet hienon muurin siihen ovien eteen ja yrittävät änkeä sisään sillä sekunnilla kun ovet aukeavat, ennenkuin muut ovat päässeet pois metrosta. Rauhoittukaa, ihmiset. Ei se metro teitä laiturille jätä.
[/quote]
No tähän ei ole koskaan törmännyt muualla kuin Helsingissä. Muualla maailmassa aina esin ulos ja sitten sisään, eikä ole mitään ongelmaa.
Metrossa on paljon pahempi ongelma jos ei pääse nousemaan pois haluamallaan pysäkillä, kuin se että ei ehdi nousta metroon, kohta tulee uusi.
[/quote]
Höpöhöpö. Suomessako vaan, höh.
Itsekin vielä liikumme rattaiden kanssa laivalla mutta samaa olen ihmetellyt kyllä. Jos olemme vain minä ja lapsi, pääsemme hyvin ekojen joukossa nopeasti liikkumaan ja puikkelehtimaan myös rattailla, kuitenkin varoen toisten kantapäitä. Jos meitä on isompi porukka, tai ihan vaikka vaan me vanhemmat ja lapsi, niin AINA jonossa. Ja joskus ruuhkakausina kun laivat ovat täynnä, jäädään ihan suosiolla viimeisten joukkoon. Silti jää hyvin aikaa :)