Miksi pankki on nihkeä lainan myöntämsiessä
Miksi lainasumma jäi todella pieneksi vaikka on vakituinen työ ja hieman keskitaso suuremmat tulot.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:28"]Nordea oli mun kohdalla tosi nihkeä myöntämään lainaa, ei meinaa antaneet senttiäkään vaikka oli säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Eikä kyse ollut kuin parista tuhannesta kodinkonehankintoihin, parin kuukauden sisällä hajosi liesi, jääkaappi ja pesukone+kuivuri. Paskaa säkää mutta vanhoja koneita ne oli niin ei yllätys kuitenkaan. Eipä sieltä irronnut vaan oli pakko ottaa kallista kulutusluottoa muualta. Jos pystyin maksamaan luottoyhtiön kiskurikorkoa niin enköhän olisi kyennyt maksamaan myös maltillisen koron pankille. Syynä luoton antamattomuuteen oli 4v aiemmin otettu kertaluontoinen pikavippi kissan eläinlääkäriä varten, vippi joka maksettiin takaisin viikon sisällä sen ottamisesta. Uskomatonta paskaa suoraan sanoen! Ei yhden vipin ottaminen monta vuotta aiemmin tee kenestäkään kelvotonta! Eri juttu jos on vippiä hakenut joka kuukausi.
[/quote]
Miksei sulla ole yhtään rahaa säästössä???
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:28"]
Nordea oli mun kohdalla tosi nihkeä myöntämään lainaa, ei meinaa antaneet senttiäkään vaikka oli säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Eikä kyse ollut kuin parista tuhannesta kodinkonehankintoihin, parin kuukauden sisällä hajosi liesi, jääkaappi ja pesukone+kuivuri. Paskaa säkää mutta vanhoja koneita ne oli niin ei yllätys kuitenkaan. Eipä sieltä irronnut vaan oli pakko ottaa kallista kulutusluottoa muualta. Jos pystyin maksamaan luottoyhtiön kiskurikorkoa niin enköhän olisi kyennyt maksamaan myös maltillisen koron pankille. Syynä luoton antamattomuuteen oli 4v aiemmin otettu kertaluontoinen pikavippi kissan eläinlääkäriä varten, vippi joka maksettiin takaisin viikon sisällä sen ottamisesta. Uskomatonta paskaa suoraan sanoen! Ei yhden vipin ottaminen monta vuotta aiemmin tee kenestäkään kelvotonta! Eri juttu jos on vippiä hakenut joka kuukausi.
[/quote]
Mikset vaihtanut pankkia?
[/quote]
Ihan kuin se uusi pankki antaisi tuoreelle asiakkaalle heti lainaa? Mä en tosiaankaan voinut odottaa yhtään pidempään. Vai voisitko itse elää useamman kuukauden ilman jääkaappia tai liettä? Tai ilman pesukonetta? Ja pienen lapsen kanssa kaikki tuo. Tsemppiä vaan yritykseen ;)
[/quote]
Noh.. Mies haki omasta pankistaan mökkilainaa. Eivät myöntäneet. Toisesta pankista sai ongelmitta. Virkailija sanoi päälle, että kyseessä ei ole edes nykyään mikään iso laina. Aiemmasta pankista väitti, ettei miehellä ole varaa maksaa sitä summaa, jota aikoi maksaa lainaa. Vaan onpa saman verran maksanut lyhennyksiä ennenkin samalla palkalla. Ja maksaa edelleen. Talous kunnossa ja maksut onnistuu. Kyllä ne myöntää uusillekin. Kannattaa kilpailuttaakin! Vaikka pankit arvioivat riskejä ja tekevät lainojen suhteen tiukkoja arviointeja, niin eri pankeilla on eri laskukaavat lainan antamisen kannattavuuteen liittyen. Samoin ne myös kilpailevat asiakkaista.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:28"]Nordea oli mun kohdalla tosi nihkeä myöntämään lainaa, ei meinaa antaneet senttiäkään vaikka oli säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Eikä kyse ollut kuin parista tuhannesta kodinkonehankintoihin, parin kuukauden sisällä hajosi liesi, jääkaappi ja pesukone+kuivuri. Paskaa säkää mutta vanhoja koneita ne oli niin ei yllätys kuitenkaan. Eipä sieltä irronnut vaan oli pakko ottaa kallista kulutusluottoa muualta. Jos pystyin maksamaan luottoyhtiön kiskurikorkoa niin enköhän olisi kyennyt maksamaan myös maltillisen koron pankille. Syynä luoton antamattomuuteen oli 4v aiemmin otettu kertaluontoinen pikavippi kissan eläinlääkäriä varten, vippi joka maksettiin takaisin viikon sisällä sen ottamisesta. Uskomatonta paskaa suoraan sanoen! Ei yhden vipin ottaminen monta vuotta aiemmin tee kenestäkään kelvotonta! Eri juttu jos on vippiä hakenut joka kuukausi. [/quote] Miksei sulla ole yhtään rahaa säästössä???
[/quote]
Säästöt oli menneet perheen talouden pyörittämiseen hoitovapaalla. En alkanut vajaan vuoden ikäistä tarhaan tunkemaan kun oli rahaa olla myös kotona. Olin tuossa juuri palannut takaisin töihin enkä ehtinyt aloittaa uudestaan säästöjen kerryttämistä. Normaalisti on vuoden tuloja vastaava summa jemmassa mutta mammiksella ei pahemmin säästetä.
Julkiselle sektorille on luvassa kovat leikkaukset, eli jos olet siellä töissä niin vaikuttaa merkittävästi lainanmaksukykyyn.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:28"]Nordea oli mun kohdalla tosi nihkeä myöntämään lainaa, ei meinaa antaneet senttiäkään vaikka oli säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Eikä kyse ollut kuin parista tuhannesta kodinkonehankintoihin, parin kuukauden sisällä hajosi liesi, jääkaappi ja pesukone+kuivuri. Paskaa säkää mutta vanhoja koneita ne oli niin ei yllätys kuitenkaan. Eipä sieltä irronnut vaan oli pakko ottaa kallista kulutusluottoa muualta. Jos pystyin maksamaan luottoyhtiön kiskurikorkoa niin enköhän olisi kyennyt maksamaan myös maltillisen koron pankille. Syynä luoton antamattomuuteen oli 4v aiemmin otettu kertaluontoinen pikavippi kissan eläinlääkäriä varten, vippi joka maksettiin takaisin viikon sisällä sen ottamisesta. Uskomatonta paskaa suoraan sanoen! Ei yhden vipin ottaminen monta vuotta aiemmin tee kenestäkään kelvotonta! Eri juttu jos on vippiä hakenut joka kuukausi. [/quote] Miksei sulla ole yhtään rahaa säästössä???
[/quote]
Samaa kysyn minäkin. Oletan, että olet asuntovelallinen, joten kyllä pankeissa korostetaan aina omia säästöjä juurikin noita äkillisiä menoja varten.
Meillä on noin 165 000 asuntolaina ja asumme rintamamiestalossa, jossa remontoitavaa siis on. Pyysimme pankista 10 000 euron lainaa remontteihin (vessaremppa + rappauksien korjausta ja talon uudelleen maalaus) ja oo ainakin myönsi tämän ihan siltä istumalta ja Se vielä sisällytettiin asuntolainaan, ei siis tarvinnut ottaa erillistä lainaa isomman koron kanssa. Olemme toki olleet pitkään asiakkaana. Olen kuullut, että Nordealla asiakaspalvelu on mitä on ja nordeahan on enemmän Sellanen yrityspankki ja haluavat mielummin asiakkaaksi yrityksiä ja sijoittajia. Op on enemmän Semmonen tavallisten ihmisten pankki. Mutta tosiaan tarkkoja ovat nykyään, meillä Suht hyvät tulot ja lainalla takaajat, sekä vakuutus lainan takaisinmaksuturvalle. Meillä ei myöskään ole mitään pikavippimerkintöjä tai muuta. Kuulin, että eräs tuttuni ei saanut luottokorttia sen takia, että tiliotetta tarkistettaessa oli huomattu, että rahaa menee todella paljon veikkaukselle ja muuhun pelailuun.
Miksi ap ei voi kommentoida yhtään mitään? Pitäisi tietää haettu summa, tulot ja perheen koko + säästöt että voisi sanoa onko lainalupaus normaali vai nihkeä.
Näin niinkuin vertailun vuoksi meillakin on "vakituinen työ ja hieman keskitaso suuremmat tulot", ja oltaisiin saatu danskesta noin 350 000e lainaa. Voihan sitäkin pienenä pitää jos haluaisi ostaa miljoonan talon ilman säästöjä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:18"]
[/quote]
Samaa kysyn minäkin. Oletan, että olet asuntovelallinen, joten kyllä pankeissa korostetaan aina omia säästöjä juurikin noita äkillisiä menoja varten.
[/quote]
Sääli tuottaa pettymys, asuntovelka on jo maksettu pois. Asoon sitä ei niin paljoa tarvitse edes ottaa. Keskimääräinen kk-tulo sen verran hyvä molemmilla, että asuntovelka tuli maksettua reilussa vuodessa.
Jaa. Meille ainakin Danskessa oikein tyrkytettiin lainaa. Ihan ok tulot (yhteensä n 10 000 €/kk/brutto) ja vakituiset työpaikat. Asuntolainaa 150 000€ ja mun mielestäni yhtään enempään ei ole varaa. Silti pankista tuputtivat lisää "halpaa asuntolainaa" jota vois sitten vaikka sijoittaa (???) esim osakkeisiin. Juuei otettu.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:23"]
Sääli tuottaa pettymys, asuntovelka on jo maksettu pois. Asoon sitä ei niin paljoa tarvitse edes ottaa. Keskimääräinen kk-tulo sen verran hyvä molemmilla, että asuntovelka tuli maksettua reilussa vuodessa.
[/quote]
Haloo, et voi verrata aso-lainaa asuntolainaan :D. Kokoluokkaero noissa on yleensä 10-kertainen.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:25"]
[/quote]
Haloo, et voi verrata aso-lainaa asuntolainaan :D. Kokoluokkaero noissa on yleensä 10-kertainen.
[/quote]
Enpä vertaillutkaan, meillä menot on yleensä suhteutettuna tuloihin. Omaan ei ole varaa mutta asoon tulot riittävät. Ei se mikään skaba ole kellä on eniten lainaa. Mua nyt närkästytti Nordean tyyli " sulla on yksi pikavippi ollut vuonna nakki, et sä meiltä saa lainaa kodinkoneeseen kun oot niin paska ihminen". Muutenkin palvelu oli niin törkeää etten ihmettelisi jos ap on asioinut myös nordean kanssa. Ja, asolaina on sekin ihan tavallinen asuntolaina, summa on vaan vähän pienempi.
Miksi ap ei voi kommentoida yhtään mitään? Pitäisi tietää haettu summa, tulot ja perheen koko + säästöt että voisi sanoa onko lainalupaus normaali vai nihkeä.
Näin niinkuin vertailun vuoksi meillakin on "vakituinen työ ja hieman keskitaso suuremmat tulot", ja oltaisiin saatu danskesta noin 350 000e lainaa. Voihan sitäkin pienenä pitää jos haluaisi ostaa miljoonan talon ilman säästöjä.
[/quote]
No alle 300 000 se oli reilusti, olen miettinut miten paljon sitten pitäisi olla säästössä, olen kuitenkin säästnyt sen minkä olen voinut , kun en kymmeniä vuosia työelämässkään ole ollut, ja kun ei ole mitään vakuuksia, asunnon voi tietysti varmaan antaa vakuudeksi.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:30"]
[/quote]
No alle 300 000 se oli reilusti, olen miettinut miten paljon sitten pitäisi olla säästössä, olen kuitenkin säästnyt sen minkä olen voinut , kun en kymmeniä vuosia työelämässkään ole ollut, ja kun ei ole mitään vakuuksia, asunnon voi tietysti varmaan antaa vakuudeksi.
[/quote]
Alle 300 000 euron lainalupaus on ihan normaali; kaikki yli 150 000e on kaikkea muuta kuin nihkeää. Pienemmätkin on muuta kuin nihkeää jos lainaa hakee yksin / ei ole säästöjä / on keskitulot jne.
Meillä oli tuohon 350 000 euron lupaukseen omarahoitusta 200 000 euroa (säästöt+ edellisen asunnon myynti). Ja puhut yksikössä, olitko siis hakemassa lainaa yksin? Meitä on kaksi, bruttotulot vuodessa noin 90 tonnia.
Vieläkö oma tarjouksesi kuulostaa nihkeältä ;)?
Minullakin sattui nihkeä Nordean virkailija suunnilleen 15 vuotta sitten, kun kiertelin pankeissa kyselemässä lainatarjouksia kun olin eron jälkeen ostamassa itselleni asuntoa. En saanut mitään irti, ilmeisesti olisi pitänyt olla asunnosta tarjous tehtynä, että olisi syntynyt edes jokin keskusteluyhteys. Se olikin ainoa nihkeä pankki, muut olivat hyvin auliisti myöntämässä lainaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:25"]
[/quote]
[/quote]
Enpä vertaillutkaan, meillä menot on yleensä suhteutettuna tuloihin. Omaan ei ole varaa mutta asoon tulot riittävät. Ei se mikään skaba ole kellä on eniten lainaa. [/quote]
Ei olekaan, mutta aso-lainan maksamisella leuhkiminen on hassua kun sen summa voi olla samaa luokkaa kuin kalliihkon omakotitalon varainsiirtovero :D.
Mistä pankeista ootte saaneet lainaa?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:40"]
[/quote]
Osuuspankista.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:40"]
[/quote]
Olisi saatu kaikista niistä joista haettiinkin (Nordea, Danske, Aktia, S-pankki, OP).
Jos yksikin pankki kieltäytyy lainaamasta, niin itselleni ainakin se olisi tosi iso hälytysmerkki että nyt ollaan hakemassa maksukyvyn rajoilla lainaa.
Voi ei! Olen ottanut. Kauheaa :-( ahdistaa.. En enää koskaan ota! En todella tienny tälläisestä..