Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pankki on nihkeä lainan myöntämsiessä

Vierailija
24.06.2015 |

Miksi lainasumma jäi todella pieneksi vaikka on vakituinen työ ja hieman keskitaso suuremmat tulot.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:28"]

Nordea oli mun kohdalla tosi nihkeä myöntämään lainaa, ei meinaa antaneet senttiäkään vaikka oli säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Eikä kyse ollut kuin parista tuhannesta kodinkonehankintoihin, parin kuukauden sisällä hajosi liesi, jääkaappi ja pesukone+kuivuri. Paskaa säkää mutta vanhoja koneita ne oli niin ei yllätys kuitenkaan. Eipä sieltä irronnut vaan oli pakko ottaa kallista kulutusluottoa muualta. Jos pystyin maksamaan luottoyhtiön kiskurikorkoa niin enköhän olisi kyennyt maksamaan myös maltillisen koron pankille. Syynä luoton antamattomuuteen oli 4v aiemmin otettu kertaluontoinen pikavippi kissan eläinlääkäriä varten, vippi joka maksettiin takaisin viikon sisällä sen ottamisesta. Uskomatonta paskaa suoraan sanoen! Ei yhden vipin ottaminen monta vuotta aiemmin tee kenestäkään kelvotonta! Eri juttu jos on vippiä hakenut joka kuukausi.

[/quote]

Mikset vaihtanut pankkia?

[/quote]

Ihan kuin se uusi pankki antaisi tuoreelle asiakkaalle heti lainaa? Mä en tosiaankaan voinut odottaa yhtään pidempään. Vai voisitko itse elää useamman kuukauden ilman jääkaappia tai liettä? Tai ilman pesukonetta? Ja pienen lapsen kanssa kaikki tuo. Tsemppiä vaan yritykseen ;)

[/quote]

Ei pankeissa tunteilla uusien ja vanhojen asiakkaiden kanssa. Sitä varten "vieras" pankki yleensä pyytää mm. kopion tiliotteesta, että siellä voidaan käsitellä lainahakemus samalla tavalla kuin käsiteltäisiin kotipankissa tehty lainahakemus. Tietojen keräämisen jälkeen parametrit lyödään koneeseen ja saadun laskelman perusteella ratkaistaan kannattaako lainaa antaa vai onko riskiä liikaa.

Vierailija
22/68 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa saatiin ja 10% omaa rahaa. Pankin oma luottotakaus loppusummalle joka oli 36000€. Henkilötakausta ei kuulemma ole ollenkaan. Lainaneuvottelut kävin puhelimessa ja paikanpäällä miehen kanssa nimi paperiin. Ihmettelin kun missään vaiheessa ei kysytty työnantajan yhteystietoja, työsopimuksia tai tiliotteita. Ainoastaan visakorttihakemukseen laitettiin työnantajan puhelinnumero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:20"]

Ihmettelin kun missään vaiheessa ei kysytty työnantajan yhteystietoja, työsopimuksia tai tiliotteita.[/quote]

Ei näitä ole meiltäkään ikinä kysytty. Yhdessä pankissa taidettiin pyytää näyttämään viimeisin palkkanauha. Kyllä pankki osaa työnantajan nimen perusteella etsiä yhteystiedot, ja palkkauksen näkee esim. verottajaltakin. Ei niissä pääsee huijaamaan.

Vierailija
24/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se kirjoitta noin se suomilainen. Niska perse kiinni ja ovi ulos!

Vierailija
25/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä säästöjä? Jos ei ole, niin pankki ei uskalla antaa kovin suurta lainaa.

Vierailija
26/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pyytaa 2 miljoonaa ja saa 200 tuhatta niin pieneksihän se jäi

Vierailija
27/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy toisesta pankista.

Vierailija
28/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordea oli mun kohdalla tosi nihkeä myöntämään lainaa, ei meinaa antaneet senttiäkään vaikka oli säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Eikä kyse ollut kuin parista tuhannesta kodinkonehankintoihin, parin kuukauden sisällä hajosi liesi, jääkaappi ja pesukone+kuivuri. Paskaa säkää mutta vanhoja koneita ne oli niin ei yllätys kuitenkaan. Eipä sieltä irronnut vaan oli pakko ottaa kallista kulutusluottoa muualta. Jos pystyin maksamaan luottoyhtiön kiskurikorkoa niin enköhän olisi kyennyt maksamaan myös maltillisen koron pankille. Syynä luoton antamattomuuteen oli 4v aiemmin otettu kertaluontoinen pikavippi kissan eläinlääkäriä varten, vippi joka maksettiin takaisin viikon sisällä sen ottamisesta. Uskomatonta paskaa suoraan sanoen! Ei yhden vipin ottaminen monta vuotta aiemmin tee kenestäkään kelvotonta! Eri juttu jos on vippiä hakenut joka kuukausi.

Vierailija
29/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
30/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on nyt ihan toinen kuin vaikka 10 vuotta sitten. Pankeilta vaaditaan vakavaraisuutta ja mitään 100% lainoja ei saisi enää antaa. Lisäksi pankit voivat uskoa, että asuntojen hinnat voivat laskea ja korot nousta ja näissäkin tilanteissa pitää pystyä maksamaan laina. Lisäksi monessa talossa voi olla tulossa mittavia remontteja, kuten putki- ja julkisivuremontteja, joihin pitää jäädä myös varaa. Niin ja silläkin on merkitystä, että millä alalla työt on. Jos on hoitoalalla, niin voi olla helpompi saada lainaa kuin vaikka media-alalla olevan.

Saako kysyä, että paljonko teillä on nettotulot ja millaista lainaa lupasivat? 

Mielestäni (tämä vain oma mielipiteeni, tosin tiedän, että tuttu kiinteistönvälittäjä ja moni pankkikin on tätä pitkään käyttänyt näppisääntönä), niin jos asuntolainan pystyy maksamaan 6% korolla niin, että siihen käyttää 30% nettotuloistaan 20 vuoden maksuajalla. Silloin ei pitäisi kyllä olla isoja riskejä asuntolainan kanssa, jos ei ole mittavia remontteja tulossa.

Vierailija
31/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ihan kuin se uusi pankki antaisi tuoreelle asiakkaalle heti lainaa? Mä en tosiaankaan voinut odottaa yhtään pidempään. Vai voisitko itse elää useamman kuukauden ilman jääkaappia tai liettä? Tai ilman pesukonetta? Ja pienen lapsen kanssa kaikki tuo. Tsemppiä vaan yritykseen ;)

Vierailija
32/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nordean asiakas ja sieltä olisin saanut lainaa 80000e asuntoa varten. Muista pankeista sain 130-140000e lainatarjoukset. Eli jotkut pankit on niheämpiä kuin toiset.

Vierailija
33/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kommentoija saattoi myös tarkoittaa ihan sitäkin, että miksi jäit asiakkaaksi sen jälkeen kun sait noin outoa kohtelua. Moni vaihtaisi periaatteesta muualle, kun kerran pankki (omankin mielipiteesi mukaan) piti sinua järjettömästä syystä huonona ja leväperäisenä asiakkaana joka ei osaa hoitaa raha-asioitaan.

Vierailija
34/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:28"]Nordea oli mun kohdalla tosi nihkeä myöntämään lainaa, ei meinaa antaneet senttiäkään vaikka oli säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Eikä kyse ollut kuin parista tuhannesta kodinkonehankintoihin, parin kuukauden sisällä hajosi liesi, jääkaappi ja pesukone+kuivuri. Paskaa säkää mutta vanhoja koneita ne oli niin ei yllätys kuitenkaan. Eipä sieltä irronnut vaan oli pakko ottaa kallista kulutusluottoa muualta. Jos pystyin maksamaan luottoyhtiön kiskurikorkoa niin enköhän olisi kyennyt maksamaan myös maltillisen koron pankille. Syynä luoton antamattomuuteen oli 4v aiemmin otettu kertaluontoinen pikavippi kissan eläinlääkäriä varten, vippi joka maksettiin takaisin viikon sisällä sen ottamisesta. Uskomatonta paskaa suoraan sanoen! Ei yhden vipin ottaminen monta vuotta aiemmin tee kenestäkään kelvotonta! Eri juttu jos on vippiä hakenut joka kuukausi.
[/quote]

Öö oikeastikko? Miten voi olla mahdollista että jos otat pikavipin jonka maksat heti pois tai ainakin sovitussa ajassa niin vaikuttaa neljän vuoden päähän asti? Keksitkö itse tämän vai sanoiko pankista niin? Ei kai pikavipit laittomia ole.:-D itsekin olen ottanut kun oli rahatilanne paha niin sekö nyt tarkottaa etten saa koskaan enää asuntolainaa esim?! :-(?

Vierailija
35/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:59"]

[/quote]

[/quote]

Kommentoija saattoi myös tarkoittaa ihan sitäkin, että miksi jäit asiakkaaksi sen jälkeen kun sait noin outoa kohtelua. Moni vaihtaisi periaatteesta muualle, kun kerran pankki (omankin mielipiteesi mukaan) piti sinua järjettömästä syystä huonona ja leväperäisenä asiakkaana joka ei osaa hoitaa raha-asioitaan.

[/quote]

Kukapa sitä sanoi etten olisi vaihtanut pankkia, mutta lainaa on ihan turha edes kysellä jos on uusi asiakas ja kyse vain parista tonnista kodinkoneisiin. Asuntolainan kanssa ehkä eri juttu. Varsinkin kun mä jo etukäteen tiesin tarkan päivän koska voin lainani maksaa pois. Ei ne anna sellaista lainaa koska haluavat periä korkoja mahdollisimman pitkältä ajalta ja maksimoida tuottoa. Ja uuden asiakkaan lainan edellytyksenä on se, että on minimissään 2kk ajalta palkkatulot tulleet tilille siinä pankissa. Ja juu, Nordean suuntaan en vaivaudu edes sylkemään tuon kohtelun jälkeen.

- Entinen Nordean asiakas.

Vierailija
36/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuuksistahan se on kiinni!

Vierailija
37/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:28"]Nordea oli mun kohdalla tosi nihkeä myöntämään lainaa, ei meinaa antaneet senttiäkään vaikka oli säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Eikä kyse ollut kuin parista tuhannesta kodinkonehankintoihin, parin kuukauden sisällä hajosi liesi, jääkaappi ja pesukone+kuivuri. Paskaa säkää mutta vanhoja koneita ne oli niin ei yllätys kuitenkaan. Eipä sieltä irronnut vaan oli pakko ottaa kallista kulutusluottoa muualta. Jos pystyin maksamaan luottoyhtiön kiskurikorkoa niin enköhän olisi kyennyt maksamaan myös maltillisen koron pankille. Syynä luoton antamattomuuteen oli 4v aiemmin otettu kertaluontoinen pikavippi kissan eläinlääkäriä varten, vippi joka maksettiin takaisin viikon sisällä sen ottamisesta. Uskomatonta paskaa suoraan sanoen! Ei yhden vipin ottaminen monta vuotta aiemmin tee kenestäkään kelvotonta! Eri juttu jos on vippiä hakenut joka kuukausi. [/quote] Öö oikeastikko? Miten voi olla mahdollista että jos otat pikavipin jonka maksat heti pois tai ainakin sovitussa ajassa niin vaikuttaa neljän vuoden päähän asti? Keksitkö itse tämän vai sanoiko pankista niin? Ei kai pikavipit laittomia ole.:-D itsekin olen ottanut kun oli rahatilanne paha niin sekö nyt tarkottaa etten saa koskaan enää asuntolainaa esim?! :-(?

[/quote]

Näin se virkailija minulle tiskillä käydessä möläytti " kun sulla on tää pikavippi täällä"... Sama se, vein rahani myös tulevaisuudessa muualle ja pankki menetti maksukykyisen asiakkaan. Nallen sanoja kopioiden, olisin tuonut konttooriin myöhemmin muutakin kuin hiekkaa kengissä.

Vierailija
38/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:28"]Nordea oli mun kohdalla tosi nihkeä myöntämään lainaa, ei meinaa antaneet senttiäkään vaikka oli säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Eikä kyse ollut kuin parista tuhannesta kodinkonehankintoihin, parin kuukauden sisällä hajosi liesi, jääkaappi ja pesukone+kuivuri. Paskaa säkää mutta vanhoja koneita ne oli niin ei yllätys kuitenkaan. Eipä sieltä irronnut vaan oli pakko ottaa kallista kulutusluottoa muualta. Jos pystyin maksamaan luottoyhtiön kiskurikorkoa niin enköhän olisi kyennyt maksamaan myös maltillisen koron pankille. Syynä luoton antamattomuuteen oli 4v aiemmin otettu kertaluontoinen pikavippi kissan eläinlääkäriä varten, vippi joka maksettiin takaisin viikon sisällä sen ottamisesta. Uskomatonta paskaa suoraan sanoen! Ei yhden vipin ottaminen monta vuotta aiemmin tee kenestäkään kelvotonta! Eri juttu jos on vippiä hakenut joka kuukausi. [/quote] Öö oikeastikko? Miten voi olla mahdollista että jos otat pikavipin jonka maksat heti pois tai ainakin sovitussa ajassa niin vaikuttaa neljän vuoden päähän asti? Keksitkö itse tämän vai sanoiko pankista niin? Ei kai pikavipit laittomia ole.:-D itsekin olen ottanut kun oli rahatilanne paha niin sekö nyt tarkottaa etten saa koskaan enää asuntolainaa esim?! :-(?

[/quote]

Meillä miehelle ei myönnetty luottokorttia, koska oli muutama pikavippiä ottanut aiemmin. Kaikki oli maksettu sovitusti pois ja luottotiedot kunnossa ja säännölliset tulot. Mutta noi pikavipit aiheuttivat sen, että mies ei ole luotettava rahankäyttäjä, näin pankista sanottiin. Jokainen näistä vipeistä oli otettu miehen luottotiedottomille kavereille. Eli eipä kannata ikinä ottaa yhden yhtä pikavippiä. Kysessä osuuspankki.

Vierailija
39/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinko tosiaan pikavipit voi vaikeuttaa myöhemmin elämää

Vierailija
40/68 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mulla on vähän sama kokemus. Että pankit ei anna "halpaa" lainaa, vaan pitää ottaa sitä korkeakorkoisempaa. Itse sain kyllä lainani OP:sta, mutta en sitä jossa olisi ollut edullisemmat ehdot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän