En tule koskaan ymmärtämään tämän palstan totaalista vihaa sitä kohtaan jos mies toivoo naisen joka tykkää laittaa ruokaa ja hoitaa kotia
Heti ollaan sanomassa että kyökkipiikaa, äidinkorviketta ja s*ksi*rjaa vain himoitsee tuollainen sika ja että itse laiskottelee tai huvittelee kun toinen raataa eikä osallistu mitenkään.
Kommentit (1292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella edelleen ne roolit on juuri niin, että nainen on kotona lapset hoitamassa ja tekee pääasiassa kotityöt, mutta sitä ei saa myöntää. Ihan samalla tavalla nainen etsii miestä, joka tekee ”miehen työt” ja tuo turvaa, mutta sitä pidetään nyky-yhteiskunnassa heikkoutena. Älä siis huoli, todellisuus on sun puolella, somessa pitää voimaantua 🤫
Voisiko joku kerrankin kertoa MITÄ NE MIEHEN TYÖT ON nykyaikana? Ja ne saa mielellään olla päivittäisiä töitä kuten ne perinteiset naisten työt. Odotan innolla vastauksia.
Laitan tähän muutamia esimerkkejä siitä, mitä miehen tehtäviin kuuluu liittyen parisuhteeseen:
- Turvata perheen hyvinvointi, taloudellisesti ja sosiaalisesti.
- Hoitaa auto.
- Lapsen koulun käynti ja koulumenestys kuuluvat miehelle.
- Olla perheen pää, ottaa se johtajuus etenkin silloin kun sitä tarvitaan.
- Fyysisesti raskaammat työt.
- Tehdä ruokaa satunnaisesti.
- Tyydyttää vaimo.
- Tehdä yhteiskunnallisesti kunniallista työtä.
Ei miehen ja naisten työt ole millään tavalla tasa-arvoisia, mutta ne pitävät suhteen tasapainossa. Se on eri asia. Ei sitä tarvitse matemaattisesti laskea mikä on minkäkin työn arvo, täytyy tehdä sitä mikä kummallekin sukupuolelle on geneettisesti ja biologisesti luontaisempaa. Ei tarvitse tehdä asioista vaikeita eihän :)
Oletan, että taloudelliseen hyvinvointiin sisältyy kotona olevan vaimon elättäminen. Vai oliko tämä taas niitä, että nainen maksaa kotiinjäämisensä itse?
Vaikka olen seurannut ketjua alusta asti ja sieltä lähtien kommentoinut, en ole kertaakaan sanonut että naisen tulee olla kotirouva. Olen päinvastoin yrittänyt todeta, että se ei ole se pointti, mutta ei vaan mene perille vaan viesti toisensa jälkeen täällä puhutaan että nainen on kotona ja sen lisäksi ja tämän lisäksi. Ei, töitä on monenlaisia, eikä tarvitse välttämättä tehdä edes sitä täyttä työviikkoa. Mutta pointti on se, että mies arvostaa sellaista naista joka priorisoi elämänsä siten, että tykkää ja arvostaa itseään hyvänä kokkina ja emäntänä.
Just just... Eli naisen tulee käydä töissä JA tehdä kaikki kodin siivoukseen liittyvät työt. Kaltaisesi paskaläjä voi tukehtuayksin omiin jätöksiinsä. Ketään ei kiinnosta tuollaisen ulosteen osoittama arvostus!
Huvittavaa on, ettei tuon kommentin kirjoittaja tainnut itsekään tajuta, että tuo diili on nimenomaan kotiäitisysteemiäkin huonompi. Suurin osa naisista jakautuu ryhmiin "kotityöt pitää jakaa tasan" ja "voin ottaa päävastuun kodista jos mies maksaa". Niitä ei juuri ole, jotka haluavat työpäivän jälkeen vielä passata aikuista ihmistä kuin lasta.
Miehen tarpeellisuudesta sen verran, että meidän oli pakko hankkia kaupunkiasunnnon lisäksi kesämökiksi varsinainen puuhamaa, jossa riittää niitä perinteisiä miesten raskaita töitä. Hän kun ei viihtynyt ollenkaan liian puunatuilla vuokramökeillä, joilla ei ollut mitään tekemistä.
Mökillä mies pääsee toteuttamaan sisäistä pehtooriaan rankametsään, voi kaataa ja pilkkoa järeitä puita, laittaa laituria, lapioida multaa, leikata nurmikkoa ja rassata ja hoitaa autoa. Niin, vielä grillaus ja saunanlämmitys.
Minulle jää ruokaostokset, ateriapalvelu ja kotitalouden pyörittäminen ilman juoksevaa vettä. Uusien perunoiden pesu vadissa aurinkoisilla portailla istuen onkin mukavaa kesäpuuhaa. Lämmin tiskivesi löytyy saunalta ja ruokatarvikkeet jääkaapista.
Perinteinen työnjako, joka toimii kesäkauden. Se tekee, joka jaksaa ja osaa parhaiten.
Eikä täällä vähän aikaa sitten ollut kauheeta vääntöä siitä että naiset jonkun miehen mielestä vaan loisii kotona pelkissä kotihommissa kun miehet painaa töitä kodin ulkopuolella...
Eiköhän nää oo vaan näitä provoketjuja
En ymmärrä myös vihaa naisia kohtaan, jotka tykkäävät itse laittaa kotia. Ruuanlaitto taas voi olla oma kysymyksensä.
On naisia, joille on ihan okei olla näennäisen alisteisessa asemassa ja tehdä huomattavasti puolisoa enemmän yhteisen kodin eteen. Periaatteessa epätasainen työnjako ei kuulu kenellekään, jos se on molemmille okei. Mutta on myös ihmisiä, joille on ihan okei tulla suoranaisesti hyväksikäytetyksi. Toisin sanoen se, että joku järjestely käy molemmille ei tee siitä automaattisesti reilua. Se tarkoittaa vaan sitä, että molemmat hyväksyvät epäreilun työnjaon koska toinen ei halua tehdä omaa osuuttaan ja toista ei haittaa tehdä enemmän.
Ja tässä päästään aloituksen kysymykseen. Sitä tupataan pitämään itsekkäänä ja jopa hieman hälyyttävänä, että etsimällä etsitään kumppania joka ihan itse haluaa tulla kohdelluksi epäreilusti. Eikä tämän toiveen paheksuttavuus täysin poistu sillä, että toden totta on olemassa myös ihmisiä jotka hyväksyvät epäreilun kohtelun.
Vierailija kirjoitti:
Eikä täällä vähän aikaa sitten ollut kauheeta vääntöä siitä että naiset jonkun miehen mielestä vaan loisii kotona pelkissä kotihommissa kun miehet painaa töitä kodin ulkopuolella...
Meillä on toisin päin, mies tekee suurimman osan kotitöistä, koska hän on kotona eikä käy tällä hetkellä töissä. Minä teen vaativaa työtä enkä ole kotona kuin vasta illansuussa. Jos mieheni odottaisi, että tulen töistä passaamaan häntä niin muuttaisin ja asuisin mieluummin yksin.
Hyvät naiset, jos jäätte kotiin hoitamaan lapsia, kotia ja miestä, niin tehkää jonkinlainen eläkesuunnitelma. Ja pitäkää ylipäätään huoli, että mahdollisessa erotilanteessa saatte turvattua oman elämänne. Oma äitini oli pitkään kotona ja sitten yksinhuoltajana. Nyt minä ja mieheni elämme ruuhkavuosia ja elätämme kahden lapsen lisäksi myös osittain äitiäni. Eipä siinä mitään, mieheni on lottovoitto. Mutta olen huomannut, että suurissa ikäluokissa on monia vähävaraisia naisia, jotka sinnittelevät yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toisin päin, mies tekee suurimman osan kotitöistä, koska hän on kotona eikä käy tällä hetkellä töissä. Minä teen vaativaa työtä enkä ole kotona kuin vasta illansuussa. Jos mieheni odottaisi, että tulen töistä passaamaan häntä niin muuttaisin ja asuisin mieluummin yksin.
Meillä mies vie lapset hoitoon, hakee n. joka toinen päivä ja tekee ison osan kotitöistä. Ja tekee 8 h päivässä etätöitä. Jos mies lakkaisi yhtäkkiä osallistumasta minun pitäisi irtisanoutua vaativasta työstäni ja perheemme menettäisi 5000 euroa kuussa rahaa. Ja kyllä, minuakin ottaisi sen verran aivoon että mies päätyisi ulkoruokintaan.
Olen nainen asun yksin ja teen sekä naisen ja miesten hommat. Siivoan, hoidan pihaa, laitan ruokaa ja pyykkään (itsellä 1 lapsi) ihmettelette varmaan miten jaksan mutta hyvä kunto tekee sen että jaksaa ja rentoutuminen. Tänään vapaapäivä niin taidan laiskotella ja vetää kännit 🎉
Ikää on 28
Itse olen nainen joka on tämmönen ”kodin hengetär”. Olen 34 vuotias. 3 lasta. Käyn kokopäivätyössä. Hoidan pääasiassa kotityöt, siivoan, pyykkään, kokkaan, leivon, sisustan ja nautin jokaisesta hetkestä. Mies huoltaa autot, tekee lumityöt, nurmikonleikkuut, vaihtaa lamput, korjaa, nikkaroi, remontoi. Ja nauttii siitä. Itse osaisin kyllä vaihtaa renkaat ja pilkkoa takkapuut mutta se on mun miehen hommaa lähes aina. Toki autan jos on aikaa, kuten hänkin auttaa kotihommissa jos tarvetta. Ei meillä kaaosta synny jos toinen sairastuu. Tästä ei tosin ääneen saa sanoa, kun heti on joku kertomassa miten sairasta meidän elämä on 😂
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nainen joka on tämmönen ”kodin hengetär”. Olen 34 vuotias. 3 lasta. Käyn kokopäivätyössä. Hoidan pääasiassa kotityöt, siivoan, pyykkään, kokkaan, leivon, sisustan ja nautin jokaisesta hetkestä. Mies huoltaa autot, tekee lumityöt, nurmikonleikkuut, vaihtaa lamput, korjaa, nikkaroi, remontoi. Ja nauttii siitä. Itse osaisin kyllä vaihtaa renkaat ja pilkkoa takkapuut mutta se on mun miehen hommaa lähes aina. Toki autan jos on aikaa, kuten hänkin auttaa kotihommissa jos tarvetta. Ei meillä kaaosta synny jos toinen sairastuu. Tästä ei tosin ääneen saa sanoa, kun heti on joku kertomassa miten sairasta meidän elämä on 😂
Minusta on aina yhtä lapsellista lykätä viestin loppuun tuo iänikuinen "tällaistahan ei saa sanoa" loppulausahdus ja siihen vielä passiivis-aggressiivinen nauruhymiö päälle. Ei kuulu aikuisten keskusteluun työntää sanoja muiden suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aina yhtä lapsellista lykätä viestin loppuun tuo iänikuinen "tällaistahan ei saa sanoa" loppulausahdus ja siihen vielä passiivis-aggressiivinen nauruhymiö päälle. Ei kuulu aikuisten keskusteluun työntää sanoja muiden suuhun.
Juuri noin. Ja seuraavaksi kyseinen kommentoija tulkitsee saamiaan alapeukkuja niin, että hän oli oikeassa. Vaikka ne alapeukut johtuisivat juuri tuosta viimeisestä lauseesta.
Kukaan ei ole sanonut, etteikö nainen (tai mies) saisi nauttia kotitöistä, ei kukaan. Ainoastaan sitä on toivottu, että lapsille opetetaan tasa-arvoinen perhemalli. Mutta kyllä Siperia sitten aikanaan opettaa senkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nainen joka on tämmönen ”kodin hengetär”. Olen 34 vuotias. 3 lasta. Käyn kokopäivätyössä. Hoidan pääasiassa kotityöt, siivoan, pyykkään, kokkaan, leivon, sisustan ja nautin jokaisesta hetkestä. Mies huoltaa autot, tekee lumityöt, nurmikonleikkuut, vaihtaa lamput, korjaa, nikkaroi, remontoi. Ja nauttii siitä. Itse osaisin kyllä vaihtaa renkaat ja pilkkoa takkapuut mutta se on mun miehen hommaa lähes aina. Toki autan jos on aikaa, kuten hänkin auttaa kotihommissa jos tarvetta. Ei meillä kaaosta synny jos toinen sairastuu. Tästä ei tosin ääneen saa sanoa, kun heti on joku kertomassa miten sairasta meidän
Aivan yhtä lapsellista on dissata mun kokemukset siitä, että näin on mulle monesti sanottu. Miten mun kokemukset on ”sanojen laittamista toisen suuhun”? Tai se, että mua huvittaa se, että joku kuvittelee voivansa arvostella mun omaa valintaa ja huvittuneena käytän hymiötä ni se onkin passiivisaggressiivista? Höpö höpö. Pahoita mielesi jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Ja seuraavaksi kyseinen kommentoija tulkitsee saamiaan alapeukkuja niin, että hän oli oikeassa. Vaikka ne alapeukut johtuisivat juuri tuosta viimeisestä lauseesta.
Kukaan ei ole sanonut, etteikö nainen (tai mies) saisi nauttia kotitöistä, ei kukaan. Ainoastaan sitä on toivottu, että lapsille opetetaan tasa-arvoinen perhemalli. Mutta kyllä Siperia sitten aikanaan opettaa senkin...
Tuo viimeinen lause tarkoittaa sitä, että on omakohtainen kokemus että näin ei saa sanoa. Vähän kuin tuo ”kyllä siperia opettaa öyhötys”. Eli kuvittelet että naisten työt/miesten työt-tyyppiset pariskunnat eivät voi kasvattaa lapsistaan tasa-arvoisia vaan ne lapset kasvatetaan sitten siperian opeilla! Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo viimeinen lause tarkoittaa sitä, että on omakohtainen kokemus että näin ei saa sanoa. Vähän kuin tuo ”kyllä siperia opettaa öyhötys”. Eli kuvittelet että naisten työt/miesten työt-tyyppiset pariskunnat eivät voi kasvattaa lapsistaan tasa-arvoisia vaan ne lapset kasvatetaan sitten siperian opeilla! Huoh.
No ei niin. Tänä päivänä ei saa olla enää naisten tai miesten töitä. Me ollaan kaikki henkilöitä ja ken muuta väittää, on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon asioita, joita ap ei tule koskaan ymmärtämään.
Ja vähän sellaisia, joita ymmärtämätön ymmärtäisi. Ei voi kauhalla vaatia, jos ei ole pipetilläkään annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastaat, kun poikasi kysyy, miksi isän ei tarvitse tiskata, siivota, pestä pyykkiä jne, vaikka hän ja sisaruksensa sekä sinä joudutte niitä tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole sanonut, etteikö nainen (tai mies) saisi nauttia kotitöistä, ei kukaan. Ainoastaan sitä on toivottu, että lapsille opetetaan tasa-arvoinen perhemalli. Mutta kyllä Siperia sitten aikanaan opettaa senkin...[/quot
Anteeks mut jätiks sä lukematta ton ihan ekan viestin mistä tää koko ketju on lähtenyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nainen joka on tämmönen ”kodin hengetär”. Olen 34 vuotias. 3 lasta. Käyn kokopäivätyössä. Hoidan pääasiassa kotityöt, siivoan, pyykkään, kokkaan, leivon, sisustan ja nautin jokaisesta hetkestä. Mies huoltaa autot, tekee lumityöt, nurmikonleikkuut, vaihtaa lamput, korjaa, nikkaroi, remontoi. Ja nauttii siitä. Itse osaisin kyllä vaihtaa renkaat ja pilkkoa takkapuut mutta se on mun miehen hommaa lähes aina. Toki autan jos on aikaa, kuten hänkin auttaa kotihommissa jos tarvetta. Ei meillä kaaosta synny jos toinen sairastuu. Tästä ei tosin ääneen saa sanoa, kun heti on joku kertomassa miten sairasta meidän
Aivan yhtä lapsellista on dissata mun kokemukset siitä, että näin on mulle monesti sanottu. Miten mun kokemukset on ”sanojen laittamista toisen suuhun”? Tai se, että mua huvittaa se, että joku kuvittelee voivansa arvostella mun omaa valintaa ja huvittuneena käytän hymiötä ni se onkin passiivisaggressiivista? Höpö höpö. Pahoita mielesi jostain muusta.
Lue edellinen kommentti, ei ole minun mutta kertoi aika lailla sen mitä en itse jaksanut lapselliseen julistukseesi kommentoida koska arvasin ettei sinua kiinnosta keskustella. Olet jo valmiiksi uhriutunut etkä jaksa edes kuunnella muita mielipiteitä. Kuten edellinen kirjoitti, täällä ei ole kukaan sanonut että kotitöistä tykkäämisessä tai töiden jakamisessa olisi jotain väärää. Jos lukisit ketjua ihan ajatuksella, niin ymmärtäisit mitä on ne asiat joita täällä kritisoidaan.
Niin, ja minähän en vähätellyt sinun kokemustasi. Sinä et puhunut menneestä kokemuksesta, vaan yritit etukäteen mitätöidä sinulle tulevat kommentit väittämällä tietäväsi mitä sinulle vastataan. Se todella on sanojen suuhun laittamista. On eri asia todeta, että "minulle on joskus sanottu näin", kun lällätellä tyyliin "en voi sanoa näin koska te vastaatte kuitenkin noin".
On eri asia pitää niistä ja tehdä niitä itse vapaaehtoisesti kuin vaatia toista pitämään niistä.