Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset kotona ilman vanhempia, viikkoja, missä iässä?

Vierailija
22.06.2015 |

Varmaan tästä aiheesta on käyty keskusteluja paljonkin vuosien varrella, mutta nyt tavallaan ajankohtainen itselläni.
12 ja 15 vuotiaat kahdestaan kesällä 2-4 viikkoa kerrallaan, onko ok?
Onko eroa jos lapset 13 ja 16?
Ovat ns. kilttejä, kunnon lapsia.
Ja ei ole nyt kyse minun lapsistani joten ei tarvitse saarnata minulle jos sellaiseen tuntee tarvetta.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan lainkin mukaan toisen tarvitsee olla täysi-ikäinen.

Vierailija
2/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaksi viikkoa yötäpäivää? Päivät pärjäävät kyllä mutta että kaikki yötkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:06"]

Kyllä ihan lainkin mukaan toisen tarvitsee olla täysi-ikäinen.

[/quote]No höpöhöpö!!! :D :D ja minkähän lain mukaan? :D :D

Vierailija
4/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:06"]Kyllä ihan lainkin mukaan toisen tarvitsee olla täysi-ikäinen.
[/quote]

15-16v aikaisintaan.

Ja tuohon 2 mainitsemaan lakiiin olis kyllä kiva saada linkki....

Vierailija
5/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 14v tyttö enkä usko että voisin jättää viikoiksi yksin.

Vierailija
6/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti jaksa tätä hysteriaa!!! Siis normaalit lapset pärjää yksin yleensä jo viimeistään 7-8v, ei tietysti koko vuorokautta ole kiva olla yksin, mutta päivällä, kun vanhemmat ovat töissä. Se 15v on jo valmis usein muuttamaan pois kotoa ja opiskelemaan, niin miksi ihmeessä se ei pärjäisi paria vuotta nuoremman kanssa kotona kesäpäivät!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:13"]

Minulla on 14v tyttö enkä usko että voisin jättää viikoiksi yksin.

[/quote]miten pahasti kehitysvammainen tyttösi on?

Vierailija
8/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-v poikani rakastaa yksinoloa päivisin, kunhan joku on muistuttamassa illalla rutiineista ja vie välillä kauppaan, kaverille tms. On suorastaan otettu aikuisten huomiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:15"]Mä en oikeasti jaksa tätä hysteriaa!!! Siis normaalit lapset pärjää yksin yleensä jo viimeistään 7-8v, ei tietysti koko vuorokautta ole kiva olla yksin, mutta päivällä, kun vanhemmat ovat töissä. Se 15v on jo valmis usein muuttamaan pois kotoa ja opiskelemaan, niin miksi ihmeessä se ei pärjäisi paria vuotta nuoremman kanssa kotona kesäpäivät!?
[/quote]
Niin päivät varmasti pärjääkin, mutta pärjääkä 24/7 2-4 viikkoa? Sitähän ap kysyi.

Vierailija
10/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:15"]

Mä en oikeasti jaksa tätä hysteriaa!!! Siis normaalit lapset pärjää yksin yleensä jo viimeistään 7-8v, ei tietysti koko vuorokautta ole kiva olla yksin, mutta päivällä, kun vanhemmat ovat töissä. Se 15v on jo valmis usein muuttamaan pois kotoa ja opiskelemaan, niin miksi ihmeessä se ei pärjäisi paria vuotta nuoremman kanssa kotona kesäpäivät!?

[/quote]On ihan eri asia olla vanhempien työpäivän ajan yksin, kuin useita viikkoja. Siinä pitää osata käydä kaupassa, pestä pyykkiä, siivota ja osata toimia jos vaikkapa sulake menee tai netti ei toimi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:15"]Mä en oikeasti jaksa tätä hysteriaa!!! Siis normaalit lapset pärjää yksin yleensä jo viimeistään 7-8v, ei tietysti koko vuorokautta ole kiva olla yksin, mutta päivällä, kun vanhemmat ovat töissä. Se 15v on jo valmis usein muuttamaan pois kotoa ja opiskelemaan, niin miksi ihmeessä se ei pärjäisi paria vuotta nuoremman kanssa kotona kesäpäivät!?
[/quote]

Kyse ei pärjäämisestä, vaan onko hyväksyttävää/moraalisesti oikein antaa tuonikäisten olla kahdestaan monta viikkoa. Tai missä iässä se olisi hyväksyttävää /moraalisesti oikein.

Vierailija
12/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse jättäisi 12 ja 15 lapsia useaksi viikoksi yksin kotiin jos puhutaan ympäri vuorokauden yksin olosta eikä esim työpäivien ajaksi. Mielestäni 15v ei voi olla yksin päävastuussa useita vuorokausia 12v lapsen huolehtimisesta, turvallisuudesta ja kodin ylläpidosta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:15"]

Mä en oikeasti jaksa tätä hysteriaa!!! Siis normaalit lapset pärjää yksin yleensä jo viimeistään 7-8v, ei tietysti koko vuorokautta ole kiva olla yksin, mutta päivällä, kun vanhemmat ovat töissä. Se 15v on jo valmis usein muuttamaan pois kotoa ja opiskelemaan, niin miksi ihmeessä se ei pärjäisi paria vuotta nuoremman kanssa kotona kesäpäivät!?

[/quote]On ihan eri asia olla vanhempien työpäivän ajan yksin, kuin useita viikkoja. Siinä pitää osata käydä kaupassa, pestä pyykkiä, siivota ja osata toimia jos vaikkapa sulake menee tai netti ei toimi

[/quote]Tai sattuu tapaturma, kodinkone pimahtaa, rahat menee jne. Puhumattakaan kutsumattomista vieraista.

Vierailija
14/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse vajaa 13v 2vkoa yksin koirani kanssa kotona, omillaan asuva veljeni kävi parin pvn välein tsekkaamassa. Tosi hyvin pärjäsin ja hoidin koiran lääkärireissunkin, ostin ruuan ja vain pari krt lintsasin koulusta... Mutta olihan mulla kova ikävä ja välillä itketti, ei se pelkkää auvoa ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 jatkaa -monena vuonna peräkkäin oli tämä sama järjestely. Mutta jösses, omia lapsiani en jättäisi viikoiksi, hyvä jos yhdeksi yöksi sen ikäisenä. Eivätt itsekään haluaisi vaikka takuulla pärjäisivät.

Vierailija
16/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:28"]

Olin itse vajaa 13v 2vkoa yksin koirani kanssa kotona, omillaan asuva veljeni kävi parin pvn välein tsekkaamassa. Tosi hyvin pärjäsin ja hoidin koiran lääkärireissunkin, ostin ruuan ja vain pari krt lintsasin koulusta... Mutta olihan mulla kova ikävä ja välillä itketti, ei se pelkkää auvoa ollut.

[/quote]

 

Oli todellakin väärin jättää sinut yksin. Vastaamaan itsestäsi ja koirasta. Voiko olla edes totta?

Vierailija
17/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 14v viikon kotona yksin. Tykkäsin. Se auttoi, että tiesi, että naapuriin tai kaverin vanhempien luo voi mennä, jos tulee hätä tai liian kova ikävä. Ei tullut.

Vierailija
18/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kasiluokkalaisena ekan kerran viikon yksin äidin työmatkan takia. Hyvin pärjäsin, ei mitään ongelmia. 15-vuotiaasta saatoin olla kaksi viikkoa yksin useamman kerran vuodessa, mielestäni se oli ihanaa!

Vierailija
19/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla matkalla oli aikanaan suomalainen pariskunta. Teini-ikäiset lapset oli jätetty kotiin 2 viikoksi. Loman aikana tuli kiireellinen huostaanotto. Asiat ei olleet menneet ihan kuin olisi ollut toivottavaa. En jättäis missään nimessä keskenään. Päivät ja yksittäiset vuorokaudet on eri asia.

Vierailija
20/28 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin muistaakseni jotain 15 kun olin eka kertaa yksin useammankin yön. Useimmiten mulla oli kuitenki kaveri yökylässä. Hyvn on aina menny. Nuorempanaki oltiin jopa viikkoja keskenämme mutta sillon oli joku isosiskoista kotona myös.