Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka on saanut piiskaa lapsena?

Vierailija
22.06.2015 |

Paljaalle pyllylle vai saiko pitää housut jalassa?Mietin vaan että kumpi tuntuu inhottavallemme

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain.Risua paljaalle pyllylle ja kovaa.Jäljet jäi eikä pystynyt istumaan moneen päivään.Ei jäänyt traumoja ja ihan aiheesta sain.

Vierailija
22/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hyppynarulla, kumisella nuialla, nokkosilla.  En pieksä omia lapsia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä antaa nokkosilla piiskaa?Eihän se satu.Polttelee vaan sairaasti.Toi on kyllä jo sairasta.

Vierailija
24/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran remmiä. Se oli väärin. Ei sattunut, mutta väärin. Kuulin ja näin veljeni saavan usein selkäänsä. Samoin äidin. Se oli traumaattista. Olen syntynyt -70. En koskaan ole lyönyt lapsiani.
.
Eikä isäni ole ollut lapsilleni muuta kuin huolehtiva ja rakastava. Viettänyt paljon aikaa. Ihan erilailla kuin meidän kanssa

Vierailija
25/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:00"]Eikö se ollut laissa kiellettyä jo 90-luvulla?Itse oon syntynyt vuonna -75 ja piiskaa sain eskari-ikäisenä ja muistaakseni ekalla tai tokalla.Jälkimmäisellä kerralla löin pikkuveljeä kepillä päähän ekaa kertaa en muista.Ehkä vaan kiukuttelin.Housut piti laskea itse ja remmiä tuli.

[/quote]

Muistaakseni -84 kiellettiin.
[/quote]

-86

Vierailija
26/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut koskaan piiskaa, vaikka olen syntynyt v. 60. Eivät ole saaneet myöskään lapseni, jotka ovat syntyneet v. 88 - 02. Mun äiti puhui aina, kuinka häntä piiskattiin ja miten pahalta se tuntui, ja siksi hän ei käyttänyt väkivaltaa meihin, vaikka se olisi ollut sallitttuakin mun lapsuudessa.

Vierailija
27/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vitsasta paljaalle iholle. Sain myös litsareita ja tukistamista sekä luuvitosta päähän. Olen syntynyt -85. Näitä tapauksia oli vain ennen kouluunmenoa eli pikkulapsena. Olen aikuisena miettinyt usein asiaa ja jotenkin sydäntä kylmää ja pahalta tuntuu. Meillä on kuitenkin ollut aina tosi hyvät välit vanhempien kanssa mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi heille oli ihan ok satuttaa omaa rakasta lasta. Ei mene jakeluun sitten millään, vaikkei omia lapsia minulla olekaan.

Vierailija
28/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:00"]Eikö se ollut laissa kiellettyä jo 90-luvulla?Itse oon syntynyt vuonna -75 ja piiskaa sain eskari-ikäisenä ja muistaakseni ekalla tai tokalla.Jälkimmäisellä kerralla löin pikkuveljeä kepillä päähän ekaa kertaa en muista.Ehkä vaan kiukuttelin.Housut piti laskea itse ja remmiä tuli. [/quote] Muistaakseni -84 kiellettiin. [/quote] -86

[/quote]

Ei vaan 84.

Vierailija
29/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, eivätkä ole sisaruksenikaan. Olen 46-vuotias. Eikä kuulemma kukaan äitini sisaruksistakaan (syntyneet 1940- ja 1950-luvuilla ja tuskinpa kukaan heistä on hakannut omia lapsiaaan. 

Vierailija
30/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 58, enkä ole saanut piiskaa lapsena, enkä tuntenut ketään jota olisi piiskattu. Vanhempani ovat syntyneet 20-luvulla eikä heitäkään ole piiskattu. Nämä teidän juttunne tuntuvat aivan uskomattomilta. Taidatte keksiä aikanne kuluksi.

Vierailija
31/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:38"]Olen syntynyt vuonna 58, enkä ole saanut piiskaa lapsena, enkä tuntenut ketään jota olisi piiskattu. Vanhempani ovat syntyneet 20-luvulla eikä heitäkään ole piiskattu. Nämä teidän juttunne tuntuvat aivan uskomattomilta. Taidatte keksiä aikanne kuluksi.
[/quote]

Olisikin niin. Valitettavasti vieläkin lapsia piiskataan. Vaikka se on ollut 30 vuotta laissa kielletty. Lievempää fyysistä kuritusta kannattaa edelleen moni

Vierailija
32/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain piiskaa koko vanhempieni luona asumisen ajan. Aina piti itse nostaa hameen helma tai laskea housut alas. Jos sitä, ei suostunut itse tekemään, sai siitä hyvästä uuden selkäsaunan. Selkäsauna annettiin remmillä ja tämän jälkeen, jos oli tehnyt ison rikkeen, joutui hakemaan vielä ulkoa vitsan, jolla jatkettiin. Vitsa haettiin housut kintuissa, jos jalassa oli housut. Jos päällä oli hame, sen sai laskea alas piiskanhakumatkalle. Kun remmiä tai vitsaa oli annettu vanhempien mielestä riittävästi, joutui nurkkaan miettimään tekosiaan. Aika oli alle kouluikäisenä 15 min, ala-asteella puoli tuntia ja yläasteella tunti.

Vierailija
33/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa uskomattomalta nro:27.Ei kellään voi olla tollasta ollut!!!

Vierailija
34/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kuritusta pelkästään siksi koska olin viidestä lapsesta vanhin.

Vierailija
35/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:52"]

Itse sain piiskaa koko vanhempieni luona asumisen ajan. Aina piti itse nostaa hameen helma tai laskea housut alas. Jos sitä, ei suostunut itse tekemään, sai siitä hyvästä uuden selkäsaunan. Selkäsauna annettiin remmillä ja tämän jälkeen, jos oli tehnyt ison rikkeen, joutui hakemaan vielä ulkoa vitsan, jolla jatkettiin. Vitsa haettiin housut kintuissa, jos jalassa oli housut. Jos päällä oli hame, sen sai laskea alas piiskanhakumatkalle. Kun remmiä tai vitsaa oli annettu vanhempien mielestä riittävästi, joutui nurkkaan miettimään tekosiaan. Aika oli alle kouluikäisenä 15 min, ala-asteella puoli tuntia ja yläasteella tunti.

[/quote]

Mitä käytännössä tarkoittaa "remmi"? Ja mitä käytännössä tapahtuu kun annetaan selkäsauna remmillä? Mä olen niin nuori, että en ole tämmösiin joutunut tutustumaan...

Vierailija
36/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:27"]

Sain vitsasta paljaalle iholle. Sain myös litsareita ja tukistamista sekä luuvitosta päähän. Olen syntynyt -85. Näitä tapauksia oli vain ennen kouluunmenoa eli pikkulapsena. Olen aikuisena miettinyt usein asiaa ja jotenkin sydäntä kylmää ja pahalta tuntuu. Meillä on kuitenkin ollut aina tosi hyvät välit vanhempien kanssa mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi heille oli ihan ok satuttaa omaa rakasta lasta. Ei mene jakeluun sitten millään, vaikkei omia lapsia minulla olekaan.

[/quote]

Ei sitä ennen mielletty pahoinpitelyksi tai miksikään pahantahtoiseksi satuttamiseksi niin kuin nykyään. Ihan normaali rankaisukeino ennen vanhaan, vähän niin kuin jäähypenkki tätä nykyä. Esim. yksinäisyyden tai tylsyyden sijaan siinä rangaistiin kivulla.

Vierailija
37/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiskaa ei tullut vissiin kertaakaan mutta iskä kyllä veteli mua turpaan muutaman kerran, ei siitä tietenkään mitään henkisiä tai fyysisiä traumoja tullut koska iskä osasi näyttää myös rakkauttaan. Nykyajan pilipalinuoriso varmaan traumatisoituu jokaisesta kosketuksesta ja hipaisusta,  mikä on saakelin sääli koska kyllä jokainen ansaitsisi pari kumautusta kuonoon, ihan vain rakkaudella.

Vierailija
38/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:26"]

Mitä käytännössä tarkoittaa "remmi"? Ja mitä käytännössä tapahtuu kun annetaan selkäsauna remmillä? Mä olen niin nuori, että en ole tämmösiin joutunut tutustumaan...

[/quote]

Remmi oli kai useimmilla ihan tavallinen vyö. Selkäsaunan saaminen tapahtuu siten, että (yleensä housut alhaalla) mennään pyllistämään vaikka sängyn laidalle tai mahalleen makaamaan vanhemman syliin, ja sitten läimitään sillä vyöllä pyllylle niin että kirvelee ja sattuu kovaa. Vyöllä lyödessä jo ensimmäinen lyönti sattuu aika kovaa ja kun lisää lyöntejä osuus samaan paikaan niin se tuntuu koko ajan pahemmalta. Tuloksena on punainen, kuuma ja aristava takamus, eikä välttämättä tee mieli istua ihan hetkeen.

Vierailija
39/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:27"]

[/quote]

Ei sitä ennen mielletty pahoinpitelyksi tai miksikään pahantahtoiseksi satuttamiseksi niin kuin nykyään. Ihan normaali rankaisukeino ennen vanhaan, vähän niin kuin jäähypenkki tätä nykyä. Esim. yksinäisyyden tai tylsyyden sijaan siinä rangaistiin kivulla.
[/quote]

Joo varmasti noin mutta musta on vain hieman häkellyttävää, että se ei tunnu pahalta sisimmässä. Siis luulisi, ettei jälkeläisensä vahingoittaminen voi tuntua oikealta ihmisestä mutta kai se ympäristön vaikutus on sitten ollut niin suuri. Vanhempani saivat myös lapsina vitsasta, joten olisi voinut kuvitella, ettei samaa pahaa halua omalle lapselleen. Ainakin mä koen ihan lähtökohtaisesti vastenmielisenä ajatuksen oman lapsen ruumiillisesta kurittamisesta ilman, että lain koura vaikuttaa taustalla. En vain ymmärrä ja siksi näin vanhemmiten koko kokemus on alkanut kalvaa.

Vierailija
40/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:26"]

[/quote]

Remmi oli kai useimmilla ihan tavallinen vyö. Selkäsaunan saaminen tapahtuu siten, että (yleensä housut alhaalla) mennään pyllistämään vaikka sängyn laidalle tai mahalleen makaamaan vanhemman syliin, ja sitten läimitään sillä vyöllä pyllylle niin että kirvelee ja sattuu kovaa. Vyöllä lyödessä jo ensimmäinen lyönti sattuu aika kovaa ja kun lisää lyöntejä osuus samaan paikaan niin se tuntuu koko ajan pahemmalta. Tuloksena on punainen, kuuma ja aristava takamus, eikä välttämättä tee mieli istua ihan hetkeen.

[/quote]

Sinulleko tehtiin tuota säännöllisesti??? Ja vielä murrosiässäkö paljaalle pyllylle?? Aika kamalaa!

Ketju on lukittu.