Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka on saanut piiskaa lapsena?

Vierailija
22.06.2015 |

Paljaalle pyllylle vai saiko pitää housut jalassa?Mietin vaan että kumpi tuntuu inhottavallemme

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiskaa tuli. Pihakoivusta haettiin vitsat ja äiti piiskasi. Isä ei koskaan. 1970 syntynyt olen. Ei siitä piiskaamisesta sinänsä traumoja jäänyt. Ehkä se enemmän jäi mietityttämään, että ei kauheesti selitetty, mitä on tehnyt väärin. Aina en ymmärtänyt.

Vierailija
42/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se lapsen tekemä tuhmuus sitten mitä tahansa, niin ei hyvänen aika kun tekee pahaa ajatella, että ketään lasta piiskataan tai muutoin kuritetaan ruumiillisesti. :( 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:47"]

Joo varmasti noin mutta musta on vain hieman häkellyttävää, että se ei tunnu pahalta sisimmässä. Siis luulisi, ettei jälkeläisensä vahingoittaminen voi tuntua oikealta ihmisestä mutta kai se ympäristön vaikutus on sitten ollut niin suuri. Vanhempani saivat myös lapsina vitsasta, joten olisi voinut kuvitella, ettei samaa pahaa halua omalle lapselleen. Ainakin mä koen ihan lähtökohtaisesti vastenmielisenä ajatuksen oman lapsen ruumiillisesta kurittamisesta ilman, että lain koura vaikuttaa taustalla. En vain ymmärrä ja siksi näin vanhemmiten koko kokemus on alkanut kalvaa.

[/quote]

Ei kai se hyvältä vanhemmista ole tuntunut ennen vanhaankaan, mutta on mielletty, että pitää kovettaa itsensä hetkeksi aikaa, jotta lapselle saadaan pidettyä kuri. En usko, että kovin moni nykyvanhempikaan nauttii lastensa rankaisemisesta ja siitä, että lapsesta tuntuu pahalta.

Vierailija
44/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä, mutta hyvä ystäväni sai remmistä toisinaan ja itse olin muutaman kerran paikalla. Oli se kamalaa, minulle jäi siitä henkisesti turta olo, vaikka olinkin vain ulkopuolinen.

Vierailija
45/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:55"]

En minä, mutta hyvä ystäväni sai remmistä toisinaan ja itse olin muutaman kerran paikalla. Oli se kamalaa, minulle jäi siitä henkisesti turta olo, vaikka olinkin vain ulkopuolinen.

[/quote]

Aika tylyä, kun vielä kaveri näkee! Minkä ikäisenä tämä tapahtui? Ja miten se käytännössä onnistui, että sinä olit paikalla?

Vierailija
46/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

92-syntynyt ja olen saanut koivunienen harraa, paistin lastaan, hiusharjaa ja mitä nyt on ollu siinä lähellä, mutta en muista että olisin ikinä saanut remmiä. Myös tukkapöllöä, luunappeja ja jotain sekalaista kuritusta on saatu. Nurkka ei kyllä ikinä opettanut mulle mitään.

Vierailija
47/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:57"]

[/quote]

Aika tylyä, kun vielä kaveri näkee! Minkä ikäisenä tämä tapahtui? Ja miten se käytännössä onnistui, että sinä olit paikalla?

[/quote]

En minä sitä vierestä katsonut, vaan kaveri vietiin piestäväksi toiseen huoneeseen. Mutta se ahdistava ja pelottava ilmapiiri ja tieto siitä, että toinen saa nyt selkäänsä, on ihan tarpeeksi kamalaa. Ja olin tietenkin kaverilla yötä tai muuten kylässä.

Vierailija
48/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:49"]

Sinulleko tehtiin tuota säännöllisesti??? Ja vielä murrosiässäkö paljaalle pyllylle?? Aika kamalaa!

[/quote]

Viimeisen kerran 12-vuotiaana, eikä kovin montaa kertaa vuodessa missään vaiheessa.

Teini-ikäiseni tuli kotiarestia jos oli hölmöillyt pahemmin, ja enpä nyt tiedä kumpi loppujen lopuksi oli pahempi rangaistus. Viikko-pari kaikki illat omassa huoneessa ilman kavereita ja tv:tä vai se pari minuuttia kestävä selkäsauna.

Vierailija
49/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:57"]

[/quote]

[/quote]

En minä sitä vierestä katsonut, vaan kaveri vietiin piestäväksi toiseen huoneeseen. Mutta se ahdistava ja pelottava ilmapiiri ja tieto siitä, että toinen saa nyt selkäänsä, on ihan tarpeeksi kamalaa. Ja olin tietenkin kaverilla yötä tai muuten kylässä.

[/quote]

Huh. Siis olitte kai jo aika vanhoja, kun yökyläilitte? Kun kaveri tuli sieltä huoneesta pois, niin puhuitteko asiasta vai miten jatkoitteko vaan "kyläilyä"? Mistä syystä nämä kuritukset tuli, ei kai kaverisi tehnyt yksinään mitään "tuhmaa", kun sinä olit kylässä?

Vierailija
50/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:49"]

Sinulleko tehtiin tuota säännöllisesti??? Ja vielä murrosiässäkö paljaalle pyllylle?? Aika kamalaa!

[/quote]

Viimeisen kerran 12-vuotiaana, eikä kovin montaa kertaa vuodessa missään vaiheessa.

Teini-ikäiseni tuli kotiarestia jos oli hölmöillyt pahemmin, ja enpä nyt tiedä kumpi loppujen lopuksi oli pahempi rangaistus. Viikko-pari kaikki illat omassa huoneessa ilman kavereita ja tv:tä vai se pari minuuttia kestävä selkäsauna.

[/quote]

Siis ihanko aikuisten oikeesti sinä 12-vuotiaana isona tyttönä jouduit housut kintuissa menemään johonkin äidin/isän syliin ja samalla sinua löytiin vyöllä takapuolelle? Kuulostaa vaan niin uskomattomalta.

Vierailija
51/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:13"]

Kuulostaa uskomattomalta nro:27.Ei kellään voi olla tollasta ollut!!!

[/quote]

Kyllä oli. Meillä oli voimassa periaate: "niin kauan, kuin vanhempien talossa asut, on vanhempien säännöt voimassa." Tuo vanhempieni käyttämä tapa, että housut jalassa joutui housut nilkoissa ja pylly paljaana hakemaan vitsan, kun taas hame päällä sai laskea helman alas, eikä kukaan nähnyt, oli vanhempieni tapa varmistaa, että me tyttäret käyttisimme mahdollisimman paljon hameita, jotka olivat heistä soveliaampia tyttöjen vaatteita kuin housut.

Minusta oli kyllä paljon nolompaa tuo nurkkaan joutuminen kuin piiskaan saaminen. Olisin enemmin ottanut vaikka tupla-annoksen piiskaa, jos sillä olisi voinut välttää nurkassa seisomisen.

Vierailija
52/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:24"]

[/quote]

Kyllä oli. Meillä oli voimassa periaate: "niin kauan, kuin vanhempien talossa asut, on vanhempien säännöt voimassa." Tuo vanhempieni käyttämä tapa, että housut jalassa joutui housut nilkoissa ja pylly paljaana hakemaan vitsan, kun taas hame päällä sai laskea helman alas, eikä kukaan nähnyt, oli vanhempieni tapa varmistaa, että me tyttäret käyttisimme mahdollisimman paljon hameita, jotka olivat heistä soveliaampia tyttöjen vaatteita kuin housut.

Minusta oli kyllä paljon nolompaa tuo nurkkaan joutuminen kuin piiskaan saaminen. Olisin enemmin ottanut vaikka tupla-annoksen piiskaa, jos sillä olisi voinut välttää nurkassa seisomisen.

[/quote]

Liittyykö tähän uskovaisuutta?

Oliko sinulla kurittamisesta huolimatta mielestäsi hyvä lapsuus? Koitko, että kurittaminen tehtiin rakkaudella, eli ei vihastuksissa vaan sinun parhaaksesi?

Vierailija
53/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -68 ja olen todellakin saanut piiskaa. Ja joka kerta täysin aiheesta :-). No hard feelings.

Vierailija
54/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:24"]

[/quote]

[/quote]

Liittyykö tähän uskovaisuutta?

Oliko sinulla kurittamisesta huolimatta mielestäsi hyvä lapsuus? Koitko, että kurittaminen tehtiin rakkaudella, eli ei vihastuksissa vaan sinun parhaaksesi?

[/quote]

Ei liittynyt uskovaisuutta normaalia tapakristillisyyttä enempää. Minulla oli hyvä suhde vanhempiini ja kurittaminen aina perusteltiin ja oli oikein. Suurin tunne, jota tuo aiheutti oli julmettu nolouden tunne, mutta se nolous johtui nurkassa seisomisesta, ei piiskasta. Kun seisoin nurkassa, vanhemmat yleeensä pitivät samalla nuhdesaarnaa, mutta monesti sain myös vain koota ajatuksiani ja miettiä, miksi olin ko. tilanteeseen joutunut ja kannattiko.

Kun rangaistus oli kokonaisuutena ohi (siis nurkka-arestin jälkeen), vanhemmat aina ottivat ja halasivat minua ja olivat muutenkin helliä. Tiesin, että rikkeeni oli sovitettu ja asiasta ei enää puhuttaisi. Se puhdisti ilmaa ja toi turvallisen ilmapiirin.

Vierailija
55/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran ehkä 10-vuotiaana kun olimme varastaneet kaupasta karkkia ja tulleet poliisiautolla kotiin. Muistaakseni oli ihan housut jalassa. Enemmän se aiheutti hirveää häpeää kuin sattui, luulen että se oli isällekin sellainen "pakkopulla" mikä vaan täytyi tehdä kun oltiin tehty niin väärin. Sopivat sen siis äidin kanssa ja muistaakseni ei mitenkään kovaa lyönyt kuitenkaan. Pystyi hyvin istumaan jälkikäteenkin. Ei kyllä tullut mieleenkään varastaa sen jälkeen, olin suorastaan vainoharhainen ettei kukaan vaan kaupassa luule että varastan. Eniten tosin sen häpeän ja vanhempien pettymyksen takia. Omien lasten kohdalla olen kuitenkin sitä mieltä että asiat hoidetaan muuten kuin väkivalloin. Omilla vanhemmillanikin oli auktoriteettia ihan ilman väkivaltaakin, ennen ja jälkeen tuon tapauksen. -90 syntynyt

Vierailija
56/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:27"]

Minusta siinä ei ollut mitään väärää, vaan olen aina hyväksynyt sen. Minusta on eri asia antaa rangistus, kun säännöt on selvät ja sen tietää, mistä rikkeistä sitä tulee, milloin ja minkä verran. Täysin eri asia kuin suutuspäissään annettava luunappi tms., koska tilanne oli rauhallinen ja tuon rangaistuksen jälkeen ei KOSKAAN muisteltu rangaistuksen aiheuttanutta tekoa, se oli sovitettu ja "ilma puhdistettu". Jos minulla olisi omia lapsia ja selkäsaunan antaminen olisi laillista, voisin tehdä noin omille lapsillenikin. Ainoa, mitä muuttaisin, niin nurkka-arestin pituuden puolittaisin.

[/quote]

Minkäikäinen olet, eli miten kauan sitten tämä tapahtui?

Tosi hassua tuo, että koet nurkassa seisottamisen pahempana asiana kuin remmillä lyömisen. Minä vaan en voisi kuvitella nöyryyttävämpää kuin sen, että pakotetaan isolta tytöltä housut alas ja käsketään tuolia vasten ja sitten remmillä lyödään monta kertaa. Olitko niin tottunut siihen, että ei ns. tuntunut enää miltään? Koetko, että nämä kuritukset tehosivat, että jos sait vaikka kouluhommien laiminlyönnistä rangaistuksen, niin kuinka kauan sitten taas teit ne tehtävät kunnolla kurituksen jälkeen?

Jäikö noista kurituksista mitään pitkäaikaista seurausta, eli oliko takapuoli pitkään kipeä vai oliko iskut niin kevyitä, että ei jäänyt mitään kipuja?

[/quote]

Olen syntynyt 1982 eli puhutaan ihan 1980- ja 1990-luvuista. Tuohon nöyryyspuoleen en osaa sanoa mitään muuta kuin sen, että minusta piiskan saaminen oli siinä mielessä "helppo" rangaistus, että se kesti vain muutaman minuutin, kun taasen vaikkapa moni kavereistani saattoi olla arestissa viikonkin. Tuo nurkkarangaistus oli enemmänkin sellainen, jonka koin välillä tylsänä (välillä oli ihan hyvä saada miettiä asioita rauhassa, mutta erityisesti tunti oli välillä turhan pitkä aika nurkassa).

Kuritukset tehosivat ja en sen jälkeen laiminlyönyt tehtäviä vähään aikaan. Yleensä laiskuus voitti siinä jossain 2-3 kk:n jälkeen. Yleisimmin rangaistus taisi tulla myöhästelystä kotiintuloajoista, jossa selkäsaunan vaikutus kesti ehkä vähän reilun kuukauden.

Yleensä takapuoli oli pikkuisen hellä tunnin tai pari (rangaistusken jälkeen sain aina jotain voidetta takamukseen). Koskaan ei jäänyt pysyvämpiä jälkiä, yhden kerran jokin jälki näkyi vielä seuraavana aamuna se oli lähinnä ihottumaa muistuttava punertava alue, ei muuta. Mitään kipua tms. ei tuntunut.

Vierailija
57/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:56"]

Minusta siinä ei ollut mitään väärää, vaan olen aina hyväksynyt sen. Minusta on eri asia antaa rangistus, kun säännöt on selvät ja sen tietää, mistä rikkeistä sitä tulee, milloin ja minkä verran. Täysin eri asia kuin suutuspäissään annettava luunappi tms., koska tilanne oli rauhallinen ja tuon rangaistuksen jälkeen ei KOSKAAN muisteltu rangaistuksen aiheuttanutta tekoa, se oli sovitettu ja "ilma puhdistettu". Jos minulla olisi omia lapsia ja selkäsaunan antaminen olisi laillista, voisin tehdä noin omille lapsillenikin. Ainoa, mitä muuttaisin, niin nurkka-arestin pituuden puolittaisin.

[/quote]

Tosi hassua tuo, että koet nurkassa seisottamisen pahempana asiana kuin remmillä lyömisen. Minä vaan en voisi kuvitella nöyryyttävämpää kuin sen, että pakotetaan isolta tytöltä housut alas ja käsketään tuolia vasten ja sitten remmillä lyödään monta kertaa. Olitko niin tottunut siihen, että ei ns. tuntunut enää miltään? Koetko, että nämä kuritukset tehosivat, että jos sait vaikka kouluhommien laiminlyönnistä rangaistuksen, niin kuinka kauan sitten taas teit ne tehtävät kunnolla kurituksen jälkeen?

Jäikö noista kurituksista mitään pitkäaikaista seurausta, eli oliko takapuoli pitkään kipeä vai oliko iskut niin kevyitä, että ei jäänyt mitään kipuja?

[/quote]

Olen syntynyt 1982 eli puhutaan ihan 1980- ja 1990-luvuista. Tuohon nöyryyspuoleen en osaa sanoa mitään muuta kuin sen, että minusta piiskan saaminen oli siinä mielessä "helppo" rangaistus, että se kesti vain muutaman minuutin, kun taasen vaikkapa moni kavereistani saattoi olla arestissa viikonkin. Tuo nurkkarangaistus oli enemmänkin sellainen, jonka koin välillä tylsänä (välillä oli ihan hyvä saada miettiä asioita rauhassa, mutta erityisesti tunti oli välillä turhan pitkä aika nurkassa).

Kuritukset tehosivat ja en sen jälkeen laiminlyönyt tehtäviä vähään aikaan. Yleensä laiskuus voitti siinä jossain 2-3 kk:n jälkeen. Yleisimmin rangaistus taisi tulla myöhästelystä kotiintuloajoista, jossa selkäsaunan vaikutus kesti ehkä vähän reilun kuukauden.

Yleensä takapuoli oli pikkuisen hellä tunnin tai pari (rangaistusken jälkeen sain aina jotain voidetta takamukseen). Koskaan ei jäänyt pysyvämpiä jälkiä, yhden kerran jokin jälki näkyi vielä seuraavana aamuna se oli lähinnä ihottumaa muistuttava punertava alue, ei muuta. Mitään kipua tms. ei tuntunut.

[/quote]

Vähän absurdia, että ensin piiskataan ja sitten halataan ja annetaan voidetta piiskauskohtaan.

Vierailija
58/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa tosi pahalta tuo yksi selkäsaunakuvaus. Siis että vanhemmat rakkauden ilmapiirissä harkiten piidkaavat lapsiaan paljaalle pyllylle. Sairasta. Toisaalta luulisin monen inhoavan piiskausta sen verran että muistaisi totella. Itseänikin piiskattiin joskus pienenä mutta en muista syitä. Niistä jäi vain sellainen käsitys että jos ei miellytä vanhempia niin voi tulla rangaistus. Auktoriteettipelko.

Vierailija
59/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:38"]Olen syntynyt vuonna 58, enkä ole saanut piiskaa lapsena, enkä tuntenut ketään jota olisi piiskattu. Vanhempani ovat syntyneet 20-luvulla eikä heitäkään ole piiskattu. Nämä teidän juttunne tuntuvat aivan uskomattomilta. Taidatte keksiä aikanne kuluksi.
[/quote]

Miksi kukaan keksisi tällaisia?

Vierailija
60/89 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oliko siihen joku syy, että kuritus loppui juuri 12-vuotiaana?

Ketju on lukittu.