Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, kaveri kertoi lainaavansa rahaa aviomieheltään. Siis mitä?!

Vierailija
10.02.2022 |

Kaverini on kahden pikkulapsen kanssa äitiyslomalla, mies on pankissa töissä ja saa tosi hyvää palkkaa. Kaverini on ammatiltaan joku hoitaja ja muutenkin siis palkka huono. Me ei koskaan puhuta rahasta, mutta nyt hän sivulauseessa varmaan vahingossa sanoi lainanneensa mieheltä rahaa, että oli rahaa johonkin hankintaan.

Olin aivan äimänä. Siis avioliitossa oleva pariskunta, toinen elää pennosilla ja joutuu lainaamaan rahaa aviomieheltään! Ukko osti itselleen juuri uuden auton, eikä todellakaan säästele omien harrastustensa jne. kanssa yhtään. Tuli tosi surku tätä kaveria ja häntä selvästi hävetti, niin en halunnut kiusata ja kysellä enempää. Suututtaa hänen puolestaan. Jättäisi sen paskan ukon. Kaverini on niin suloinen ja ihana, että saisi kenet tahansa.

Kommentit (196)

Vierailija
1/196 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroamalla hän saisi lasten kulut jaettua tasan.

Vierailija
2/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri "suloisuus" aiheuttaa tuon, että haluaa olla toisille mieliksi eikä itselleen voi vaatia mitään. Useimmille meistä on täysin itsestään selvää, että isä on velvollinen kustantamaan lastensa ja tarvittaessa myös lastensa äidin elämistä. Nuo suloiset ajattelevat sen eri tavalla, eli heillä on vain velvollisuuksia, ei oikeuksia.

Sinä voit elatusapulaskurilla laskea ystävällesi, kuinka paljon mies on velvollinen maksamaan lapsistaan. Toiseksi avioliittolain mukaan kummankin puolison on osallistuttava perheen elatukseen kykyjensä mukaan.

Ymmärtäisin tuon lainaamisen, jos sillä ostetaan vaikkapa perintöhuvila perikunnalta omaksi, tai hullunkallis ja turha käsilaukku. Muuten ei elämiseen otettua velkaa makseta takaisin.

En uskoisi oman kokemuksen ja lähipiirin perusteella, että tuollaisia naisia on olemassa vielä tälläkin vuosikymmenellä, jos en työkseni tapaisi sellaisia jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa nyt on ongelma?

Onhan miehellä varaa lainata jos on hyvätuloinen?!

Veikkaan kyllä että on provo.

Vierailija
4/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä?! Tuohan on täysin normaalia. Kyllä minäkin lainaisin mieluummin puolisolta kuin ventovieraalta.

Vierailija
5/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh! Ihan vastakohta mun kaverin miehelle. Hän kehuu vaimoaan suloiseksi ja antaa käyttää rahojaan.

Vierailija
6/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää lainailla puolisoiden kesken, miksi ei voi vain antaa rahaa, koska muutenkin elämän jakaa tämän kanssa?

Ennen oli yleistä että aviopuolisoilla oli yhteineinen tili.

Vierailija
7/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin joskus "lainaan" mieheltäni rahaa. En vain koskaan niitä hänelle takaisin maksa, eikä kyllä pyydäkään. Jotenkin omaan suuhuni ei vain sovi "anna rahaa" vaan kiertelen ja kaartelen ja"jos voisit parikymppiä lainata kun se tilipäivä on vasta silloin ja silloin"... Olen kuin se kahvipöydän kursailija. Mutta minkäs teet.

Vierailija
8/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat täälläkin ja se on itsestään selvä asia. Mutta puolison aloittaessa firmansa uudelleen, lainasin säästötililtä osan aloitusrahoista. Eli tuon lainaosuuden hän maksoi takaisin säästötilille. Mielestäni reilua ja järkevää. Yritys on eri asia kuin se, että tarvitsee rahaa elämiseen. Nyt on muitakin hankintoja tulossa, joita maksetaan säästötililtä, joten hyvä siellä on pitää sopivaa pottia, eikä miettiä että sieltä aina vain otetaan.

Vierailija
9/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on heidän järjrstelynsä ja asiansa. Voihan siinä olla mitä tahansa takana. Ei se laina välttämättä lapsiin ja ruokaan ole mennyt.

Vierailija
10/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on seurustelun alkuajoista ollut pankkikortti miehen tilille ja rinnakkaisvisa, joten ei ole ikinä tarvinnut mitään lainoja pyytää. Miehellä on luonnollisesti myös käyttöoikeus minun tililleni ja tarpeen mukaan siirtää rahaa itselleen. Olen ollut vuosia kotiäitinä ja siihen perään vielä pari vuotta työttämänä, tahtomattani. Miehelle on aina ollut kunnia-asia elättää perheensä eikä ole ikinä valittanut surkeita tulojani.

Vierailija
11/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää lainailla puolisoiden kesken, miksi ei voi vain antaa rahaa, koska muutenkin elämän jakaa tämän kanssa?

Ennen oli sitä ja tätä, ja onneksi tuo ei ole enää yleistä.

Tästä on puolison kanssa keskusteltu ja kauhisteltu että miten ihmeessä moinen voi toimia riitelemättä.

Itsekin olen "lainannut" puolisolleni (on pienempituloinen kuin minä) joihinkin hankintoihin, esim. uuteen puhelimeen tjvst.

Usein hän on maksanut jotain takaisin, mutta ei koko summaa, enkä ole sitä vaatimassakaan.

Luulen että se on myös psykologinen asia, että ei ole hyvä tuntea itseään riippuvaiseksi toisen rahoista.

Vierailija
12/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi voi vaatia mieheltä elatusta käräjäoikeudessa. Avioparien tulot ovat yhteiset ja menot yhteiset ja erossa kaikki jaetaan puoliksi, koska avio-oikeus. Avioliitto on tavallaan kahden aikuisen YRITYS.

Tuo ap:n kertoma juttu on taloudellista väkivaltaa.

Vierailija
13/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lainasin poikkikselta kun olin karenssissa ja hän sai kesätöitä. Maksoin myöhemmin tasan kaikki kulut.

Vierailija
14/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on seurustelun alkuajoista ollut pankkikortti miehen tilille ja rinnakkaisvisa, joten ei ole ikinä tarvinnut mitään lainoja pyytää. Miehellä on luonnollisesti myös käyttöoikeus minun tililleni ja tarpeen mukaan siirtää rahaa itselleen. Olen ollut vuosia kotiäitinä ja siihen perään vielä pari vuotta työttämänä, tahtomattani. Miehelle on aina ollut kunnia-asia elättää perheensä eikä ole ikinä valittanut surkeita tulojani.

Mutta itsellesi ei ole kunnia-asia elättää perhettäsi...

Vierailija
15/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11539064

Naisten Linjan vs. toiminnanjohtajan Taru Anttosen mukaan taloudellinen väkivalta on yleistynyt todennäköisesti siksi, että digitalisaatio on mahdollistanut uusia keinoja taloudelliseen väkivaltaan.

Tällaisia voivat olla esimerkiksi raha-asioiden kontrollointi verkkopankin kautta sekä erilaiset verkkomaksamisen sovellukset.

– Voidaan asentaa vakoiluohjelma tietokoneelle, jotta pystytään valvomaan nettipankin käyttöä tai vaaditaan palveluiden salasanoja ja sitä, että pitäisi olla tilivelvollinen kaikesta rahan käytöstä toiselle.

Taloudellista väkivaltaa voi myös olla velkaantuminen toisen takia.

– Se voi olla taloudellista hyväksikäyttöä eli voidaan varastaa rahaa tai painostaa velan ottoon tai ottaa velkaa toisen nimissä, sanoo Anttonen.

Naisten Linjan Taru Anttosen mukaan taloudellinen väkivalta voi olla rahaan liittyvää voimakasta kontrollia. Se näkyy niin, että esimerkiksi valvotaan toisen rahankäyttöä tai toinen osapuoli tekee kaikki rahaan liittyvät päätökset tai salaa ne toiselta.

– Tasa-arvoisessa suhteessa ei voi mennä niin, että toinen tekee kaikki päätökset, linjaa Anttonen.

Vierailija
16/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverisi voi vaatia mieheltä elatusta käräjäoikeudessa. Avioparien tulot ovat yhteiset ja menot yhteiset ja erossa kaikki jaetaan puoliksi, koska avio-oikeus. Avioliitto on tavallaan kahden aikuisen YRITYS.

Tuo ap:n kertoma juttu on taloudellista väkivaltaa.

Ei puolisolla kuitenkaan ole absoluuttista velvollisuutta maksaa kaikkia toisen puolison hankintoja. Elatusvelvollisuus käytännössä tarkoittaa sitä että on velvollinen tarjoamaan katon pään päälle ja ruokaa suuhun.

Vierailija
17/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaveri "joku huonopalkkainen hoitaja", mutta miehen palkan ja ostokset tiedetään tarkasti :D

Vierailija
18/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän järjrstelynsä ja asiansa. Voihan siinä olla mitä tahansa takana. Ei se laina välttämättä lapsiin ja ruokaan ole mennyt.

Mutta jos äidin rahat on kaikki menneet ruokaan ja lapsiin ja joutuu omiin hankintoihinsa lainaamaan mieheltä rahaa, niin jokin on kyllä pielessä. Eron jälkeen elatusvelvollisuus lapsiin lasketaan tulojen suhteessa ja näin pitäisi olla myös avioliiton aikana. Avioliittolain mukaan myös aviopuoliso on elatusvelvolliseksi lapsien lisäksi myös puolisoonsa.

Vierailija
19/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli sitä ja tätä, ja onneksi tuo ei ole enää yleistä.

Tästä on puolison kanssa keskusteltu ja kauhisteltu että miten ihmeessä moinen voi toimia riitelemättä.

Itsekin olen "lainannut" puolisolleni (on pienempituloinen kuin minä) joihinkin hankintoihin, esim. uuteen puhelimeen tjvst.

Usein hän on maksanut jotain takaisin, mutta ei koko summaa, enkä ole sitä vaatimassakaan.

Luulen että se on myös psykologinen asia, että ei ole hyvä tuntea itseään riippuvaiseksi toisen rahoista.

Tämän takia yhteinen talous on näppärä. Itse olisin voinut samassa tilanteessa vain sanoa miehelleni että puhelin hajosi, otan rahaa jemmatililtä. Ei tarvitse lainailla eikä maksella, molemmat on nöyryyttäviä asioita parisuhteessa

Vierailija
20/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset