Apua, kaveri kertoi lainaavansa rahaa aviomieheltään. Siis mitä?!
Kaverini on kahden pikkulapsen kanssa äitiyslomalla, mies on pankissa töissä ja saa tosi hyvää palkkaa. Kaverini on ammatiltaan joku hoitaja ja muutenkin siis palkka huono. Me ei koskaan puhuta rahasta, mutta nyt hän sivulauseessa varmaan vahingossa sanoi lainanneensa mieheltä rahaa, että oli rahaa johonkin hankintaan.
Olin aivan äimänä. Siis avioliitossa oleva pariskunta, toinen elää pennosilla ja joutuu lainaamaan rahaa aviomieheltään! Ukko osti itselleen juuri uuden auton, eikä todellakaan säästele omien harrastustensa jne. kanssa yhtään. Tuli tosi surku tätä kaveria ja häntä selvästi hävetti, niin en halunnut kiusata ja kysellä enempää. Suututtaa hänen puolestaan. Jättäisi sen paskan ukon. Kaverini on niin suloinen ja ihana, että saisi kenet tahansa.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa on elatusvelvollisuus sillä millä on suuremmat tulot. Isompituloisen pitää taata puolisolleen sama elintaso ja siihen puolisoon ei todellakaan kuulu lapset. Niistä on huolehdittava vielä sen päälle niin että niillä on sama elintaso kuin vanhemmillaan.
Höpö höpö. Kaikki ovat itsenäisiä, aikuisia ihmisiä ja huolehtivat omista raha-asioistaan. Ei avioliitto mikään elatussopimus ole.
"Aviopuolisoiden keskinäinen elatusvelvollisuus ilmenee pääasiallisesti silloin, kun he ovat avioliitossa toistensa kanssa. Elatusvelvollisuus alkaa puolisoiden avioliittoon vihkimisestä ja päättyy joko avioeron lainvoimaiseksi tuloon tai toisen puolison kuolemaan ... Elatusvelvollisuus merkitsee avioliitossa sitä, että puolisot ovat velvollisia osallistumaan kykyjään vastaavalla tavalla perheen yhteiseen talouteen ja toistensa elatukseen. Avioliiton aikaan sijoittuvia elatukseen liittyviä velvollisuuksia onkin tulkittu sellaisiksi taloudellisiksi velvoitteiksi, joita avioliiton solmiminen voi puolisoille muodostaa."
No jos on niin suloinen, niin sitten etsii miehen, joka maksaa kaiken.
Mä kanssa ihmettelen tuollaista, mutta ilmeisesti aika monet nykyään kait ajattelee että mun rahat, sun rahat, ei meidän rahat. Meillä rahat ovat kyllä aina olleet yhteisiä. Silloin kun mies on tienannut enemmän niin hän on maksanut enemmän laskuja. Tällä hetkellä mä tienaan enemmän, joten mä maksan enemmän. Olen pyytänyt rahaa myös henk.koht hankintoihini silloin kun olin kotiäiti. Olinhan sitä meidän yhteisestä päätöksestä, koska mieheni halusi minun hoitavan lasten yöheräilyt. Jos olisin ollut töissä, olisin vaatinut, että hän hoitaa lapset 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaisena naisena olen sitä mieltä, että aviomiehen antaman talousrahan tulee riittää menoihin.
😮
Oletko edes varma, että se ei ollut ironinen? Itse ainakin voisin hyvin kuvitella sanovani vaikka uudesta laukusta vitsikkäästi, että "lainasin" mieheltä rahat siihen.
Mihin lainasi rahaa? Bussikorttiin vai käsilaukkuun?
Omat "turhat" hankinnat tehdään omista rahoista. Asia on eri jos on kyse siitä että lainasi rahaa johonkin yhteiseen laskuun tms.
Mä olin samanlainen tossu, sama taloudellinen asetelma.
Eron jälkeen paljon parempi olo.
Vierailija kirjoitti:
Eroamalla hän saisi lasten kulut jaettua tasan.
Eli tarkoitat sitä, että eroamalla lapsi jäisi automaattisesti äidilleen ja isä joutuisi maksamaan elatustukea. Näin varmaan kävisikin mutta faktahan on se, että elatustuki ja -apu kuluvat aina lähivanhempina tai yksihuoltajina toimivien äitien biletykseen ja shoppailuun. Sitten äiti kitisee ja valittaa kavereilleen kuinka ex ei osallistu lapsensa elatukseen. Pahimmassa tapauksessa äiti kirjoittaa siitä someen ja muut mammat uskovat tarinan tuosta vain. PISTE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tarkoitat sitä, että eroamalla lapsi jäisi automaattisesti äidilleen ja isä joutuisi maksamaan elatustukea. Näin varmaan kävisikin mutta faktahan on se, että elatustuki ja -apu kuluvat aina lähivanhempina tai yksihuoltajina toimivien äitien biletykseen ja shoppailuun. Sitten äiti kitisee ja valittaa kavereilleen kuinka ex ei osallistu lapsensa elatukseen. Pahimmassa tapauksessa äiti kirjoittaa siitä someen ja muut mammat uskovat tarinan tuosta vain. PISTE.
Mitä v t tua nyt taas? Jollain ne lapset on ruokittava ja vaatetettava. Siitä huolimatta bilettääkö äiti vai ei.
Olin aivan järkyttynyt aikoinaan, kun kaveri kertoi että hän on säästänyt pitkään rahaa, jotta voi jäädä äitiyslomalle. Jos hän olisi ollut läheisempi ystävä, olisin kyllä ravistellut häntä ja sanonut että nyt kertakaikkiaan herätys!!
Siis tämän vauvan isän kanssa asuivat yhdessä ja saivat ihan yhteisen vauvan ja isä kävi hyvätuloisissa töissä. En voi kertakaikkiaan ymmärtää =(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä v t tua nyt taas? Jollain ne lapset on ruokittava ja vaatetettava. Siitä huolimatta bilettääkö äiti vai ei.
Onko viikonlopun biletys taas laskenut tajunnantasoasi? Elatustuki ja -apu on tarkoitettu lapsen elatukseen mutta mammat käyttävät neKIN rahat aina omiin menoihinsa. Sitten lapsen isältä kinutaan ylimääräistä rahaa ja raivostutaan kun hän ei anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko viikonlopun biletys taas laskenut tajunnantasoasi? Elatustuki ja -apu on tarkoitettu lapsen elatukseen mutta mammat käyttävät neKIN rahat aina omiin menoihinsa. Sitten lapsen isältä kinutaan ylimääräistä rahaa ja raivostutaan kun hän ei anna.
En ymmärrä mitä kummaa oikein mussutat. Lapsen kasvattaminen syö rahaa vaikka mamma bilettäisi päivät pääksytysten. Elatustuki on tietyn suuruinen, ja jos rahat menee baariin, täytyy hakea vaikka toimeentulotukea loppukuulle. Ei isältä sen enempää saa, biletti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Oletko edes varma, että se ei ollut ironinen? Itse ainakin voisin hyvin kuvitella sanovani vaikka uudesta laukusta vitsikkäästi, että "lainasin" mieheltä rahat siihen.
Mikä tuossa olisi se vitsi-osuus? En ymmärrä mikä siinä olisi hauskaa jos lainaa puolisolta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä kummaa oikein mussutat. Lapsen kasvattaminen syö rahaa vaikka mamma bilettäisi päivät pääksytysten. Elatustuki on tietyn suuruinen, ja jos rahat menee baariin, täytyy hakea vaikka toimeentulotukea loppukuulle. Ei isältä sen enempää saa, biletti tai ei.
Ei toimeentulotukea saa jos tulot ovat liian suuret. Jos mamma bilettää koko ajan niin sitten lapsi pitää sijoittaa isälleen joka on raittiimpi ja osaa kasvattaa lasta oikein. Te mammat olette todella ahneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimeentulotukea saa jos tulot ovat liian suuret. Jos mamma bilettää koko ajan niin sitten lapsi pitää sijoittaa isälleen joka on raittiimpi ja osaa kasvattaa lasta oikein. Te mammat olette todella ahneita.
No nimenomaan. Eli ei tuota mainitsemaasi tilannetta ole todellisuudessa olemassakaan että mamma bilettää lapsen ruokarahat. Tätä hainkin.
Höpö höpö. Kaikki ovat itsenäisiä, aikuisia ihmisiä ja huolehtivat omista raha-asioistaan. Ei avioliitto mikään elatussopimus ole.