Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, kaveri kertoi lainaavansa rahaa aviomieheltään. Siis mitä?!

Vierailija
10.02.2022 |

Kaverini on kahden pikkulapsen kanssa äitiyslomalla, mies on pankissa töissä ja saa tosi hyvää palkkaa. Kaverini on ammatiltaan joku hoitaja ja muutenkin siis palkka huono. Me ei koskaan puhuta rahasta, mutta nyt hän sivulauseessa varmaan vahingossa sanoi lainanneensa mieheltä rahaa, että oli rahaa johonkin hankintaan.

Olin aivan äimänä. Siis avioliitossa oleva pariskunta, toinen elää pennosilla ja joutuu lainaamaan rahaa aviomieheltään! Ukko osti itselleen juuri uuden auton, eikä todellakaan säästele omien harrastustensa jne. kanssa yhtään. Tuli tosi surku tätä kaveria ja häntä selvästi hävetti, niin en halunnut kiusata ja kysellä enempää. Suututtaa hänen puolestaan. Jättäisi sen paskan ukon. Kaverini on niin suloinen ja ihana, että saisi kenet tahansa.

Kommentit (196)

Vierailija
21/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroamalla hän saisi lasten kulut jaettua tasan.

Väärin.Eroamalla hän saisi katettua lasten kulut täysin miehen rahoilla ja parantaisi muutenkin omaa elintasoaan . Todennäköisesti katsottaisiin nainen elatuskyvyttömäksi jos olisi lähivanhempi jos taasen etävanhempi silloin ei.

Vierailija
22/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on seurustelun alkuajoista ollut pankkikortti miehen tilille ja rinnakkaisvisa, joten ei ole ikinä tarvinnut mitään lainoja pyytää. Miehellä on luonnollisesti myös käyttöoikeus minun tililleni ja tarpeen mukaan siirtää rahaa itselleen. Olen ollut vuosia kotiäitinä ja siihen perään vielä pari vuotta työttämänä, tahtomattani. Miehelle on aina ollut kunnia-asia elättää perheensä eikä ole ikinä valittanut surkeita tulojani.

Mutta itsellesi ei ole kunnia-asia elättää perhettäsi...

Minulle on kunnia-asia hoitaa lapseni ja kotini rakkaudella. Ja ihan täyspäiväisesti olen kyllä töissä sen lisäksi.

Vierailija
24/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän järjrstelynsä ja asiansa. Voihan siinä olla mitä tahansa takana. Ei se laina välttämättä lapsiin ja ruokaan ole mennyt.

Mutta jos äidin rahat on kaikki menneet ruokaan ja lapsiin ja joutuu omiin hankintoihinsa lainaamaan mieheltä rahaa, niin jokin on kyllä pielessä. Eron jälkeen elatusvelvollisuus lapsiin lasketaan tulojen suhteessa ja näin pitäisi olla myös avioliiton aikana. Avioliittolain mukaan myös aviopuoliso on elatusvelvolliseksi lapsien lisäksi myös puolisoonsa.

Tulot yleensä nousevat yhdessä koulutuksen rankkuuden kanssa. Ei tulisi mieleenkään viedä rahaa opiskelukavereilta, jotka itkevät stressiään ja väsymystä.

Vierailija
25/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on seurustelun alkuajoista ollut pankkikortti miehen tilille ja rinnakkaisvisa, joten ei ole ikinä tarvinnut mitään lainoja pyytää. Miehellä on luonnollisesti myös käyttöoikeus minun tililleni ja tarpeen mukaan siirtää rahaa itselleen. Olen ollut vuosia kotiäitinä ja siihen perään vielä pari vuotta työttämänä, tahtomattani. Miehelle on aina ollut kunnia-asia elättää perheensä eikä ole ikinä valittanut surkeita tulojani.

Mutta itsellesi ei ole kunnia-asia elättää perhettäsi...

Minulle on kunnia-asia hoitaa lapseni ja kotini rakkaudella. Ja ihan täyspäiväisesti olen kyllä töissä sen lisäksi.

Nii varmaan miehellesikin...

Vierailija
26/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti aviopoulisot pääsevät nykyään kuin koira veräjästä elatuksen suhteen, kiitos feminismin.

https://www.minilex.fi/a/elatusvelvollisuus-avioliitossa

"Elatusvelvollisuus merkitsee avioliitossa sitä, että puolisot ovat velvollisia osallistumaan kykyjään vastaavalla tavalla perheen yhteiseen talouteen ja toistensa elatukseen."

Vierailija
27/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on tälläisessä taloudellisessa väkivaltatilanteessa, ei vain itse sitä hahmota. Mies on hyväpalkkaisessa toimessa ja ystäväni hoitoalalla. Ystävä maksaa kaikki kodin muuttuvat kulut, lasten harrastukset ja vaatteet, omaan käyttöön rahaa ei sitten jääkään ja useasti joutuu lainaamaan mieheltä rahaa hoitaakseen nämä yhteisen talouden ja lasten kulut. Mies tosiaan vaatii rahansa takaisin.

Muutaman kerran olen koittanut jutella mutta ystäväni on 'höppänä' ja sanoo vaan että hän rakastaa miestään. En ole uskaltanut kysyä rakastaako mies häntä. Ystävälläni oli ennen naimisiinmenoa jonkin verran omaisuutta, pyysin ja anelin avioehdon tekemistä, ei tehnyt koska mies sanoi "avioehto merkitsee sitä ettet rakasta ja aiot erota". Tosin, ei se avioehtokaan olisi estänyt omaisuuden katoamista avioliiton aikana. En tiedä mikä tilanne nyt on omaisuuden kanssa, tiedän että ainakin osa ystäväni omaisuudesta on käytetty.

Ikävä sanoa mutta toivon, että ystäväni silmät avautuisivat ja hän eroaisi (tai tapahtuisi luonnollinen poistuma), hän pärjäisi paljon paremmin omillaan etenkin kun lapsista viimeinenkin kohta lentää omilleen.

Vierailija
28/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
29/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvihaprovot on kyllä ehtymätön luonnonvara tällä sivulla joka huipentuu näihin poikalasten eliminointikehotuksiin.

Sairas palsta.

Vierailija
30/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvihaprovot on kyllä ehtymätön luonnonvara tällä sivustolla joka huipentuu näihin poikalasten eliminointikehotuksiin.

Sairas palsta.

Vierailija
31/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverisi voi vaatia mieheltä elatusta käräjäoikeudessa. Avioparien tulot ovat yhteiset ja menot yhteiset ja erossa kaikki jaetaan puoliksi, koska avio-oikeus. Avioliitto on tavallaan kahden aikuisen YRITYS.

Tuo ap:n kertoma juttu on taloudellista väkivaltaa.

Erossa ei todellakaan jaeta kaikkea puoliksi, ainoastaan yhteenlasketun omaisuuden arvo jaetaan. Avioparien tulot tai menot eivät ole yhteisiä, avio-oikeus kun ei ulotu toisen omaisuuteen liiton aikana. Käräjäoikeus muuten toteaisi ap:lle, että koska on katto pään päällä, pöydässä ruokaa ja vaatetta päällä, niin mitään erillistä elatusta ei lisäksi tarvita, saahan nainen Kelan päivärahan.

Vierailija
32/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti isot tuloerot, niin mielestäni se isotuloinen voisi joskus vaan lahjoa toista ilman että pitäisi lainata rahaa. Mutta esimerkiksi meillä, kun tienaamme miehen kanssa käytännössä saman verran, niin joskus makselemme toisillemme kuluja. Esimerkiksi minä käyn ruokakaupassa ja velon miehen osuuden takaisin joka kuukausi. Moni ihmettelee, meille sopii. Samoin jos mies huoltaa autoa, hän velkoo minun osuuteni minulta takaisin.

Ei tule koskaan riitaa rahasta, kun molemmilla on selvästi omat rahat (eikä ole selvitysvelvollinen niiden kuluttamisesta) ja molemmat maksaa yhteisistä menoista saman verran yhteiselle tilille.

Vierailija
33/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroamalla hän saisi lasten kulut jaettua tasan.

Väärin.Eroamalla hän saisi katettua lasten kulut täysin miehen rahoilla ja parantaisi muutenkin omaa elintasoaan . Todennäköisesti katsottaisiin nainen elatuskyvyttömäksi jos olisi lähivanhempi jos taasen etävanhempi silloin ei.

Mies maksaisi kahdesta lapsesta elatusmaksuja yhteensä noin 360 e/kk ja lastenvalvoja muistuttaisi ap:ta siitä, että tällä on ammatti, joka työllistää hyvin eli mars töihin siitä.

Vierailija
34/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä?! Tuohan on täysin normaalia. Kyllä minäkin lainaisin mieluummin puolisolta kuin ventovieraalta.

Olisi mielenkiintoista tietää mikä tuo ap:n mainitsema hankinta on. On hieman eri asia puhutaanko parin sadan vai kymppitonnin hankinnasta.

Vierailija
35/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä mikä se hankinta on mihin lainasi rahaa. Jos jotain ihan henkilökohtaista, tai muuten sellaista että on yksin päättänyt että tämä nyt hankitaan vaikka toinen ei näkisi asiaa tarpeelliseksi, niin tietenkin siinä tapauksessa maksaa omistaan. Jos ei ole rahaa niin sitten lainaa. Ei se että puolisolla on rahaa tarkoita että hänen pitäisi maksaa mitä tahansa toinen keksiikin hankkia. Yhteinen eläminen maksetaan tietysti yhdessä, ja sellaiset hankinnat joista yhteisesti on sovittu.

Vierailija
36/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina ei tosiaan kerro, mikä oli se hankinta.

En itse suostuisi liittoon, jossa on omat rahat, vaan elän avioliitossa jossa on yksi käyttötili jonne molempien palkat tule ja johon molemmilla on kortit ja jossa kaikkia isompia hankintoja harkitaan yhdessä, mutta jos he nyt tosiaan ovat sopineet, että omat rahat, ja rouva haluaa ostaa vaikkapa uuden tabletin ja puolisonsa siihen toteaa että "no minä lainaan sinulle rahat siihen, maksa joskus takaisin", niin mikä on ongelma?

Se, että puolisoilla on velvollisuus toistensa elatukseen ei tarkoita, että toisen huvit pitäisi kustantaa. Tilanne on toinen, jos rouva joutuu lainaamaan mieheltä rahaa maksaakseen sähkölaskun vuorollaan.

Vierailija
37/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aviopareilla on oikeus ja vapaus sopia keskenään miten hoitavat rahojaan. Ei ole minun tehtäväni määritellä sääntöjä. Jokainen sopii itse puolisonsa kanssa miten jakavat rahansa. Mitä se muille kuuluu? Elämäntilanteita ja ajatusmaailmoja on niin paljon erilaisia.

Vierailija
38/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteisiä lapsia niin outo käytäntö. 

Jokainen perhe tekee tavallaan kuitenkin. Olen velkaa miehelle yhteisistä hankinnoista, joista osuuteni oli puolet tietysti (telkkari, auton renkaat ja vähän muuta)  ihan vaan koska siinä ostovaiheessa en pystynyt kokonaan osuuttani maksamaan. Lyhentelen hänen mastercard-laskuaan ja kirjaan exceliin . 

Haluan maksaa osuuteni, ettei tule mitään sanomista. Iäkkäämpiä jo, aikuisia lapsia jotka eivät yhteisiä.

Tämä ei ole ongelma oikeasti ja joka juustosiivua ei tosiaankaan puoliteta

Vierailija
39/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä?! Tuohan on täysin normaalia. Kyllä minäkin lainaisin mieluummin puolisolta kuin ventovieraalta.

Olisi mielenkiintoista tietää mikä tuo ap:n mainitsema hankinta on. On hieman eri asia puhutaanko parin sadan vai kymppitonnin hankinnasta.

Ei provossa ole mitään järkeä kertoa kaikkea, menee mielenkiinto.

Vierailija
40/196 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku hoitaja", etkö tiedä edes kaverin ammattia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi