Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!

Vierailija
10.02.2022 |

Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.

Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.

Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.

Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..

Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???

Kommentit (324)

Vierailija
61/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli joskus harvinaisen hyvä ja pitkä keskustelu samasta aiheesta. Etsin löydänkö linkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi asiasta täytyy valittaa täällä palstalla ja varsinkin siis haukkuen aamuvirkkuja, kun nykyään voi ihan itse valita ammatin, jossa voi tehdä ilta- ja yötöitä. Ihme alemmuudentunnetta ja epävarmuutta. Eihän aamuvirkutkaan valita, että helkutin iltavirkut, mikä ongelma teillä on jos nousen jo viideltä ylös. Ei kai ne aamuvirkutkaan hakeudu töihin, joissa pitää valvoa myöhään tai edes käy harrastamassa myöhään illalla.

Oma elämä pitää ottaa ihan itse haltuun.

Se on varmaan se aamuvirkkujen jatkuva itsensä korkeammalle pallille korottaminen ja oman kilven kiillottaminen. Tätä on jatkunut ties kuinka kauan. Iltavirkut hyvin harvoin päin naamaa mitään sanovat, eivätkä soittele vääriin aikoihin tai käy ovella tai, jos samassa taloudessa, potkimassa sänkyä. Kelpaako?

64/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valvon myöhään ja herään aikaiseen. En saa paljoakaan aikaiseksi ! Laiskuus iskenyt .

Vierailija
65/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi asiasta täytyy valittaa täällä palstalla ja varsinkin siis haukkuen aamuvirkkuja, kun nykyään voi ihan itse valita ammatin, jossa voi tehdä ilta- ja yötöitä. Ihme alemmuudentunnetta ja epävarmuutta. Eihän aamuvirkutkaan valita, että helkutin iltavirkut, mikä ongelma teillä on jos nousen jo viideltä ylös. Ei kai ne aamuvirkutkaan hakeudu töihin, joissa pitää valvoa myöhään tai edes käy harrastamassa myöhään illalla.

Se on varmaan se aamuvirkkujen jatkuva itsensä korkeammalle pallille korottaminen ja oman kilven kiillottaminen. Tätä on jatkunut ties kuinka kauan. Iltavirkut hyvin harvoin päin naamaa mitään sanovat, eivätkä soittele vääriin aikoihin tai käy ovella tai, jos samassa taloudessa, potkimassa sänkyä. Kelpaako?

Tämä vainoharhainen aamuvirkkujen haukunta omien ongelmien vuoksi on niin silmiinpistävää. Eihän nykyään edes kukaan soittele tai spontaanisti ilmesty kenekään oven taakse. Ja sen puhelimen saa äänettömäksi. Minulla ainakin on yöllä päällä toiminto, joka päästää läpi puhelut vain valikoiduista numeroista. 

Minä, joka olen ainakin osittain aamuvirkku, olen iloinen, että on niin paljon iltavirkkuja, saa ihan rauhassa käydä kaupassa aamulla, harrastuspaikat ovat tyhjiä ja töissä voi aamulla saa töissä tehdä rauhassa töitä ilman viestitulvaa ja voi laittaa viestiä iltavirkuille hommista ja tiedoista, joita tarvitsee, ne odottaa sitten aamulla sähköpostissa. 

Sama muuten kotona, ihanaa kun saa rauhassa syödä aamupalan ja lukea lehden, ei tarvitse tapella kuka lukee ekana ja missä tahdissa.  

Vierailija
66/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vuosi sitten sattui silmille tutkimus, jossa oltiin havaittu, että iltavirkut kuolevat keskimäärin useita vuosia nuorempana kuin aamuvirkut. Jatkotutkimus selvitti miksi: iltavirkut pakotetaan heräämään luontaisen unirytminsä vastaisesti. 

Vain aamuvirkut taisivat yllättyä.

Tämähän se on. Melkein kaikissa tutkimuksissa iltavirkut pärjäävät huonommin. Jaksaminen työelämässä ym. Mutta onko se mikään yllätys kun on aina univajeessa, aina huono vireystila eikä pysty elämään eikä työskentelemään omalle keholle optimaalisessa rytmissä?

Miten aamuvirkut voisivat, jos heidän pidettäisiin väkisin hereillä vuosia?

Vierailija
67/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alan illalla siinä klo 21.00 olla vireessä siivoamaan ja touhuamaan. Ikävä kyllä tässä vaiheessa iltaa pitää kuitenkin koettaa alkaa laskea kierroksia, jotta saa edes jollain tavalla nukahdettua ajoissa. 

Tein aikaisemmin työtä jossa oli runsaasti klo 6 aamuja. Se oli kauheaa. Muistan miten olin välillä niin väsynyt, että mietin töihin polkiessa (sekin kidutus vielä, että ei ollut edes autoa), että käyn tien viereen nukkumaan, kun ei vaan olisi jaksanut. Heti aamusta olisi pitänyt jaksaa työskennellä tehokkaasti, kun tehtii töitä tiimissä. Ei paljon ilahduttanut päästä töistä pois klo 14, kun väsytti vieläkin. Mutta oli sellasia työkavereita jotka oli aamuvirkkuja ja saattoivat tulla töihin jo neljäksi tai viideksi siivoamaan omia kohteitaan, joita tekivät yksin. Joskus kysyin tällaiselta että miten pitkään sä valvot, niin hän vastasi, että menee nukkumaan jo siinä kahdeksan maissa. Järkyttävää. 

Onneksi nykyään riittää, että on klo 10-14 linjoilla, muuten on aika vapaata liukumaa, kunhan tekee työnsä. 

Vierailija
68/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että aikoinaan kaikki eivät suinkaan eläneet varhaisessa rytmissä, vaan aatelisto ym. elitti söi illallista sujuvasti vielä pikkutunneilla. Voi sen aikaisia aamuvirkkuparkoja. Ja vielä enemmän voi palvelusväkeä, joilta toisaalta odotettiin nousemista varhain, mutta toisaalta piti odottaa että työnantaja palaa bileistä.

"At an English ball in 1791, supper was served to 140 guests at 1:00am.[2] They would all have had dinner at home many hours earlier, before coming out. Other, grander, balls served supper even later, up to 3:30 am., at a London ball given in 1811 by the Duchess of Bedford.[3]"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Supper

Vierailija
69/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut eivät voi ymmärtää miltä tuntuu elää jatkuvasti väärässä rytmissä. Miettimään, jos yhteiskunta alkaisi elää iltavirkkujen tahtiin, loistaisivatko aamuvirkut enää lehtijuttujen mukaan samoin? Niin, aamuvirkut lytättäisiin sen jälkeen taatusti.

Vierailija
70/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen selkeästi iltarytminen. Voin parhaiten, kun menen nukkumaan kahden ja neljän välillä ja herään yhdentoista, kahdentoista aikaan. Kärsin psyykkisistä ongelmista, ja terveydenhuollossa rytmini nähdään jatkuvasti jonain elämänhallintaongelmana ja kehotetaan nousemaan kahdeksalta. Rytmi kuulemma sitten korjaantuu. Vaan kun ei korjaannu. En vaan nukahda aikaisin, vaikka heräisin kuudelta aamulla - en edes lääkkeillä. Olen sitten vaan väsynyt ja aivosumussa, eikä mistään tule mitään.

Lukion kävin loppuun aikoinaan iltalukiona, töitä tein iltapainotteisesti silloin, kun vielä oli työkykyä, ja kaikki sujui hyvin. Eikö se ole vaan hyvä, että joku halusi ne iltavuorot, kun monet tahtoi päästä aikaisin kotiin? Vaan kun ei. Alan tästä lähtien sanoa kaikille aamuvirkuille, jotka esittää ratkaisuksi oppia uuteen rytmiin, että kokeilee ensin itse siirtää unirytmiään neljä tai viisi tuntia jompaankumpaan suuntaan ja kertoo sitten vasta, kuinka helposti se onnistui ja mikä on vireystila ja toimintakyky.

Vierailija
71/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea muiden kokemuksia ja saada vertaistukea. Tulee vain myös surullinen olo, koska en usko, että asenteet muuttuvat kovin nopeasti. Iltavirkut piilottelevat esihenkilöiltään työaikojaan (vaikka tekevät työnsä hyvin, vain väärään aikaan), on monenlaisia fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia sekä muita pulmia, kun pitää elää rytmissä, joka ei sovi itselle!

Totta kai moni pystyy järjestelemään työaikojaan, hakeutumaan yötöihn, mutta olisi hyvä myös saada sitä laiskuuden stigmaa pois ja tuuletettua ennakkoasenteita. Mitä pitäisi tehdä? Mitä voisi tehdä?

Vierailija
72/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava lukea muiden kokemuksia ja saada vertaistukea. Tulee vain myös surullinen olo, koska en usko, että asenteet muuttuvat kovin nopeasti. Iltavirkut piilottelevat esihenkilöiltään työaikojaan (vaikka tekevät työnsä hyvin, vain väärään aikaan), on monenlaisia fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia sekä muita pulmia, kun pitää elää rytmissä, joka ei sovi itselle!

Totta kai moni pystyy järjestelemään työaikojaan, hakeutumaan yötöihn, mutta olisi hyvä myös saada sitä laiskuuden stigmaa pois ja tuuletettua ennakkoasenteita. Mitä pitäisi tehdä? Mitä voisi tehdä?

On myös vaikea hakeutua työhön, jossa voisi tehdä työn oman rytmin mukaan, koska työhaastattelussa on usein vaikea saada selville työaikoja. Vaikka joustetaan enemmän ja enemmän, sellainen toimistoaikojen normi on niin tiukassa, ettei sitä edes tulla maininneeksi. Kun kyselee työaikoja, usein vastataan, että ihan normaalit työajat meillä on tai että joo, on liukumaa, mutta ei tule mieleen, että asiaa pitäisi avata sen kummemmin. Tästäkin huomaa, miten tiukassa istuu aamuvirkkuuden normi.

Vierailija
73/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä

Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.

Poliisi, palokunta, sairaalat ja moni muu ala voivatkin toimia siis vain päivisin vai mitä, ainakin sinun logiikallasi?

Aamuvuoroja näissäkin joutuu tekemään. Toimistoissa työaika on 8-16.

Liukuva työaika, aamuvirkut aloittavat klo 6:30 ja ovat usein lopettaneet jo ennen klo 15. Itse olen usein parhaassa työvireessä sen jälkeen tai yleensä iltapäivällä. Ajatus toimii parhaiten silloin, paitsi jos pitää tehdä jotain luovaa kuten runoilla. Luova työ onnistuu aikaisin aamulla, mutta ei kuulu työtehtäviini.

Asiakaspalvelu toimii klo 9-16, joten iltavirkkujakin tarvitaan.

Vierailija
74/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vatuttaa kun psykiatrinen hoitaja haluaisi mun menevän nukkumaan jo klo 22-23 aikoihin. En kehtaa sille sanoa, että menen joskus viideltä aamulla nukkumaan. 

En ymmärrä mitä se sille kuuluu, koska menen nukkumaan, kunhan nukun tarpeeksi. Niin ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ei siis kiire minnekään.

Vierailija
75/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän se syy tulikin. Kovin moni iltavirkku ei hehkuta sitä samoin kuin aamuvirkut, ei soitella aamuvirkuille iltaisin tai herätetä heitä tulemalla yllätysvisiitille kun toinen nukkuu!

Mutta aamuvirkut katsovat oikeudekseen tehdä tätä iltavirkuille.

Vierailija
76/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyi, mitä ongelmaa aamuvirkuille on iltavirkun nukkumisajasta. Olen tuon ongelman useasti tänne av:llekin laittanut, koska olen asunut iltavirkun kanssa kohta 30 vuotta. Minä olen hoitanut lasten aamutoimet, hoitanut heidät päiväkotiin ja pois. Olen vahtinut koululaisille järkevät ulkovaatteet ja herättänyt kiukkuiset (iltavirkut) teinit. Olen vienyt lapset harrastuksiin iltaisin. Olen laittanut kaikki ruoat, myös viikonloppuisin, koska puoliso syö eri aikaan. Siivoan, tiskaan ja pyykkään. Hoidan lumityöt kun tulen töistä (jotta auto mahtuu pihaan).

Iltavirkku heräilee rauhassa itsekseen. Hoitaa työnsä rauhassa. Tulee rauhassa kotiin. Viettää omaa aikaa öisin, kun tällöin ei voi mölytä (esim. imuroida, pestä pyykkiä) muiden nukkuessa.

Tämä on se ongelma.

Vierailija
77/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyi, mitä ongelmaa aamuvirkuille on iltavirkun nukkumisajasta. Olen tuon ongelman useasti tänne av:llekin laittanut, koska olen asunut iltavirkun kanssa kohta 30 vuotta. Minä olen hoitanut lasten aamutoimet, hoitanut heidät päiväkotiin ja pois. Olen vahtinut koululaisille järkevät ulkovaatteet ja herättänyt kiukkuiset (iltavirkut) teinit. Olen vienyt lapset harrastuksiin iltaisin. Olen laittanut kaikki ruoat, myös viikonloppuisin, koska puoliso syö eri aikaan. Siivoan, tiskaan ja pyykkään. Hoidan lumityöt kun tulen töistä (jotta auto mahtuu pihaan).

Iltavirkku heräilee rauhassa itsekseen. Hoitaa työnsä rauhassa. Tulee rauhassa kotiin. Viettää omaa aikaa öisin, kun tällöin ei voi mölytä (esim. imuroida, pestä pyykkiä) muiden nukkuessa.

Tämä on se ongelma.

Miten tuo kaikki liittyy iltavirkkuuteen? Miksei iltavirkku vie lapsia harrastuksiin illalla? Miksei iltavirkku tee kotitöitä? Tuo kuulostaa ihan puhtaasti itsekkyydeltä ja laiskuudelta. Itse iltavirkkuna hoidan kyllä puolet kotihommista.

Vierailija
78/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ongelma.

Miten tuo kaikki liittyy iltavirkkuuteen? Miksei iltavirkku vie lapsia harrastuksiin illalla? Miksei iltavirkku tee kotitöitä? Tuo kuulostaa ihan puhtaasti itsekkyydeltä ja laiskuudelta. Itse iltavirkkuna hoidan kyllä puolet kotihommista.

Ai yöllä kun muut yrittää nukkua.

Vierailija
79/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ongelma.

Kyllä teidän huushollissa on muutakin ongelmaa kuin se että puolisoilla on eri rytmit. Toinen sluibailee ja toinen sietää sitä ja pistää sen iltavirkkuuden piikkiin (ja samalla tuomitsee kätevästi kaikki muutkin iltavirkut sluibailijoiksi koska kuulemma ongelma aiheutuu pelkästään iltavirkkuudesta). Se oman puolison itsekkyys on se varsinainen ongelma, ei iltavirkkuus.

Vedä raivarit ja tee selväksi että toisen on nyt alettava kantaa kortensa kekoon  perheen hyväksi.

Vierailija
80/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ongelma.

Lasten harrastukset ovat olleet aikavälillä 15.30-20.30. Jos iltavirkku omasta tahdostaan menee töihin vasta 11-12 aikoihin, niin hän ei ole vapaalla tuolloin harrastusten aikaan.

Sanoinkin, että kotitöitä ei tee, koska ne joko herättäisivät muut tai tapahtuisivat väärään aikaan muiden kannalta. Esim. me muut haluamme syödä päivällä.