Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!

Vierailija
10.02.2022 |

Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.

Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.

Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.

Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..

Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???

Kommentit (324)

Vierailija
41/324 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös iltavirkku. Kaikkein tehokkaimmin saan tehtyä töitä noin klo 16 alkaen. Aiemmin olin töissä, jossa oli pakko tulla toimistolle aamuisin. Tuli aika paljon plussatunteja, kun aamun tunnin menivät harakoille, join kahvia ja pidin silmiä auki. Työt olisi voinut tehdä milloin vain, mutta oli niin tärkeä olla töissä aamulla.

Ja useathan tulivatkin ihan ennen seitsemää juomaan kahvia ja juoruamaan,. Mikäs siinä, työnantaja halusi tästä ehdottomasti maksaa.

Nykyisin teen työ siiloin, kun olen tehokkaimmillani. Työnantaja tykkää, minä tykkään. En kerro, milloin teet työt. Jos joku tavoittelee ennen klo 10, sanon olleeni palaverissa tai asiakkaalla. Yritän saada tapaamisen sovittua klo 10 jälkeen, kun ajatus luistaa. Oikeat työt teen sitten iltapäivällä.

En koskaan kerro tästä järjestelystäni töissä. Saan todella paljon kehuja, kuinka tehokas olen, kuinka paneudun työhön, raportit ovat priimaa. Jos kertoisin nukkuvani aamulla, sehän olisi järkytys. Sen sijaan teen työni silloin, kun tiedän tekeväni hyvää jälkeä ja piilotan tämän kauhistuttavan päivärytmini työssä.

Voisi toivoa, että joskus tulisi ymmärrystä sille, että ihmiset toimivat eri rytmissä.

Vierailija
42/324 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä

Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.

Oon kyllä samaa mieltä,että menee vaan aikasemmin nukkumaan,niin jaksaa aamulla herätä,kyllä se rytmi sieltä tulee....itselläkin monesti tekis mieli jäädä nettiä selailemaan tai elokuvaa kattomaan just illasta,mut aamulla aikainen herätys,niin pakko vaan käydä untenmaille...

No mutta kun se uni ei tule aikaisin! Joudun vetämään aina unilääkkeitä jos haluan nukahdaa aikaisin, ketä tahansa ahdistaisi jos pakotettaisiin nukkumaan juuri silloin kun on virkeimmillään ja ajatus alkaa juosta. Ihan sama heräänkö aamukuudelta, kahdeksalta, keskipäivällä vai kello kolmelta iltapäivästä, piristyn vasta illalla. Aikaiset heräämiset ja aamu menee aina sumussa ja tokkurassa enkä saa mitään aikaan ilman kunnon puskemista. Silloinkin työn laatu on roskaa ja joudun usein paikkailemaan sitä jälkikäteen, eli sohin oikeastaan tokkuraisena ihan turhia kun illalla tulisi tehtyä asiat kerralla hyvin.

Tismalleen sama! On aivan kamalaa nyt kun ikää tulee lisää ja ei jaksa valvomista enää samalla lailla kuin nuorempana. Jos herään aikaisin aamulla enkä ole saanut nukuttua omassa optimirytmissä, koko päivä ja ilta menee hukkaan koska olen niin väsyneessä pökkyrässä. Siinä saa päivän, joka on väsymyksen ja unenpuutteen takia jo valmiiksi pilalla, ei mitään muuta, kun herää aikaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/324 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä

Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.

Olen tehnyt tästä ihan tosielämän kokeen. Tein lähes viisi vuotta työtä jonka vuoksi oli herättävä klo 3.30 aamulla. Sinun logiikkasi mukaan minusta olisi pitänyt kouliintua reipas ja ahkera aamuvirkku tuon viiden vuoden aikana.

No ei tapahtunut. Terveys alkoi reistailla, lihoin 20 kiloa stressin ja unirytmin pahan häiriintymisen takia ja olin joka aamu sen viiden vuoden ajan kuin nukkuneen rukous. Nukahtelin bussiin, metroon, junaan, autoon. Tein typeriä mokia töissä aamulla kun olin niin uupunut. Piristyin taas illalla  ja makaisin sängyssä silmät auki rukoillen että uni tulisi. Ei tullut vaikka olin kuolemanväsynyt. Otin  melatoniinia, ja juu nukahdin sitten kyllä mutta heräsin puolenyön aikaan uudestaan enkä saanut enää nukuttua ennenkuin joskus puoli kolmelta. Ja siitä tunnin päästä soi kello.

Lopulta jäin tästä hommasta varhaiselle eläkkeelle. Meni melkein kaksi vuotta ennenkuin unirytmini rauhoittui tuon rääkin jälkeen. Olen edelleen iltavirkku, menen nukkumaan puolenyön ja yhden välillä ja herään yleensä kahdeksan ja yhdeksän välillä aamulla. Paino on laskenut lähes normaaliksi nyt ja olo on hyvä taas. En torkahtele enkä tarvitse päikkäreitä nyt kun elän normaalirytmini mukaan.

Taisin juuri keksiä syyn viime vuosien järjettömään lihomiseen. Alkoi nimittäin siitä päivästä kun siirryin 9.30 alkavaan työhön. Ennen tein iltatöitä.

Vierailija
44/324 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä samaa mieltä,että menee vaan aikasemmin nukkumaan,niin jaksaa aamulla herätä,kyllä se rytmi sieltä tulee....itselläkin monesti tekis mieli jäädä nettiä selailemaan tai elokuvaa kattomaan just illasta,mut aamulla aikainen herätys,niin pakko vaan käydä untenmaille...

No mutta kun se uni ei tule aikaisin! Joudun vetämään aina unilääkkeitä jos haluan nukahdaa aikaisin, ketä tahansa ahdistaisi jos pakotettaisiin nukkumaan juuri silloin kun on virkeimmillään ja ajatus alkaa juosta. Ihan sama heräänkö aamukuudelta, kahdeksalta, keskipäivällä vai kello kolmelta iltapäivästä, piristyn vasta illalla. Aikaiset heräämiset ja aamu menee aina sumussa ja tokkurassa enkä saa mitään aikaan ilman kunnon puskemista. Silloinkin työn laatu on roskaa ja joudun usein paikkailemaan sitä jälkikäteen, eli sohin oikeastaan tokkuraisena ihan turhia kun illalla tulisi tehtyä asiat kerralla hyvin.

Tismalleen sama! On aivan kamalaa nyt kun ikää tulee lisää ja ei jaksa valvomista enää samalla lailla kuin nuorempana. Jos herään aikaisin aamulla enkä ole saanut nukuttua omassa optimirytmissä, koko päivä ja ilta menee hukkaan koska olen niin väsyneessä pökkyrässä. Siinä saa päivän, joka on väsymyksen ja unenpuutteen takia jo valmiiksi pilalla, ei mitään muuta, kun herää aikaisin.

Ikävintä on juuri tuo, että koko päivä menee hukkaan, jos joutuu heräämään aikaisin. On aivosumu ja päänsärky koko päivän.

Vierailija
45/324 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävintä on juuri tuo, että koko päivä menee hukkaan, jos joutuu heräämään aikaisin. On aivosumu ja päänsärky koko päivän.

Kyllä. Se olotila on ihan hirveä. Jotain aamuvirkkua voisi väkisin valvottaa pari iltaa ja katsoa, millaiset fiilikset ja jaksaminen sitten on.

Vierailija
46/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja iltavirkut on virkeimmillään kun aamuvirkut menee jo nukkumaan. Ihan yhtä monta tuntia kummallakin on päivässä käytettävissään.

Luonnollinen ihminen on aamuvirkku, ihminen ei ole yöeläin. Ihmisen kuuluu herätä päivänvaloon ja olla hereillä silloin, kun on eniten päivänvaloa tarjolla.

Olen aina inhonnut päivänvaloa. Kevät ja kesä yhtä tuskaa.

Vierailija
47/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistoaika on 9-17. Ja itse menen aina 9.30 koska on rentoa väkeä (hyvin vähän naisia).

Vierailija
48/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut eivät pysty ymmärtämään että se tuottaa fyysistä kipua se liian aikaisin herääminen. Minulla se tuntuu selkäytimessä.

Vierailija
49/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tulin hetki sitten kotiin töistä :) Teen 10h öitä. Hetken tässä roikun ennenkuin menen nukkumaan.

Vierailija
50/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin tähän vielä ripulin ja ilmavaivat.

Vierailija
51/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista on se, että, vaikka olen kertonut kaikille, että teen yötyötä(nukun siis päivät) niin silti aina, kun herään myöhään illemmalla(klo 17-18) valmistautumaan töihin niin hyvin usein puhelimessa on vastaamattomia puheluita, joskus useampia ja sitten lähetetty viestejä perään, että miksen vastaa jne(äitini on mm tällainen) ja, kun sitten soitan valmistautumisen ohella, että onko jokin hätänä niin sanoo vain, että ihan muuten vain soitteli:D Joillakin ei mene jakeluun, että nukun tosiaan päivällä, että jaksan painaa duunia koko seuraavan yön :) Hassua ja hieman ärsyttävää.

Vierailija
52/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne tännekin tuo herättely - minua käydään usein herättämässä (ilman ennakkoilmoitusta, huoh) parin aamuvirkut tutun toimesta.

Sitten päivitellään vieläkö nukut, asunto ei ole toki siisteinä mahdollinen (yöllä ett kehdannut tiskata ja kolistella, siivoat päivittäin kuitenkin) ja kello ei ole kymmentä edes.

Samaan aikaan kun aamuvirkku (toinen lähisukua eli kehtaa napakammin sanoa) katselee asuntoasi ja kertoo siivonneensa jo sinä pukeudut ja ehdotat johonkin lähtöä.

Mielessäsi mietit, että joskus menet kylään näille aamuvirkuille heidän nukkuma-aikaansa, ilmoittamatta ja katsotaan reaktio...

Ihan oikeasti, ei minusta olla ennen aamukymmentä kylässä missään, ellei näin ole etukäteen aikoineen sovittu.

Sama koskee iltakymmentä, mutta miksi aamuvirkut eivät ymmärrä tätä?

Minulla ei ole edes mitään ns esteitä elää rytmiäni mukaan tässä elämäntilanteessa.

Vierailija
53/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet työt eivät katso kellonaikaa, vaan ne pystyy tekemään yhtä hyvin illallakin.

Vierailija
54/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo iltavirkuille soitteli yövyoron jälkeen turhaan aamuvirkkujen pyhä velvollisuus, ihan samoin kuin yllätyskäynnit aamulla ilmeisesti vain nolatakseen toinen? Koittakaas kuulkaa pari kertaa soitella näille aamuvirkuille heidän nukkuessaan, ilman sen kummempaa asiaa. Ja tottakai illalla kylään, päivittelen asunnon kuntoa jne takaisin samalla mitalla. Toimii taatusti ja kummankin edellisen vastaajan lähipiirin aamuvirkut tajuavat varmaan yskän. Meillä tämä tepsi kun riittävän moneenkertaan tehtiin aamuvirkuille kavereille takaisin.

Vierailija
55/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös iltavirkku. Kaikkein tehokkaimmin saan tehtyä töitä noin klo 16 alkaen. Aiemmin olin töissä, jossa oli pakko tulla toimistolle aamuisin. Tuli aika paljon plussatunteja, kun aamun tunnin menivät harakoille, join kahvia ja pidin silmiä auki. Työt olisi voinut tehdä milloin vain, mutta oli niin tärkeä olla töissä aamulla.

Ja useathan tulivatkin ihan ennen seitsemää juomaan kahvia ja juoruamaan,. Mikäs siinä, työnantaja halusi tästä ehdottomasti maksaa.

Nykyisin teen työ siiloin, kun olen tehokkaimmillani. Työnantaja tykkää, minä tykkään. En kerro, milloin teet työt. Jos joku tavoittelee ennen klo 10, sanon olleeni palaverissa tai asiakkaalla. Yritän saada tapaamisen sovittua klo 10 jälkeen, kun ajatus luistaa. Oikeat työt teen sitten iltapäivällä.

En koskaan kerro tästä järjestelystäni töissä. Saan todella paljon kehuja, kuinka tehokas olen, kuinka paneudun työhön, raportit ovat priimaa. Jos kertoisin nukkuvani aamulla, sehän olisi järkytys. Sen sijaan teen työni silloin, kun tiedän tekeväni hyvää jälkeä ja piilotan tämän kauhistuttavan päivärytmini työssä.

Voisi toivoa, että joskus tulisi ymmärrystä sille, että ihmiset toimivat eri rytmissä.

Minulla hyvin samantyyppinen tilanne! Olisi hienoa käydä esihenkilön kanssa keskustelua siitä, milloin olen tehokkaimmillani ja sitten sopia työajoista sen mukaan. Meillä myös tilanne, ettei ole mitään väliä sillä, milloin työnsä tekee (kunhan tekee).

Tiedän vaan kokemuksesta, että aamu-unisuus tulkitaan laiskuudeksi. Siksi minäkään en voi neuvotella työajoista tai sanoa suoraan, miten saisin tehokkaimmin tehtyä vaan joudun  salailemaan työaikojani (tai en ainakaan niistä voi kertoa tai sopia).

Tästäkin asiasta silloin tällöin puhutaan mediasta, mutta edelleen tämä oletus (aamu-unisuus = laiskuus) istuu tiukassa ja estää asiasta puhumisen yksilötasolla.

Vierailija
56/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle varhain aamulla herääminen (esim. aamuviideltä) aiheuttaa ihan fyysistä etomisen tunnetta. En voi syödä aamupalaa, hyvä jos kahvi menee alas. En pysty edes puhumaan. En tiedä, mistä tuo johtuu. Onneksi työni vuoksi ei tarvitse noin aikaisin nousta, mutta olen huomannut asian joskus, kun olen joutunut lähtemään aikaiselle lennolle.

Ja jotkut nousevat aamuvarhaisella ihan pirteänä. On meitä todellakin joka lähtöön.

Vierailija
57/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kesken unien avaatte oven yllätysvierailijoille?

Vierailija
58/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks iltavirkku. Optimaalisin nukkuma-aika itselleni on jotain 4-12 välillä. Olen opiskelija ja teen aina koulutehtävät illalla. Olen siis ihan aina ollut tällainen, ja pelkäsin lapsena monesti yökyläilyjä/leirikouluja kun niissä piti aina mennä tyyliin yhdeksältä nukkumaan. Ainoa mikä vähän harmittaa on se, että talvella ei kovin kerkeä nauttia valoisasta ajasta.

Ärsyttää tämä aamuvirkkujen pyörittämä yhteiskunta. Esimerkiksi äitini on aivan super aamuvirkku, herää viikonloppuisinkin kuudelta ilman herätyskelloa. Hänestä minä olenkin täysin laiska ja rappiolla kun herään vasta puolen päivän aikaan, eihän kunnon ihmiset siihen aikaan enää nuku! Mitään yhteisiä menoja ei voi olla kun sielläkin pitäisi aina olla seitsemältä aamulla.

Onneksi opiskelen alaa jossa töitä voi tehdä kotoa käsin ihan mihin aikaan tahansa. En aio enää ikinä palata mihinkään navettarytmiin.

Vierailija
59/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi asiasta täytyy valittaa täällä palstalla ja varsinkin siis haukkuen aamuvirkkuja, kun nykyään voi ihan itse valita ammatin, jossa voi tehdä ilta- ja yötöitä. Ihme alemmuudentunnetta ja epävarmuutta. Eihän aamuvirkutkaan valita, että helkutin iltavirkut, mikä ongelma teillä on jos nousen jo viideltä ylös. Ei kai ne aamuvirkutkaan hakeudu töihin, joissa pitää valvoa myöhään tai edes käy harrastamassa myöhään illalla.

Oma elämä pitää ottaa ihan itse haltuun.

Vierailija
60/324 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vuosi sitten sattui silmille tutkimus, jossa oltiin havaittu, että iltavirkut kuolevat keskimäärin useita vuosia nuorempana kuin aamuvirkut. Jatkotutkimus selvitti miksi: iltavirkut pakotetaan heräämään luontaisen unirytminsä vastaisesti. 

Vain aamuvirkut taisivat yllättyä.