Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!
Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.
Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.
Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.
Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..
Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???
Kommentit (324)
Se on tosiaan jäänyt ihmisten ajatuksiin se että aamuvirkut ne on parempia ihmisiä. Yhteiskunnassa arvostetaan sellaisia ihmisiä jotka herää aamulla klo 05 ja menee salille ennen töitä ja suorittaa hemmetisti päivä-aikaan. Vaikka samat asiat voi tehdä vaikka yöllä.
16 vuotta olen tehnyt pelkkää yövuoroa. Jos nukun pitkään, pidetään laiskana vaikka on 14h yövuoro takana.
Olen alkanut vastaamaan nukkumistani ihmettelijöille että "minä teen hommat öisin, niinkuin kaikki kunnon ihmiset!" Jos minulle joku puhuu siitä miten on reippaasti siivonnut koko päivän! Vastaan "etkö sinä siivoa öisin, kuten kunnon ihmiset?!?" "Minä leivon aina yöllä, kuten kunnon ihmiset!" Ja äitinä sitten vielä extra pisteitä siitä että "minä se leivon ja siivoan öisin että on perheellä kiva herätä aamuun!"
On vähentynyt se minun elämän arvotelu, ainakin päin naamaa ja sehän riittää. Puhukoot keskenään mitä haluavat.
Tsemppiä kaikille yökukkujille! Meitä tarvitaan tässä maailmassa! Aamuvirkuista ei ole päivystämään öitä ja jonkun sekin on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Olen näin yli viisikymppisenä odotellut, milloin se aamuvirkkuus oikein alkaa. Kakki sanovat, että mitä mitä enemmän ikää tulee, sitä aikaisemmin herää. Ei ole toteutunut omalla kohdallani.
Yhteiskunta ja työelämä pakottavat nousemaan aikaisin, vaikka mielelläni nukkuisin tunnin, pari pidempään. Tämän vuoksi joudun myös menemään aikaisemmin nukkumaan. Liukuva työaika on, mutta ei niin liukuva, että se sopisi omaan rytmiini. Onneksi sentään lomilla saa elää omassa tahdissaan.
Mulla on ihan sama tilanne, olen myös viisikymppinen. Olen yrittänyt oppia viimeiset 10 v ihan tosissani aikaisempaa rytmiä, koska olen työssä, johon siihen on painetta. On liukuva työaika, mutta kovin on vaikeaa saada viideltä töihin tulevia ymmärtämään, etten työskentele ennen seitsemää. Olen siis tehtaassa toimihenkilönä. Yhden burnoutin olen tämän takia mennyt läpi, oletan seuraavan tulevan kun etätyö loppuu. Etätyö on kyllä auttanut paljon.
Lomilla napsahdan heti ekana omaan rytmiini, eli aamulla nousen klo 9-10 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.
Tämä on kyllä niin luterilainen ja agraarinen asenne, ettei mitään rajaa. A) ei totu B) samat hommat tulee tehtyä, vain eri aikaan. Mitä sillä on väliä mihin aikaan ne tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.
Kauanko pitää opetella että tottuu? Itse olen opetellut 15 vuotta mutta en ole vieläkään tottunut. 10 vuotta opeteltuani oli pakko alottaa unilääkkeet, liian vähäinen uni niin kauan oli jo viemässä terveyden.
Lisäksi, aamuvirkku on nukkunut jo tuntikausia kun yökyöpeli vielä painaa hommia. Miksi aamulla tehty tiskaaminen on jotenkin parempaa ja arvokkaampaa kuin illalla tehty tiskaaminen?
Ei kai kukaan valitakaan,jos toinen pystyy paremmin tekemään ilta tai yövuoroja kuin aamuvuoroja. Lähinnä joku aamutorkku on kai vaan valittanut,että miksi virastoaika 8-16,mut kai aamutorkkukin kerkee siinä ajassa asiansa hoitamaan ja laittamaan lapsensa kouluun kasiksi?
Mihin aikaan meet nukkumaan ja milloin heräät ap?
Mun luontainen rytmi on valvoa 00-02 ja herätä 09-12. Siksi olen yrittäjä ja saan päättää vapaasti aikatauluistani ja työskennellä silloin kun minulle parhaiten sopii.
Mä oon opetellut viime vuosina tarkoituksella aamuvirkuksi, mutta en saa aamuvirkkuna oikein mitään järkevää aikaan. Tulee kyllä touhotettua kaikenlaista, mutta se on ihan semmosta turhaa: siivoamista, kaappien järjestelyä, kaupassakäyntiä, lenkillä käymistä yms. Opiskeluhommat jää kokonaan tekemättä, kun ne vaatis paikallaan istumista ja keskittymistä. Kun herää aamulla aikaisin, niin on jo joskus klo 16 jo ihan puoliunessa, kun normaalisti ois vireässä ajatustyön vaiheessa. Ei oo siis ollenkaan sellaista hyvää työskentelyaikaa missään välissä. Ihan kuin energia jakautuis epätaisemmin. Aaamulla on joku virtapiikki, jolloin ei malta pysyä paikallaan ja klo 16 iskee jo totaalinen väsy. Iltavirkkuna ei oo koskaan semmosta hurjaa virtapiikkiä, mutta riittää tasaisesti energiaa sen 16 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä samaa mieltä,että menee vaan aikasemmin nukkumaan,niin jaksaa aamulla herätä,kyllä se rytmi sieltä tulee....itselläkin monesti tekis mieli jäädä nettiä selailemaan tai elokuvaa kattomaan just illasta,mut aamulla aikainen herätys,niin pakko vaan käydä untenmaille...
No mutta kun se uni ei tule aikaisin! Joudun vetämään aina unilääkkeitä jos haluan nukahdaa aikaisin, ketä tahansa ahdistaisi jos pakotettaisiin nukkumaan juuri silloin kun on virkeimmillään ja ajatus alkaa juosta. Ihan sama heräänkö aamukuudelta, kahdeksalta, keskipäivällä vai kello kolmelta iltapäivästä, piristyn vasta illalla. Aikaiset heräämiset ja aamu menee aina sumussa ja tokkurassa enkä saa mitään aikaan ilman kunnon puskemista. Silloinkin työn laatu on roskaa ja joudun usein paikkailemaan sitä jälkikäteen, eli sohin oikeastaan tokkuraisena ihan turhia kun illalla tulisi tehtyä asiat kerralla hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja iltavirkut on virkeimmillään kun aamuvirkut menee jo nukkumaan. Ihan yhtä monta tuntia kummallakin on päivässä käytettävissään.
Luonnollinen ihminen on aamuvirkku, ihminen ei ole yöeläin. Ihmisen kuuluu herätä päivänvaloon ja olla hereillä silloin, kun on eniten päivänvaloa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä samaa mieltä,että menee vaan aikasemmin nukkumaan,niin jaksaa aamulla herätä,kyllä se rytmi sieltä tulee....itselläkin monesti tekis mieli jäädä nettiä selailemaan tai elokuvaa kattomaan just illasta,mut aamulla aikainen herätys,niin pakko vaan käydä untenmaille...
No mutta kun se uni ei tule aikaisin! Joudun vetämään aina unilääkkeitä jos haluan nukahdaa aikaisin, ketä tahansa ahdistaisi jos pakotettaisiin nukkumaan juuri silloin kun on virkeimmillään ja ajatus alkaa juosta. Ihan sama heräänkö aamukuudelta, kahdeksalta, keskipäivällä vai kello kolmelta iltapäivästä, piristyn vasta illalla. Aikaiset heräämiset ja aamu menee aina sumussa ja tokkurassa enkä saa mitään aikaan ilman kunnon puskemista. Silloinkin työn laatu on roskaa ja joudun usein paikkailemaan sitä jälkikäteen, eli sohin oikeastaan tokkuraisena ihan turhia kun illalla tulisi tehtyä asiat kerralla hyvin.
Ok,mulla ei oo minkäänlaista käsitystä tuosta,että olisin virkeämpi jatkuvasti tiettyyn aikaan. Se vaihtelee. Itse varmaan olen aamuvirkun ja torkun yhdistelmä,mutta elämäni aikana olen joutunut heräämään (työt,opiskelut) aikaisin,vaikka väsyttäisi,toisinaan taas olen pirteä aamuisin. Olen vaan huomannut,että jos valvon myöhään,nukun pidempään ja jos käyn aikasemmin nukkumaan,jaksan nousta ylös aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Se on tosiaan jäänyt ihmisten ajatuksiin se että aamuvirkut ne on parempia ihmisiä. Yhteiskunnassa arvostetaan sellaisia ihmisiä jotka herää aamulla klo 05 ja menee salille ennen töitä ja suorittaa hemmetisti päivä-aikaan. Vaikka samat asiat voi tehdä vaikka yöllä.
16 vuotta olen tehnyt pelkkää yövuoroa. Jos nukun pitkään, pidetään laiskana vaikka on 14h yövuoro takana.
Olen alkanut vastaamaan nukkumistani ihmettelijöille että "minä teen hommat öisin, niinkuin kaikki kunnon ihmiset!" Jos minulle joku puhuu siitä miten on reippaasti siivonnut koko päivän! Vastaan "etkö sinä siivoa öisin, kuten kunnon ihmiset?!?" "Minä leivon aina yöllä, kuten kunnon ihmiset!" Ja äitinä sitten vielä extra pisteitä siitä että "minä se leivon ja siivoan öisin että on perheellä kiva herätä aamuun!"
On vähentynyt se minun elämän arvotelu, ainakin päin naamaa ja sehän riittää. Puhukoot keskenään mitä haluavat.
Tsemppiä kaikille yökukkujille! Meitä tarvitaan tässä maailmassa! Aamuvirkuista ei ole päivystämään öitä ja jonkun sekin on tehtävä.
Tää on muuten totta aamuvirkut on niin kuolemaa tehneitä jos joskus vähän joutuvat valvomaan myöhempään. Ne ei yhtään tajua kuinka usein iltavirkku joutuu samaan tilanteeseen eli olemaan hereillä epäsopivaan aikaan.
Silti pilkkaavat ja pitävät itseään jotenkin erinomaisina vireyden ja ahkeruuden suhteen vaikkeivät kykene yhtään joustamaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja iltavirkut on virkeimmillään kun aamuvirkut menee jo nukkumaan. Ihan yhtä monta tuntia kummallakin on päivässä käytettävissään.
Luonnollinen ihminen on aamuvirkku, ihminen ei ole yöeläin. Ihmisen kuuluu herätä päivänvaloon ja olla hereillä silloin, kun on eniten päivänvaloa tarjolla.
Eli napapiirin yliäpuolella sakki ei nuku koko kesänä, kun ne on niin luonnollisia. Ja talvella nukkuvat sitten hela tiden. Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok,mulla ei oo minkäänlaista käsitystä tuosta,että olisin virkeämpi jatkuvasti tiettyyn aikaan. Se vaihtelee. Itse varmaan olen aamuvirkun ja torkun yhdistelmä,mutta elämäni aikana olen joutunut heräämään (työt,opiskelut) aikaisin,vaikka väsyttäisi,toisinaan taas olen pirteä aamuisin. Olen vaan huomannut,että jos valvon myöhään,nukun pidempään ja jos käyn aikasemmin nukkumaan,jaksan nousta ylös aikaisemmin.
Pystyn minäkin vaihtamaan vuorokausirytmiäni suhteellisen helposti. Aamulla ei väsytä mutta aikaisestaheräämisestä huolimatta työsketely/ urheilu/harrastaminen käy huomattavasti tehokkaammin vasta illan suussa heräämis-ja nukkumisaika ei vaikuta siis siihen milloin tehokkain aikaansaavuusaika on menossa.
Omaan kronotyyppiin ei voi vaikuttaa kovinkaan paljon. Pitäisi olla enemmän joustoa työelämässä, että voisi työskennellä silloin kun on omassa parhaassa vireystilassaan. Se olisi kaikkien etu. Emme enää elä alkeellisessa yhteisössä, jossa auringon nousu määrittää päivän alun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko pitää opetella että tottuu? Itse olen opetellut 15 vuotta mutta en ole vieläkään tottunut. 10 vuotta opeteltuani oli pakko alottaa unilääkkeet, liian vähäinen uni niin kauan oli jo viemässä terveyden.
Lisäksi, aamuvirkku on nukkunut jo tuntikausia kun yökyöpeli vielä painaa hommia. Miksi aamulla tehty tiskaaminen on jotenkin parempaa ja arvokkaampaa kuin illalla tehty tiskaaminen?
Ei kai kukaan valitakaan,jos toinen pystyy paremmin tekemään ilta tai yövuoroja kuin aamuvuoroja. Lähinnä joku aamutorkku on kai vaan valittanut,että miksi virastoaika 8-16,mut kai aamutorkkukin kerkee siinä ajassa asiansa hoitamaan ja laittamaan lapsensa kouluun kasiksi?
Jos on pakollinen meno usein valvon siihen asti että pääsen sen hoitamaan. Lapsen voi lähettää kouluun ja jatkaa tai alkaa nukkumaan vasta sitten. Ihana kyllä kun kaupat on nykyisin koko yön auki niin saanu yhden ehtimis asian pois elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lycka till vaan sinulle. Oletko koskaan huomannut, että talvella esim. päivänvaloa on aika paljon vähemmän ja aurinko nousee myöhemmin ja laskee aikaisemmin? Kannattaa yrittää vihjata pomolle, että työt voisi aloittaa vasta 10 pintaan ja kotiin täytyy palata nukkumaan viimeistään 14.40, kun aurinko laskee. Niin sen kuuluukin mennä. Luonnollinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tästä ihan tosielämän kokeen. Tein lähes viisi vuotta työtä jonka vuoksi oli herättävä klo 3.30 aamulla. Sinun logiikkasi mukaan minusta olisi pitänyt kouliintua reipas ja ahkera aamuvirkku tuon viiden vuoden aikana.
No ei tapahtunut. Terveys alkoi reistailla, lihoin 20 kiloa stressin ja unirytmin pahan häiriintymisen takia ja olin joka aamu sen viiden vuoden ajan kuin nukkuneen rukous. Nukahtelin bussiin, metroon, junaan, autoon. Tein typeriä mokia töissä aamulla kun olin niin uupunut. Piristyin taas illalla ja makaisin sängyssä silmät auki rukoillen että uni tulisi. Ei tullut vaikka olin kuolemanväsynyt. Otin melatoniinia, ja juu nukahdin sitten kyllä mutta heräsin puolenyön aikaan uudestaan enkä saanut enää nukuttua ennenkuin joskus puoli kolmelta. Ja siitä tunnin päästä soi kello.
Lopulta jäin tästä hommasta varhaiselle eläkkeelle. Meni melkein kaksi vuotta ennenkuin unirytmini rauhoittui tuon rääkin jälkeen. Olen edelleen iltavirkku, menen nukkumaan puolenyön ja yhden välillä ja herään yleensä kahdeksan ja yhdeksän välillä aamulla. Paino on laskenut lähes normaaliksi nyt ja olo on hyvä taas. En torkahtele enkä tarvitse päikkäreitä nyt kun elän normaalirytmini mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja illanvirkku saa tehtyä vaikka ja mitä sinä aikana, kun illantorkku katselee puoli yhdeksän uutisia ja käy nukkumaan.
Eli miksi aamunvirkut olisivat jotenkin kategorisesti ahkerampia?
Huom! Tää palstakin suosii aamuvirkkuja kun eihän kukaan normaali enää 23 valvo😅
Minä oon kans iltavirkku, jolla juoksee ajatus vasta myöhään ja tein opiskeluhommat kans aina iltaisin ja öisin. Mutta silti olin yleensä aina ensimmäisiä joilla oli hommat valmiina ja vielä hyvin tehty. Monilta aamuvirkuilta tuli ties minkälaisia keksittyjä selityksiä miksi ei ole ehtinyt mitäkin hommaa tekemään kunnolla tai ollenkaan.